Lijf & Lijn alle pijlers

Ik was het haar van mn dochter zelden. Denk ik te makkelijk?

06-12-2019 19:21 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even los van dat ik uiteindelijk lekker doe wat ik doe ben ik nieuwsgierig naar de ‘publieke opinie’.

Afgelopen zondag zat mn dochter bij opa op schoot die zei: lieve kind wat heb je toch prachtig haar en het ruikt zo lekker. Waarop ik lachend zeg: ja, en dan te bedenken dat ik het zeker twee maanden niet heb gewassen. De reactie van mn schoonouders was best heftig! Vergelijkingen met een rare malle pietje op het dorp die stonk omdat hij zn haar niet wast en een vies hoedje draagt.

Begin dit jaar viel mij op dat ik steeds vaker niet meer wist wanneer dr haar gewassen was maar dat het er nog schoon uitzag en fris rook dus dat ik zou wachten tot t nodig was. Denk aan een snoekduik in de zandbak oid. Gek genoeg heeft ze echt mooi schoon haar. Ik spoel het overigens wel met water.

Nu ben ik nieuwsgierig: denken jullie net als mijn lieve schoonmoeder: gedver waarom zou je dat doen? of begrijpen jullie de gedachtegang om niet te wassen als t niet vies is?

Het haar van je kind niet wassen

Totaal aantal stemmen: 290

Heel vies waarom zou je zoiets doen? (31%)
Als het gewoon schoon en fris is prima (69%)
Mevrouw75 schreef:
07-12-2019 00:36
Oh, dit is hetzelfde als mijn dochter die bij haar moeder (ik dus) riep toen ze op een moment, dat ik dacht dat ik echt wel een douchebeurt kon gebruiken, in de oksel dook met haar neus en uitriep: mama, wat ruik je lekker!!
Ah wat schattig :flirting: (wsl wel dat je haar moeder bent haha)
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
06-12-2019 21:52
Eigenlijk is het veel slimmer om het haar van je dochter zo lang mogelijk alleen met water te wassen. Lees eens over xeno-oestrogenen, een onderwerp waar veel te weinig vrouwen iets over weten. Je hebt mensen die wassen nooit met shampoo en zeggen dat hun haar veel zachter en glanzender is.

Hier een stukje over xeno-oestrogenen, altijd makkelijk om te weten als je dochters hebt en voor jezelf.
Ik ben heel nieuwsgierig naar de link maar zie deze niet helaas.
Alle reacties Link kopieren
Universeinmotion schreef:
06-12-2019 23:59
mijn dochter is 6. Naast dat ik haar iedere dag douche ( want ik lees ook vaak dat kinderen eens in de week in bad of onder de douche stappen) was ik dr haar 1/2 keer per week met shampoo. Na het zwemmen, een dagje uit, feestjes, sportdag, judoles etc, gaat een kind echt wel stinken. En ze smeren van alles door hun haar, en afvegen en handen wassen zijn ze ook niet zo precies in. Nu gebruik ik wel een natuurlijke shampoo 100% biologisch en plantaardig. https://ca.carinaorganics.com/collectio ... 0171137925

Mijn moeder heeft mij nooit aangeleerd om mezelf op die manier te verzorgen. Ik had als jong meisje altijd blaasontstekingen bijvoorbeeld. Die waren opeens verdwenen toen ik mezelf hygiene aanleerde. Dus ik ben blij dat ze die informatie vanaf jongs af aan gewoon mee krijgt.

Je hoeft het echt niet iedere dag te wassen. Maar alleen spoelen met water is niet altijd genoeg. Ze wast ook iedere dag dr eigen vagina en dr billen goed. Hoort er gewoon bij. Twee maanden niet wassen met zeep is lui vind ik. Ze zal er niet dood van gaan. Maar dat ga je van zoveel dingen niet. En toch doe je ze.
Ze gaat iedere avond onder de douche en wordt dan, met water, tot achter dr oren en tussen de billen gewassen. Zo nu en dan met zeep afhankelijk van het verloop van die dag. Ze is jong dus handen wassen en afdrogen is iets waar ik nog bovenop sta en ik dus zeker van ben dat het grondig gebeurt. Het heeft ook niks met luiheid te maken of ik nu zo was met water of er wat sop bij gooi maakt in tijd of energie weinig uit. Omdat ze makkelijk last van dr huid heeft was ik zo min mogelijk met zeep maar bij dr haar valt mij op dat ze het gewoon niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
pebbles01 schreef:
07-12-2019 09:08
Ze gaat iedere avond onder de douche en wordt dan, met water, tot achter dr oren en tussen de billen gewassen. Zo nu en dan met zeep afhankelijk van het verloop van die dag. Ze is jong dus handen wassen en afdrogen is iets waar ik nog bovenop sta en ik dus zeker van ben dat het grondig gebeurt. Het heeft ook niks met luiheid te maken of ik nu zo was met water of er wat sop bij gooi maakt in tijd of energie weinig uit. Omdat ze makkelijk last van dr huid heeft was ik zo min mogelijk met zeep maar bij dr haar valt mij op dat ze het gewoon niet nodig is.
Haar haar wordt dus wel dagelijks met water gewassen.
Alle reacties Link kopieren
Roseaux schreef:
07-12-2019 09:21
Haar haar wordt dus wel dagelijks met water gewassen.
Ja klopt staat ook in de OP
Alle reacties Link kopieren
pebbles01 schreef:
07-12-2019 10:39
Ja klopt staat ook in de OP
je vod het alleen even leuk om opa te schockeren?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-12-2019 12:10
je vod het alleen even leuk om opa te schockeren?
Nee opa was niet zo geschokt en daar was (meer dan hier, sorry daarvoor) duidelijk dat het gaat om wassen zonder shampoo
Wassen met Shampoo is een ingebakken idee terwijl het totaal niet nodig is. Alleen met water is prima, beter zelfs voor je hoofdhuid en haar.
Alle reacties Link kopieren
pebbles01 schreef:
07-12-2019 12:20
Nee opa was niet zo geschokt en daar was (meer dan hier, sorry daarvoor) duidelijk dat het gaat om wassen zonder shampoo
wat wil je dan met dit topic??
en waarom geef je het als titel "Ik was het haar van mn dochter zelden"
Alle reacties Link kopieren
Mijn haar word onhandelbaar stro van vrijwel alle shampoos, dus ik spoel mijn haar enkel uit met water, zal idd ook voor mij eens in de twee maanden zijn dat ik shampoo gebruik.

Nu een halve eeuw later nog nooit een opmerking gehad over vet/stinkend haar of hoofdhuid, van geen enkele partner of kapper of dermatoloog. Moderne mensen hebben zich veel te veel op stang laten jagen door de marketing van cosmeticabedrijven. Hoofd en schaamhaar zijn niet de onhygienische ramp die veel mensen het toedichten, integendeel zelfs. Een normaal lijf heeft geen dagelijks cometica-bombardement nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben luizenmoeder, vorig jaar in groep 4 en groep 7 (nu 5 en 8) en ongewassen haren zijn ook bij kinderen echt vies. Bij pubers in groep 8 nog viezer. Je merkt echt heel goed welke kinderen regelmatig hun haar wassen en bij wie het lang niet gewassen is.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
06-12-2019 19:26
Bij kinderen wordt haar nog niet vet, zoals wel gebeurt vanaf de puberteit.
Wassen met water is prima.
Heb ik bij mijn kinderen ook zo gedaan.

Alleen toen ze gingen puberen, en hun haar dus ineens vet ging worden, kostte het vrij veel moeite om ze uit te leggen dat vaker hun haar wassen echt nodig was.
Dit dus! Oudste dochter is nu 8 en daar pakken we steeds vaker de shampoo fles. Jongste grut heeft dat echt niet elke keer nodig als ze douchen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was mijn eigen haar iedere dag met water en hooguit 4x per jaar met shampoo (meestal omdat ik bij een vuurtje heb gezeten, die lucht spoel je er met water alleen niet uit). Ik stink niet en zou niet weten wat de toegevoegde waarde van shampoo is (behalve dat mijn haar er slap en futloos van wordt). Als het bij mij lukt dan zal het bij een peuter ook prima kunnen.
Mijn moeder waste mijn haar ook niet vaak, volgens mij had ze er gewoon geen zin in want mijn haar is altijd lang geweest en geen pretje om te wassen, maar het gekke is dat ik vaak complimenten kreeg dat mijn haar zo lekker rook.
Ik neig er dus ook naar dat het niet nodig is om kinderhaar vaak te wassen.

Ik was nu zelf mijn haar 3/4 x per week ook niet heel vaak volgens mij als ik het vergelijk met andere mensen in mijn omgeving, maar dit wat voor mij goed voelt.
Mijn vriend maakte in het begin van onze relatie een opmerking dat mijn haar nog zijn natuurlijke geur heeft en dat hij daar zo dol op is en dat vind ik nou ook.
Alle reacties Link kopieren
kerol schreef:
07-12-2019 15:30
Moderne mensen hebben zich veel te veel op stang laten jagen door de marketing van cosmeticabedrijven. Hoofd en schaamhaar zijn niet de onhygienische ramp die veel mensen het toedichten, integendeel zelfs.
Je haar komt toch in contact met bacteriën? En dat spoel je er nou eenmaal niet uit met water.

Je zit sowieso aan je haar met je handen.
En niet alleen met fris gewassen handen. Ik was regelmatig mijn handen, maar niet speciaal voordat ik mn haar uit mijn gezicht veeg of in een staart doe.

Als je 2 maanden je handen niet wast met zeep, zou niemand daaraan twijfelen of dat onhygiënisch is.

Ik zit met mijn haar tegen rugleuningen aan in bus/vliegtuig/autostoel. Mijn jas hangt over kapstokken en stoelen en dan weer tegen mijn haar. Mijn dochter zit graag aan mijn haar.

Er is gewoon niks wat je 2 maanden 24u per dag bij je kunt dragen en alleen met water afspoelen om het weer fris te maken. Of het nou stinkt of niet.
Dropdrop schreef:
11-12-2019 20:46
Je haar komt toch in contact met bacteriën? En dat spoel je er nou eenmaal niet uit met water.

Je zit sowieso aan je haar met je handen.
En niet alleen met fris gewassen handen. Ik was regelmatig mijn handen, maar niet speciaal voordat ik mn haar uit mijn gezicht veeg of in een staart doe.

Als je 2 maanden je handen niet wast met zeep, zou niemand daaraan twijfelen of dat onhygiënisch is.

Ik zit met mijn haar tegen rugleuningen aan in bus/vliegtuig/autostoel. Mijn jas hangt over kapstokken en stoelen en dan weer tegen mijn haar. Mijn dochter zit graag aan mijn haar.

Er is gewoon niks wat je 2 maanden 24u per dag bij je kunt dragen en alleen met water afspoelen om het weer fris te maken. Of het nou stinkt of niet.

Haar is per definitie niet schoon, ook niet als je wast met shampoo. Vanwege het overal tegenaan zitten en zo. Maar als je geen gel of andere versteviging gebruikt, is wassen met alleen water, en maar eens in de 2-3 maanden met shampoo echt wel genoeg om het fris te krijgen. Mensen met hardnekkige roos zouden het altijd zo moeten doen.

Je handen moet je wel wassen met zeep omdat je daar ook je eten mee bereidt. En je billen afveegt. En andere mensen een hand geeft. En deurknoppen aanraakt. En daarna aan je neus kriebelt, zodat je verkouden wordt van een virus van een ander.
Haren zijn qua hygiene absoluut niet te vergelijken met handen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-12-2019 08:20
is wassen met alleen water, en maar eens in de 2-3 maanden met shampoo echt wel genoeg om het fris te krijgen.
Ben serieus geïnteresseerd, waarom moet je dan toch soms wel shampoo gebruiken?
En mis je het lekker soppen met shampoo na het sporten niet?
kerst schreef:
06-12-2019 19:32
Ja, goed bezig Pebbles.
shampoo is helemaal niet zo goed voor het haar ondanks wat de reclame je wil doen geloven.
Zelf zit ik met seboirrhoisch exceem, dus ik ben helemaal niet van de standaard shamppo gewoonte.
Wat doe jij hier tegen? Ik gebruikte sinds mijn 16e denorex shampoo tot ongeveer 23e. Maar werkte niet meer. Nu jaren selsun, maar het laatste jaar heb ik na 1,5 dag weer heftige jeuk.

Brahmipoeder werkte best goed. Moringapoeder ook, maar doucheputje zat dan altijd verstopt. Misschien gebruik jij een wondermiddel.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zullen we ons uberhaupt nog wassen? Overbodig gedoe..
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat soms de begrippen 'schoon' en 'lekker ruiken' door elkaar gehaald worden. Als iets schoon is betekent dat niet per definitie dat het lekker ruikt en als iets lekker ruikt betekent dat niet per definitie dat het schoon is. Iemand die naar bloemetjes of Zwitsal ruikt is niet schoner dan iemand die daar niet naar ruikt. Het kan net zo goed parfum of haarlotion zijn die die geur afgeeft.

Mijn man, zoon en dochter hebben eczeem en parfum allergie. Ze gebruiken wel shampoo, maar van Neutral, zonder geur. Ook hun douchegel, handzeep en wasmiddel is parfumvrij en ze ruiken dus nooit naar bloemetjes of Zwitsal. Als ik mijn neus in het haar van mijn dochter steek dan ruikt het een beetje muf (alleen als ik echt mijn neus tegen haar haar aanhoud, op 10 cm ruik je het al niet meer). Ook direct na het wassen met shampoo ruikt het zo, als het dus zeker weten schoon is.

Verder vraag ik me af of de mensen die wassen met water niet schoon genoeg vinden ook hun gezicht elke dag helemaal afsoppen? Juist gezichten worden gauw vies (zeker bij kinderen), maar wij poetsen en wassen ze altijd alleen met water. Dat wordt echt wel schoon. Bij je haar kan dat lastiger zijn, omdat dat geen glad oppervlak is. Of haar met alleen water wel of niet schoon wordt hangt van allerlei dingen af: hoe dik en lang het haar is, of je kind er met eten of snot in smeert of niet (dat verschilt nogal per leeftijd en per kind), etc. Mijn kinderen hadden als peuter nog zulk kort dun haar dat ze allang de smeerfase voorbij waren toen hun haar ietsje langer en daarmee lastiger werd. Over je eigen kind kun je daar wel wat van zeggen, maar over andermans kinderen kun je zonder deze dingen te weten echt niet oordelen.
Ik heb geen kinderen maar was zelf ook mijn haar zo min mogelijk. Heb psoriasis vd hoofdhuid. Als het heel erg is moet ik mijn hoofdhuid ook met dermalex wassen, 2x achter elkaar, 5 minuten in laten trekken. Dan haren laten drogen, vette steroïdencreme door mijn haar, nacht in laten trekken, volgende ochtend weer uitwassen.

Ik spoel sowieso wel mijn haren elke paar dagen al is het maar om de schilfers eruit te wassen, maar verder zo min mogelijk shampoo en sowieso geen reguliere shampoo meer voor mij.

Lekker ruiken vind ik onzinnig, zolang je maar niet stinkt.
Heel die shampoo/zeep/parfum cultuur doe ik niet aan mee, wordt mijn huid zeer ongelukkig van..

TO, ik vind dat als het voor jou en je dochter werkt, je het lekker zo moet houden. Of vraag eens aan vrienden om een eerlijke mening om de schoonheid van het haar van je dochter als je twijfelt.
lilalinda schreef:
12-12-2019 08:24
Ben serieus geïnteresseerd, waarom moet je dan toch soms wel shampoo gebruiken?
En mis je het lekker soppen met shampoo na het sporten niet?

Ik gebruik Neutral conditioner als shampoo na het sporten, en daarna een beter voedende conditioner als conditioner, of een masker, en ik merk dat ik eens in de 2 weken of zo toch wel graag een shampoo gebruik omdat er een beetje vettigheid of zweetresten worden opgebouwd (builtup) ondanks de Neutral conditioner. Komt door de voedende conditioner/masker denk ik.


Mijn vriend gebruikt niets, geen conditioner en geen versteviging. Hij spoelt dagelijks zijn haar met alleen water. Bij hem komt er uiteindelijk ook wel wat builtup en dan gebruikt hij heel af en toe een shampoo. Ik hou niet bij hoe vaak, ik schat dat hij dat eens in 2-3 maanden doet.
Sinds hij dit zo doet (geen versteving, bijna nooit shampoo) heeft hij vrijwel geen last meer van roos en een jeukende hoofdhuid.
Hij zwemt, en dan heeft hij blijkbaar geen behoefte aan lekker soppen daarna. Ik ruik ook geen chloorlucht.
Ikkuz schreef:
12-12-2019 08:26
Wat doe jij hier tegen? Ik gebruikte sinds mijn 16e denorex shampoo tot ongeveer 23e. Maar werkte niet meer. Nu jaren selsun, maar het laatste jaar heb ik na 1,5 dag weer heftige jeuk.


Niks gebruiken dus, ook geen versteviging of haarlak, evt alleen neutral conditioner en heel af en toe neutral shampoo.
Alle reacties Link kopieren
Ik was het haar van kind (2) om de dag met water. Shampoo eigenlijk nooit.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit wel echt een interessant topic. Ik heb een zoontje van vier met een hekel aan haren wassen. In de winter wassen we het ongeveer eens per week (hij gaat dan sowieso maar eens per week in bad). Verder wassen we vuile voetjes, snoetje met een washand en natuurlijk gewoon handen wassen.
Nu ik dit alles heb gelezen ga ik denk ik minder vaak met shampoo wassen, hij heeft maar kort haar en dan hoef ik het alleen maar 1 keer uit te spoelen.

Ook voor mezelf vind ik het wel een interessant thema. Als mijn haren nat worden wil ik ze eigenlijk altijd wassen (shampoo en conditioner), omdat ik vind dat wanneer mijn haren alleen maar uitgespoeld zijn met water, ze heel stroef aanvoelen.
Verdwijnt dit als je minder vaak met shampoo wast? Ik was overigens ook vaak maar twee keer per week mijn haren, eigenlijk alleen na het sporten. Sinds ik het minder vaak was heb ik ook het idee dat het minder snel vet wordt.

Wat betreft de luizen: als luizenmoeder heb ik me wat ingelezen en wat ik begreep houden luizen vooral niet van haar waar gel in zit, of wat heel vet is. Omdat ze dan geen grip hebben ofzo. Maar het zal ze denk ik niet boeien of er zand in zit :-) Maar dat schoon haar helpt tegen luizen is een fabeltje. Kinderen krijgen vooral luizen van elkaar wanneer ze met hun haren tegen elkaar aan hangen. Dit zijn vaker kinderen met wat langer, los haar...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven