Lijf & Lijn alle pijlers

Heb je overgewicht/obesitas zelf in de hand of niet?

21-02-2020 10:10 811 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet er echt niets meer van. Hopelijk kunnen de mensen met kennis van zaken mij wat informeren.

Hieronder mijn verhaal. (alvast mijn excuses voor de lange tekst :) )

Eerst wat korte info over mezelf:
Vorig jaar woog ik 122.5 kg. Ik ben een man en 1.82m groot. Mijn streefgewicht is ongeveer 100 kg (vetvrije massa is 87 kg, ik heb een verleden als bodybuilder)

in februari 2019 ben ik aan een dieet begonnen onder begeleiding van een dietist. Het klassieke dieet van minder eten en meer bewegen.

16 maart 2019 was mijn gewicht 113.7 kg.
15 april 2019 was mijn gewicht 114.5 kg
7 juni 2019 was mijn gewicht 124.7 kg

Het klassieke jojo-dieet dus.

Zijn er nog mensen die met dit dieet enorme slechte ervaringen hebben?
Ik vraag mij simpelweg oprecht af of de huidige aanbevelingen (minder colorie in + meer calorie uit) wel correct zijn. (Lees, ik geloof er niets van)

Door mijn verleden als bodybuilder ken ik veel van voeding, en het voor de hand liggend probleem dat mensen meer eten dan ze denken is bij mij niet van toepassing. In het weekend kookte ik mijn eten voor de ganse week. En ik at niets anders dan wat ik voorbereid had. Met de hand op mijn hart!
Dus ik had altijd min of meer dezelfde colorien binnen. Dit werkte perfect in de eerste weken.

Maar na zo'n 5 weken zag ik een kentering, eerst stopte het afvallen. Daarna kwam ik opnieuw bij. Om het na enkele weken volledig op te geven en in 2 weken zo'n 7 kg te verzwaren.

De dietiste beschuldigde mij dat dit kwam doordat ik het dieet niet strikt volgde. Ik verzekerde haar van wel en vroeg wat het slaagpercentage was zonder operatie.
Ze legde uit dat dit bij haar uitermate klein was, zo'n 0.5% van de mensen slaagt erin na 5 jaar een gezond gewicht aan te houden.
Dus ik vroeg haar waarom ze mij een dieet laat volgen waarvan ze weet dat het in 99.5% van de gevallen mislukt? Daar had ze uiteraard geen antwoord op... Ze legde enkel uit dat het principe heel simpel was.

Minder calorieën consumeren + meer calorieën verbruiken = afvallen

Om deze reden open ik dit topic, dit klopt volgens mij niet en hoe meer ik mij erover informeer hoe overtuigder ik ben.


Ondertussen zijn we zo'n 9 maanden later en ben ik terecht gekomen bij een obesitas-chirurg die naast zijn werk in het ziekenhuis ook voedings en levensstijl advies geeft.

Ik heb met hem mijn bedenkingen besproken, en tegen mijn verwachtingen in was hij volledig akkoord.
Er zijn blijkbaar ook al studies gebeurd waarbij obesitas patienten langdurig gevolgd werden en de conclusie was dat het slaagpercentage verwaarloosbaar is.
Dus de medische definitie was dat het niet werkt omdat het lichaam zich aanpast en verzet tegen het gewichtsverlies.
Volgens de arts is dit al lang geweten, maar is de dieet-industrie heel winstgevend en machtig. Overgewicht is geen kwestie van colorieën maar een probleem van hormoonbalans.
Ik wist eventjes niet waar ik het had...

Met zijn begeleiding weeg ik op dit moment 103.2 kg. Dit door te focussen op mijn insulineniveau. En niet op mijn calorie inname.
Ik wil hier niet verder op ingaan, maar wil vooral de focus houden op de huidige adviezen van afvallen.

Dus wat ik nu (denk dat ik) weet is dat mensen die willen afvallen gewoon voor de gek gehouden worden en een dieet volgen waarbij ze op voorhand gedoemd zijn om te falen.
Dit lijkt wel te werken voor mensen die weinig overgewicht hebben.
Maar mensen die veel moeten afvallen hebben hier geen baat bij, falen in het dieet, en worden dan uiteindelijk zelf beschuldigd het dieet niet te volgen...

Zijn er nog mensen met diezelfde ervaringen?
justagirly schreef:
21-02-2020 10:38
Maar dat gebrek aan discipline speelt natuurlijk wel degelijk een grote rol.

Het is ook maar net verschillend hoe gedisciplineerd je precies moet zijn, denk ik. Niemand zal mij omschrijven als ongedisciplineerd. Ik maak alles af waar ik aan begin en ik heb al mijn zaakjes netjes op orde. Maar met eten kost het me veel moeite.

Als je weinig om eten geeft, is het makkelijker om nee te zeggen dan wanneer je dól op lekker eten bent.
ManManMan12 schreef:
21-02-2020 10:41
Als meteen na het uitspreken van doel (afvallen) al een excuus komt waarom het niet zou lukken, gaat het nooit lukken.

Ik zeg nergens dat het niet gelukt is.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
21-02-2020 10:58
Hoe verklaar je dan dat in gebieden waar enorme hongersnood heerst geen dikke mensen rondlopen?

Ik geloof best dat hormonen invloed hebben. Ik geloof best dat het daardoor moeilijker kan zijn om af te vallen dan voor iemand anders.

Geen enkel lichaam kan zonder brandstof in de vorm van eten. Dus uiteindelijk kan iedereen afslanken door minder te eten.
Ja, je kan iemand op 1000 kcal per dag zetten, uiteraard gaan ze afvallen, maar dat is niet de oplossing aangezien het onrealistisch is.

Naar mijn mening is obesitas een resultaat van te veel te eten (logisch natuurlijk), maar het overeten is volgens mij een symptoom van een ander probleem, niet van een mentale drang, wel een lichamelijke drank.
Het lichaam geeft een foutief signaal van honger, terwijl het eigenlijk helemaal geen honger heeft.
Dit omdat er een homooninbalans is, en het is net dit dat de laatste jaren onderzocht is en ondertussen ook al bewezen is als oorzaak van het probleem.
anoniem_382708 wijzigde dit bericht op 21-02-2020 11:05
8.10% gewijzigd
retrostar schreef:
21-02-2020 10:51
Obesitas patiënten zijn volgens mij mensen die geloven dat je slank kan blijven/worden door toch te blijven eten waar je trek in hebt. Ze denken dus dat hun lichaam abnormaal reageert op dat wat zij normaal vinden en dat is: eten als je maar de geringste trek voelt.

Als je eet wat jou aantrekkelijk voorkomt kom je aan en dat is op zich normaal.

Wat abnormaal is dat zijn deze luxueuze tijden van overvloed. Moeder Natuur heeft nooit kunnen voorzien dat er altijd maar genoeg eten zou zijn. Eten dat erop gemáákt is om eetlust op te wekken. Vroeger waren er gewoon voedselschaarse seizoenen. Dan gebruikte je het onderhuidse vet om van te leven. En dat komt nooit meer voor dus iedereen in het westen wordt dikker en dikker.

Het is altijd veiliger om andermans falen aan hun persoonlijk te wijten. Want dan kan het jou niet zo maar overkomen.

Maar goed, jouw ideeën over mensen met overgewicht zijn redelijk duidelijk op dit forum. Je weet duidelijk niet hoe het is.
sugarmiss schreef:
21-02-2020 10:58
Hoe verklaar je dan dat in gebieden waar enorme hongersnood heerst geen dikke mensen rondlopen?

Ik geloof best dat hormonen invloed hebben. Ik geloof best dat het daardoor moeilijker kan zijn om af te vallen dan voor iemand anders.

Geen enkel lichaam kan zonder brandstof in de vorm van eten. Dus uiteindelijk kan iedereen afslanken door minder te eten.

:facepalm: Word jij nou nooit eens moe van je eigen domme opmerkingen?

Als ik mezelf uithonger, dan val ik ook af. Duh.
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
21-02-2020 10:55
Wat maakt u dan slank?

Is het de wilskracht/kennis/intelligentie waarover jij beschikt die deze mensen niet hebben?
Ikzelf? Ik weeg me elke dag en heb ik mijn gewenste gewicht, bijvoorbeeld 52,0 kg, dan eet ik normaal maar wel gematigd. Weeg ik 52,2 dan houd ik een balansdag; ik neem dan minder vet in mijn eten, minder meel in mijn eten, uiteraard minder snoep en koek, De volgende dag weeg ik me weer en is het dan weer 52,0 dan herhaal ik stap 1, en is het 52,2 dan wordt het weer een dag stap 2.

Uiteraard heeft het weegschaalgewicht niet veel te maken met je consumptie de vorige dag maar eerder met vocht en zout en massa, maar gemiddeld (en daar gaat het om) houd je het juiste gewicht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
21-02-2020 11:06
Ikzelf? Ik weeg me elke dag en heb ik mijn gewenste gewicht, bijvoorbeeld 52,0 kg, dan eet ik normaal maar wel gematigd. Weeg ik 52,2 dan houd ik een balansdag; ik neem dan minder vet in mijn eten, minder meel in mijn eten, uiteraard minder snoep en koek, De volgende dag weeg ik me weer en is het dan weer 52,0 dan herhaal ik stap 1, en is het 52,2 dan wordt het weer een dag stap 2.

Uiteraard heeft het weegschaalgewicht niet veel te maken met je consumptie de vorige dag maar eerder met vocht en zout en massa, maar gemiddeld (en daar gaat het om) houd je het juiste gewicht.
Word je daar niet enorm obsessief van? Ik weeg me wekelijks en denk dat ik juist weer ontzettend de andere kant zou doorslaan (uithongeren) als ik me elke dag zou wegen. Juist omdat je lijf geen machine is.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-02-2020 11:06
Ikzelf? Ik weeg me elke dag en heb ik mijn gewenste gewicht, bijvoorbeeld 52,0 kg, dan eet ik normaal maar wel gematigd. Weeg ik 52,2 dan houd ik een balansdag; ik neem dan minder vet in mijn eten, minder meel in mijn eten, uiteraard minder snoep en koek, De volgende dag weeg ik me weer en is het dan weer 52,0 dan herhaal ik stap 1, en is het 52,2 dan wordt het weer een dag stap 2.

Uiteraard heeft het weegschaalgewicht niet veel te maken met je consumptie de vorige dag maar eerder met vocht en zout en massa, maar gemiddeld (en daar gaat het om) houd je het juiste gewicht.
ok, maar mijn vraag is dan: wat zorgt ervoor dat u dit kan?

Iemand die obees is en het MOET doen voor zijn gezondheid kan het niet, ook al hoort hij dat hij zal sterven als hij niet afvalt... Het lukt die mensen simpelweg niet...

Dus mijn vraag: wat is het verschil tussen u en hun?
anoniem_382708 wijzigde dit bericht op 21-02-2020 11:10
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-02-2020 11:00
Ik zeg nergens dat het niet gelukt is.
Nee jij niet, ik wel. Je hebt nu in een half uur tijd al 2x aangegeven dat het laten staan van eten voor jou toch wel speciaal erg moeilijk is. Door dat maar tegen jezelf te blijven zeggen, blijft het moeilijk, blijft het mislukken. Verliezers maken excuses, winnaars doen aanpassingen.
Als afvallen en obesitas zo simpel was waren er geen dikke mensen en werden er geen complete studies naar gedaan. Het wordt langzaam duidelijk dat blijven afvallen voor veel mensen met obesitas bijna onmogelijk is, en dat dat niet een kwestie is van ‘gewoon minder eten’.
Alle reacties Link kopieren
ManManMan12 schreef:
21-02-2020 10:41
Als meteen na het uitspreken van doel (afvallen) al een excuus komt waarom het niet zou lukken, gaat het nooit lukken.
Of het is een extra uitleg, omdat iemand na tig pogingen gemerkt heeft hoe het bij hem/haar (niet) werkt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
TheMone schreef:
21-02-2020 11:09
ok, maar mijn vraag is dan: wat zorgt ervoor dat u dit kan?

Iemand die obees is en het MOET doen voor zijn gezondheid kan het niet, ook al hoort hij dat hij zal sterven als hij niet afvalt... Het lukt die mensen simpelweg niet...

Dus mijn vraag: wat is het verschil tussen u en hun?
eetstoornissen gaan twee kanten uit: zij die dwangmatig teveel eten en zij die dwangmatig hun calorieën tellen uit angst om dik te worden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2020 10:53
Als afvallen eenvoudig was, waren er geen dikke mensen.

Het idee dat ik slank ben, door mijn wilskracht en karakter heb ik achter me gelaten. Groot deel is mazzel!
Wat hou ik toch van jou. :lips:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ManManMan12 schreef:
21-02-2020 11:10
Nee jij niet, ik wel. Je hebt nu in een half uur tijd al 2x aangegeven dat het laten staan van eten voor jou toch wel speciaal erg moeilijk is. Door dat maar tegen jezelf te blijven zeggen, blijft het moeilijk, blijft het mislukken. Verliezers maken excuses, winnaars doen aanpassingen.
tja :facepalm: ... De meest succussvolle mensen uit de geschiedenis van onze wereld hadden een te hoog BMI.

Het BMI van iemand zegt niet dat die persoon een "losermentaliteit" heeft
Om 52 kilo te wegen moet ik mezelf uithongeren en me de pleuris sporten. Mijn bouw is wat voller.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sowieso het woord 'excuus' altijd heel raar als het om afvallen gaat. Alsof je iemand anders iets verplicht bent. Je bent daarin alleen jezelf verantwoording schuldig. Ik vind het altijd zo arrogant als mensen op een hoge toon over anderen beweren dat ze 'excuses' gebruiken (of smoesjes, ook zo'n term).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
21-02-2020 11:14
Wat hou ik toch van jou. :lips:
Alleen ben ik zo hard om mee te knuffelen hè? :)
lilguinea schreef:
21-02-2020 11:08
Word je daar niet enorm obsessief van? Ik weeg me wekelijks en denk dat ik juist weer ontzettend de andere kant zou doorslaan (uithongeren) als ik me elke dag zou wegen. Juist omdat je lijf geen machine is.
het is obsessief om in elk topic te melden hoeveel je weegt en te benadrukken hoe jij jezelf onder controle hebt. Bovendien heeft ze ondergewicht. Het is iets pathologisch en niet iets om jaloers op te zijn
ManManMan12 schreef:
21-02-2020 11:10
Nee jij niet, ik wel. Je hebt nu in een half uur tijd al 2x aangegeven dat het laten staan van eten voor jou toch wel speciaal erg moeilijk is. Door dat maar tegen jezelf te blijven zeggen, blijft het moeilijk, blijft het mislukken. Verliezers maken excuses, winnaars doen aanpassingen.
En artsen zijn realistisch
https://www.vn.nl/obesitas-vetwetenscha ... elangrijk/
lilalinda schreef:
21-02-2020 11:16
Alleen ben ik zo hard om mee te knuffelen hè? :)
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
21-02-2020 11:12
Als afvallen en obesitas zo simpel was waren er geen dikke mensen en werden er geen complete studies naar gedaan. Het wordt langzaam duidelijk dat blijven afvallen voor veel mensen met obesitas bijna onmogelijk is, en dat dat niet een kwestie is van ‘gewoon minder eten’.

"Gewoon minder eten" wordt volgens mij ook te gemakkelijk gezegd. Ik vermoed dat veel mensen met obesitas best minder willen eten, maar tegelijkertijd enorme honger hebben.

Minder eten terwijl je al honger hebt... dat hou je niet vol. En daar worden ze vervolgens weer op aangekeken.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
21-02-2020 11:14
Om 52 kilo te wegen moet ik mezelf uithongeren en me de pleuris sporten. Mijn bouw is wat voller.
Nou dit @( . Hier hetzelfde
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
21-02-2020 11:09
ok, maar mijn vraag is dan: wat zorgt ervoor dat u dit kan?

Iemand die obees is en het MOET doen voor zijn gezondheid kan het niet, ook al hoort hij dat hij zal sterven als hij niet afvalt... Het lukt die mensen simpelweg niet...

Dus mijn vraag: wat is het verschil tussen u en hun?
Ik denk dat mijn weerzin tegen mijn spiegelbeeld als ik te dik ben sterker is dan wat dan ook. Sterker dan onbeperkt lekker eten.

Ik vind het ook lekker rustig om mezelf beperkingen op te leggen. Je kan nu eenmaal niet alles hebben wat je zou willen dus je kiest wat jou het voordeligste voorkomt.

En ik weet ook dat heel veel eten me geen vervulling geeft. Je krijgt even een kick en daarna wil je weer snel een betere kick dus nóg lekkerder eten. Dus dan denk ik: nou nee. Ik beheers me even; het gaat voorbij, en daarna leef je licht en makkelijk weer verder.
retrostar wijzigde dit bericht op 21-02-2020 11:18
0.05% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
21-02-2020 11:14
tja :facepalm: ... De meest succussvolle mensen uit de geschiedenis van onze wereld hadden een te hoog BMI.

Het BMI van iemand zegt niet dat die persoon een "losermentaliteit" heeft
Dat eerste vind ik een baude bewering.
En voor vrouwen is het (bewezen) juist andersom.
overgewicht is een complex samenspel van sociale, psychische en fysieke componenten. Het is heel erg ingewikkeld en er is geen one size fits all. Dieten werken niet dat is wel duidelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven