Lijf & Lijn alle pijlers

In een gezond tempo naar een gezond BMI in 2021

26-12-2020 20:10 901 berichten
Het vervolg op de 2020-editie (lijf-lijn/20-in-2020-met-tabel/list_mes ... #p30826822). Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

VIVA en het forum houden helaas op te bestaan. Dit topic krijgt een vervolg op viafora.nl, en ook de tabel verhuist mee. Je vindt de herstart van het topic hier: https://www.viafora.nl/forum/lijf-en-li ... gezond-bmi

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@yoehoehoehoe @randomwriter of @anijsblokje) of die je wil toevoegen.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
JEMMER 23 163 109 60 105,8 (05/07) - 3,2 39,8
RandomWriter 40 176 91,1 74 86,3 (30/04) - 4,8 27,9
anijsblokje 34 173 100,0 65 65,1 (12/06) - 34,9 21,1
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 73,7 (01/02) - 12,3 24,4
grietje2 41 183 111,7 95 109,4 (12/06) - 2,3 32,5
Yoehoehoehoe 30+ 171 124,4 80 100 (24/06) -24,4 34,2
LoveDobby 48 170 102,7 77,7 80,2 (10/07) -22,5 27,7
Aardbei-banaan 30 163 77 65 69,9 (20/02) - 7,1 26,3
Femmeke87 34 170 87,3 69,9 85,3 (29/06) -2 29,4
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 10-07-2021 07:35
22.85% gewijzigd
Palmbomenmethangmat schreef:
27-12-2020 14:57
Wat goed Tweetje! Ik ken drie mensen die geopereerd zijn en die moeten inderdaad erg oppassen en één van die vriendinnen wordt af en toe ook heel ziek van verkeerd eten.
Ik probeer gewoon te eten. Met af en toe wat lekkers. Geen strenge regels. Ben tien kilo kwijt in vier maand.
Kunnen jullie het hele schema zien op je telefoon? Ik zie maar de helft of doe ik iets verkeerd?
Ik forum ook met mobiel en idd dan krijg je de tabel niet helemaal goed te zien. Als je je mobiel een kwart slagje draait meestal wel bij mij.
Alle reacties Link kopieren
@Avena, ik snap je neiging om het wachtwoord toch weer met iedereen te delen heel goed hoor. Maar misschien moeten we daarmee even sowieso tot half januari wachten? Ervaring uit het vorige topic is wel dat een groot deel van de nieuwe mensen nooit meer terugkwam namelijk. Nou hopen we dat natuurlijk niet, maar die kans is er. Dus wellicht eventjes afwachten nog? En anders natuurlijk helemaal logisch dat het, als veel mensen blijven, het teveel werk wordt om het met een paar mensen bij te houden hoor, dan kunnen we het wel weer delen met iedereen. Misschien voor nu maar eens per week bijwerken of zoiets, om het haalbaar te houden?
JEMMER schreef:
27-12-2020 21:46
@Avena, ik snap je neiging om het wachtwoord toch weer met iedereen te delen heel goed hoor. Maar misschien moeten we daarmee even sowieso tot half januari wachten? Ervaring uit het vorige topic is wel dat een groot deel van de nieuwe mensen nooit meer terugkwam namelijk. Nou hopen we dat natuurlijk niet, maar die kans is er. Dus wellicht eventjes afwachten nog? En anders natuurlijk helemaal logisch dat het, als veel mensen blijven, het teveel werk wordt om het met een paar mensen bij te houden hoor, dan kunnen we het wel weer delen met iedereen. Misschien voor nu maar eens per week bijwerken of zoiets, om het haalbaar te houden?
Wat is gebruikelijk om een update te geven? Ik wilde zelf elke 2 of 4 weken mijn gewicht delen. Wil voorkomen dat ik elke dag op de weegschaal sta.
Wel denk na de eerste week even wegen om te kijken of ik op de goede weg ben en motiveert me in het begin ook altijd.
Alle reacties Link kopieren
JEMMER schreef:
27-12-2020 21:46
@Avena, ik snap je neiging om het wachtwoord toch weer met iedereen te delen heel goed hoor. Maar misschien moeten we daarmee even sowieso tot half januari wachten? Ervaring uit het vorige topic is wel dat een groot deel van de nieuwe mensen nooit meer terugkwam namelijk. Nou hopen we dat natuurlijk niet, maar die kans is er. Dus wellicht eventjes afwachten nog? En anders natuurlijk helemaal logisch dat het, als veel mensen blijven, het teveel werk wordt om het met een paar mensen bij te houden hoor, dan kunnen we het wel weer delen met iedereen. Misschien voor nu maar eens per week bijwerken of zoiets, om het haalbaar te houden?

Ja, hier moest ik ook aan denken. Aan het begin is iedereen enthousiast, maar de vraag is wie er na een paar weken nog meeschrijft. Vorig jaar kenden we ook een flink verloop van mensen. Sowieso ga ik de tabel over een paar weken maar weer even opschonen. Een aantal mensen uit het vorige topic zijn ook alweer een tijdje niet geweest.

Ik kijk in de tussentijd wel even hoe het met bijhouden gaat. Eens per week is ook wat onhandig, want dan moet ik alles terug gaan zitten pluizen.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Yoehoehoehoe schreef:
27-12-2020 21:51
Wat is gebruikelijk om een update te geven? Ik wilde zelf elke 2 of 4 weken mijn gewicht delen. Wil voorkomen dat ik elke dag op de weegschaal sta.
Wel denk na de eerste week even wegen om te kijken of ik op de goede weg ben en motiveert me in het begin ook altijd.

Wanneer je maar wilt. Je kunt helemaal zelf je weegmomenten bepalen en er zijn genoeg mensen die het maar eens in de x aantal weken doen. Het was dus superhandig: iedereen had het wachtwoord en kon gewoon zelf zijn gegevens bijhouden, hoe vaak iemand maar wilde. Maar toen kwam er blijkbaar iemand in een heel ander topic (ik geloof op de zwangerpijler) die zo'n gedeeld wachtwoord heeft misbruikt. Weet niet precies wat er gebeurd is, maar nu zijn die gedeelde accounts dus eigenlijk niet meer de bedoeling.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
@Arequipa: En...heb je Miljushka's (^@#÷* hoeschrijfjedat) recept gemaakt? Ik vind Gregory een supermooie man, al sinds hij professioneel atleet was en "niemand" hem nog kende...maar Expeditie Robinson heb ik nooit gezien dus ik houd mezelf nog steeds voor dat het een hele sympathieke man is. ;)

@Yoehoehoe: Wow, ketogeen is wel een hele verandering. Ben je van plan dat de rest van je leven vol te houden? En ga je alles zelf uitvogelen? Ik heb ooit iemand begeleid die vanuit medisch oogpunt altijd in ketose moest zijn, dat was een heel gereken tot op de 0,zoveel-gram iets eten. Maar dat ging ver. Had verder niet met gewichtsheersing te maken.
Maar zeker als je veel wil afvallen, is het volgens mij belangrijk dat je een haalbaar plan maakt. Hoeveel wil je partner kwijt? En heb je ooit gedacht aan het inschakelen van hulp van een diëtist?
Gya2020 schreef:
27-12-2020 10:47
[...] en de laatste week toen de vertrekdatum nog dichterbij kwam had ik zeker 5 avonden geen avondeten gegeten en vlogen de kilos eraf. Ik was dus in 3 weken van 76 kilo naar 71 kilo gegaan en voelde me weer redelijk goed in mijn bikini.
Op vakantie ook nog goed volgehouden maar toen we terug thuis waren begon het..steeds afhaaleten als kebap, pizza en friet vaak weer tussendoor snacken chips, chocola en ijsjes etc. En toen het werk terug begon at ik terug als altijd iets van 2500 tot 3000 calorien per dag en woog ik weer 76 terug in oktober 😔
Maar wacht even...als dit ook is wat je nu van plan bent, dan lijkt me dit niet het juiste topic. Want 5 kg in 3 weken is niet de definitie van "op een gezond tempo". We hebben het in dit topic (/de voorloper hiervan) juist over de vraag wat maakt dat je gaat troost/overeten en wat je eraan kunt doen dat te voorkomen. Dus als je bereid bent om dat bij jezelf te onderzoeken...welkom! En avondmaaltijden overslaan; ik zou niet weten waarom je dat zou willen doen? Al vinden de intermittent fasting-mensen dat misschien niet verkeerd. Maar voor jou lijkt me dat je helder moet krijgen wat maakt dat je eenmaal weer thuis terug in het normale ritme het nodig vindt om zo vaak eten af te halen en daarbij ook nog veel te snacken.

@RandomWriter: :there: Wat heftig... Ik dacht tussen de regels door al dat er wrs zoiets speelde, en dat klopt dus... Zeker heftig voor jullie kinderen, maar toch ook voor jou! Hopelijk komt er gauw wat meer duidelijkheid inderdaad. Zorg goed voor jezelf...

@Tweetje: Voor mij was het idee van een GBP oid ook altijd een schrikbeeld, maar ik ben nooit echt bij een voorlichting geweest. Werd wel vaak (door mijn werk) geconfronteerd met ernstig overgewicht en de lichamelijke gevolgen daarvan. En inderdaad, een operatie is ook geen quick fix, ook al wordt dat door veel mensen wel gedacht.
Fijn dat je een manier van eten hebt gevonden die bij jou past! Succes met morgen weer normaal eten, de feestdagen zitten er bijna allemaal alweer op! Ik vind die dagen omschakelen na even flink losser vaak echt wel even pittig, ik weet niet hoe jij dat ervaart?

@Palmbomenmethangmat: (lijkt me heerlijk, in een hangmat met palmbomen als uitzicht...) Welkom ook voor jou! Wat fijn dat het zo lekker gaat, de eerste 10kg is er dus af! En ja....ik zie het hele schema op mijn telefoon, als ik mijn telefoon draai!

@JEMMER: Wat fijn dat je schrijft: ....en het was gezellig! Mooi als je dat xo hebt kunnen voelen. Dat je weer naar je eigen huis bent gegaan, is denk ik juist goed: je bent even samen geweest en luistert dan weer naar wat jij zelf nodig hebt: weer even rust! Daar is helemaal niks mis mee.

@Avena: -9%!! :applause: En dan gezien de omstandigheden van jou afgelopen jaar ook nog... Heb je die 9% wel eens in zakken aardappels (of sinaasappels misschien bij jou, hoewel de Spanjaarden geloof ik ooit de aardappels meenamen) gesymboliseerd? Ik denk wel eens als ik vind dat ik een zware tas moet meezeulen: ...ooit droeg ik dit elke dag mee. (en vaak dan nog in veelvoud ook) En dan moet ik wel lachen.

Eens met Jemmer om maar even niet het wachtwoord te delen nog. Eerst even kijken wie er blijven meeschrijven... Voor de nieuwelingen: laat je dit niet afschrikken, maar zie het als een uitdaging. ;) Ik vind inderdaad een maand fanatiek meeschrijven wel een redelijke indicatie voor betrokkenheid. Overigens mis ik oa Case-je ook al even, geloof ik?
Ik wilde morgen evt de tabel gaan bijwerken, want dat doe ik op mijn (slome!) laptop terwijl ik normaal op het forum zit via mijn telefoon. Ben anders bang dat ik de tabel of de OP verpest. Maar ik begrijp dat nu alles bijgewerkt is, dus dan hoeft morgen mijn laptop niet aan!
Alle reacties Link kopieren
.
snoesje83 wijzigde dit bericht op 28-12-2020 17:39
99.23% gewijzigd
Ik heb de details van mijn vorige bericht weer even gewist. Vandaag wel meer duidelijkheid, en dat was niet positief. Dat had ik ook niet meer verwacht. Pittig dus. Als ik dus even niet hier te vinden ben, dan weten jullie waarom. Maar ik probeer me af en toe wel even te melden en kom hoe dan ook weer terug! Ik zal tussendoor af en toe proberen even de tabel bij te werken, met al die nieuwe mensen erbij. Is ook wel weer een fijne afleiding. Maar eten is voor mij nu even geen prio.
anijsblokje schreef:
27-12-2020 22:21

@Yoehoehoe: Wow, ketogeen is wel een hele verandering. Ben je van plan dat de rest van je leven vol te houden? En ga je alles zelf uitvogelen? Ik heb ooit iemand begeleid die vanuit medisch oogpunt altijd in ketose moest zijn, dat was een heel gereken tot op de 0,zoveel-gram iets eten. Maar dat ging ver. Had verder niet met gewichtsheersing te maken.
Maar zeker als je veel wil afvallen, is het volgens mij belangrijk dat je een haalbaar plan maakt. Hoeveel wil je partner kwijt? En heb je ooit gedacht aan het inschakelen van hulp van een diëtist?
Ik ben vorige winter 15 kg afgevallen met keto onder begeleiding van een diëtist. Mijn partner is niet per definitie te zwaar, maar wilde meedoen en hij was uiteindelijk 10 kilo lichter. Aan het begin van Corona de touwtjes laten vieren en dus beide weer redelijk wat aangekomen.
Vanavond heb ik uitgestippeld hoe ik het wil aanpakken. De eerste 3 maanden heel streng ketogeen. Inderdaad met uitrekenen, wegen en in een app bijhouden. Daarna begin ik aan een gezondheidsprogramma met verschillende fases, waarin je lichaam weer opnieuw leert omgaan met voeding en een reset geeft. Een van de fases kun je verlengen, om nog meer af te vallen. Uiteindelijk is het dan de bedoeling dat je bent afgevallen en op gezond gewicht blijft met je nieuwe eetpatroon. Voor mij denk ik dat het erop aankomt dat ik af en toe koolhydraten eet in de vorm van fruit en misschien eens per week pasta/rijst of aardappels, geen brood etc. Daar reageert mijn lichaam heel snel op.
RandomWriter schreef:
27-12-2020 23:02
Ik heb de details van mijn vorige bericht weer even gewist. Vandaag wel meer duidelijkheid, en dat was niet positief. Dat had ik ook niet meer verwacht. Pittig dus. Als ik dus even niet hier te vinden ben, dan weten jullie waarom. Maar ik probeer me af en toe wel even te melden en kom hoe dan ook weer terug! Ik zal tussendoor af en toe proberen even de tabel bij te werken, met al die nieuwe mensen erbij. Is ook wel weer een fijne afleiding. Maar eten is voor mij nu even geen prio.
:hug:
Oh ja....je telefoon draaien :idee: dat werkt dus gewoon. Ik probeerde opzij te swipen...dat werkt dus niet.
Ik ben trouwens 40 jaar.
Is het voor de tabel misschien handig als we de gegevens dikgedrukt doorgeven? Dan is het makkelijker terug te vinden. Ik snap wel dat een wachtwoord delen niet meteen handig is.

Wat voor mij denk ik het meest effect heeft op dit moment is niet te streng zijn en naar bed gaan als ik laat op de avond toch trek krijg. Dat waren de momenten waarop ik nog even een halve zak chips at, soms een paar keer per week. Maar af en toe neem ik dus wel gewoon een klein bakje chips als ik er echt zin in heb.
RandomWriter schreef:
27-12-2020 23:02
[...] Als ik dus even niet hier te vinden ben, dan weten jullie waarom. Maar ik probeer me af en toe wel even te melden en kom hoe dan ook weer terug! Ik zal tussendoor af en toe proberen even de tabel bij te werken, met al die nieuwe mensen erbij. Is ook wel weer een fijne afleiding. Maar eten is voor mij nu even geen prio.
Dat snap ik heel, heel goed!

Jij bent hier altijd degene die de goede woorden weet te vinden en net even raak dingen kan beschrijven...ik wil je heel veel meer zeggen, maar er komt niet veel meer in me op dan heel veel sterkte. Take care! :heart: En van harte welkom terug in dit topic als je er weer ruimte voor hebt...en op welk moment dan ook. Maar er zijn belangrijkere dingen! Ik zal je wel missen! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Random weet niet wat er speelt, begrijp wel dat je veel sterkte nodig hebt en heel veel kracht vrouw!

Mensen nieuw topic kan het nu al niet meer volgen haha!
Hier 77,2 best oké zo na de feestdagen. En nu gewoon weer door.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Ik zou hier graag mee willen schrijven, als jullie niet al vol zitten.

Ik heb eerder meegeschreven in een ander topic, en daar ben ik een jaar geleden ongeveer veel in afgevallen. Maar het afgelopen jaar ben ik er ook weer ongeveer 10-15 kg aangekomen. Door corona, privé/werkproblemen (heel veel), depressie, niet meer bewegen, emo-eten, etc etc etc...
Inmiddels pas ik geen enkele gewone broek meer goed. Ik heb nog 1 spijkerbroek die ik aan krijg en die dicht kan. Maar dan snijd hij in mijn zij en moet ik er iets wijds overheen doen om te zorgen dat het er niet als een Michelin mannetje uitziet. Ik leef momenteel in sportbroeken, leggings en jurken. En af en toe, omdat het niet anders kan die ene spijkerbroek. Maar ik wordt steeds verdrietiger en steeds wanhopiger. Het moet me nu echt gaan lukken om af te kunnen vallen, om gezonder te worden en beter in mijn vel te komen, mentaal ben ik mee bezig, maar nu ook fysiek!

Mijn gegevens zijn:
- Leeftijd: 38, - Lengte: 178cm, - Start: 97,2kg, Streef: 75kg, Huidig: 97,2kg, - Kwijt: -, BMI: 30,7

Deze ochtend start ik met een ontbijt van magere Griekse yoghurt, rood fruit en een paar kleingesneden dadels. Geen suiker, honing of zoetstof toegevoegd.
Qua vocht heb ik tot nu toe een halve liter water en 4 kopjes zwarte koffie gedronken.
Ik weet nog niet wat ik/we de rest van de dag gaan eten, maar ik wil een weekmenu voor het avondeten gaan maken.

Ik wens jullie een fijne dag :-)
Self-confidence is the best outfit you can wear! Rock it and own it!
Vandaag gewicht: 75,4 kilo
Hoevaak in de week vullen jullie de gewichten bij maar 1 keer of wanneer moet ik het doorgeven?
Alle reacties Link kopieren
Amigurumi: Welkom! Ik heb je meteen even in de tabel erbij gezet. Wat knap dat je eerder ook al veel bent afgevallen, maar begrijpelijk dat het in een zware tijd weer moeilijk is om dat vol te kunnen houden. Ben zelf helaas bekend met depressies, dus ik kan me voorstellen dat dat het niet makkelijker maakt. Goed dat je aansluit dus, dat lijkt me een mooie eerste stap!

Gya2020: Ik heb je gewicht aangepast. In principe weegt niemand hier elke dag volgens mij en ik denk dat het ook goed is om je af te vragen of dat wel verstandig is, want je gewicht schommelt ook vaak een beetje per dag, dus wellicht geeft het een beter beeld als je bijvoorbeeld eens per week weegt? In principe hebben wij geen vaste dag dat we het gewicht bijwerken in de tabel, maar elke dag wordt een beetje te veel werk vrees ik. ;-) Maar als jij een bepaalde dag hebt in de week waarop jij het steeds wilt doorgeven is dat gewoon prima, dan komt dat bijwerken wel goed. Ik vraag me overigens wel af of je hebt gelezen (en wat je vindt van) wat anijsblokje gisteren op jou had gereageerd? Want ik dacht eerlijk gezegd een beetje hetzelfde als anijsblokje, dus ben benieuwd wat je ervan vindt?

OkkiePetite: Het gaat snel he, in het nieuwe topic, heb zelf ook moeite om het bij te houden haha! Fijn dat de feestdagen goed zijn gegaan en dat je nu weer gewoon zo op de gezonde manier doorgaat!
JEMMER schreef:
28-12-2020 12:13

Gya2020: Ik heb je gewicht aangepast. In principe weegt niemand hier elke dag volgens mij en ik denk dat het ook goed is om je af te vragen of dat wel verstandig is, want je gewicht schommelt ook vaak een beetje per dag, dus wellicht geeft het een beter beeld als je bijvoorbeeld eens per week weegt? In principe hebben wij geen vaste dag dat we het gewicht bijwerken in de tabel, maar elke dag wordt een beetje te veel werk vrees ik. ;-) Maar als jij een bepaalde dag hebt in de week waarop jij het steeds wilt doorgeven is dat gewoon prima, dan komt dat bijwerken wel goed. Ik vraag me overigens wel af of je hebt gelezen (en wat je vindt van) wat anijsblokje gisteren op jou had gereageerd? Want ik dacht eerlijk gezegd een beetje hetzelfde als anijsblokje, dus ben benieuwd wat je ervan vindt?
Nee ik had haar berichtje nog niet gelezen maar nu wel. Ik ben niet van plan om weer elke avond mijn avondeten over te slaan zodat ik sneller afval. Ik weet niet precies waarom ik dat doe maar denk uit angst dat ik anders niet afval. Als ik avobdeten oversla weet ik zeker dat ik de dag erna minder weeg en dat gaf een goed gevoel waardoor ik het volhield maar ik zou dat natuurlijk geen maanden kunnen volhouden maar kan dat alleen als ik bijvoorbeeld een korte termijn doel stel van volgende week maandag moet ik minstens 2 kilo lichter zijn dan nu en helemaal als ik dan weet dat ik in mn bikini moet lopen of naar een feest moet etc. Heb dit mijn hele leven al zo eigenlijk dat ik te drastisch ben. Of helenaal ervoor ga of ik eet alles wat ik tegenkom en let nergrns meer op. Gewoon normaal gezond blijven eten kost mij meer moeite omdat ik niet goed eten kan plannen door mn adhd. Ik heb dan bijvoorbeeld totaal geen idee wat ik moet gaan eten gezond en als ik dan recepten op zoek zijn dat zoveel ingrediebten dat ik denk pfff laat maar ik kan zoiets niet maken en ik weet niet wat ik allrmaal nodig heb in de winkel raak ik in de war van alles en koop ik gewoon weer als altijd. Wat ik ook vaak heb is dat ik geen zin heb om boodschappen te halen en zelf te koken heb ik geen geduld voor en kan ook niet goed koken. Mijn zoontje lust ook bijna niks aparts of van groente etc en mijn vriend is hetzelfde type dan mij heeft ook nooit ingrediebten in huis op voorraad. Dan is het wat gaan we eten? En is het al nornaal geworden dat ik zeg pizza, friet of kebab🙈 hij haalt dat dan af en dan eten we later op de avond nog wat nootjes of ijs of chocolaatjes of chips..of fruit dat eten we wel graag. Dus dat afhalen is als ik het nu opschrijf en nadenk ook puur omdat we beiden niet vooruit kunnen plannen en zorgen dat we ingredienten in huis hebben en weten wat we kunnen koken dat iedereen lust.
Ik heb voor vanavond nu voor het eerst mijn eten opgezocht als recept en ga zo naar de winkel de boodschappen halen maar heb nu al zoiets van wat een werk voor 1 maaltijd en ben bang dat het mislukt en niet lekker gaat zijn maar gelukkig ben ik vandaag alleen dan hoor ik tenminste niet ah bah dat lust ik niet.
Ik wil echt proberen om gezond te eten en vooral om te kunnen leren plannen van eten en tijd vrij te maken om te koken.
@Yoehoe: Mooi dat je een plan hebt gemaakt. Lijkt me spannend, zo streng beginnen, zeker als je tzt toch steeds minder streng gaat worden. Ik hoop dat het voor jou goed werkt op deze manier! Veel succes. Zelf zou ik het idee dat ik nooit meer "gewoon normaal" fruit of brood kan eten, niet prettig vinden. Voor mij persoonlijk zou het niet vol te houden zijn. En hoe zorg je dat je voldoende vezels binnenkrijgt?

@Palmbomen: Herkenbaar, 's avonds nog ongemerkt veel eten. Ik at gisteravond nog kerstbrood en wat mij betreft kon ik die hele stol op. ;) Niet gedaan... Als ik 's avonds nog veel behoefte heb aan lekkere dingen, betekent dat vaak dat ik overdag toch te weinig of niet helemaal volwaardig heb gegeten. Wie weet werkt dat ook zo voor jou. Gisteren gold dat trouwens niet bij mij.

@Okkiepetite: Hoera, je hebt het nieuwe topic ook gevonden! En ach, 0,2 erbij...wat is dat nou? Nu de feestdagen voorbij zijn, is dat er zo weer af. (of als je even naar de wc gaat! of allicht even voedt? ;)) Ben je de feestdagen goed doorgekomen? En het was de eerste kerst met jullie dochter!

@Amigurumi: Welkom! Ik vind niet dat een topic "vol" kan zitten qua meeschrijvers, het kan alleen lastiger worden om op iedereen inhoudelijk te reageren. Dus wat mij betreft ben je van harte welkom, schrijf lekker mee! Ik denk dat er over een tijdje veel mensen die zich nu melden niet meer meeschrijven - zo gaat dat nu eenmaal en dat is prima. Het is afwachten wie er tzt overblijven, maar daarin nu selecteren is dus niet nodig, vind ik...
Wat heftig dat je met zoveel rottige dingen aan het dealen bent. Inderdaad schrijft hier ook Jemmer mee, die ook een depressie heeft, maar zij heeft zich al gemeld zag ik. Meeschrijven in een gezond-leven-topic kan echt een mooie stok achter de deur zijn, heb ik ervaren, dus ik hoop dat dat voor jou in dit topic ook weer gaat gelden!
Ik ken de fase van je spijkerbroek niet meer passen...uiteindelijk kocht ik dan toch vaak maar een grotere maat. (en dat was destijds 48) Bij C&A vond ik acceptabele en betaalbare exemplaren. Maar ik vond het altijd stom, als ik weer een grotere broek nodig had. Alleen was ik wel blij, als ik weer een goed passende broek had. En uiteindelijk kon ik steeds een maat kleiner!
Succes met het uitpuzzelen van een weekmenu.
Gya2020 schreef:
28-12-2020 12:00
Vandaag gewicht: 75,4 kilo
Hoevaak in de week vullen jullie de gewichten bij maar 1 keer of wanneer moet ik het doorgeven?
:confused: Verwacht in ieder geval niet dat iemand dagelijks de tabel aanpast voor jou. Wekelijks lijkt me een goed streven, bijvoorbeeld.

Ik snap het beter nu ik lees over je adhd. Mooi dat je als streven wel hebt om jezelf aan te gaan leren vooruit te plannen. Op zich kan een gezonde maaltijd in 20 minuten ofzo op tafel staan...afhalen/op de bezorger wachten is niet veel sneller. Maar het vergt wel denkwerk. (en zal een hele omschakeling zijn voor je) Is er iemand in je omgeving die jou daarmee kan helpen? Het is denk ik ook lastig als je rekening moet houden met allerlei eetwensen van je tafelgenoten. Maar je kunt ook iets anders eten dan je vriend. Hoe oud is je zoon? Soms zijn er natuurlijk ook lastige eetfases, al geloof ik wel heel erg dat je ook een voorbeeld kunt zijn en gewoon veel verschillende dingen moet aanbieden/laten proeven.

Wat heb je nu in de planning vandaag? Overigens woon ik alleen en ik kook vaak voor 2 of 3 dagen. Een deel gooi ik in de vriezer, maar ik eet dus in principe 2 dagen hetzelfde. (of net een beetje anders) AH promoot dat ook regelmatig, maar dat is vaak wel 1 dag dat je langer in de keuken staat. https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R ... en-2x-eten en ik vind het niet altijd even gezond of gevarieerd. Maar wie weet is het een start om je wat inspiratie te geven.

@JEMMER: :sun: voor jou!
....
anoniem_63edd59e7d22c wijzigde dit bericht op 11-02-2021 20:24
98.97% gewijzigd
@Anijsblokje mijn zoon is pas 12 geworden deze week.
Ik ga vandaag verse moussaka proberen te maken. Heb net de ingredienten gekocht en ga zo beginnen..hopelijk lukt het.
Alle reacties Link kopieren
@Jemmer: bedankt voor het toevoegen! Die eerste keer was mede dankzij bepaalde medicatie voor mijn depressie die voor misselijkheid zorgden. Maar ook door o.a. koolhydraatarm /ketogeen te eten.
Dat wil ik nu niet doen. Ik hoop dat het me lukt om mijn voeding gewoon aan te passen, zonder volledig om te gooien.
Depressie en andere omstandigheden maken het inderdaad zeker niet makkelijker. Het zorgt dat ik vele valkuilen heb. Vaak mezelf die chips, die koekjes of chocola toch "gun". Want ik heb het zo zwaar, voel me al zo moe, rot, naar, noem maar op... dan moet ik me niet ook dit nog ontzeggen...
Maar zo gaat het natuurlijk van kwaad tot erger... en ik hoop dat het me nu gaat lukken om daar in ieder geval vaker nee tegen te zeggen...

@Anijsblokje, dankjewel. Sommige topics hebben een regel dat er maar zoveel in kunnen. Dus het was vanuit dat oogpunt geschreven.
Een nieuwe spijkerbroek wil ik niet kopen, of, ik sta nog steeds in dubio... ook omdat het er binnenkort naar uitziet dat het financieel echt afzien gaat worden voor ons en ik nu eigenlijk niet extra kleding wil gaan kopen dus...

Het weekmenu is er gekomen. Ik moet wel rekening houden met manlief en zoon van 12, die ook graag hun dingen willen. Maar het is me gelukt.
Vandaag chicken tonight met extra veel groente en volkoren rijst.
Morgen eten we worstjes, zij eten rode kool, ik bietjes, zij gekookte aardappels en ik volkoren rijst.
Woensdag eten we pitta shoarma met paprika en ui. En een salade ernaast.
Donderdag, oudejaarsavond, moeten we nog even kijken. Normaal zitten we dan in Maastricht, en nu thuis.
Vrijdag maak ik spruitjesstamppot.
En zaterdag eten we een tomaten-groentesoep.

Vandaag heb ik, naast mijn ontbijt, dat ik vrij laat pas heb gegeten, om 11 uur pas, een banaan gegeten toen ik de boodschappen deed. En we eten op tijd het avondeten. Het is iets te weinig, dus ik neem nog een cracker met pindakaas om te snacken zometeen.

Verder heb ik suikervrije siroop gehaald om het drinken wat af te wisselen.

Al met al een redelijke dag tot dusver.
Self-confidence is the best outfit you can wear! Rock it and own it!
Alle reacties Link kopieren
Ha iedereen!

Anijsblokje, ik ben inderdaad een tijd niet geweest: erg veel gewerkt, tussendoor geregel i.v.m. kerst, boodschappen en afspraak met gezin.
Random, ik heb het niet gelezen, maar wil je heel veel sterkte en liefs wensen :hug:
Jemmer, ik zie dat je weer wat vaker meeschrijft... wat leuk!

Ik zie dat er heel veel nieuwe meeschrijvers zijn! :jump: Welkom!

Het is hier nog steeds druk met werk (ik heb mijn gewone werkdagen én oproepdienst... en altijd als ik oproepdienst heb, gebeurt er van alles waar ik naartoe moet ) dus kans dat ik wel meelees (scan) maar nog even niet reageer.
Alle reacties Link kopieren
Lief, anijsblokje!

Amigurumi, ik herken de valkuilen enorm. Alleen is het bij mij meer in de richting van me te moe/hopeloos/energieloos voelen om goed voor mezelf te zorgen en daardoor slecht eten en weinig bewegen. Maar het komt natuurlijk verder op hetzelfde neer, het is gewoon heel moeilijk in combinatie met je rot voelen. Maar super dat je nu een plan hebt voor deze keer hoe je het wilt aanpakken op een gezonde manier!

Case-je, wat lief dat je dat zegt! Ik heb vakantie en zit dus vrijwel de hele tijd in mn eentje thuis (normaal ook, maar dit is anders omdat ik nu ook geen verantwoordelijkheden zeg maar heb) dus merk dat het me goed doet om af en toe lekker mijn aandacht te richten op het forum bijvoorbeeld, om even wat afleiding te hebben van mijn gedachten. Kan soms heel fijn zijn. Goed jou ook weer in het nieuwe topic te zien!
Alle reacties Link kopieren
JEMMER schreef:
28-12-2020 19:27
Lief, anijsblokje!

Amigurumi, ik herken de valkuilen enorm. Alleen is het bij mij meer in de richting van me te moe/hopeloos/energieloos voelen om goed voor mezelf te zorgen en daardoor slecht eten en weinig bewegen. Maar het komt natuurlijk verder op hetzelfde neer, het is gewoon heel moeilijk in combinatie met je rot voelen. Maar super dat je nu een plan hebt voor deze keer hoe je het wilt aanpakken op een gezonde manier!

Case-je, wat lief dat je dat zegt! Ik heb vakantie en zit dus vrijwel de hele tijd in mn eentje thuis (normaal ook, maar dit is anders omdat ik nu ook geen verantwoordelijkheden zeg maar heb) dus merk dat het me goed doet om af en toe lekker mijn aandacht te richten op het forum bijvoorbeeld, om even wat afleiding te hebben van mijn gedachten. Kan soms heel fijn zijn. Goed jou ook weer in het nieuwe topic te zien!
Dit inderdaad ook nog. Dat ellendige gebrek aan energie. Constant zo moe, te moe om ook maar iets te kunnen doen, dat werd echt heel erg de laatste tijd.
Nu zit ik in mijn 2de week vrij. En dat doet wel even goed. Geen werk, nagenoeg geen afspraken, zo mijn mogelijk verplichtingen (ook niet met de feestdagen), dat maakte wel dat ik vandaag eigenlijk voor het eerst echt energie had om een weekmenu te maken én de week boodschappen te doen. Dat is al maanden niet meer voorgekomen...
Betekent wel dat ik het voor de rest rustig aan moet doen. Maar ik heb het wel gedaan. En ik heb een voedzaam menu, en een plan op papier gezet.
De laatste maanden kon ik niet eens een dag vooruit plannen...

Net nog een appel op. En ik moet zeggen, ik voel me best verzadigd. Dus dat is goed!
Self-confidence is the best outfit you can wear! Rock it and own it!
Sorry, ik kan het nu al niet meer bijhouden, dus ik haak af. Succes allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven