Lijf & Lijn alle pijlers

Ik kan niet stoppen met eten

24-07-2019 18:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. Ik kan maar niet stoppen met eten en heb totaal geen controle over de porties die ik eet. Hierdoor kom ik aan in lichaamsgewicht waardoor ik erg onzeker word en veel schaamte ervaar. Herkend iemand zich hier misschien in? Zo ja, hebben jullie tips om hiervan af te komen?

Ter informatie: Ik eet op een gemiddelde dag tussen de 500-800 gram groente, een stuk(je) vlees of vis, 3 stuks fruit, een kilo of liter magere kwark/Griekse yoghurt, volkoren brood of havermout, een handje noten en een groot stuk pure chocolade. Daar bovenop heb ik af en toe last van cravings en eet ik een zak chips, pak koekjes of een bak ijs oid op. Ik ben een (hele) kleine vrouw en sport gemiddeld 3 keer per week dus dit is echt te veel...

Ik probeer tijdens een dag een ‘normale’ portie te pakken en de rest weg te zetten, maar ik merk dat ik altijd toch weer naar de voorraadkast loop om meer te pakken. Zelfs wanneer ik geen eten meer in huis heb loop ik naar de supermarkt tegenover mijn huis om nog meer eten te halen, terwijl ik eigenlijk al voldoende heb gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Het is echter een vastgesteld probleem en ik ben in een relatief korte periode vrij veel aangekomen doordat ik regelmatig dwangmatig door blijf eten. Waar ik eerst één ijsje at als tussendoortje moet de hele bak nu op. Maar ook met mijn normale maaltijden blijf ik dus maar opscheppen en denk ik in ieder geval dat ik trek heb. Ik stop nu pas totdat ik echt oncomfortabel vol zit, terwijl ik hiervoor ‘gewoon’ stopte als ik vol zat. Ik heb het gevoel dat het eerst veel geleidelijker ging qua verzadiging en ik nu niet meer verzadigd raak totdat ik ineens heel erg vol zit.

Ik heb al professionele hulp zoals ik hiervoor schreef. Dit topic was bedoeld, omdat ik het fijn vind om tips te lezen van mensen die misschien dezelfde ervaring hebben of hebben gehad met eten. Er zijn ook veel bruikbare tips binnengekomen heel erg bedankt hiervoor!

Om iets op te helderen, ik eet wel iedere dag vetten door het handje noten wat ik hiervoor schreef, maar ook door bijvoorbeeld zalm, avocado en pindakaas.

Ik vind het wel jammer om te lezen dat sommigen dit niet serieus nemen door mijn BMI. Van nature ben ik slank en klein gebouwd dus die ‘paar’ kilo’s extra in korte tijd vallen op en bovendien is het mentale aspect heel erg vervelend.
Alle reacties Link kopieren
forummeraXxl schreef:
25-07-2019 12:34
Ik heb exact hetzelfde voeding/sportpatroon en ben ook klein; wil doodgraag jouw BMI :)

Zelf heb ik ook nog niet het wondermiddel gevonden. Voelde mij zalig bij mijn maatje 36 maar helaas ben ik ook een bodemloze put. Verveling en negatieve emoties spelen ook vaak een rol maar meestal heb ik ook echt, echt honger.

Wat ik al doe is een beetje proteïnepoeder toevoegen aan de kwark of eerst fruit mengen onder de magere kwark en dan wat halfvol product toevoegen. Dat maakt meestal dat je er geen kilo van op hoeft. Verder probeer ik een aantal x ook af te wisselen met donkere ontbijtgranen of havermout. De groente + vis/vlees optie doe ik ook maar eet ook een aantal x wél iets met koolhydraten of ik voeg kikkererwten of een zoete aardappel toe; anders is het niet te houden en eet je inderdaad een hele dag en heb je nog steeds honger. Op brood doe ik ook kipfilet.

Iemand zei iets over dat het allemaal heel mager is. Daar zit wat in natuurlijk. Al vraag ik me dan wel met jou af hoe het dan aan te pakken als je in gewicht wil dalen.

Sport is gezond en belangrijk maar hoe meer ik sport, hoe meer honger. Dus...

Ik heb me zelf nog nooit laten begeleiden en denk hier ondertussen wel serieus over na. Misschien ook een optie :)?
Fijn, erkenning :) ! Ja ik heb inderdaad ook het idee dat ik meer trek krijg van sporten dan dat ik zou moeten verbranden met een uurtje trainen, maar om daarom maar niet meer te gaan vind ik ook weer een stomme reden.

Ik ga inderdaad meer koolhydraten toevoegen aan mijn eetpatroon aangezien dit nu ook meerdere malen is benoemd. Ik heb ze niet in de openingspost staan, omdat ik hier alleen dingen heb benoemd die ik echt (ongeveer) iedere dag eet. Ik wissel wel eens af met aardappelen / volkoren pasta / rijst, maar het is misschien goed om dit weer consequenter te gaan eten. Het is in ieder geval het proberen waard :)
Alle reacties Link kopieren
claireredfield schreef:
25-07-2019 17:22
Slik je misschien de pil?

Sinds ik namelijk de pil slik (moet hem doorslikken) heb ik ook continue echt honger.
Ben inmiddels ook al 15 kg aangekomen bij een kleine lengte.

Ik ben er ook wanhopig van.

Sterkte ermee.
Nee, maar ik heb wel een hormoonspiraal terwijl ik hiervoor geen anticonceptie had...maar of het daaraan ligt durf ik niet te zeggen, omdat er momenteel ook andere factoren meespelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het al eerder gevraagd, maar drink je wel genoeg? Heb je echt trek of is het eigenlijk dorst? Probeer te eten op vaste tijden en iedere keer dat je daarbuiten trek krijgt een glas water te drinken. Als je een half uur later nog steeds trek hebt, kun je best wat eten.

Je kunt op de site van bijvoorbeeld het Voedingscentrum bijhouden wat je per dag eet en wat je dus binnen krijgt aan voedingsstoffen, vitamines, etc. Inzicht in hoe lang je moet sporten om een tussendoortje er weer af te sporten, zorgt er misschien voor dat je er geen zin meer in hebt.
Bamboo_90 schreef:
25-07-2019 08:20
Nja dat ligt er natuurlijk aan in welk tijdsbestek je van BMI 19 naar 20 gegaan bent. Dan kun je ook verder doorslaan natuurlijk en ben je ‘ineens’ wel te zwaar.

@To, hoe oud ben je trouwens?
.
Tuurlijk, maar met welke reden overeet iemand? En met welke reden komt een lichaam aan naar een bmi van 20,5? Want het kan ook heel goed dat TO te streng is en daardoor juist doorslaat in wat meer eten. Maar daarbij dat haar lichaam ook wat meer nodig heeft. Misschien niet zo veel als ze nu eet (of wel? kan het vanaf hier niet inschatten) maar wellicht meer dan dat zij haar lichaam gunt. Aankomen wanneer je normale hoeveelheden eet kan ook betekenen dat je niet op een gewicht zat dat bij je lichaam paste. Daarnaast, als er iets is wat eetbuien in de hand werkt is het te weinig eten en te streng zijn met wat je 'mag' eten. Er zijn meerdere bijzonderheden aan dit verhaal waardoor ik dit goed zou willen uitzoeken voordat ik tips zou geven over hoe je minder kan gaan eten.

Oh, toen ik dit bericht schreef nog niet de latere reacties van TO gelezen.

"ik vind dat ik meer trek heb dan zou moeten na een uur sporten" vind ik bijvoorbeeld zo'n opmerking die kan wijzen op iemand die te streng is en daardoor door kan slaan in eetbuien. Of minder wil eten dan het lichaam eigenlijk nodig heeft om een lager gewicht te behouden.

TO, je geeft wel wat meer informatie als je zegt dat je een heel doos ijsjes eet. Ik zou dit wel bespreken met je psycholoog. Eetbuien voorkomen is deels praktisch en deels emotioneel. Zorgen dat je voldoende en regelmatig eet, ook dat je geen 'verboden middelen' hebt, dus niet heel streng eten. En daarnaast zicht krijgen op je emotionele behoeftes en daarvoor leren zorgen. Dus iets anders leren doen op het moment dat je drang hebt om door te eten, vaak is het de eerste tijd nodig om echt te zorgen dat je niet door kán eten. Bijvoorbeeld door hulp van iemand anders in te schakelen. Daarnaast kan je bijvoorbeeld gaan schrijven om zich te krijgen op je gevoelens, of afleidende activiteiten doen. En je bewust zijn van het feit dat het geen gevecht hoeft te zijn tegen die drang om te eten, maar dat je het de eerste tijd zal moeten verdragen. Je kan het niet altijd wegmaken, dus ertegen vechten is vaak een verloren zaak. Maar accepteren dat het er is, maar dat je er niet naar hoeft te handelen kan helpen. En dan flink afleiden! En in therapie goed onderzoeken wat maakt dat die drang oploopt. Maar zorg wel dat je voldoende een niet te streng eet, anders is het onbegonnen werk. Succes! Ohja en vechten tegen je lichaam helpt ook niet, ik weet niet hoe je naar je lichaam kijkt met wat meer gewicht?
forummeraXxl schreef:
25-07-2019 12:34
Ik heb exact hetzelfde voeding/sportpatroon en ben ook klein; wil doodgraag jouw BMI :)

Zelf heb ik ook nog niet het wondermiddel gevonden. Voelde mij zalig bij mijn maatje 36 maar helaas ben ik ook een bodemloze put. Verveling en negatieve emoties spelen ook vaak een rol maar meestal heb ik ook echt, echt honger.

Wat ik al doe is een beetje proteïnepoeder toevoegen aan de kwark of eerst fruit mengen onder de magere kwark en dan wat halfvol product toevoegen. Dat maakt meestal dat je er geen kilo van op hoeft. Verder probeer ik een aantal x ook af te wisselen met donkere ontbijtgranen of havermout. De groente + vis/vlees optie doe ik ook maar eet ook een aantal x wél iets met koolhydraten of ik voeg kikkererwten of een zoete aardappel toe; anders is het niet te houden en eet je inderdaad een hele dag en heb je nog steeds honger. Op brood doe ik ook kipfilet.

Iemand zei iets over dat het allemaal heel mager is. Daar zit wat in natuurlijk. Al vraag ik me dan wel met jou af hoe het dan aan te pakken als je in gewicht wil dalen.

Sport is gezond en belangrijk maar hoe meer ik sport, hoe meer honger. Dus...

Ik heb me zelf nog nooit laten begeleiden en denk hier ondertussen wel serieus over na. Misschien ook een optie :)?
.
Wat is jouw bmi dan? Je schrijft dat het bmi van TO zou willen.

Heb jij ook eetbuien (waarbij je écht te veel eet, niet waarbij je alleen vindt dat je te veel eet). Als je eetbuien hebt moet je dat eerst op de rit krijgen, dán kan je gaan kijken naar afvallen. Dit tegelijk doen werkt vaak niet, omdat dat juist eetbuien uitlokt. Je hoeft niet mager te eten om af te vallen.

Ik lees in jouw verhaal eigenlijk ook genoeg signalen die duiden op iemand die het lichaam wellicht tekort doet of op z'n minst iemand die niet zo veel van voeding af weet. Wat zijn 'donkere ontbijtgranen'? Hoeveel neem je daarvan of van die havermout? Waarom noem je kikkererwten of een zoete aardappel en niet iets als rijst/couscous/aardappels?

Hoe meer je sport hoe meer honger is natuurlijk logisch. En al helemaal als je je lichaam onvoldoende voedt met wat het nodig heeft (gebalanceerd voedingspatroon).
Alle reacties Link kopieren
Mijn BMI is 22,6.
Daar ben ik persoonlijk niet tevreden mee; ik voel me gewoon écht niet goed in men vel; dit is voor iedereen persoonlijk.

Ik heb geen vreetbuien meer maar kan daadwerkelijk blijven eten en eet enorme hoeveelheden. Als ik uit eten ga met mensen zijn ze vaak versteld dat ik zoveel op kan. Ik vind dit zelf niet fijn. Maar heb altijd honger.

Ik weet enorm veel over voeding maar pak het toch niet goed aan voor mezelf. Ik vergelijk mezelf teveel met anderen, wil dan zoals anderen kunnen eten (minder dan wat ik normaal eet en wat voor mezelf en anderen ook normaler lijkt omdat ik meer eet dan andere vrouwen) maar als ik dit dan een tijd doe, verval ik in nog meer eten. Ik eet zeker ook rijst; ik gaf gewoon 2 voorbeelden. Met donkere ontbijtgranen bedoel ik de volkoren versie of het soort granen dat je vindt in de natuurwinkel.

Ik laat het nu maar weer over aan TO want het gaat niet over mij uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Twijfelaar en forummeraXxl, wat ik me afvraag, eten jullie wel volwaardige voeding, dus bijvoorbeeld volkorenbrood en 'gewone' kwark zonder suiker en smaakjes? Er is laatst een onderzoek verschenen waaruit blijkt dat (sterk) bewerkt voedsel kan leiden tot meer eten dan je zou willen, tot 500 kilocalorieën per dag, wat best wel veel is als je dat elke dag extra eet.
Met bewerkt voedsel wordt o.a. bedoeld vruchtensap, frisdrank, koekjes, chips, croissants uit de supermarkt enz.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/228517 ... -eten.html
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij een diëtist van ‘emotie eten de baas’. Dit programma heeft mij enorm geholpen. Ik kreeg een basis eetlijst en gesprekken. Deze gesprekken gaan echt over waarom je eet en hebben mij veel inzicht gegeven. Ik zat tegen een eetstoornis aan en dit programma heeft mij weer geleerd om normaal met eten om te gaan.
Misschien is dat ook wat voor jou.
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven