Lijf & Lijn alle pijlers

Hele dag zin in eten

30-10-2022 21:23 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een aantal maanden heb ik alleen maar zin in eten en kan er heel moeilijk niet aan toe geven.
Doe al jaren aan intermittent fasting en at redelijk gezond maar Zelfs nu eet ik in mijn raam veelste veel.
Voordat ik kilo’s ga aankomen ( begin is er al) wil ik hiermee stoppen alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Dan gaat het weer paar dagen goed en dan verval ik weer ik de koek, snoep, kaas en chips.

Wat er anders is in de afgelopen maanden; heb het drukker dan ‘ normaal’ en sport minder.

Iemand tips om deze eet gewoonte te gaan doorbreken?
Weer een normaal eetpatroon met gezond eten hanteren ipv uithongeren?

3 maaltijden per dag en 3x een gezonde snack á 100 kcal. 1500-2000 kcal per dag. Heb je ook niet zo'n honger meer en houd je de verbranding bezig
Ik ben een IF-er en ik herken wel dat ik bepaalde perioden ook in mijn eetraam teveel los ga. Bij mij heeft het te maken met bepaalde triggers. Zo gebruik ik eten als uitstelgedrag, als ik bijv moet studeren. Ook als ik me verveel of slecht slaap. Wellicht heeft het zin om te kijken waar het vandaan komt?
Even los van je eetgewoonten; weet je hoe het is gesteld met je ijzerniveau? Ik heb een aanleg tot ijzertekort en als mijn ijzergehalte laag is, heb ik altijd veel trek.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Wat bij mij helpt is dingen in huis halen waar ik ook veel van mag eten: komkommer, wortels, tomaatjes, witlof, fruit, rijstwafels, ei/nootjes/hummus (vullend en met voedingsstoffen die goed voor je zijn), etc,
En dan op bepaalde momenten wel even mogen snoepen, maar dan niet teveel in huis halen.
Maar wat mij het meest helpt is genoeg eten met de maaltijden.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Wat eet je tijdens je eetraam? Wel voedzame dingen? Hou je bij wat je eet?
Ik lees even mee
Gewoon zulke dingen niet kopen. Dan heb je het niet in huis en kun je het ook niet eten. Dat helpt bij mij goed.
Geen meuk kopen, dagplanning maken, meer sporten, thee drinken ipv snacken, veel rauwkost.
Drukker dan normaal schrijf je.. heb je ook meer stress daardoor? Stress levert jou een hoger cortisolgehalte op, wat kan leiden tot meer honger. Ik heb hier ervaring mee (bloedwaarden op getest en coristol was inderdaad sky high) en het speelt zeker een rol bij mij.
Toch proberen om tijd te maken voor ontspanning (sport?), voldoende slapen enzovoorts
Veel water drinken en inderdaad al die meuk niet in huis halen.
Ik deed jaren geleden IF en herken het ook.
Ik was constant met eten bezig in m’n gedachten en at daardoor te veel.
Ik combineer IF met eten zonder toegevoegde suiker. (En dan inderdaad juist letten op voldoende calorieën binnenkrijgen in eetraam) Dan ben ik geen honger. Zou je ook eens kunnen proberen.
Hoe slaap je TO? Te druk en te weinig slaap wakkert je hongerhormonen aan.

En IF je echt streng? Of drink je wel eens een glas cola zero of ongezoete vruchtenthee? Dat kan een insulinepiekje geven waarna je bloedsuiker te laag wordt omdat er niks binnen komt. Het resultaat is TREK!

Verder zou ik even goed onder de loep nemen hoe het emotioneel met je gaat. Ben je een behoefte aan het vervullen? Zorgen, stress, verveling, compensatie voor vervelende dingen die je moet doen?
IF past niet bij je, jouw lichaam snakt naar eten, en zodra het energie krijgt gaat het alles bunkeren
Probeer drie grotere maaltijden en enkele kleinere.
Naarmate er meer vet op de botten zit des te meer trek/honger je hebt, is mijn persoonlijke ervaring. Niet alleen vanwege de toegenomen gewoonte om meer en meer eten te pakken maar ook omdat je lichaam dat zo schijnt te regelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Kokora schreef:
31-10-2022 07:26
Hoe slaap je TO? Te druk en te weinig slaap wakkert je hongerhormonen aan.

En IF je echt streng? Of drink je wel eens een glas cola zero of ongezoete vruchtenthee? Dat kan een insulinepiekje geven waarna je bloedsuiker te laag wordt omdat er niks binnen komt. Het resultaat is TREK!

Verder zou ik even goed onder de loep nemen hoe het emotioneel met je gaat. Ben je een behoefte aan het vervullen? Zorgen, stress, verveling, compensatie voor vervelende dingen die je moet doen?
IF op zich heeft niet zoveel te maken met suiker/zoet eten, maar met wanneer je eet, dus in principe is het mogelijk heel streng IF te doen (bv. eetraam van 4 uur) maar daarin een en al suiker/ bewerkt/junkfood te eten.
Waarom heb je zoveel koek snoep kaas en chips in huis? Er is niks mis met af en toe snoep of chips. En zeker niks met kaas. Maar té is niet goed.
Je lichaam heeft behoefte aan zout en suiker, maak bijv. een lekkere soep voor de hartige trek. Neem een bouillonnetje. Leg snackgroenten en fruit onder handbereik.
Dan kan je best een keer een koekje nemen.
En luister beter naar je lichaam en stop met dat vasten.
Zenmomentje schreef:
31-10-2022 08:27
IF op zich heeft niet zoveel te maken met suiker/zoet eten, maar met wanneer je eet, dus in principe is het mogelijk heel streng IF te doen (bv. eetraam van 4 uur) maar daarin een en al suiker/ bewerkt/junkfood te eten.
Ja, weet ik. Heb het zelf ook erg lang gedaan en me verdiept in de hormonale effecten van IF. TO heeft het over de hele dag door willen eten. Dus ook over fikse trek al voordat haar eetraam opent, met als één van de gevolgen dat ze in haar eetraam losgaat.

Als je netjes IF doet is je bloedsuikerspiegel laag stabiel. Daar kun je prima op functioneren. Als je vervolgens vóór je eetraam opent colalight of ongezoete vruchtenthee drinkt, suikervrije kauwgum kauwt of zelfs zoete kindertandpasta gebruikt, dan registreert je brein dat je iets zoets binnen krijgt. Je alvleesklier reageert daar direct op door een klein beetje insuline af te geven zodat de verwachte suikers direct verwerkt kunnen worden en je bloedsuiker zo stabiel mogelijk blijft. Insuline verlaagt dus je bloedsuikerspiegel al in verwachting van suikers die niet gaan komen. Het gevolg is dat je laag stabiele bloedsuiker door de insuline te laag wordt en je acute en heftige trek kunt krijgen. Vandaar dat ik TO vroeg naar het gebruik van zoetigheden (zonder calorieën) vóór haar eetraam.

Als je in je eetraam ervoor kiest om veel ongezond eten te nuttigen, heb je daar na je eetraam ook last van trouwens. Vooral als het veel suikers zijn. Je lichaam krijgt dan namelijk een piek in suiker die het lastiger kan verwerken. Zodra dat allemaal wel verwerkt is, kun je in een enorme suikercrash terecht komen met óók een te laag bloedsuiker. Je krijgt dan dus last van pieken en dalen in je suikerwaarde en daarbij behorende honger. Wanneer je kiest voor gezonde producten met veel vezels, komen de koolhydraten (suikers dus) veel langzamer binnen waardoor het lijf het beter bij kan benen en de bloedsuikerspiegel veel stabieler is.

@TO, als je het niet kan laten om te snoepen, doe het dan zo vroeg mogelijk in je eetraam en eindig met een vezelrijke, voedzame maaltijd. Dan vang je hopelijk je suikercrash op. En vooraf dus alleen bittere of smaakloze dingen (water, zwarte koffie, zwarte of groene thee). Het zou me niets verbazen als je in een vicieuze cirkel van suiker en insulinepieken zit.
ExodusRedux schreef:
30-10-2022 22:41
Gewoon zulke dingen niet kopen. Dan heb je het niet in huis en kun je het ook niet eten. Dat helpt bij mij goed.

Dat heeft mij nooit geholpen. Supermarkten zijn tot 22.00 open en dan hebben we ook nog de bezorgdiensten als flink :whip:

Mij helpt het beste om een strak voedingsschema te maken, weekmenu, boodschappen voor de hele week zodat ik die supermarkt niet meer in hoef. Ik hou bij wat ik eet en drink, hoeveel beweging etc. Mindset is alles eigenlijk.

Maar goed, bij mij is het de laatste weken ook niet goed gegaan, ik begin vandaag weer!
Ik mag trouwens 1x per dag iets 'lekkers' eten met de kinderen als ze uit school komen. Dan heb ik over de hele dag al gezond gegeten en veel water en thee gedronken dus dan heb ik niet echt behoefte meer aan snaaien.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Ik moet beetje lachen om je username in deze context. ;)
Herkenbaar. Ik kan echt de hele dag eten. Altijd al gehad. Op wonderbaarlijke wijze wel altijd normaal bmi gehad en nog steeds.
Ik heb juist op werkdagen meer trek. Als ik vrij ben, kan ik gerust pas tegen 11:00 uur voor het eerst iets eten en mij de hele dag aan gezonde en voedzame dingen houden.
Denk dat bij mij drukte, stress en slaapgebrek soms de trigger is en hormonen. Week voor m’n menstruatie ga ik heel slecht, qua eten.
Als ik (bijvoorbeeld door hormonen) echt trek heb in zoetigheid/ongezond eten, ga ik dit niet compleet negeren, want anders eet ik daarna opeens een zak chips leeg. Wel zoek ik alternatieve dingen, die erop lijken en dat helpt hier. Zal ergens nog niet 100% gezond zijn, maar beter dan de hele dag een honger/trek gevoel en dan opeens “los” gaan.
Als voorbeelden; i.p.v. paprika chips dunne maiswafels met paprikapoeder van de ah, i.p.v. witte chocolade pure chocolade, i.p.v. snoep een zelfgemaakt waterijsje uit de vriezer, i.p.v. een pizza bestellen een kroket in de airfryer op bruin brood met zero fritessaus en rauwkost, i.p.v. een halve zak drop zero sugar drop 4 stuks etc etc etc.
En ik hou op sommige momenten de app van het Voedingscentrum bij. Dan mag ik “gewoon” 1800 calorieën per dag en die kan ik dan zelf verdelen. Is het niet een alles of niets dieet gebeuren, maar blijf ik wel in het gareel (2000 calorieën) of val af (1700/1800 calorieën).
Ik ben zelf inmiddels winterklaar - er is tevoren genoeg ruimte gemaakt voor wat lekkere decemberlekkernijen. Niet al te gek natuurlijk maar een kilootje mag er wel weer bij.

Maar met allesoverheersende trek valt het nog wel mee.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Kokora schreef:
31-10-2022 08:57
Ja, weet ik. Heb het zelf ook erg lang gedaan en me verdiept in de hormonale effecten van IF. TO heeft het over de hele dag door willen eten. Dus ook over fikse trek al voordat haar eetraam opent, met als één van de gevolgen dat ze in haar eetraam losgaat.

Als je netjes IF doet is je bloedsuikerspiegel laag stabiel. Daar kun je prima op functioneren. Als je vervolgens vóór je eetraam opent colalight of ongezoete vruchtenthee drinkt, suikervrije kauwgum kauwt of zelfs zoete kindertandpasta gebruikt, dan registreert je brein dat je iets zoets binnen krijgt. Je alvleesklier reageert daar direct op door een klein beetje insuline af te geven zodat de verwachte suikers direct verwerkt kunnen worden en je bloedsuiker zo stabiel mogelijk blijft. Insuline verlaagt dus je bloedsuikerspiegel al in verwachting van suikers die niet gaan komen. Het gevolg is dat je laag stabiele bloedsuiker door de insuline te laag wordt en je acute en heftige trek kunt krijgen. Vandaar dat ik TO vroeg naar het gebruik van zoetigheden (zonder calorieën) vóór haar eetraam.

Als je in je eetraam ervoor kiest om veel ongezond eten te nuttigen, heb je daar na je eetraam ook last van trouwens. Vooral als het veel suikers zijn. Je lichaam krijgt dan namelijk een piek in suiker die het lastiger kan verwerken. Zodra dat allemaal wel verwerkt is, kun je in een enorme suikercrash terecht komen met óók een te laag bloedsuiker. Je krijgt dan dus last van pieken en dalen in je suikerwaarde en daarbij behorende honger. Wanneer je kiest voor gezonde producten met veel vezels, komen de koolhydraten (suikers dus) veel langzamer binnen waardoor het lijf het beter bij kan benen en de bloedsuikerspiegel veel stabieler is.

@TO, als je het niet kan laten om te snoepen, doe het dan zo vroeg mogelijk in je eetraam en eindig met een vezelrijke, voedzame maaltijd. Dan vang je hopelijk je suikercrash op. En vooraf dus alleen bittere of smaakloze dingen (water, zwarte koffie, zwarte of groene thee). Het zou me niets verbazen als je in een vicieuze cirkel van suiker en insulinepieken zit.
Oh je bedoelde buiten het eetraam, dat had ik even niet begrepen. Maar helemaal eens dat wat je eet ook veel verschil kan maken. Gisteren toevallig een zoet toetje op omdat we uit eten waren en dat vind ik hardstikke leuk(lekker) en blijf ik ook zeker doen, maar nu echt weer meer trek.
Dank allen!

Heb vandaag idd eens goed nagedacht wanneer ik nou trek heb en waarom ik eet en eerlijk gezegd ben ik hier nog niet over uit dus deze vraag hou ik nog even vast en zal deze ook gebruiken op het moment dat ik weer iets wil gaan eten.

Hier in huis is altijd wel wat te vinden ( puber kinderen) niet kopen is dus geen optie.

Heb me ook nog even verdiept in ijzer tekort en zag wel aantal herkenningspunten dus ga morgen even naar ha om dit te bespreken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven