Lijf & Lijn alle pijlers

Ik wil mijn lijf terug

14-10-2019 14:51 19 berichten
Ik ging ooit fanatiek naar de sportschool. Met resultaat. Gezond. Fit. En een strak lijf. De afgelopen tien jaar ben ik door ernstige (zenuw)pijnen steeds meer geïnvalideerd. Ik ben niet rolstoelafhankelijk (nog), maar lang lopen is er niet meer bij. En fanatiek sporten dus al helemaal niet.

En dat is helaas te zien. Mijn lijf is veranderd. Nog los van dat de pijn uitputtend is, doet het me verdriet dat ik vastzit in een lichaam dat a) niet naar behoren werkt, en er b) niet meer uitziet.

Dus moest ik van mezelf weer naar de sportschool. Maar ik merk dat ik het aan het uitstellen ben. Ik wil het eigenlijk helemaal niet. Om meerdere redenen. Omdat ik gewoon niks meer kan (10 minuten fietsen, 10 minuten lopen is momenteel zo'n beetje het hoogst haalbare - en dat moet ik dan nog per dag aanzien - en ik dat dus zonde van mijn geld vindt), omdat ik daar wel heel erg geconfronteerd word met wat ik niet meer kan en en anderen wel, en ik me er tot slot ook gewoon niet meer thuisvoel.

Dus ben ik al een tijdje aan het kijken wat ik nou zou kunnen doen, om toch weer in beweging te komen en waardoor sporten ook weer leuk wordt. Waar ik rustig mee kan starten, maar waar er op de lange termijn wel zicht is op misschien iets meer kunnen. Verder dan gaan wandelen (wat ik dus ook ga doen) kom ik niet en ik vroeg me af of er hier mensen zijn die willen meedenken en misschien suggesties hebben. Zodat ik - met pijn - toch weer plezier in bewegen krijg.
Alle reacties Link kopieren
Mijn lijf trekt intensief sporten ook niet wegens veel reumaklachten. Ik probeer 2 keer per week te zwemmen. Je lijf krijgt geen 'klappen' en je kan het aantal baantjes rustig opvoeren. Extra voordeel is dat je soepele lange spieren krijgt en meer kracht in je armen en benen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Is zwemmen een optie? Of sporten onder begeleiding?

Een gewone sportschool lijkt me idd gewoon niet tof in die situatie. Dan kun je nog beter elke dag een stukje fietsen of een wandelingetje maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zwem. Dan heb ik geen last van verliezen van evenwicht of plotseling uitvallend been. Dat kun je zo relaxed of intensief maken als je zelf wil/kan.

Ik merk dat ik door het zwemmen veel soepeler beweeg, kan mijzelf ook veel beter opvangen bij vallen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Bij ons heeft de fysio een oefenruimte waarbij in kleine vaste groepjes onder begeleiding wordt gesport. Dat is juist bedoeld voor mensen die door lichamelijke klachten niet gewoon kunnen of willen gaan sporten. Misschien kun je zoiets bij jou in de buurt vinden?
Alle reacties Link kopieren
Zwemmen was ook het eerste dat in mij opkwam toen ik jouw conditie las. Zeer low impact op je spieren en de optie om het op termijn op te voeren.
Ik zit ook met pijntoestanden en kan ook niet heel veel meer en waar ik aan heb zitten denken is een in kracht verstelbare roeiapparaat, daarmee train je in één keer je hele lijf en , als deze thuis staat, kan je ermee beginnen en stoppen wanneer je moet.
Misschien is dat ook iets voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook zelf een fiets en loopband aanschaffen en daar gebruik van maken op het moment dat het gaat. Dan spaar je weer de abonnementkosten van de sportschool.
Mocht je dat saai vinden: tuinieren zorgt ook voor veel beweging en kost genoeg energie. Dansles kan leuk zijn en dan beweeg je ook. Zwemmen hebben verschillende al genoemd.
Vrijwilliger worden bij het asiel en lekker honden uitlaten, dat is veel leuker als alleen wandelen.
Alle reacties Link kopieren
Is yoga een idee? De keren dat ik ging naar diverse lessen ging deed maar de helft echt wat de bedoeling was haha.... (ik incluis)

Maar ik denk dat je psychisch ook werk aan de winkel hebt, qua acceptatie... je hebt een hele stoere aanpakken-mentaliteit maar kun je ook echt relativeren? Ik kan me zo voorstellen dat je het hele scala aan emoties wel gezien hebt; teleurgesteld, bang en boos op je nieuwe lijf... maar je bent er nog, en je beweegt nog. Misschien helpt het je te realiseren dat iedereen, ook de mensen in de sportschool die iets kunnen wat jij niet kunt, te maken hebben met een vorm van verval op den duur... (misschien valt hun haar uit en de tanden uit de mond) en dat jij in tien jaar tijd hoe dan ook een ander lijf en prestaties zou hebben gehad ook zónder je medische problemen. En dat is zowel kut als ok. Het is nu eenmaal zo. Dus krijg je je lijf terug... nee... ik denk het niet. Kun je van je lijf weer iets boetseren waar je wat meer tevreden over bent, dat wel. Maar dat vindt net zo goed in je hoofd plaats als in je lijf... Ik hoop erg dat je iets vindt dat leuk en gezellig is om te doen. Veel succes!!
Lorem Ipsum
Ik heb destijds in afwachting van een revalidatietraject aan fysiosport gedaan, onder begeleiding van een fysiotherapeut. Gezien de aard van mijn klachten had ik individueel “les” en niet in een groepje, zoals hierboven door iemand werd beschreven.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je meedoen met Nederland in beweging? Dus gewoon thuis voor de buis.
Kost niets en je kan even kijken wat gaat, totdat je wellicht weet wel naar de sportschool wilt/kunt.
Alle reacties Link kopieren
Yoga kun je ook eerst thuis doen via youtube, als je eerst een beetje wilt wennen en kijken wat er mogelijk is met je lijf. Dan kun je daarna groepslessen gaan doen zoals Turquasi voorstelde, dan is de horde misschien kleiner.
Alle reacties Link kopieren
Yoga with Adriene (YouTube) is heerlijk, zeker als je niet veel kan. Ook heel goed om te leren je zegeningen te tellen en te accepteren hoe je er nu voorstaat. Ze heeft korte en lange video's en veel video's met bepaalde thema's: van yoga voor depressies tot yoga voor rugpijn etc. Heel fijn.

Ik zou ook niet naar de sportschool gaan maar zelf wandelen, fietsen en zwemmen. Met een vriendin misschien? Dan is het wat gezelliger en focus je misschien minder op de pijn. Heel veel succes! :hug:
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij zwemmen inderdaad. Verder heb ik eens rolstoelbasketbal gespeeld, misschien iets voor later?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Yoga inderdaad. Maar ik zou wel naar een yogaschool gaan en niet zomaar thuis gaan oefenen. Een goede yogaschool kan je ook adviseren over welke vorm het best bij jou en jouw mogelijkheden past. En een goede yogadocent geeft ook alternatieve houdingen, mocht een bepaalde houding lastig zijn voor je lijf. Met yoga leer je ook steeds beter je eigen lijf kennen en je grenzen accepteren.


Is het ook je doel om af te vallen? Ik haal het niet helemaal uit je OP. Want als je wil afvallen dan zou je ook op zoek kunnen gaan naar een eetpatroon dat goed bij jou en je 'nieuwe lijf' past. (Afvallen = 80% voeding en slechts 20% beweging)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil toch even ingaan tegen de mensen die opperen om thuis zonder ervaring in je eentje yoga te gaan doen.

Hoewel yoga echt heel fijn kan zijn en op elk niveau te doen is (houdingen kunnen aangepast worden aan je mogelijkheden. Er bestaat bijvoorbeeld zelfs stoelyoga) kun je jezelf ook makkelijk blesseren en meer pijn bezorgen als je niet weet wat je doet en er niemand is die je houding corrigeert.

Het kan misschien zeker iets voor je zijn, maar kijk dan of het ergens bij jou in de buurt gegeven wordt en overleg dan met de docent over wat er voor jou mogelijk is.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande: zwemmen en yoga. Yoga dan wel op een fijne yogaschool.

Ik heb zelf ook lichamelijke klachten en ben met Yin Yoga begonnen, terwijl ik helemaal niet spiritueel ben. Maar wat het me geeft, naast ontspanning en daardoor minder pijn, is een nieuwe kijk op en verhouding tot mijn lichaam. Mijn lichaam dat ik zo vaak heb verwenst en verwaarloosd.

Nu ik beter voel wat ik wel en niet kan, word ik gaandeweg ook weer actiever. Zonder door de pijn heen te denderen en (meestal) zonder mijn arme lijf te verwensen. Daardoor verspil ik minder kostbare energie aan het wensen dat alles anders was.
Alle reacties Link kopieren
Als het nodig is afvallen, dan wandelen, dan een beetje basic yoga.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb een tijdje fysiofitness gedaan in groepsverband (max 8 personen). Heel fijn want niemand was topfit, voelde me dus ook niet bijzonder.

Nu wandel ik (van ondertussen Pokémon, dat stimuleert mij enorm om eruit te gaan).
Ik mag van de fysiotherapeut momenteel niet sporten. Maar wandel wel elke dag zo'n 5 km.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven