Lijf & Lijn alle pijlers

Elke dag wijn drinken. Slecht?

26-01-2020 22:07 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink vrijwel elke dag een à twee wijntjes, soms op een gekke dag een klein flesje. Bij het kokkerellen, eten, gezellig op de bank, soms met mijn vriend in bed of bad. Af en toe heb ik 2 alcoholvrije dagen in de week, maar dat zal eens in de twee maanden zijn. Ik ben bourgondisch opgevoed en mijn ouders komen uit Frankrijk, de hele familie doet dit. Ik vind het meer dan normaal, maar als ik naar mijn vriendinnen kijk zie ik dat zij veel minder drinken dan ik. Sommige helemaal niet meer (vooral door kinderen) en de rest eigenlijk alleen in het weekend.
Ik drink om lekker te kunnen ontspannen na een werkdag en omdat ik het simpelweg gewoon een heerlijke smaak vind.

Mijn vriendinnen hadden laatst een discussie met mij vanwege Dry January, omdat ik het concept onzin vind. Zij vinden blijkbaar dat ik teveel drink en dat ik drankgebruik romantiseer door verkleinwoorden te gebruiken: 'wijntje' 'glaasje' en vanwege dat ik mijzelf als een bourgondisch persoon zie. Ik vind dat ze overdrijven. Zij vinden het niet juist dat ik drink om te ontspannen, maar ik zie daar zelf het probleem niet van in. De 1 gaat een rondje sporten om te ontspannen, de ander kijkt een serie om te ontspannen en ik drink mijn glaasje wijn om lekker te relaxen. What's the difference? Ook vonden ze het raar als we in de middag gaan lunchen dat ik dan een wijntje bestel, maar dat is toch redelijk normaal? Ik ben dan toch niet gelijk een alcoholist als ik dat doe. Ik vind het gewoon super lekker.


Vinden jullie mijn drinkgedrag teveel? Hoeveel glazen vinden jullie normaal om te drinken?
Ik ben trouwens 32.
Alle reacties Link kopieren
Ik dronk ook lange tijd dagelijks. Sinds een paar jaar alleen nog maar in ‘t weekend een glaasje, voel me pakken frisser!
De associatie alcohol met gezelligheid heb ik nu niet meer, dit kan net zo goed een kop thee zijn.
Nu ik zo weinig drink en dus bij 1 glas al tipsy ben besef ik pas wat voor een vergif het is.
TO, je gaat meer genieten van dat glaasje in het weekend als je stopt met in de week te drinken, en dan ga je pas beseffen hoeveel je eerst dronk.
Je vriendinnen hebben gelijk hoor.
Dagelijks alcohol vergroot enorm het risico op borstkanker en andere kankers. Google er maar eens op...
Tot mijn 25e/26e dronk ik best vaak 1 of 2 glazen wijn per dag. Moet zeggen dat ik toen nog wel een echt studentenbestaan had. Niet dat dat een excuus was. Echter was het heel normaal om tijdens het eten een glas te nemen en later op de avond nog een glas. En tijdens het uitgaan/drankje(s) in de kroeg, waren het er al snel 4.
Nu drink ik eigenlijk nooit meer. Mis het ook totaal niet. Laatst met kerst een glas gehad en dag erna gelijk “brakkig” gevoel.
Ik vind het niet aan een ander te bepalen wat veel is. Wel zou ik proberen het bij 1 glas te laten per dag. Dan zit je op de norm van wat ze max aanraden per dag.
Veel te veel.
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
26-01-2020 23:32
Ja ik vind ook dat to er wel erg makkelijk over doet dat het normaal.
Vergelijken met een serie kijken ter ontspanning. Dat is toch geen vergelijking.
Hersens zijn al aangetast, denk ik.
Ik zou willen dat m'n alcoholistische vader het bij 2 wijntjes had gehouden per dag. Maar ook met 2 glazen per dag ben je alcoholist en er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat zelfs 1 glas per dag gevaarlijk is. Maar blijf gewoon lekker ontkennen, m'n vader heeft het nooit toegegeven.
Alle reacties Link kopieren
Vooral de manier waarop je erover praat en de hoeveelheid die je drinkt bagatelliseert vind ik zorgelijk. Dat is gedrag van een verslaafde. En dan zijn het misschien geen enorme hoeveelheden, maar je klinkt voor mij wel als een zware gewoontedrinker.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik begrijp dat anderen als argument benoemen dat andere dingen ook schadelijk zijn, maakt dat alcohol natuurlijk niet minder schadelijk.
Sterker alcohol is één van de meest schadelijke drugs die er is. Schadelijker dan bijvoorbeeld XTC, waar veel mensen hier vaak tegen waarschuwen, Cocaine en zelfs GHB.
Niet dat ik zeg dat je alcohol moet vervangen door één van die andere ;) Maar wel om je bewust te maken dat jij dus dagelijks 2 dosissen harddrugs binnen krijgt.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... ere-drugs/
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Wees maar blij met je vriendinnen...
Ja je drinkt teveel.
Wat ga je nu doen?
Alle reacties Link kopieren
Men vergeet ook wat het oa doet met de hersenen. Al bij 1 glas.

Uitleg van Erik Sherder

https://vimeo.com/359267600


maar goed, uiteraard zijn er altijd mensen die een opa hebben die altijd heel veel dronk (of rookte als een ketter) en 90 zijn geworden.
Ja veel teveel!
Zelf had ik een afhankelijkheid en dronk ik alleen maar om 'gezellig' te zijn met vriendinnen. En niet eens elke week, maar toch. Als ik met vriendinnen afsprak was dat vrijwel nooit nuchter.

Jij doet het voor 'ontspanning'. Het ergens voor doen is afhankelijkheid. Dat is net als met roken en men denkt van een sigaret rustiger te worden. Dat is niet zo, de afhankelijkheid maakt je onrustig en een shot nicotine is dan nodig voor rust.

Sinds ik nog maar 1 keer in de maand drink en ook niet meer om gezellig te zijn, ben ik na 1 glas al vrijwel tipsy. Dat gevoel en weg gaan bij mijzelf, ik vind het niet veel meer aan en zeker niet gezellig.
Ik vind mijn nuchtere en gezellige, ontspannen ik, de allerleukste. Dat maakt het leven ook makkelijker nu er niks meer voor nodig is.
Gun jezelf dat, ipv je goedmaak praatjes voor een fors alcohol probleem.
Alcohol is echt ontzettend slecht voor je. Het is 1 van de ergste drugs en helaas nog steeds zo geaccepteerd in onze samenleving. Bizar als je het mij vraagt.

En ik las al iemand met de opmerking dat op viva iedereen geheel onthouder is blabla. Nou af en toe gebruik ik ook xtc, dat is hier helemaal uit den boze.
Dit probleem die jij hebt is oprecht een probleem! En ik zou je lieve vriendinnen maar wat serieuzer nemen en de dames hier op viva ook.
Kop uit het zand, je opent dit topic niet voor niets.
Blijkbaar heb je alcohol nodig om te ontspannen. Dan ben je in mijn ogen alcoholist, als je het nodig hebt voor iets. Je vriendinnen maken zich zorgen over je alcoholgebruik, dat zegt ook al genoeg. En inderdaad de manier waarop je het bagatelliseert vind ik ook een duidelijke aanwijzing. Je ziet zelf het probleem niet en dat is heel gevaarlijk.

Ik drink zelf echt heel sporadisch eens een likeurtje. En hier in huis drinkt altijd 1 van de 2 niet, aangezien er een kind in huis is. Er moet altijd iemand mogen autorijden, want je weet nooit wat er gebeurt.
VGM1980 schreef:
27-01-2020 07:26
Men vergeet ook wat het oa doet met de hersenen. Al bij 1 glas.

Uitleg van Erik Sherder

https://vimeo.com/359267600


maar goed, uiteraard zijn er altijd mensen die een opa hebben die altijd heel veel dronk (of rookte als een ketter) en 90 zijn geworden.

Ja, maar die vergeten dat opa meer dan voldoende lichaamsbeweging heeft gehad zijn hele leven, waarschijnlijk uit pure armoede matig at met weinig suiker en vet, en sowieso al de sterkste was van de 13 kinderen want de rest was al overleden of had het bij de geboorte al niet gered.

Het is niet alsof opa dankzij de drank zo oud is geworden.
Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de daadwerkelijke invloed van alcohol op je neuronen. Het zou je verbazen hoe slecht het is. Door alcohol worden er minder neurotrofines aangemaakt waardoor er apoptose plaatsvindt, wat celsterfte betekent. Niet zo onschuldig als dat het lijkt dus.
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 27-01-2020 08:23
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
“ Ik ben bourgondisch opgevoed en mijn ouders komen uit Frankrijk, de hele familie doet dit“

Ik heb redelijk wat familie uit Frankrijk en zij drinken helemaal niet zoveel.

Wijn bij de lunch: alleen als er een feestje is. Wijn bij het avondeten: alleen als er bezoek is.
En dus niet elke dag een of 2 wijntjes.
Alle reacties Link kopieren
Het ene onderzoek zegt van niet maar de laatste onderzoeken toch weer van wel.

Als je heel erg van een wijntje en een neut houdt zou je eerder de oudere onderzoeken willen geloven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dit leest heel erg als een Viva-onderzoekje
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
27-01-2020 08:21
Dit leest heel erg als een Viva-onderzoekje
enorm!!
Alle reacties Link kopieren
Opvallend dat de drinkers het hebben over een klein flesje wijn.
Je maakt mij niet wijs dat ze daarmee 250 of 375 cl bedoelen.
Gewoon een fles wijn dus.
Murrmurr schreef:
27-01-2020 08:21
Dit leest heel erg als een Viva-onderzoekje
Nu je het zegt... wat stom dat ik dat niet gelijk zie.
Bubbel° schreef:
27-01-2020 08:27
Opvallend dat de drinkers het hebben over een klein flesje wijn.
Je maakt mij niet wijs dat ze daarmee 250 of 375 cl bedoelen.
Gewoon een fles wijn dus.
Als ik dat zeg (niet gedaan in dit topic) bedoel ik wel een kwart liter. Zo’n flesje haal ik wel eens als ik een weekend alleen thuis ben. Normaal drink ik thuis niet, maar dan mag het wel (van mezelf).
Beleza schreef:
27-01-2020 02:47
Ik drink eigenlijk alleen wijn als we uiteten zijn en dat is dus 1 glas per week. Soms koop ik van die kleine flesjes en drink dan wel eens een plas op vrijdag avond bij het eten thuis maar achteraf voel ik me er nooit lekker bij dus ik ga daar ook maar mee stoppen denk ik.

Er kan trouwens ook een connectie zijn tussen alcohol en borstkanker. Nog een reden om zo min mogelijk te drinken zou ik zeggen. https://www.breastcancer.org/risk/factors/alcohol
Van de pil kun je ook borstkanker krijgen. Ook de pil maar schrappen?
Je krijgt tegenwoordig écht overal kanker van. Kun je in de tussentijd beter genoten hebben van wat je eet of drinkt.

Mijn zwakte ligt meer bij snacken dan bij drank, maar is evengoed slecht voor me.
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
27-01-2020 08:27
Opvallend dat de drinkers het hebben over een klein flesje wijn.
Je maakt mij niet wijs dat ze daarmee 250 of 375 cl bedoelen.
Gewoon een fles wijn dus.
Wat is dit nou weer voor een onzin?
375 is een halve fles en 250 een kleintje.
impala wijzigde dit bericht op 27-01-2020 08:43
7.38% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-07-2020 20:47
Reden: privacy
99.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
27-01-2020 08:27
Opvallend dat de drinkers het hebben over een klein flesje wijn.
Je maakt mij niet wijs dat ze daarmee 250 of 375 cl bedoelen.
Gewoon een fles wijn dus.
Ik denk dat ze zo’n miniflesje bedoelen waar 2 glaasjes uit gaan. 250 ml. Ik heb daar ook een paar van staan mocht ik een keer thuis zin hebben in een wijntje. Want als ik een gewone fles openmaak, schenk ik daar 1 glas uit en moet ik de rest de week erna weggooien.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
27-01-2020 08:41
Ik denk dat ze zo’n miniflesje bedoelen waar 2 glaasjes uit gaan. 250 ml. Ik heb daar ook een paar van staan mocht ik een keer thuis zin hebben in een wijntje. Want als ik een gewone fles openmaak, schenk ik daar 1 glas uit en moet ik de rest de week erna weggooien.
Het zal wel projectie zijn. Zo iemand die zegt dat ze een koekje eet bij de koffie en de halve rol bedoelt.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven