Hoe lang doen jullie over 5 km hardlopen?
dinsdag 1 oktober 2013 om 22:56
He allemaal,
Ik ben een beginnende loper (sinds half juli) en heb met Evie opgebouwd om 5 km te lopen, was daarvoor nogal a sportief dus dit is al heel wat
Alleen, ik heb me altijd aan Evie's regel gehouden dat uitlopen belangrijker is dan snel lopen.. Daarom loop ik nu ook ong 5 km in 38 minuten (wandel nog een paar minuten tussendoor en heb ik ook echt nodig).
Volgende week heb ik een wedstrijd en ik wil niet als laatste eindigen natuurlijk
Hoe lang lopen jullie er over? Of toen jullie begonnen? En hebben jullie nog tips om te versnellen?
Ik ben een beginnende loper (sinds half juli) en heb met Evie opgebouwd om 5 km te lopen, was daarvoor nogal a sportief dus dit is al heel wat
Alleen, ik heb me altijd aan Evie's regel gehouden dat uitlopen belangrijker is dan snel lopen.. Daarom loop ik nu ook ong 5 km in 38 minuten (wandel nog een paar minuten tussendoor en heb ik ook echt nodig).
Volgende week heb ik een wedstrijd en ik wil niet als laatste eindigen natuurlijk
Hoe lang lopen jullie er over? Of toen jullie begonnen? En hebben jullie nog tips om te versnellen?
woensdag 2 oktober 2013 om 15:47
Er zin heel veel factoren die bepalen hoe lang je over 5km doet. Het is dus zinloos om jezelf te vergelijken met anderen.
Ik ben vrouw, 49 jaar en 90kg, en ik loop de 5km in ongeveer 35 minuten en de 10km in 1:10. Niet zo hard dus, wel redelijk constant tempo (begin wat langzamer, als echte diesel kom ik niet zo snel opgang). Verder gebruik is soms een hartslagmeter om in de juiste zone te lopen. Zeker bij "wedstrijden", ik wil niet te snel beginnen en metselt opblazen.
volgens mij scheelt 10kg extra gewicht ongeveer 10 minuten op de 10km.
Ik ben vrouw, 49 jaar en 90kg, en ik loop de 5km in ongeveer 35 minuten en de 10km in 1:10. Niet zo hard dus, wel redelijk constant tempo (begin wat langzamer, als echte diesel kom ik niet zo snel opgang). Verder gebruik is soms een hartslagmeter om in de juiste zone te lopen. Zeker bij "wedstrijden", ik wil niet te snel beginnen en metselt opblazen.
volgens mij scheelt 10kg extra gewicht ongeveer 10 minuten op de 10km.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

woensdag 2 oktober 2013 om 16:11
Als je je inschrijft voor een 5 km loop, dan weet je vrij zeker dat je die afstand aflegt. Er zijn elk weekend tal van recreatielopen en wedstriden waar je aan mee kunt doen. Bij de kleinere evenementen hangt een klok bij start en finish (en halverwege). Bij grotere evenementen kun je daarnaast de avond of dag na de loop je tijden op de website van de organisatie opzoeken.
Maar ik ben na mijn eerste Evi schema met Runkeeper gaan lopen, een app die je op je smartphone kunt installeren en waarmee je dmv GPS exact je tijden en afstanden kunt bijhouden. Runkeeper is maar een van de mogelijkheden hoor, er zijn verschillende apps, en je kunt natuurlijk ook een trainingshorloge gebruiken.
Maar ik ben na mijn eerste Evi schema met Runkeeper gaan lopen, een app die je op je smartphone kunt installeren en waarmee je dmv GPS exact je tijden en afstanden kunt bijhouden. Runkeeper is maar een van de mogelijkheden hoor, er zijn verschillende apps, en je kunt natuurlijk ook een trainingshorloge gebruiken.
woensdag 2 oktober 2013 om 16:12
quote:sushilala schreef op 02 oktober 2013 @ 16:02:
Waar lopen jullie dan mee dat je weet hoeveel km je hebt gelopen? Zal wel een domme vraag zijn hoor, maar ik loop gewoon een paar keer per week een half uur aan een stuk.Ik gebruik een sporthorloge (garmin 305) met gps. Maar je kunt natuurlijk ook je route nameten op gmaps of afstandmeten ed sites.
Waar lopen jullie dan mee dat je weet hoeveel km je hebt gelopen? Zal wel een domme vraag zijn hoor, maar ik loop gewoon een paar keer per week een half uur aan een stuk.Ik gebruik een sporthorloge (garmin 305) met gps. Maar je kunt natuurlijk ook je route nameten op gmaps of afstandmeten ed sites.

woensdag 2 oktober 2013 om 16:17
Ik heb wel eens op een site gekeken dus ik weet dan ongeveer hoeveel ik loop maar dacht dat daar zo maar een (paar) honderd meter verschil in kon zitten omdat het loodrecte afstanden zijn. En misschien doe je er dan ineens een paar minuten langer of korter over.
Hahah, Helenita. Ja, ik zou eens mee moeten doen, dan weet ik het in ieder geval.
Misschien toch maar met mijn telefoon gaan lopen dan...lijkt me zo zwaar.
Hahah, Helenita. Ja, ik zou eens mee moeten doen, dan weet ik het in ieder geval.
Misschien toch maar met mijn telefoon gaan lopen dan...lijkt me zo zwaar.
woensdag 2 oktober 2013 om 18:41
Ik heb ook een garmin met gps. Heb ook een tijd regelmatig hetzelfde rondje gelopen wat ook ongeveer 5 km was. Maar sinds ik ben verhuisd heb ik nog niet echt een leuke route gevonden. Wel een erg mooie omgeveng gelukkig maar loop nu juist vaak kriskras door ht bos. Of zomaar een weg in. Vond die vaste route wel heel fijn lopen. Dan weet je precies waar je aan toe bent. Zonder naar de tijd of afstand te kijken wist ik dan dat ik ongeveer op de helft was etc.
Trouwens wedstrijden zijn ook niet altijd precies 5 km hoor ik. Maakt soms zo een paar 100m uit. Of Gartmins en gps en kloppen niet natuurlijk maar als iedereen het heeft... Maakt voor de wedstrijd ook niet uit, de afstand is voor iedereen hetzelfde.
Trouwens wedstrijden zijn ook niet altijd precies 5 km hoor ik. Maakt soms zo een paar 100m uit. Of Gartmins en gps en kloppen niet natuurlijk maar als iedereen het heeft... Maakt voor de wedstrijd ook niet uit, de afstand is voor iedereen hetzelfde.
woensdag 2 oktober 2013 om 19:07
Op de site van de knau kun je nagaan welke wedstrijden een officieel gemeten parcours hebben. Daarvan klopt de afstand in ieder geval wel.
Gps kan natuurlijk altijd wat afwijken omdat er op sommige plaatsen slecht bereik is.En op niet officiele wedstrijden zijn vaak de mogelijkheden hoeken af te snijden terwijl het parcours niet zo gemeten is niet afgezet en vele lopers maken daar dan dankbaar gebruik van. En zo kun je op het strand doordat je de vloedlijn opzoekt vaak veel meer meters maken zeker als je een paar keer strand op en strand af moet want het parcours volgt altijd de meest gerichte weg en dus door het losse zand dan.
Gps kan natuurlijk altijd wat afwijken omdat er op sommige plaatsen slecht bereik is.En op niet officiele wedstrijden zijn vaak de mogelijkheden hoeken af te snijden terwijl het parcours niet zo gemeten is niet afgezet en vele lopers maken daar dan dankbaar gebruik van. En zo kun je op het strand doordat je de vloedlijn opzoekt vaak veel meer meters maken zeker als je een paar keer strand op en strand af moet want het parcours volgt altijd de meest gerichte weg en dus door het losse zand dan.
woensdag 2 oktober 2013 om 19:16
Ik gebruik ook mijn iPhone met verschillende Apps. Endomondo, Nike+, iSmoothrun, runkeeper, etc.
Ga je voor het eerst een wedstrijd lopen en wil je niet als laatste eindigen, kijk dan eens naar uitslagen van voorgaande jaren. En kijk dan waar jij zou geëindigd zijn. Ik wilde pas aan een vrouwenloop meedoen, 5 of 10 km. Uit de uitslagen van andere jaren werd de 10km eigenlijk door bijna iedereen binnen het uur gelopen of maximaal 1:05. Ik ben blij met 1:10. Deze wedstrijd is dus te snel voor mij. Bij de 5km lopen heel veel beginners en ben ik zeker niet de laatste.
Ga je voor het eerst een wedstrijd lopen en wil je niet als laatste eindigen, kijk dan eens naar uitslagen van voorgaande jaren. En kijk dan waar jij zou geëindigd zijn. Ik wilde pas aan een vrouwenloop meedoen, 5 of 10 km. Uit de uitslagen van andere jaren werd de 10km eigenlijk door bijna iedereen binnen het uur gelopen of maximaal 1:05. Ik ben blij met 1:10. Deze wedstrijd is dus te snel voor mij. Bij de 5km lopen heel veel beginners en ben ik zeker niet de laatste.
I can't control the wind but I can adjust the sail
woensdag 2 oktober 2013 om 19:27
donderdag 3 oktober 2013 om 08:43
Bedankt voor al jullie reacties
:)
Goed om te lezen dat jullie het niet heel slecht zouden vinden om met 38 minuten te eindigen, maar ik hoop inderdaad wel dat de psychologische 'druk van een wedstrijd' mee werkt.. Ga vanmiddag maar eens 3 km, 1 minuut lopen en dan 2 km rennen..
En ik weer niet meer wie het vroeg.. Maar ben inderdaad al met Evy gestopt en ren nu met mijn eigen muziek, ik werd helemaal gek van altijd weer diezelfde Evy liedjes Ga nu maar eens een leuke playlist maken!

Goed om te lezen dat jullie het niet heel slecht zouden vinden om met 38 minuten te eindigen, maar ik hoop inderdaad wel dat de psychologische 'druk van een wedstrijd' mee werkt.. Ga vanmiddag maar eens 3 km, 1 minuut lopen en dan 2 km rennen..
En ik weer niet meer wie het vroeg.. Maar ben inderdaad al met Evy gestopt en ren nu met mijn eigen muziek, ik werd helemaal gek van altijd weer diezelfde Evy liedjes Ga nu maar eens een leuke playlist maken!
donderdag 3 oktober 2013 om 10:07
Ik heb een programmaatje op mijn computer staan dat heet Mixmeister BPM analyzer. Deze kun je gratis downloaden BPM = Beats Per Minute. Met dit programma kun je je liedjes scannen op BPM... erg handig als je op de beat loopt. Zo kun je een leuke playlist maken met allemaal liedjes met het juiste tempo, en je kunt je tempo de volgende keer iets opvoeren door bv van 130 BPM naar 140 BPM te gaan.
Vinden jullie ook niet dat de liedjes van Evy erg langzaam zijn? Ik heb het idee dat ik moet snelwandelen ipv hardlopen.
Vinden jullie ook niet dat de liedjes van Evy erg langzaam zijn? Ik heb het idee dat ik moet snelwandelen ipv hardlopen.
donderdag 3 oktober 2013 om 10:15
quote:Varkenshaasje schreef op donderdag 03 oktober 2013 10:07 Ik heb een programmaatje op mijn computer staan dat heet Mixmeister BPM mixer. Deze kun je gratis downloaden BPM = Beats Per Minute. Met dit programma kun je je liedjes scannen op BPM... erg handig als je op de beat loopt. Zo kun je een leuke playlist maken met allemaal liedjes met het juiste tempo, en je kunt je tempo de volgende keer iets opvoeren door bv van 130 BPM naar 140 BPM te gaan.
Ohh thanks! Ga ik vanmiddag ook eens downloaden!
Ik deed de 2006 versie van Evy en het was niet echt mijn soort muziek laat ik maar zeggen, ik houd vaker van iets met teksten zodat ik me er een beetje in in kan leven en de tijd sneller gaat :p werd wel gek van jealousy van Martin Solveig.. En dan een intro en outro van minstens 3 minuten, dacht dat er geen eind aan kwam!
Ohh thanks! Ga ik vanmiddag ook eens downloaden!
Ik deed de 2006 versie van Evy en het was niet echt mijn soort muziek laat ik maar zeggen, ik houd vaker van iets met teksten zodat ik me er een beetje in in kan leven en de tijd sneller gaat :p werd wel gek van jealousy van Martin Solveig.. En dan een intro en outro van minstens 3 minuten, dacht dat er geen eind aan kwam!
donderdag 3 oktober 2013 om 10:16
donderdag 3 oktober 2013 om 10:55
quote:Anna_69 schreef op donderdag 03 oktober 2013 10:16 Persoonlijk vind ik het erg snel dat je mee wilt doen aan een wedstrijd... zou je niet beter nog wat langer wachten? Misschien laat je je teveel opnaaien wat anderen voor tijd lopen en als je harder gaat dan je kunt, heb je zo een blessureHuh vind je? Ben dan 3 maanden bezig, met Evy zou je in 2.5 maand 5km moeten kunnen rennen.. Dus met 2 weken extra (ongeveer 5 keer rennen) had ik dan gehoopt net iets meer snelheid te kunnen behalen.. Hoef ook echt niet heel snel hoor! Zat zelf te denken rond de 35 minuten, maar wilde even kijken wat andere (beginnende) lopers doen..