Lijf & Lijn alle pijlers

In een gezond tempo naar een gezond BMI in 2021

26-12-2020 20:10 901 berichten
Het vervolg op de 2020-editie (lijf-lijn/20-in-2020-met-tabel/list_mes ... #p30826822). Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

VIVA en het forum houden helaas op te bestaan. Dit topic krijgt een vervolg op viafora.nl, en ook de tabel verhuist mee. Je vindt de herstart van het topic hier: https://www.viafora.nl/forum/lijf-en-li ... gezond-bmi

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@yoehoehoehoe @randomwriter of @anijsblokje) of die je wil toevoegen.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
JEMMER 23 163 109 60 105,8 (05/07) - 3,2 39,8
RandomWriter 40 176 91,1 74 86,3 (30/04) - 4,8 27,9
anijsblokje 34 173 100,0 65 65,1 (12/06) - 34,9 21,1
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 73,7 (01/02) - 12,3 24,4
grietje2 41 183 111,7 95 109,4 (12/06) - 2,3 32,5
Yoehoehoehoe 30+ 171 124,4 80 100 (24/06) -24,4 34,2
LoveDobby 48 170 102,7 77,7 80,2 (10/07) -22,5 27,7
Aardbei-banaan 30 163 77 65 69,9 (20/02) - 7,1 26,3
Femmeke87 34 170 87,3 69,9 85,3 (29/06) -2 29,4
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 10-07-2021 07:35
22.85% gewijzigd
Avena schreef:
30-12-2020 15:21
Haha, ik snap heel goed dat je de structuur niks vindt. Ik heb dat soms nog een beetje als ik pap maak. De truc die ik geleerd heb is om de havermout er pas bij te gooien als het water al kookt. Anders wordt het slijmerig. Maar eigenlijk vind ik de structuur het beste in de vorm van overnight oats. Ben wel blij dat ik het lust, want het is gezond en het vult ook zo lekker. Ik kan er prima 4/5 uur op door.
Wat bij mij heel goed werkt tegen het slijmerige is een beetje gekookt water bij de havermout doen. Doorroeren. (Haver)Melk in de opschuimer en eroverheen doen. Dan blauwe bessen erin gooien. Voorzichtig roeren en eten maar. Ik heb wel t idee dat het per havermout verschilt. Had eerst die van de notenshop en die was top. Nu van picnic huismerk en die wordt veel meer slijmerig.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik doe nog steeds mee. Ben vooral een meelezer :-)
Het nieuwe jaar pak ik alles weer op.
Mijn zoon is ook goed bezig is al 5 kg kwijt zo trots op hem.
Grietje2 schreef:
30-12-2020 22:51
Ook ik doe nog steeds mee. Ben vooral een meelezer :-)
Het nieuwe jaar pak ik alles weer op.
Mijn zoon is ook goed bezig is al 5 kg kwijt zo trots op hem.
Wat goed van je zoon! Daar staat vast een positief stimulerende moeder achter :)
Alle reacties Link kopieren
@Anijsblokje,
Ik vind dat ook echt een meerwaarde hebben. Als er uitgebreid gereageerd word. Nu kom ik natuurlijk net pas kijken in dit topic, dus ik moet nog even mijn draai vinden, maar ik vind het wel belangrijk om ook wel op zoveel mogelijk te gaan reageren. Als dat ook lukt met alles bij te kunnen houden. Het maakt voor mij een heel verschil of ik op mijn computer zit of op mijn telefoon, en hoe ik me voel.
Maar ik vind jouw uitgebreide posten echt heel erg fijn :-)

Het bijhouden van mijn eten levert me als inzicht op dat, nu ik het bijhoudt en er wat bewuster mee bezig ben het me makkelijker lukt om minder te snoepen/snaaien. Ook dat ik toch wel meer water zou kunnen drinken, überhaupt meer drinken is beter.
Maar ook dat ik ervoor moet waken dat ik niet teveel tegelijk wil. Dat ik in het verleden ook wel vaker mijn valkuil geweest, en dat weet ik. En ik moet niet alle happen die ik neem, of alle niet bewegen dat ik doe etc gaan over analyseren. Het is nu eenmaal zo, en alles wat ik nu al doe om het te verbeteren, al is het maar de chocolade laten staan bv, is al een stap in de goede richting.
Het stappendoel uitzetten, ik weet niet of dat kan. Mijn man meevragen heb ik ook al wel geprobeerd. Alleen het is lastig om elkaar te motiveren, we zitten allebei "slecht in ons vel" zeg maar.
En verder in mijn omgeving heb ik niet zo veel mensen die mee kunnen lopen...
Het chocola afslaan was inderdaad een overwinning an sich! En daar ben ik zeker trots op. Mijn zusje begreep het zeker en nam het gelukkig gewoon terug om het aan een ander te geven.
Het slechte slapen is iets dat helaas niet zomaar opgelost kan worden. Ik heb wel medicijnen die mijn slapen moeten bevorderen. Maar mijn man snurkt heel extreem (is het laatste jaar ofzo meer geworden), we zijn een tijdje terug al bij de huisarts geweest en hij heeft een doorverwijzing voor de longarts gekregen. Maar voorlopig zal hij niet worden opgeroepen in het ziekenhuis... Dus we hebben nu in de kamer van onze zoon een extra bed staan waar ik ga slapen als ik bv moet werken.
Maar ideaal is het niet, ook voor onze zoon niet...

@Avena, wat fijn zeg, dat jij zolang kunt teren op de havermout. Ik red dat ook wel. En de structuur vond ik eerst ook niet zo fijn. Tegenwoordig vind ik het niet erg, maar ook het fijnste als het in een overnight oats variant is. Denk dat dat komt omdat de havermout dan het langste heeft kunnen weken, en dus wat zachter is.

@Hogwarts, met opgeschuimde melk heb ik nog niet geprobeerd. Wat voor verschil geeft dat? En jij gebruikt havermelk lees is? Is dat vanwege een allergie? Of geeft dat een andere smaak?
Ik ben er zeker van overtuigd dat elk merk havermout inderdaad anders is hoor. Dat zal echt verschil maken!

@Grietje, Leuk je toch even te lezen :-)
Wat goed van je zoon zeg! Jullie zijn samen bezig dus, begrijp ik? Dat is fijn, om samen bezig te zijn. Je kan elkaar zo lekker motiveren! En dat doe jij vast heel goed, als dit al het resultaat is :-)
Self-confidence is the best outfit you can wear! Rock it and own it!
@amigurumi Het is inderdaad een grote valkuil om alles tegelijkertijd te doen. Meer water drinken heb ik echt jaren over gedaan. Toen ik mijn man leerde kennen 17 jaar geleden kon ik met twee glazen frisdrank op een dag. Door hem heb ik geleerd water te drinken. Hij zette het simpelweg steeds weer neer en ik dronk het op. Ik ben nu op een punt dat als ik een kwartier geen water kan drinken ik echt crave naar water. Ik drink ook alleen maar water op een dag (behalve 1cappuccino). O en sinds de kerst een groenten/fruitsap (een sapcentrifuge gekregen). Ik denk dat ik ongeveer 2 liter water per dag binnen krijg.
Ik gebruik havermelk, omdat ik plantaardig eet en drink en omdat het de enige melk is die goed opschuimt. Ik vind het echt een meerwaarde die fluffy schuim. Het smaakt beter en ziet er leuker uit vind ik (het oog wil ook wat).

Vandaag wordt wel een ultieme snaaidag. Dochter is jarig, dus dat wordt taart, friet en appelbeignets. Zie er deels wel tegenop, omdat ik.in de afgelopen twee dagen een halve kilo ben afgevallen (vast vocht, maar toch). Nou ja 1 dag en dan ga ik weer verder met hoe ik de afgelopen twee dagen heb gegeten.
@Avena: Overnight oats klinkt me nog als het beste alternatief. In mijn fijne boek Eet als een expert staat een recept van ris-oato. Een soort risotto van havermout. Hartig dus. Dat lijkt me nog wel oké, als het echt moet...maar toch ga ik het niet proberen.

@Grietje: :hello: Fijn dat je nog steeds meeleest. (en af en toe schrijft) Super fijn voor je zoon dat het zo goed gaat met afvallen voor hem. Misschien kun je daar een beetje op meeliften!

@Hogwarts: Opgeschuimde havermelk klinkt wel heel chique! Een Michelinster voor je ontbijt. ;) Gefeliciteerd met je dochter! Hopelijk kun je het schuldgevoel wat je beschrijft wat loslaten. Misschien lukt het je om bewust keuzes te maken - dat eten wat je echt heel lekker vindt. En dan morgen weer een gewone dag!

@Amigurumi: Mooi dat het bijhouden van je eten je al wat bewuster maakt. Inderdaad, teveel tegelijk willen is een valkuil. Maar dat je dat inziet, maakt dat je er iets aan kunt doen! Het gaat zeker om de grote lijn, en er zijn zoveel kleine dingen die je kunt doen om samen een groot verschil te maken. Maar het is prima om dat in kleine stapjes te bereiken. Wat rot dat je man ook niet lekker in zijn vel zit. Wie weet sleept het hem mee als hij ziet hoe goed jij bezig bent. Als je het af en toe kunt opbrengen! Kun je misschien per week iets aanpassen, of per maand? Nu valt bijvoorbeeld het drinken je op, dus probeer je daar iets aan te doen...als dat dan gewoonte is, ga je naar het volgende. Snurken is inderdaad een probleem waar je als partner ook heel veel last van kunt hebben. Goed dat je een uitwijkplek hebt gecreëerd, voor zolang het nodig is.


Hier ga ik voor de optie het avondeten te laten bestaan uit oliebollen en appelbeignets. Zelf gebakken en heerlijk. Dat kan gewoon af en toe, maar het voelt nog altijd gek en dubbel. Eerder zou ik heel veel oliebollen en appelbeignets eten en ook nog normaal avondeten. Maar dat past niet. Ik heb geluncht met een salade. Het moet maar even goed zijn. Wat ik morgen nog heb, ga ik weggooien. Ik zeg het hier, zodat ik het ook echt ga doen. :-)
Fijne jaarwisseling voor iedereens hier! Op naar een nieuw jaar!
:bye: Kom alleen even buurten om iedereen hier even de allerbeste wensen te wensen voor het nieuwe jaar!

Zet 'm op allemaal! :yes:

Als het hier weer wat rustiger is (afgelopen dagen echt maar met 1 ding bezig geweest, was een fulltime job... zal hopelijk nu ietsje minder worden, belangrijkste zaken zijn voor nu even geregeld...) kom ik weer even langs.
Allemaal een heel gelukkig en gezond 2021!

Laten we ervoor gaan om de kilo’s eraf te krijgen, dat we onze doelen behalen :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig Nieuwjaar !!!
🥂🎉
Gelukkig nieuwjaar allemaal.
Zet m op allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig nieuwjaar!!

Hebben jullie het er van genomen of zijn de teugels al aangesnoerd?

Ik heb gister genoten van zelfgemaakte eiersalade, kaasjes en stokbrood. Maar niet te gek gedaan.

Vandaag wel enorme behoefte aan snacks en gekkigheid. Denk dat ik er aan toe geef en wel ga sporten. Morgen er weer qua eten ook voor gaan!
Gelukkig nieuwjaar!!!
Goed te lezen dat jullie al zo goed bezig zijn :-)
Vanochtend heb ik hier de schade opgenomen: er moet minstens 10 kg af :-( Maar ik ga vanaf vandaag alles noteren in de "fatsecret" app wat ik eet. Ik moet mijn eigen kookboek daarin nog aanvullen met de miniquiches die ik gisteren heb gemaakt en waarvan er nog twee over zijn en de tomaat-pastinaaksoep.
In de ruimte die er overblijft mag ik kijken of ik die vul met wat stukjes stokbrood en kaasjes die ik nog heb of dat ik ergens anders op de dag nog wat neem.
Hoofdplan is dus keuzes maken.

In 2018 ben ik met weight watchers 17 kg afgevallen, waarvan er nu weer 10 opzitten. De laatste 8 helaas in coronatijd.
Wat ik daar heb geleerd is inderdaad de keuzes maken: heb ik zin in iets met veel calorieën, waar ik dan automatisch minder van kan nemen en me dus minder gevuld voel, of heb ik zin in iets vullends.

Hopelijk mogen we allemaal op 31 december dit jaar zeggen dat we ons supergoed en gezond voelen en op ons streefgewicht zijn gekomen.
Zet hem op, we kunnen het :cheer2:
Arequipa schreef:
01-01-2021 11:33
Gelukkig nieuwjaar!!

Hebben jullie het er van genomen of zijn de teugels al aangesnoerd?

Ik heb gister genoten van zelfgemaakte eiersalade, kaasjes en stokbrood. Maar niet te gek gedaan.

Vandaag wel enorme behoefte aan snacks en gekkigheid. Denk dat ik er aan toe geef en wel ga sporten. Morgen er weer qua eten ook voor gaan!
Kun je kijken of je kunt kiezen voor het "minst erge" snaai? Dan heb je dat in ieder geval voor vandaag gewonnen!
Arequipa schreef:
01-01-2021 11:33
Gelukkig nieuwjaar!!

Hebben jullie het er van genomen of zijn de teugels al aangesnoerd?
Voor iedereen in dit topic: (en ook de stille meelezers! ;)) maak er een mooi nieuw jaar van! (en @RandomWriter: het zal wel een beetje dubbel zijn geweest voor jou gisteren...fijn dat je je wel even kwam melden!)

Ik heb het er gisteren flink van genomen en het gevolg is dat ik vandaag eigenlijk geen trek heb. Ik heb ontbeten met yoghurt en eet nu een salade. Vanochtend al op stap geweest, maar het is nu ineens prachtig weer, dus wie weet ga ik nog wel even naar buiten. (nadeel is dat de rest van het land dat waarschijnlijk ook bedacht heeft - en ik houd niet van filelopen!)

:cheer2: voor iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig nieuwjaar allemaal!!!

Gisteren was een dag waar ik niet kon afblijven van de oliebollen (5st in totaal...) en de appelbeignets (2st), en 's avonds ook nog een redelijke hoeveelheid chips heb verorberd...
Verder werden we onverwacht bij schoonouders uitgenodigd voor chinees, aangezien man en zoon daar wel erg veel zin in hadden hebben we dat gedaan. Maar ben ik met schoonvader samen niet voor de bami met satésaus gegaan, maar we hebben samen mihoen met geroosterde groente en ossenhaas genomen. Dat voelde dan toch nog als een ietwat betere keuze. En lekker dat het was!
Er zijn nu nog een paar oliebollen over, en normaal had ik die zelf voor een deel opgegeten. Maar ik heb nu tegen mijn zoon gezegd dat hij ze kan nemen en dat ze anders weg gaan.

Ik heb erg veel spierpijn, want ik heb eergisteren (had ik nog niet eens gedeeld) voor het eerst weer wat lichte sportoefeningen gedaan thuis. Ik heb zo'n sessie gestart van 5 oefeningen die je ieder een minuut doet met een halve minuut ertussen, na een hele reeks een minuut rust en dan weer de hele reeks, en dat in totaal 5 keer. Ik kon hem niet afmaken, na 3 keer was ik kapot, maar ik ben wel begonnen! En een spierpijn dat ik heb :P Maar het is voor een goed doel!
Vandaag is het best mooi weer hier, dus ik wil zo meteen lekker een stukje gaan wandelen.

Verder ben ik aan het voorbereiden met zoon voor komende week. Dan start school weer en dat gaat online verder. Groep 8, maar hij vind het maar moeilijk zo. Het vraagt nogal wat structuur van hem, en hij heeft ADHD en dat is voor hem erg lastig. We hebben nu alles bekeken wat er nu al aan informatie staat vanuit zijn klas/juf. Zo is hij vast een beetje voorbereid voor maandag op wat er dan van hem wordt verwacht.
Maar het zal weer, net als de eerste keer, even lastig worden voor hem. We kunnen niet meer dan ons best doen.

@Theamuts, het klinkt alsof je al goed bezig bent met. Je hebt je plan in ieder geval al goed klaar! Het ziet er goed uit zoals je het van plan bent, en erg realistisch ook! :-)

@Arequipa, lastig is dat he, die drang naar snaai! Kijk of je daar in ieder geval keuzes in kunt maken, zoals Theamuts ook al aangeeft! :-)
Self-confidence is the best outfit you can wear! Rock it and own it!
Alle reacties Link kopieren
@Ami: wat goed dat je voor de gezonde keuze bent gegaan en bent begonnen met sporten!

@Anijsblokje: goed bezig!

@Theamuts: klinkt lekker tomaat pastinaaksoep! Invoeren helpt hier ook.

Ik heb gevonden wat helpt, mezelf toestaan te snaaien of te mogen kopen wat ik wil in de supermarkt. Op een of andere manier is het geheime of niet mogen er af waardoor ik vaak weinig koop of relatief weinig snaai. Eten bestaat tot nu toe vandaag uit 1 oliebol, klein bakje chips en 5 snoepjes. Oja en een glas jus d’orange!
@arequipa iedereen heeft hier weer een eigen voorkeur in merk ik :). Bij mij werkt het weer averechts om het te kopen of om een beetje te nemen. Ik heb nu wel een trommel gemaakt met alle snaai. Die heb ik heel hoog in een kast ergens achterin gedaan en daar mag ik dan 1 a 2x per week wat van. Ben benieuwd of deze tactiek wel werkt voor mij. Toch maar weer uitproberen.

Heb gisteren wel echt besloten dat 2021 mijn afvaljaar wordt. Ben het zo zat om mijzelf zo loch te voelen, het altijd heet te hebben, geen leuke kleren meer aan te kunnen, altijd moe te zijn. Zoals iemand hier ook al zei, hoop ik dat we de komende 31 december allemaal een stuk lekkerder in ons vel zitten en trots op onszelf zijn :)
Alle reacties Link kopieren
Beste wensen mensen!

Huh ik zie opeens allemaal andere berichten ... :flag:
Straks ff goed lezen

Hier was oud en nieuw niet zo gezond
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog even mcdonalds gegeten vanavond. Vanaf morgen gaan we weeeer!
Alle reacties Link kopieren
Ook hier voor iedereen de beste wensen! Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar is ook flink afvallen (minimaal 10 kilo) op een gezonde manier en voor een beetje steun schrijf ik graag hier mee! Ik ga morgen starten. Ik denk dat ik nu rond de 93 weeg (lengte 1.73), maar ik ga morgenochtend even wegen. Manier is vooral weer kcal te gaan tellen en wat meer te bewegen. Zat nog te denken pas na mijn vakantie (van 11 tot 16 jan.) te starten, maar vond het toch maar een slecht excuus haha.

Normaal sport ik zo'n drie keer in de week maar dat kan nu niet door corona. Met dat thuiswerken erbij beweeg je dan ineens wel heeeul weinig. Dus in elk geval mijn stappen weer tellen en maar weer gaan hardlopen ofzo tot dat de sportscholen weer open gaan. Hoe doen jullie dat?

@hogwarts: jouw gevoel van log zijn herken ik heel erg. Dit lijf past gewoon niet bij me!

We gaan ervoor!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig nieuwjaar!!!

Afval-technisch gesproken zeer slechte dagen achter de rug. Morgen balans opmaken met weegmoment en dan gaat het grote gezond en fit project weer verder, heb er zin in!!
Alle reacties Link kopieren
Welkom @zwaantje89!

En voor iedereen een mooi en vooral gezond 2021!

Ik heb gisteren en vandaag ook echte snaaidagen gehad. Me even laten gaan, met het plan om mezelf morgen weer op het paard te hijsen. Heel fijn om dit jaar niet terug bij af te zijn, maar de draad weer op te kunnen pakken bij waar ik al gekomen was.

@amigurumi, wat goed dat je met die oefeningen begonnen bent!

Ik heb het qua bewegen iets makkelijker dan jullie, want hier zijn de zwembaden op dit moment weer open. Ik ga nu 2x per week 45 minuten zwemmen. Op de andere dagen probeer ik minstens 8000 stappen te zetten en verder wil ik het planken weer gaan oppakken. Ik haat dat, maar het is volgens mij wel heel goed voor mijn lijf.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena, heerlijk om alleen maar draad op te hoeven pakken ipv het terug bij af zijn hè? Wat dat betreft is dit begin van het jaar al pure winst ten opzichte van elk ander jaar daarvoor!

Ik probeer de 10000 stappen te halen behalve op mijn 2 lange werkdagen (9.5 uur werken). Dan ga ik meestal wel met de fiets en ik wandel in mijn lunchpauze. Verder doe ik niet aan sport.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig Nieuwjaar allemaal!

Wat zijn er veel al goed enig geweest met bewegen en goed eten enz.

Ik heb de laatste paar dagen wel wat makkelijker geweest, maar heb gistere sinds lange tijd weer een stuk gelopen buiten. Ik zou graag een loopband willen, maar wij gaan over ongeveer 6 maanden verhuizen en dan moet je dat ding weer mee verhuizen dus kan net zo goed die paar maanden overbruggen door buiten te lopen.

Vanochtend op de weegschaal gaan staat, zodat ik weer op welk punt ik nu sta. Ik weeg nu 74,7 dus nog iets lager dan wat ik dacht, toch weer mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Calimero, fijn dat het meeviel, goed begin al :-)

Bij mij wonderlijk genoeg ook een laag gewicht, onbegrijpelijk na zulke dagen, maar het zal vooral met natuurlijke schommelingen te maken hebben. Ik was 72,6 vanmorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven