Lijf & Lijn alle pijlers

het misantrope afvaltopic

21-03-2018 11:45 3108 berichten
Alle topics op deze pijler lijken zo juichend, zo blij, zo zonnig.
Ik vind afvallen helemaal niet leuk. Ik vind eten wél leuk. Ik vind sporten niet leuk. Ik vind op de bank hangen wél leuk. Maar goed, het moet dan maar, want zo wil het ook niet meer.

Wellicht ben ik wel de enige oude mopperkont op dit forum, maar hoe heerlijk zou het zijn als er hier tips gedeeld zouden kunnen worden over hoe dat nou het beste kan, afvallen als je er helemaal geen zin in hebt.

En oreren over chips mag ook. Graag zelfs.
Alle reacties Link kopieren
Koekjes en chips en snackhonger heb ik hier ook dagelijks aan de hand. Ik begin d’r ook niet aan door ook maar te denken dat ik van de koekjes en chips en kaas en kroketten af kan blijven. Bouw het wel wat meer in, maar dagelijks snoep ik toch wel. Op zaterdag zwem ik me wel het leplazerus om dat te compenseren. Maar Hey het leven moet ook leuk blijven en zonder mijn lekkere dingen is het dat niet. Daar komen dan ook de klossende bovenbenen vandaan.
Als ik alleen maar eiwitten en vitamientjes en dergelijke had gegeten was ik waarschijnlijk een stuk strakker. Én rijp voor het gesticht.
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
vrouwjagersma schreef:
11-07-2018 14:41
Met een te hoog BMI (27-28) had ik nog steeds een heel gangbare kledingmaat (38-40), dus ik heb nooit echt begrepen hoe dat dan zit. Wellicht heb ik als enige persoon op deze aarde zware botten.

......
Ja, ik dus ook! En dus ben je niet de enige persoon op aarde met zware botten :biggrin:
Het zal bij vrouwen ook verschil maken hoe zwaar je borsten zijn, denk ik ook altijd. Ik bedoel, ik heb cup C, (aantal maanden geleden nog D zelfs, maar daar val ik blijkbaar ook af), maar dan zal ik toch iets zwaarder zijn dan iemand van dezelfde lengte met cup A. En weer lichter dan iemand met F.
Niet veel, maar toch.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 11-07-2018 16:42
3.08% gewijzigd
GewoonDaantje schreef:
11-07-2018 15:03
Koekjes en chips en snackhonger heb ik hier ook dagelijks aan de hand. Ik begin d’r ook niet aan door ook maar te denken dat ik van de koekjes en chips en kaas en kroketten af kan blijven. Bouw het wel wat meer in, maar dagelijks snoep ik toch wel. Op zaterdag zwem ik me wel het leplazerus om dat te compenseren. Maar Hey het leven moet ook leuk blijven en zonder mijn lekkere dingen is het dat niet. Daar komen dan ook de klossende bovenbenen vandaan.
Als ik alleen maar eiwitten en vitamientjes en dergelijke had gegeten was ik waarschijnlijk een stuk strakker. Én rijp voor het gesticht.
Dit begin ik ook te ervaren. Ik probeer rigoreus van de dikmakende dingen af te blijven, omdat ik dan pas ECHT ga afvallen, maar gatverdamme wat wordt het dan allemaal saai zeg!
Zelfs af en toe het idee dat ik gewoon even suiker nodig heb. Vandaag in de super het gevoel dat ik van mijn graatje ging, dus ik heb een zoet broodje meegenomen. Daarna voelde ik me weer beter.
GewoonDaantje schreef:
11-07-2018 14:06
Vraag me idd af of je aan die BMI heel veel waarde moet hechten. Gespierde mensen, zwangere mensen, kleine mensen en grote mensen moeten ‘m sowieso met een korreltje zout nemen.
Daarbij is de formule pas geleden gewijzigd, waardoor je nu inderdaad een langer gewicht moet hebben voor dezelfde BMI.

Bij mij zou mijn BMI goed zijn met een gewicht tussen de 45 en 57 kilo. Lijkt me niet bepaald gezond om maar 45 te wegen, zelfs als je klein bent.

Afvallen zelf gaat hier trouwens voldoende. Ben bijna een half jaar bezig en 6 kilo lichter. Weeg nu 52. Wil graag door gaan tot 50 en dan vind ik het prima. Merk dat ik met 52 dunner hoopte te zijn dan ik ben, maar ach. Daarna komt de uitdaging om te stabiliseren. Met mijn Bourgondische levensstijl toch best een uitdaging.
Iemand trouwens een tip/ idee voor strakkere benen/ strakker vel? Want mijn gewicht is nu niet eens meer zo slecht, die bovenbenen klossen er op los.

Oh, hebben ze het veranderd? Geen wonder dan, ik denk eigenlijk dat ze nu een beetje overdrijven. Bij deze keur ik mezelf goed met 69 kg :proud:
Nu nog zo proberen te houden. Maar ik ben er nog niet, want ik weeg nu 's ochtends wel 69, maar 's avonds niet meer. En het telt pas als ik op mijn zwaarst onder de 70 blijf, had ik bedacht.
*foutje*
ñuca schreef:
11-07-2018 16:29
Ja, ik dus ook! En dus ben je niet de enige persoon op aarde met zware botten :biggrin:
Het zal bij vrouwen ook verschil maken hoe zwaar je borsten zijn, denk ik ook altijd. Ik bedoel, ik heb cup C, (aantal maanden geleden nog D zelfs, maar daar val ik blijkbaar ook af), maar dan zal ik toch iets zwaarder zijn dan iemand van dezelfde lengte met cup A. En weer lichter dan iemand met F.
Niet veel, maar toch.
Nou dat geloof ik zeker!
Ik heb broekmaat 42/44 met cupje A en een BMI van 21,5. Dus mijn BMI is prachtig, maar die heupen, billen en bovenbenen en het blubberbuikje....not so much.
Tja zo zie je maar hè, wat zegt dat BMI getal nou helemaal... Het gaat toch veel meer om hoe je lijf er daadwerkelijk uitziet en of je je daar prettig bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
BMI is maar een indicatie van gemiddeld gezond gewicht. Het is maar een basis uitgangspunt en houdt geen rekening met lichaamssamenstelling (spier/vet) of bouw (tenger, slank, gemiddeld, robuust).

Ik heb met mijn huidige BMI (22,6) een ‘normaal gezond gewicht’, maar ben toch echt wel wat gezonder en fitter als ik wat vet kwijtraak. Bouw heel snel spieren op, waar sportinstructeurs en mede sporters altijd van onder de indruk waren, maar ik houd niet van sporten. Of nou ja, niet van trainen in de sportschool, bootcamp, crossfit of wat dan ook. Bah. Tegelijkertijd weet ik dat het goed voor mij zou zijn om mij op regelmatige basis flink in het zweet te werken. Conditie heb ik nog wel, maar het gezellige isolatielaagje mag wel wat minder.

Overigens wel een sportieve vakantie in het vooruitzicht.

Nu, na wat mindere dagen en veel vocht vasthouden, heb ik de regelmaat van met mate eten weer te pakken.
vrouwjagersma schreef:
11-07-2018 14:41
Met een te hoog BMI (27-28) had ik nog steeds een heel gangbare kledingmaat (38-40), dus ik heb nooit echt begrepen hoe dat dan zit. Wellicht heb ik als enige persoon op deze aarde zware botten.
Ik heb me er jarenlang op blindgestaard (met alle gevolgen van dien).
Totdat een diëtiste ooit voor me uitrekende dat mijn lichaamsgewicht bij een vetpercentage van 0% nog op een BMI van ruim 21 uit zou komen. Nu verlies je ook altijd wel wat massa als je gaat afvallen, maar het is voor mijn lichaam gewoon geen haalbaar gewicht. Ik ben vrij klein en van nature vrij gespierd.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat ‘t bij jullie? Hier gaat het wel redelijk. Ik heb een paar dagen geleden besloten dat ik even ga stoppen met mijn eten te loggen en ik ga mezelf pas weer wegen op 1 augustus. Kan niet eeuwig aan de app blijven hangen en ik zou nu van mezelf kunnen denken dat ik afgelopen maanden heb geleerd met welke voedingsmiddelen ik ongeveer hoe hoog zit. 1 augustus mag blijken of ik dat inderdaad heb geleerd of dat ik veel te optimistisch was. Het blijft toch een uitdaging, vóór het zover is heb ik nog drie etentjes dus ik wil het niet verknallen. (Dat zeg ik nu, meestal denk ik op het moment ‘fuck it, ik bestel wel een grotere kist later’). Time wil tell :-)
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
Succes GewoonDaantje :) Ik duim in elk geval dat het je lukt.

Hier gaat het niet goed. Ik moet dringend terug wél gaan loggen. Te veel etentjes, barbecues, feestjes en gewoonweg gesnaai. Mijn broek begint zelfs weer te spannen. En het is maandag dus maken we nog maar eens een frisse, strenge start. Gedaan met freewheelen en terug maar weer alles ingeven en sporten, ondanks die hitte. Al zal dat sporten misschien toch moeten wachten tot vanavond 22u of morgenvroeg.
Ik weeg maar even niet tot mijn broek niet meer spant. Dat is ook een referentie, toch? :)
Mijn gewicht klimt stiekem weer een beetje omhoog. En alleen omdat ik mezelf wat meer gun qua chipje, koekje, stukje chocola...
Meh.
Ik ga echt niet sporten ofzo met dit weer. Werken is al erg genoeg.
Alle reacties Link kopieren
He Aspirientje, vervelend dat het niet goed gaat! Ergens ben ik bang voor hetzelfde als jou, daarom heb ik d’r een einddatum aan gezet, als trial. Ik ga d’r wel voor!
Goed dat je je herpakt! En als je eenmaal op streefgewicht bent komen d’r ook nog wel etentjes/ BBQ’s en weet ik het wats, zolang je je daarna weer herpakt is dat toch ook prima!
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
ñuca schreef:
16-07-2018 17:10
Mijn gewicht klimt stiekem weer een beetje omhoog. En alleen omdat ik mezelf wat meer gun qua chipje, koekje, stukje chocola...
Meh.
Ik ga echt niet sporten ofzo met dit weer. Werken is al erg genoeg.
Precies.
Ik kom er ook nog eens achter dat mijn weegschaal totaal geschift is. Op verschillende plekken in huis geeft ie steeds een ander cijfer aan. (net uitgeprobeerd) Varieert van 68 tot 72 en vanalles ertussen in.
Blijkt dus dat ik helemaal niet weet wat mijn echte gewicht nu is.

Hoe zit dat bij jullie, werkt jullie weegschaal zoals het hoort? En wat is eigenlijk een echt goede weegschaal (merk/soort)
Ik heb een goedkope weegschaal, merkloos denk ik. Maar ik weeg altijd op dezelfde tegel op de badkamervloer, dus dat is redelijk stabiel.
Jawel, maar hoe weet je nou zeker dat hij goed geijkt is? Als het een goedkope weegschaal is (heb ik dus ook) twijfel ik daar wel aan. Hier staat ie ook stabiel, maar als ik hem op een andere stabiele plek neerzet geeft hij niet hetzelfde gewicht aan als op de eerste plek. Op de bovenverdieping ben ik blijkbaar ook lichter dan beneden in de woonkamer.
Komt erop neer dat ik het niet kan vastpinnen op 1 getal.
Ik heb voor medicatie eens moeten wegen bij de dokter. En dat kwam op een halve kg na overeen. Dus ik zit redelijk juist denk ik.
Nadat het hier echt om te janken slecht ging ben ik weer begonnen met koolhydraatarm maar iets minder streng dan de vorige.
-2 kilo in de eerste week, beter !!

Wat betreft bmi, als ik op een goed bmi zit moet ik ook gewicht hebben van m'n puberteit ofzo.
Wat goed Mth85! Dat geeft moed.

Hier toch maar op de weegschaal gaan staan, aangezien ontkennen geen zin heeft. 69,4. Dat mag écht geen 70 meer worden!
En het ligt echt aan mijn gesnoept. Mijn sportschema is best goed en hou ik ook vol, maar 'you can't exercise your way out of a bad diet'. Helaas. Hoe fijn zou dat zijn, dat inspanning/vetverbranding gewoon evenredig was met alles wat lekker en calorierijk is. Maar nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
11-07-2018 13:47
Ik heb ernaar gekeken en voor een gezond BMI zou ik ook zo licht moeten zijn als ik op mijn 15e was. Niet haalbaar volgens mij. Ik zit nu nog boven de 30 qua BMI maar zal al blij zijn als ik rond de 25 kan komen. Gezondheidtechnisch heb ik dan behoorlijk veel gewonnen. Een BMI van 22 a 23 is volgens mij lastig te behalen door mij. Overgang, medicijngebruik, chronisch ziek en 3 zwangerschappen hebben mijn lichaam helaas zo gemaakt .

Dus ik houd me er nog niet echt mee bezig, het gaat in dit tempo zeker nog 2 jaar duren eer ik een BMI van 25 heb. En ik denk dat als me dat lukt, ik al zeer tevreden mag zijn. In mijn omstandigheden dan dus.

Maar je zit in elk geval met winst qua conditie en eetgewoontes, toch? En elke kg eraf is een gezondheidswinst.

VrouwJagersma, mijn schoonzus is net zo groot (of klein) en net zo zwaar als ik, maar heeft een 3x kleinere broekmaat. Zij zit bij de normale maten, ik bij de grote. Bij mij zit dan ook alles in de bovenbenen, kont en buik, bij haar alleen buik, dat schijnt nogal uit te maken.


Ik kom hier weer eens langs, want ben de strijd weer aangegaan. Het gaat al een week erg goed :yes:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
GewoonDaantje schreef:
11-07-2018 14:06
Vraag me idd af of je aan die BMI heel veel waarde moet hechten. Gespierde mensen, zwangere mensen, kleine mensen en grote mensen moeten ‘m sowieso met een korreltje zout nemen.
Daarbij is de formule pas geleden gewijzigd, waardoor je nu inderdaad een langer gewicht moet hebben voor dezelfde BMI.

Ik heb net gekeken wat m'n gewicht zou moeten zijn voor een gezond bmi, maar dat is nog hetzelfde als 18 jaar terug. Dus erg veel is die formule niet veranderd?

Verder moet je altijd aangeven of je zwanger oid bent, want dan geldt de berekening uiteraard niet, en is er juist een ruime marge vanwege de verschillen in lichamen. En bmi is lengte-afhankelijk, dus ik snap dat korreltje zout voor grote/kleine mensen niet helemaal.

Mensen die te zwaar zijn vanwege enorme spiermassa's, die werken daar vaak hard voor en weten dat zelf ook wel. Die zijn op een hele andere manier bezig met hun lichaam.

Maar goed, ik gebruik bmi als een richtlijn. Net als ik invullen bij voedingscentrum als richtlijn gebruik. Het is niet heilig, maar een indicatie.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
16-07-2018 17:24
Ik kom er ook nog eens achter dat mijn weegschaal totaal geschift is. Op verschillende plekken in huis geeft ie steeds een ander cijfer aan. (net uitgeprobeerd) Varieert van 68 tot 72 en vanalles ertussen in.
Blijkt dus dat ik helemaal niet weet wat mijn echte gewicht nu is.

Hoe zit dat bij jullie, werkt jullie weegschaal zoals het hoort? En wat is eigenlijk een echt goede weegschaal (merk/soort)

Bij mijn weegschaal zitten van die losse pootjes. Steeds neerzetten op dezelfde plek geeft binnen een paar minuten toch verschil in gewicht. Daarom heb ik 'm nu op een plankje staan, zodat de pootjes niet meer veranderen. Ik verschuif alleen het plankje. Hopelijk blijft ie nu stabieler.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En ik was zeker tijdens m'n puberteit erg mager, want voor een gezond bmi zit ik nog ruim 10 kg boven m'n puberteitsgewicht (dat ik tot 21 jaar behield, overigens. Zelfs met 27 jaar zat ik nog aan de onderkant van de bmi, maar mijn spieren groeien dan weer enorm langzaam en zijn ook zó weer weg)
Later is nu
Ik was in m’n pubertijd 10cm korter en 10 kilo zwaarder dan mijn klasgenoten. Toch was ik absoluut niet dik. Zo voelde ik me wel na een publiekelijke weegsessie in de biologieles waar we uitleg kregen over gezond gewicht en mijn BMI van net geen 24 als ‘randgeval’ werd aangeduid. Daar heb ik jaren last van gehad. Tot iemand een keer wat berekeningen liet zien aan de hand van vetpercentage.

Die biologiedocente had beter kunnen uitleggen dat élke waarde in dat gebied ok is. Nu werd het een race naar de bodem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven