Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm eten

14-05-2019 23:57 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey allemaal.
Ik zou graag een aantal kg af willen vallen en heb besloten om dit te gaan doen door koolhydraat arm te eten.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat dit me heel erg lastig lijkt; wat kan ik ontbijten? Lunchen en dineren?

Ik ben iemand die echt houvast moet hebben door middel van boeken of iets dergelijks. Ik kan dit niet uit mijn blote hoofd, als jullie snappen wat ik bedoel!

Tips en trics zijn welkom!!
http://smullenzondersuiker.nl/recepten/ ... troencake/
silent-witness schreef:
15-05-2019 01:08
Heb je facebook?
Er zijn een aantal fb groepen waar mensen recepten delen, advies geven, je evt motivatie kan vinden e.d.

Mijn partner en ik volgen het koolhydraatarme keto dieet. Vrij streng. Je hebt diverse vormen dus lees je goed in. Wij eten geen ingredienten/producten met meer dan 5 koolhydraten per 100 gram product. Er zijn een paar uitzonderingen: een aantal zaden (oa lijnzaad, chiazaad), een aantal noten (o.a. amandel, walnoot, bepaalde soorten fruit (eindigend op berry in het engels mag wel, bv strawberry, blueberry, raspberry) en kruiden in beperkte hoeveelheid en cacao poeder (kies die met de minste koolhydraten)

Over het algemeen genomen zijn de basisregels vrij simpel:

Geen: tarwe, suiker, aardappels, rijst, quinoa, boekwijt (en dergelijke producten) melk etc

Wel: groenten, eieren, kaas, vlees, vis, (griekse)yoghurt, roomboter

Dus voor ontbijt:
-Griekse yoghurt (met aardbeien of lijnzaad of blauwe bessen)
-Eiermuffins (eitjes klutsen met scheutje slagroom en wat groenten in een plakje ham in een muffinblik)
-lijnzaadcrackers (zelfgemaakt)
-shake (paar aardbeien, griekse yoghurt of amandelmelk met wat zoetstof (vloeibaar van de kruidvat zit niks in)
-'brinta' (200ml kokosmelk met 10gram gebroken lijnzaad met een eidooier door elkaar met een garde en roerend opwarmen tot het indikt. Beetje zoetstof en kaneel (let op de koolhydraten, sommige zitten vol vulstoffen oa zetmeel en moet je dus mijden) en klaar.

Tussendoortje: allerlei rauwe groenten, gekookte eieren, bifiworstje, stukje kaas e.d.

Lunch:
-eierwrap (dunne omelet) met sla en groenten erin en plakjes ham bv.
-Salades met kip/tonijn/geitenkaas en wat je lekker vindt.
-soepen (champignon/asperger/groenten/tomaten/pompoen/bloemkool). Wel het makkelijkst als je een magnetron op je werk hebt om het op te warmen. Ik maak vaak een hele pan en vries per portie in zodat ik altijd voorraad heb staan. Soms ook makkelijk als tussendoortje of avondeten.
-lijnzaadcrackers met welk beleg je lekker vindt
-restjes van het avondeten

Avondeten:
-Gewone AVG maar dan zonder de A (en de V niet gepaneerd) en dan bv een extra ei of extra groenten.
-Pasta door courgettesliertjes vervangen
-rijst door bloemkoolrijst vervangen, ik vond het wel lekker in nasi.
- stoofpotjes of (kip)shoarma met salade en tzatziki of knoflooksaus (zelfgemaakt)
-Aspergers met ham en ei
-Taco's (maken van hoopjes geraspte kaas in de oven en als ze nog warm zijn in de vorm van taco's buigen met een pollepel) gehakt met kruiden bakken, sla, tomaat, komkommer en 0% chilisaus van de action (ze hebben daar ook caesarslasaus en mayo maar die vind ik niet lekker, liever zaanse mayo dan).
-pulled chicken
-wokgroenten met beef of kip (kikoman soyasaus rode dop zit weinig in)

Als verwenmomentje heb ik wel eens een stukje pure chocolade gepakt of chocomouse van een beetje slagroom zelf opkloppen, wat zoetstof en beetje cacaopoeder.

Wennen vond ik dat je moet voorbereiden, het afkicken van suiker en dat in veel zetmeel/tarwe en suiker verwerkt zit!

We zitten inmiddels op de blijf op gewicht fase waarin je dan wat meer kan bakken met bv amandelmeel of kokosmeel en je dus ook iets van een 'broodje', cake, taartje, brownie oid kan maken als tussendoortje.

Belangrijk is dat je goed water drinkt of thee. Evt gember in je water voor een smaakje of een aardbei oid.
Je kan ook diverse 'zero' frisdrank drinken. Niet iedereen deelt die mening ivm zoetstoffen, maar dat is een keus die je zelf moet maken.
Op gobento kun je makkelijk berekeningen maken over wat jouw lichaam nodig heeft aan vetten/eiwitten e.d.

:)
Hoezo geen melk maar wel slagroom
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
15-05-2019 06:17
Hoe bak je cake zonder suiker?
Zoetstof. :)

Deze bv: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ct8-mjB9M5

Of deze:
https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 5862403296

En nog veel meer.
Zelfs eierkoeken, kokosmacronen etc kun je gewoon kha maken. :)
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
15-05-2019 12:07
Hoezo geen melk maar wel slagroom
In melk zitten veel melksuikers en dus veel koolhydraten. In slagroom zit veel minder.
Omdat je lichaam ipv suiker en koolhydraten, nu een andere brandstof gaat gebruiken moet je het voeden met eiwitten en (goede) vetten.

Wij (keto) houden 25 koolhydraten per dag aan. 75% daarvan moet uit groenten komen (ik doe ongeveer, reken niet alles meer uit).
In een bepaalde melk zit bv 6,5 khd per 100ml. In een glas (200ml) zit dan al 13khd. Dat is meer dan de helft van wat wij op een dag 'mogen'.
silent-witness wijzigde dit bericht op 15-05-2019 13:33
Reden: Aanvulling
35.43% gewijzigd
Not my circus, not my monkeys
Ok, zoetstoffen voor in de cake ik begrijp het. Ik dacht aan hartige cake... Maar keto lijkt me erg moeilijk, ik ben blij dat voor mij zonder toegevoegde suiker genoeg is voor een mooi gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
15-05-2019 17:39
Ok, zoetstoffen voor in de cake ik begrijp het. Ik dacht aan hartige cake... Maar keto lijkt me erg moeilijk, ik ben blij dat voor mij zonder toegevoegde suiker genoeg is voor een mooi gewicht.
Eigenlijk is keto verbazingwekkend makkelijk zodra je mentaal de overstap hebt gemaakt. Maar ik snap je helemaal en het is heel mooi dat je zonder toegevoegde suikers je gewenste resultaat haalt.

Zolang iedereen zich maar goed en gezond voelt bij wat hij/zij eet is het allemaal goed :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
silent-witness schreef:
15-05-2019 13:27
In melk zitten veel melksuikers en dus veel koolhydraten. In slagroom zit veel minder.
Omdat je lichaam ipv suiker en koolhydraten, nu een andere brandstof gaat gebruiken moet je het voeden met eiwitten en (goede) vetten.

Wij (keto) houden 25 koolhydraten per dag aan. 75% daarvan moet uit groenten komen (ik doe ongeveer, reken niet alles meer uit).
In een bepaalde melk zit bv 6,5 khd per 100ml. In een glas (200ml) zit dan al 13khd. Dat is meer dan de helft van wat wij op een dag 'mogen'.
Ohh maar kom je van vet dan minder aan dan van khd dus
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
15-05-2019 18:29
Ohh maar kom je van vet dan minder aan dan van khd dus
Simpel gezegd: ons lichaam en brein loopt op koolhydraten. Wat je daarnaast aan vet eet wordt opgeslagen. Skip je nu de koolhydraten dan moet het lichaam vet gaan verbranden.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
silent-witness schreef:
15-05-2019 01:08


Over het algemeen genomen zijn de basisregels vrij simpel:

Geen: tarwe, suiker, aardappels, rijst, quinoa, boekwijt (en dergelijke producten) melk etc

Wel: groenten, eieren, kaas, vlees, vis, (griekse)yoghurt, roomboter

Dus voor ontbijt:
-Griekse yoghurt (met aardbeien of lijnzaad of blauwe bessen)
-Eiermuffins (eitjes klutsen met scheutje slagroom en wat groenten in een plakje ham in een muffinblik)
-lijnzaadcrackers (zelfgemaakt)
-shake (paar aardbeien, griekse yoghurt of amandelmelk met wat zoetstof (vloeibaar van de kruidvat zit niks in)
-'brinta' (200ml kokosmelk met 10gram gebroken lijnzaad met een eidooier door elkaar met een garde en roerend opwarmen tot het indikt. Beetje zoetstof en kaneel (let op de koolhydraten, sommige zitten vol vulstoffen oa zetmeel en moet je dus mijden) en klaar.

Tussendoortje: allerlei rauwe groenten, gekookte eieren, bifiworstje, stukje kaas e.d.

Lunch:
-eierwrap (dunne omelet) met sla en groenten erin en plakjes ham bv.
-Salades met kip/tonijn/geitenkaas en wat je lekker vindt.
-soepen (champignon/asperger/groenten/tomaten/pompoen/bloemkool). Wel het makkelijkst als je een magnetron op je werk hebt om het op te warmen. Ik maak vaak een hele pan en vries per portie in zodat ik altijd voorraad heb staan. Soms ook makkelijk als tussendoortje of avondeten.
-lijnzaadcrackers met welk beleg je lekker vindt
-restjes van het avondeten

Avondeten:
-Gewone AVG maar dan zonder de A (en de V niet gepaneerd) en dan bv een extra ei of extra groenten.
-Pasta door courgettesliertjes vervangen
-rijst door bloemkoolrijst vervangen, ik vond het wel lekker in nasi.
- stoofpotjes of (kip)shoarma met salade en tzatziki of knoflooksaus (zelfgemaakt)
-Aspergers met ham en ei
-Taco's (maken van hoopjes geraspte kaas in de oven en als ze nog warm zijn in de vorm van taco's buigen met een pollepel) gehakt met kruiden bakken, sla, tomaat, komkommer en 0% chilisaus van de action (ze hebben daar ook caesarslasaus en mayo maar die vind ik niet lekker, liever zaanse mayo dan).
-pulled chicken
-wokgroenten met beef of kip (kikoman soyasaus rode dop zit weinig in)

Als verwenmomentje heb ik wel eens een stukje pure chocolade gepakt of chocomouse van een beetje slagroom zelf opkloppen, wat zoetstof en beetje cacaopoeder.

Wennen vond ik dat je moet voorbereiden, het afkicken van suiker en dat in veel zetmeel/tarwe en suiker verwerkt zit!

We zitten inmiddels op de blijf op gewicht fase waarin je dan wat meer kan bakken met bv amandelmeel of kokosmeel en je dus ook iets van een 'broodje', cake, taartje, brownie oid kan maken als tussendoortje.

Belangrijk is dat je goed water drinkt of thee. Evt gember in je water voor een smaakje of een aardbei oid.
Je kan ook diverse 'zero' frisdrank drinken. Niet iedereen deelt die mening ivm zoetstoffen, maar dat is een keus die je zelf moet maken.
Op gobento kun je makkelijk berekeningen maken over wat jouw lichaam nodig heeft aan vetten/eiwitten e.d.

:)
Ik vind dit maar raar. Geen melk, wel zuivel en zoetstof.
Kaas, yoghurt, saus waar zuivel in zit, slagroom en bifi worst?

Wat is er mis met volle melk, en tarwe? Daar zitten koolhydraten in, maar ook voeding.
Meer dan in een bifi worst of knoflooksaus


Waarom dan niet gewoon groenten, fruit, vlees, vis, noten, zaden, tarwe en volle zuivelproducten, geen suiker of zoetstof?
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
15-05-2019 18:29
Ohh maar kom je van vet dan minder aan dan van khd dus
Zo zit het niet helemaal in elkaar.
Heeeel kort

Door suiker /khd te eten moet je insuline aanmaken om de suikers te verwerken. Bij te vaak achter elkaar suikers maak je te veel insuline aan waardoor je weer trek krijgt. Als toevoeging zorgt diezelfde alvleesklier en de insuline er voor dat je vet niet opgeslagen kan worden. Daar heb je die insuline namelijk ook voor nodig. Door heel weinig insuline aan te maken zorg je er voor dat vet niet meer opgeslagen wordt. Vet vult en verzadigt ook beter (samen met eiwitten) en eet je wel calorie rijk maar minder. Wat je te veel eet aan vet poep je gewoon uit. Maar je komt dus niet aan, je kan geen brandstof opslaan en dus verbrand je alles wat je eet.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-05-2019 18:43
Simpel gezegd: ons lichaam en brein loopt op koolhydraten. Wat je daarnaast aan vet eet wordt opgeslagen. Skip je nu de koolhydraten dan moet het lichaam vet gaan verbranden.
Je hersens hebben maar weinig nodig en wat het nodig heeft kan het lichaam zelf aanmaken. Khd eten om je lichaam en hersens te laten werken is dus niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Redhat schreef:
17-05-2019 02:08
Ik vind dit maar raar. Geen melk, wel zuivel en zoetstof.
Kaas, yoghurt, saus waar zuivel in zit, slagroom en bifi worst?

Wat is er mis met volle melk, en tarwe? Daar zitten koolhydraten in, maar ook voeding.
Meer dan in een bifi worst of knoflooksaus


Waarom dan niet gewoon groenten, fruit, vlees, vis, noten, zaden, tarwe en volle zuivelproducten, geen suiker of zoetstof?
Wat zit er dan in tarwe? het is maagvulling, geen voeding. In bifi, wat geen eten is maar een tussendoortje, zit iig nog eiwit. Dáár heb je wat aan, voor je spieren bv,
En voor jou klinkt het raar maar er zijn veel mensen die het niet zo goed doen op tarwe. En ja hoor met khd arm eet je gewoon groente fruit vis vlees noten en zaden Je hele lijstje dus. En melk hebben we niet echt nodig net als tarwe,.
Bedankt voor de uitleg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven