Lijf & Lijn alle pijlers

Fitness met een handicap

15-12-2018 19:34 41 berichten
Ik ben door een chronische ziekte en chronische pijn steeds minder mobiel geworden. Ik heb een scootmobiel omdat ik anders geen boodschappen meer kon doen. Eigenlijk zijn kleine stukjes ook erg pijnlijk, maar ik kan nog wel tot ongeveer 20 meter strompelen als ik mij aan iets vasthoud.

Ik wilde wat aan lichaamsbeweging doen en ik heb gekeken bij de gehandicaptensportvereniging bij mij in de buurt. Maar gehandicapten-fitness was alleen maar zitten in een kring met bejaarde mensen en de bal naar elkaar toegooien. 🤔

Ik heb toen gekeken bij een sportschool bij mij in de buurt, maar die heeft een heel hoge trap en geen lift. Door mijn handicap kan ik niet goed trappen lopen. In mijn portiek zijn er wel trappen, maar hooguit van 5 treden, dus als ik val, val ik niet ver.

Ik kan door de chronische zenuwpijn niet meer op blote voeten lopen. Douchen doe ik met een douchekruk en mijn badkamer is gelukkig piepklein. Ik kom altijd buiten adem uit de badkamer door de immense zenuwpijn van het contact van mijn blote voeten met de vloer. Het douchen is een zware taak geworden. Zwemmen valt af vanwege de blote voeten.

Nu heb ik een advertentie gezien van Slender You. Zou dat goed zijn voor gehandicapten? De salon is op begane grond en ik zag dat je op een bank ligt met bewegende onderdelen.

Ik zit momenteel in het tweede jaar van de Ziektewet, ik moet nog WIA aanvragen en ik weet niet of ik WIA kan krijgen, dus echt dure sporten of een personal trainer kan ik niet betalen.
anoniem_361174 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 19:36
1.28% gewijzigd
viva-amber schreef:
15-12-2018 20:03
Ik draag altijd slippers en waterschoenen kan ook.

Wanneer je al buiten adem raakt en amper kunt lopen waarom is zitten en met een bal gooien dan te min voor je?
Het is niet te min, maar ik wil zo graag weer een beetje kunnen lopen. De neuroloog zegt dat het niet kan, want mijn zenuwen zijn beschadigd in mijn voeten en dat het alleen verder achteruit zal gaan met lopen. Maar als ik misschien toch nog een beetje kan blijven lopen, een paar meter of zo, zodat ik in gezelschap nog wel iets kan, dat is mijn motivatie om te willen bewegen. En misschien ook dat het niet iedereen opvalt dat ik strompel. Misschien kan ik dan weer een paar stappen lopen dat het er normaal uitziet zoals bij iedereen. Ook al zegt de neuroloog van niet, maar ja.
anoniem_361174 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 20:38
0.30% gewijzigd
Ik heb in januari weer een afspraak in het ziekenhuis en dan ga ik met de neuroloog praten over die waterschoenen. Ik had er nog nooit van gehoord. Eens kijken wat de neuroloog zegt. Bedankt!
https://www.scapino.nl/chicane-dames-wa ... -161770181

https://www.godolphins.nl/beachwalker-x ... oenen.html

etc
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
15-12-2018 20:38
Ik heb in januari weer een afspraak in het ziekenhuis en dan ga ik met de neuroloog praten over die waterschoenen. Ik had er nog nooit van gehoord. Eens kijken wat de neuroloog zegt. Bedankt!

Niet lullig bedoeld, maar neurologen hebben specifieke kennis van hersenen en zenuwen. Niet van waterschoenen.
En laten we wel wezen, het gaat over een paar meter overbruggen van kleedkamer naar zwembad, daarvoor ga je toch niet wachten tot januari?! Ik denk dat je iets praktischer moet gaan denken..
.
Anoniem262821034 schreef:
15-12-2018 20:43
Niet lullig bedoeld, maar neurologen hebben specifieke kennis van hersenen en zenuwen. Niet van waterschoenen.
En laten we wel wezen, het gaat over een paar meter overbruggen van kleedkamer naar zwembad, daarvoor ga je toch niet wachten tot januari?! Ik denk dat je iets praktischer moet gaan denken..
dit, en de revalidatiearts had al gezegd dat zwemmen een optie was
ik begrijp nog steeds niet goed wat je bij de revalidatie moest doen
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen of je beperking alleen in je voeten zit (waarmee ik het niet wil bagatelliseren, zenuwpijn is een nachtmerrie!) of heb je op andere plekken van je lijf ook beperkingen? Als dat duidelijk is, kunnen we wellicht beter meedenken.
Mijn moeder heeft dat een tijdje gedaan, die bewegende tafels. Dat was meer om af te vallen geloof ik. En best duur.

Kun je wel op een paard zitten? Er zijn maneges die speciaal zijn toegerust op allerlei handicaps. Ook als je niet zelf op een paard kunt zitten. Als je niet veel te besteden hebt, kun je dat vergoed krijgen geloof ik.
Normaal heb je je voeten in stijgbeugels, maar misschien mag je zonder. Ik rijd zelf zonder zadel, op een pad, en dat is een heerlijke rugmassage. Sinds ik bij deze ("normale") manege rijd, kan ik in 1 jaar van 5 min draf en galop nu zeker 20 min actief rijden. Ik heb zowaar beenspieren gekregen en ik bespeur zelfs al wat buikspieren...
Goed voor je houding, je balans en je hele lichaam. (En ontzettend leuk ;) )
anoniem_35141 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 21:05
55.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook zwembaden waar grote kleedkamers zijn waar je met rolstoel en al in kan en daarnaast dan met de rolstoel naar het zwembad kan gaan, dan hoef je nauwelijks te lopen.

Zelf ben ik ook lichamelijk beperkt, hoef nog geen rolstoel te gebruiken maar lopen gaat moeizaam en zeker op blote voeten omdat ik behoorlijk reuma heb in mijn voeten.

Zwemmen is wel echt heel erg goed, zeker een verwarmd bad, dan zal je lichaam goed ontspannen en bewegen in warm water gaat erg gemakkelijk.
Men lijd het meest om het lijden dat men vreest.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er ook een soort "revalidatiegroepen" bestaan voor mensen met chronische pijn en/of gewrichtsproblemen, die sessies worden aangepast op de ernst van de situatie. Misschien daar eens naar zoeken?
S-Meds schreef:
15-12-2018 20:46
dit, en de revalidatiearts had al gezegd dat zwemmen een optie was
ik begrijp nog steeds niet goed wat je bij de revalidatie moest doen
Het is pijnrevalidatie, dus dat ze proberen of je een beetje minder zenuwpijn kunt krijgen zodat je leven weer een beetje draaglijk wordt. Want ik heb vaak dat de pijn zo heftig is dat ik het leven niet verdraag. Ik leef alleen door voor mijn huisdier omdat hij mij nodig heeft en niemand zoveel van hem gaat houden als ik.

En de revalidatie arts is ook de neuroloog. Hij heeft vorige maand mij nieuwe pijnstillers erbij geschreven tegen de zenuwpijn. Als ik nu zou gaan zwemmen, dan kan ik meer pijn krijgen en dan weten we nog niet of die nieuwe pijnstillers wel werken. Vandaar dat de neuroloog niet gelijk heeft voorgeschreven dat ik ga zwemmen in een verwarmd bad en dat hij daar nog mee wacht.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je is afgeraden om nu te beginnen met zwemmen, zou je dan sowieso niet even wachten met sporten?
Het is niet zo handig dat je steeds met nieuwe info komt.

Je kunt eens bij je gemeente (niet perse WMO) informeren of ze een consulent /adviseur aangepast sporten hebben. Die kijkt met jou wat met jou beperkingen de mogelijkheden zijn.
We weten nog steeds niet of het alleen je voeten betreft of ook de rest van je lichaam. En waar hou je van? Wat deed je eerder graag?
Misschien is vastframe handbiken wat voor je? Moet je even googlen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
En ga alsjeblieft op zoek naar een woning zonder trappen..
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
streepjessokken schreef:
15-12-2018 22:22
Maar als je is afgeraden om nu te beginnen met zwemmen, zou je dan sowieso niet even wachten met sporten?
Het is niet zo handig dat je steeds met nieuwe info komt.

Je kunt eens bij je gemeente (niet perse WMO) informeren of ze een consulent /adviseur aangepast sporten hebben. Die kijkt met jou wat met jou beperkingen de mogelijkheden zijn.
We weten nog steeds niet of het alleen je voeten betreft of ook de rest van je lichaam. En waar hou je van? Wat deed je eerder graag?
Misschien is vastframe handbiken wat voor je? Moet je even googlen.
Zenuwpijn in de voeten en onderbenen. De spierpijn zit overal in de benen en bilspieren, maar dat komt omdat lopen (nou ja, strompelen) in huis mij zoveel moeite kost.

Zo weinig info was het toch niet. Ik heb al een paar topics geopend. Dan zou de openingspost nog veel langer zijn en het is al zo lang.
Ik hield vroeger van wandelen en van joggen. Maar dat kan niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
15-12-2018 23:58
Zenuwpijn in de voeten en onderbenen. De spierpijn zit overal in de benen en bilspieren, maar dat komt omdat lopen (nou ja, strompelen) in huis mij zoveel moeite kost.

Zo weinig info was het toch niet. Ik heb al een paar topics geopend. Dan zou de openingspost nog veel langer zijn en het is al zo lang.

Nou, in gaan op het zwemmen alsof het compleet nieuw voor je is en dan ineens melden dat je het daar allang met je neuroloog over hebt gehad en dat je daar sowieso nog mee moet wachten is wel een beetje raar hoor..
.
Anoniem262821034 schreef:
16-12-2018 00:28
Nou, in gaan op het zwemmen alsof het compleet nieuw voor je is en dan ineens melden dat je het daar allang met je neuroloog over hebt gehad en dat je daar sowieso nog mee moet wachten is wel een beetje raar hoor..
Waterschoenen zijn nieuw voor mij. Zwemmen is niet nieuw voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven