Fietsen vs. wandelen en calorieën verbranden
dinsdag 1 mei 2018 om 13:55
Ik wandel elke dag ongeveer anderhalf uur in een stevig tempo. Ongeveer 9km. Daarmee verbrand ik volgens de runkeeper app op m'n apple watch (rekening houdend met hartslag) zo'n 500 calorieën. Mijn hartslag is dan gemiddeld 110-120.
Als ik anderhalf uur fiets in een tempo van ongeveer 15km/u op mijn gewone fiets verbrand ik 400 calorieën volgens runkeeper. Maar mijn hartslag ligt veel hoger namelijk 140-150 gemiddeld. En ik kom dan thuis met een kop als een tomaat.
Is dat gewoon omdat zo'n app gemiddelden pakt of verbrand je echt minder met fietsen?
Als ik anderhalf uur fiets in een tempo van ongeveer 15km/u op mijn gewone fiets verbrand ik 400 calorieën volgens runkeeper. Maar mijn hartslag ligt veel hoger namelijk 140-150 gemiddeld. En ik kom dan thuis met een kop als een tomaat.
Is dat gewoon omdat zo'n app gemiddelden pakt of verbrand je echt minder met fietsen?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

donderdag 3 mei 2018 om 10:03
Ook met een hoge hartslag verbrand je. Ook als je alleen calorieën of eiwitten verbrandt zal je afvallen omdat je deze dan niet kan opslaan als vethamerhaai schreef: ↑02-05-2018 16:13Maar het is iets complexer dan alleen puur calorien verbranden. Wanneer je wilt afvallen, wil je primair het vet verbranden wat opgeslagen is in je cellen. En als het even kan het vet rond je middel en organen, viscerale vet.
Bij een hele hoge hartslag zit je min of meer volledig in je koolhydraat verbranding bij het stil in een bed liggen bijna volledig op vetverbranding. Dit is één deel van de berekening. De meeste vetverbranding zit bij een hartslag dat je nog kunt gaan zingen. Daarna neem de vetverbranding af en wordt het meer koolhdraatverbranding.
Bij een hoge hartslag verbrand je misschien meer calorieën, maar dit zijn vooral de bloedsuikers. Prima, dat je die verbrandt, maar je verbrand niet het vet wat opgeslagen ligt in je vetcellen. Het enige voordeel is dat deze suikers niet meer omgezet worden in vet in je vetcellen. Echter wanneer je moet eten na je training (vooral zoete sportdrankjes) dan vul je de koolhydraten weer heel snel aan.
Ja, je moet jezelf wel wat in het zweet werken om meer calorien te verbranden. En af en toe een keer je stofwisseling omhoog jagen is gezond. Net zoals op een nuchtere maag trainen om je vetverbranding meer te stimuleren. Maar het gros van je beweging zou ik uit in een rustig hartslag trainen. Dit kan lopend of fietsend zijn, zolang je maar niet over ja anaerobe drempel gaat.
donderdag 3 mei 2018 om 10:04
Dat ligt aan gewicht, lengte en hartslag. Ik verbrand rond de 450 calorieën met een uur wandelen.
Heb een fitbit die dit aangeeft.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

donderdag 3 mei 2018 om 13:56