Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.



Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.



Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.



Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.



En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;



Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
08-12-2018 22:57
Ja, ik kwam het tegen toen ik recepten zocht voor gepureerde maaltijden. Heb er 14 besteld en die gaan in de vriezer. Hoef ik daarna elke dag maar zo'n maaltijd op te warmen. Eten koken is namelijk al lastig genoeg hier in huis met een puber en een peuter zonder dat we ook nog gepureerd moeten gaan maken.
https://www.apetito-shop.nl/acties/Pagi ... talis.aspx
Afbeelding
Super handig! Denk alleen wel dat je 3 dagen met 1 maaltijd kan doen :)
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Getver dat ziet er toch echt niet lekker uit. En veel werk pureren? Gewoon koken en ff pureren is toch haast geen werk, als je toch al moet koken? Vooral die eerste paar weken eet je maar een paar hapjes...
Alle reacties Link kopieren
mel.nl schreef:
08-12-2018 23:11
Super handig! Denk alleen wel dat je 3 dagen met 1 maaltijd kan doen :)
Ja, dit zeker.

Ik vond dat pureren nou echt het minste werk, even de staafmixer erop en klaar.
Voor die paar hapjes......
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Duma83 schreef:
08-12-2018 20:57
@Christina maar als er al 19 kg af is moet je toch zeker wel een kledingmaat kleiner aan kunnen? Is maat 48 je startmaat? Bij mij zakt het vooral allemaal naar beneden, dus vooral bij mijn onderbuik hangt alles nu. En mijn bovenbenen en knieeen.
Gaat het voor de rest wel allemaal goed?
Ja 48 heb ik altijd al gehad en het enige wat ik nu merk is dat het iets losser zit bij Mn buik, maar lang niet voldoende voor maat 46. De vorige keer dat ik in maat 46 paste was ik nog 15 kg lichter, dus het zal nu vast niet sneller gaan 😔 verder gaat het wel goed. Heb vandaag alleen last van duizeligheid dus doe rustig aan.
Alle reacties Link kopieren
Duma83 schreef:
08-12-2018 20:57
@Christina maar als er al 19 kg af is moet je toch zeker wel een kledingmaat kleiner aan kunnen? Is maat 48 je startmaat? Bij mij zakt het vooral allemaal naar beneden, dus vooral bij mijn onderbuik hangt alles nu. En mijn bovenbenen en knieeen.
Gaat het voor de rest wel allemaal goed?
Ja 48 heb ik altijd al gehad en het enige wat ik nu merk is dat het iets losser zit bij Mn buik, maar lang niet voldoende voor maat 46. De vorige keer dat ik in maat 46 paste was ik nog 15 kg lichter, dus het zal nu vast niet sneller gaan 😔 verder gaat het wel goed. Heb vandaag alleen last van duizeligheid dus doe rustig aan.
Alle reacties Link kopieren
Hier Po 01-08-2018 en - 22 kg. Ik merk het nu wel echt aan mijn kleren hoor. Ik kan mijn 90+ kg jurkjes eigenlijk niet meer aan.
Mijn Desigual jujes XXl en XL gaan naar een vriendin, of als zij ze niet wil, op Marktplaats.

Maat L Desigual past weer :cheer2:

Ik had 1 jurkje S gekocht op Marktplaats, en die pastte zelfs, djeeeeezzz !
Dus nog 1 gekocht (wel allebei stretchstof), en ook die pastte !

Nou is maat S Desigual wel te vergelijken met M EU-maat.

Ik ben nu echt Marktplaats aan het afstruinen voor mooie jurkjes.


Ik heb nu een jurk aan... nou die kan daarna in de zak van Max of hoe dat heet.
Way-to-big !!!

Ik had het er net nog over met mijn man, de beste beslissing ooit !
Die gaf wel aan dat ik echt wel geluk heb met het feit dat ik nooit ziek wordt, en dat ik nergens last van heb, en dat het niet bij iedereen zo gaat.

Van maat 46-48 naar nu maat 38-40.

Op naar 36 :sun:
Alle reacties Link kopieren
Mbt pureren, ik ben in de zomer geopereerd met de 35+ graden.
Ik heb 2 weken op Optimeldrink geleefd. Zelfs pudding was te veel.
En daarna ben ik overgegaan op zacht eten 1 week en flink kauwen tot het gepureerd was in mijn mond.
Bijv vissticks met appelmoes dat soort dingen.
Ik had veel soepjes gemaakt, maar die waren veels te zwaar, de Unox soepjes bevielen veel beter.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
08-12-2018 22:57
Ja, ik kwam het tegen toen ik recepten zocht voor gepureerde maaltijden. Heb er 14 besteld en die gaan in de vriezer. Hoef ik daarna elke dag maar zo'n maaltijd op te warmen. Eten koken is namelijk al lastig genoeg hier in huis met een puber en een peuter zonder dat we ook nog gepureerd moeten gaan maken.
https://www.apetito-shop.nl/acties/Pagi ... talis.aspx
Afbeelding
Ik vind het ook niet echt lekker uitzien.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest 2 weken gepureerd eten maar at vooral kwark, yoghurt met gepureerd fruit en soep.
Heb 1 keer iets van kip met rijst gepureerd, maar dat werd zo'n vieze plakkerige prut dat ik dat verder niet meer geprobeerd heb.

Tegen het einde van de 2 weken at ik ook wel banaan die ik goed kauwde of een ei met een beetje melk opkloppen en zacht bakken.
Het eerste vaste voedsel dat ik probeerde was een beschuitje met kaas en komkommer en het was zo lekker om weer te kauwen.

Honger gevoel als in een knorrende lege maag heb ik wel weer gewoon. Maar dat vind ik ook niet zo vreemd.
Gisteren een slechte dag gehad wat eten betreft, hele dag onderweg met de baby en 's avonds uit.
Had alleen een appel, wat yoghurt en een kommetje soep op, daarbij ook te weinig gedronken.
Toen had ik vanacht echt wel een knorrende maag, maar dat vind ik op zich niet een heel vervelend gevoel.

De 'hoofd' honger vind ik veel moeilijker, de snaai drang of lekkere trek. Die heb ik wel weer, of misschien is die wel nooit weg geweest.
Heb daar nu voor mezelf wel een balans in gevonden door in de werkweek netjes de voorschriften te volgen en in het weekend mag ik ook toegeven aan de lekkere trek.
Maar dat heeft denk ik ook wel een maand of 9 geduurd voor ik dat durfde.
:proud: Blijkbaar vinden jullie het er niet lekker uitzien. Ik vind het juist wel goed dat ze het de vorm geven van het oorspronkelijke product. Drie van die hoopjes op mijn bord vind ik ook geen gezicht en het oog wil ook wat. Heb wel de kleine maaltijden besteld zodat ik niet teveel weg hoef te doen. (of aan de :puppy: geven :) )

Begin het hele Modifast-opkikker-rauwkost-verhaal nu wel beu te worden, maar nog maar een paar dagen. :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het slim nachtvlinder je weet immers niet hoe je je voelt na de operatie. Overigens kon ik maar 2 dingen eten 2 weken lang. Magere yoghurt met gepureerde stoofperen en versgemaakte appelmoes het is dus toch afwachten.
Succes nog met je paar dagen modifast!

Mijn geest speelt spelletjes met mij. Ik vond dat ik te veel en te ongezond had gegeten deze week. 4 maal sinterklaas gevierd met wat lekkers erbij.
Ik geloofde oprecht dat er minimaal 3-5 kilo bij was gekomen, ik voelde me zo dik en dacht ook dat iedereen het aan mij kon zien.
Alleen stond ik vanmorgen met angst en beven op de weegschaal en was ik 800 gram afgevallen!
Snap het oprecht niet maar ben er blij mee.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
10-12-2018 09:24
Ik vind het slim nachtvlinder je weet immers niet hoe je je voelt na de operatie. Overigens kon ik maar 2 dingen eten 2 weken lang. Magere yoghurt met gepureerde stoofperen en versgemaakte appelmoes het is dus toch afwachten.
Succes nog met je paar dagen modifast!

Mijn geest speelt spelletjes met mij. Ik vond dat ik te veel en te ongezond had gegeten deze week. 4 maal sinterklaas gevierd met wat lekkers erbij.
Ik geloofde oprecht dat er minimaal 3-5 kilo bij was gekomen, ik voelde me zo dik en dacht ook dat iedereen het aan mij kon zien.
Alleen stond ik vanmorgen met angst en beven op de weegschaal en was ik 800 gram afgevallen!
Snap het oprecht niet maar ben er blij mee.
Gek he hoe zo'n lijf werkt..

Welkom Mel!!

ChristinaYang, wat bijzonder dat jij zo lang in 1 maat blijft? Heb je dat altijd gehad?
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
SweetChilliSauce schreef:
09-12-2018 12:22
Hier Po 01-08-2018 en - 22 kg. Ik merk het nu wel echt aan mijn kleren hoor. Ik kan mijn 90+ kg jurkjes eigenlijk niet meer aan.
Mijn Desigual jujes XXl en XL gaan naar een vriendin, of als zij ze niet wil, op Marktplaats.

Maat L Desigual past weer :cheer2:

Ik had 1 jurkje S gekocht op Marktplaats, en die pastte zelfs, djeeeeezzz !
Dus nog 1 gekocht (wel allebei stretchstof), en ook die pastte !

Nou is maat S Desigual wel te vergelijken met M EU-maat.

Ik ben nu echt Marktplaats aan het afstruinen voor mooie jurkjes.


Ik heb nu een jurk aan... nou die kan daarna in de zak van Max of hoe dat heet.
Way-to-big !!!

Ik had het er net nog over met mijn man, de beste beslissing ooit !
Die gaf wel aan dat ik echt wel geluk heb met het feit dat ik nooit ziek wordt, en dat ik nergens last van heb, en dat het niet bij iedereen zo gaat.

Van maat 46-48 naar nu maat 38-40.

Op naar 36 :sun:
Oh wat heerlijk!!!! Hier kijk ik echt naar uit.. Ik start ook met maat 46/48 ( nu.. Ik hoop straks de go te krijgen. Wat een gedoe zeg als je BMI niet helemaal hoog genoeg is.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Snoes de poes en alle anderen, heel erg bedankt voor jullie reactie op de angst om het niet te overleven. Zowel tijdens de operatie als door complicaties. Ik ben alleen met mijn kind, die is al wel wat groter maar toch... mijn man is overleden. Ik heb het met de arts ook besproken en gaf aan dat ik verder geen complicaties had en hoe hoger je BMI hoe meer kans je op complicaties hebt.
Nou daar moet ik mij dan maar aan vasthouden. Vandaag hoor ik of de operatie definitief door kan gaan. Het valt en staat nog met de chronische medicatie die ik moet slikken en of dat samen kan gaan? Vorige week dacht ik ineens ik durf t niet! Ik doe t niet! Maar ik ben al vanaf mijn 8ste jaar aan het jojoën heb echt ieder dieet die je maar kunt verzinnen geprobeerd. Hielp wel maar nooit definitief. Maar nu kan ik niet meer de kracht opbrengen om opnieuw te beginnen, ik kan ook niet meer sporten, kan niet eens fietsen of zwemmen. Én die medicatie én de overgang kortom als ik nu niets doe weeg ik over een half jaar 150 kilo.
Het lezen van al jullie reacties vind ik echt heel ondersteunend. Sommige balen van zo’n groep en de lange verplichte voortrajecten, snap ik. Ik heb geen fijne huisarts en de arts die mij nu begeleid is echt een fijne man. Ik hoop dat hij mij wel goed zal begeleiden....
verder weten niet veel mensen dat ik dit ga doen. Zit zo niet te wachten op
Iedereens mening die niet in mijn schoenen staat. Tuurlijk weet ik hoe het komt... hoe kom je er definitief vanaf... dat is de vraag. Als ik stress heb kom ik aan van lucht. Iemand die hormonaal anders in elkaar zit valt af... om maar eens iets te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Jacky19 schreef:
10-12-2018 10:37
Snoes de poes en alle anderen, heel erg bedankt voor jullie reactie op de angst om het niet te overleven. Zowel tijdens de operatie als door complicaties. Ik ben alleen met mijn kind, die is al wel wat groter maar toch... mijn man is overleden. Ik heb het met de arts ook besproken en gaf aan dat ik verder geen complicaties had en hoe hoger je BMI hoe meer kans je op complicaties hebt.
Nou daar moet ik mij dan maar aan vasthouden. Vandaag hoor ik of de operatie definitief door kan gaan. Het valt en staat nog met de chronische medicatie die ik moet slikken en of dat samen kan gaan? Vorige week dacht ik ineens ik durf t niet! Ik doe t niet! Maar ik ben al vanaf mijn 8ste jaar aan het jojoën heb echt ieder dieet die je maar kunt verzinnen geprobeerd. Hielp wel maar nooit definitief. Maar nu kan ik niet meer de kracht opbrengen om opnieuw te beginnen, ik kan ook niet meer sporten, kan niet eens fietsen of zwemmen. Én die medicatie én de overgang kortom als ik nu niets doe weeg ik over een half jaar 150 kilo.
Het lezen van al jullie reacties vind ik echt heel ondersteunend. Sommige balen van zo’n groep en de lange verplichte voortrajecten, snap ik. Ik heb geen fijne huisarts en de arts die mij nu begeleid is echt een fijne man. Ik hoop dat hij mij wel goed zal begeleiden....
verder weten niet veel mensen dat ik dit ga doen. Zit zo niet te wachten op
Iedereens mening die niet in mijn schoenen staat. Tuurlijk weet ik hoe het komt... hoe kom je er definitief vanaf... dat is de vraag. Als ik stress heb kom ik aan van lucht. Iemand die hormonaal anders in elkaar zit valt af... om maar eens iets te noemen.
Narcose klinkt spannend maar het valt echt mee. Ik ben meerdere keren geopereerd waarbij ik onder volledige narcose ging. En voila.. ik ben er nog. Gelukkig gaat het echt maar heeeeeeeel weinig fout. Ik snap alleen dat de druk groter is als je alleen voor je kind moet zorgen. Uiteindelijk is morbide obesitas ook niet gezond en kun je daar ook aan bezwijken.

Ik vertel het trouwens ook niemand. Mijn partner, mijn ouders en verder 1 goede vriendin ( die ook overgewicht heeft) en 1 vriendin die ook geopereerd is. Mensen oordelen zo snel. dat het niet gezond is, de makkelijke route bla bla bla. Mijn lijf, mijn keuze!

Fijn dat je een prettige arts hebt.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er best open over. Mijn directe familie, mijn teamleider en een aantal collega's weet het al. De rest van de collega's vertel ik het zodra ik een datum weet. En tot mijn verbazing reageert tot nu toe iedereen veel positiever dan ik had verwacht. Als iemand al eens z'n bedenkingen uit dan is dat meer uit bezorgdheid dan uit afkeuring.
Alle reacties Link kopieren
Ik vertel het aan iedereen.
Juist omdat ik weet dat veel mensen er vooroordelen over hebben wil ik er open over zijn.
Laat ze maar denken dat dikke mensen dom zijn, ik bewijs het tegendeel.
Laat ze maar van alles denken, ik laat zien hoe het echt zit.

Maar dat heb ik altijd met alles gehad: mijn autisme, mijn alleenstaand moederschap, mijn hoogbegaafdheid. Ik ben overal open over.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik schreeuw het nog net niet van de daken :rofl: iedereen die ik langer ken, weten dat eten en mijn gewicht altijd echt een strijd is geweest. Niemand is negatief, iedereen is of blij voor mij of trots op mij.

1 kennis had wel een k*t opmerking er over, maar aangezien ik geen negatieviteit nodig heb, spreek ik die gewoon niet meer.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Ik leg het trouwens ook heel graag allemaal uit aan mensen die het niet begrijpen of er gewoon meer over willen weten. Zelfs de opmerkingen over dat het een makkelijke oplossing is, die mensen wil ik juist mee in gesprek. Vooral over waarom ze denken dat het zo makkelijk is en dat ik het juist als laatste mogelijkheid zag en er ruim 4 jaar over heb getwijfeld.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
De 'makkelijkste weg' opmerking heb ik werkelijk nog nooit gehad, sowieso eigenlijk helemaal geen negatieve reacties.
Vanaf het moment dat ik voor mijzelf de knoop had doorgehakt heb ik het gewoon aan iedereen verteld en toen kwam ik er achter hoeveel mensen er wel bekend mee zijn.
Bijna iedereen had wel een buur/vriend/familielid/collega die het ook heeft laten doen en superveel is afgevallen.

Toen ik zelf flink af begon te vallen en ik soms gewoon door vage bekenden werd aangesproken dat ze het zo knap vonden vond ik zelf dat ik het er bij 'moest' zeggen omdat het voor mij dus wel echt de makkelijkste weg is geweest (waar volgens mij dus niets mis mee is) en ik niet alle lof verdiende ofzo.
Maar dan nog vonden mensen het alsnog knap en niemand reageerde ooit negatief.

Nu krijg ik wel af en toe eens de opmerking dat ik nu eens 'op moet houden' met afvallen. Ik ben al een tijdje mooi stabiel op een gezond gewicht maar waarschijnlijk vinden sommige mensen het contrast te groot en vinden me te dun worden.
Al ben ik een tijdje wel erg smal in het gezicht geweest, maar dat trekt nu weer wat bij.

En mensen voelen zich opeens vrij om te vragen hoeveel je kwijt bent en hoe zwaar je was.
Denk niet dat iemand het ooit in zijn hoofd zou halen om iemand naar zijn gewicht te vragen als diegene heel dik is, maar blijkbaar mag dat nu wel.
Alle reacties Link kopieren
De opmerking die ik zelf trouwens wel vervelend vond, maar die de mensen niet meteen als negatief bedoelen is als ze verbaasd zijn dat ik de operatie nodig had omdat het 'toch nog wel meeviel' en 'zo zwaar was je toch niet'
Sommige mensen hebben voor de noodzaak van zo'n operatie die Amerikaanse taferelen in hun hoofd van mensen die niet meer uit bed kunnen komen en uit hun huis getakeld moeten worden.
Zoals 'my 600lbs life' op TLC bijvoorbeeld.

Alsof ik ze dan nu moet overtuigen dat ik toch wel echt heel erg dik was
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook erg open over en heb eigenlijk geen negatieve reacties gehad. Dat wil zeggen de moeder van mijn man zei toen ik na een half jaar 50 kilo kwijt was: jammer dat het bij jou niet gewerkt heeft. uuuuh?
En mensen die me leren kennen zoals ik nu ben en dan zeggen: dat heb je toch niet nodig? Nee nu niet meer nu is er bijna 60 kilo af.
Inderdaad wel mensen die vragen hoeveel ik nu weeg of hoeveel ik op mijn top woog. Dat vertel ik niet. 4
Deels omdat ik mij schaam maar deels ook wel omdat ik dat gewoon privé vind.

Al met al zijn mensen heel vriendelijk erover, ze hebben me ook zo enorm zien worstelen in de loop der jaren. Met mijn gewicht, mijn psyche en lichamelijke gezondheid. Als dit ervoor nodig is om gezonder en stabieler te leven is dat alleen maar aan te moedigen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Krulliebollie73 schreef:
10-12-2018 09:32
Oh wat heerlijk!!!! Hier kijk ik echt naar uit.. Ik start ook met maat 46/48 ( nu.. Ik hoop straks de go te krijgen. Wat een gedoe zeg als je BMI niet helemaal hoog genoeg is.
Krijg jij het wel vergoed ?
Ik moest naar België uitwijken, waar de regels iets soepeler zijn.
Maar dan ook zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bmi is ook niet hoog genoeg, maar doordat ik diabetes en een te hoge bloeddruk heb kom ik wel in aanmerking voor vergoeding.
Alle reacties Link kopieren
rosepudding schreef:
10-12-2018 15:53
De 'makkelijkste weg' opmerking heb ik werkelijk nog nooit gehad, sowieso eigenlijk helemaal geen negatieve reacties.
De 'makkelijkste weg' heeft een negatieve lading, maar ik beaam onmiddellijk dat het de makkelijkste weg was, voor mij iig.
En daar voeg ik aan toe dat er niks mis is met de makkelijkste weg.
Als je van je werk naar huis rijdt neem je ook de makkelijkste weg, daar is ie voor namelijk.
Iedereen krijgt in het leven te maken met moeilijke wegen, daar hoeft er echt niet eentje bij omdat men vindt dat slank zijn bereikt moet worden door enorme strijd en discipline.

Edit: ow, dat zeg je zelf ook al. :facepalm:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven