Lijf & Lijn alle pijlers

Leefstijl interventie COOL programma

25-02-2020 10:20 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Zijn er hier mensen die hier mee bezig zijn of gedaan hebben? Wil iemand deze ervaring met me delen?
Ik ben erover aan het nadenken om naar de huisarts te gaan om dit te bespreken, maar ik zou graag wat praktijk ervaringen lezen voordat ik de stap neem.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel dat het een effectieve en duurzame methode is. Ik zou dit dan ook echt aanbevelen ipv dieten. Zeker wanneer je weet dat je wel wat ondersteuning kan gebruiken. Wat houdt je tegen (het wordt vergoed toch?)
Als ik er op Google lijkt dat niet zoveel om het lijf te hebben. Wat moet zo’n coach kunnen en waar bestaat het uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in April beginnen! Fijn dat het volledig vergoed wordt en dat het een langdurig programma is, daarnaast krijg je ook begeleiding en gesprekken over het mentale aspect en je algehele leefstijl. Dat zal bij mij beter werken dan alleen 1x per maand naar een diëtiste.

Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ja het wordt volledig vergoedt. Zorgverzekeringen pleiten juist voor meer van dit soort therapieën omdat ze waardevol blijken.

Het is een begeleiding van 2 jaar om je leefstijl te veranderen qua voeding, beweging en stukje psychisch. Dus dat het niet veel om het lijf heeft dat is een aparte opmerking aangezien er intensief gewerkt gaat worden door verschillende disciplines. De huisarts en praktijk verpleegkundige doen op de achtergrond ook mee. Juist omdat het zo intensief is ben ik wat terughoudend.

Ik heb dus overgewicht, zit lichamelijk met vanalles ( misschien wel door het overgewicht) en door dingen die ik afgelopen 4 jaar heb meegemaakt gewoonniert goed in mijn vel.

Al vanalles geprobeerd, maar het lukt me niet alleen ondanks de steun van mijn man en vrienden. Vandaar dat ik deze optie overweeg.

Ik ken niemand die dit gedaan heeft, het is ook vrij nieuw volgens mij. Het ziekenhuis hier in de stad is ook groot voorstander omdat het uiteindelijk de zorgkosten zou moeten verlagen.
Alle reacties Link kopieren
Girl_Undiscovered schreef:
25-02-2020 12:01
Ik ga in April beginnen! Fijn dat het volledig vergoed wordt en dat het een langdurig programma is, daarnaast krijg je ook begeleiding en gesprekken over het mentale aspect en je algehele leefstijl. Dat zal bij mij beter werken dan alleen 1x per maand naar een diëtiste.

Ben benieuwd!
Spannend, ben zeer benieuwd wat je ervan vindt. Vooral dat mentale stukje vind ik spannend, niet zoveel zin in om dingen op te rakelen, maarja ook dat hoort erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist blij zijn dat het redelijk intensief is, liever wat meer begeleiding dan dat je wederom aan je lot word overgelaten. Je schrijft dat het je alleen niet lukt dus dan is dit toch juist fijn?

Bij mij speelt ook het psychische stukje erg mee, dus ik ben blij dat daar ook aan gewerkt gaat worden. Ik wil er niet al teveel van verwachten maar het klinkt als een goude combinatie.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat klinkt het zeker. Stomme is dat ik weet hoe het moet, zo ben ik afgelopen jaar 15 kg afgevallen door gewoon minder te snoepen en gezonder te eten en zodra iets tegenzit gaat het weer mis. Krijg ik lichamelijke klachten, daardoor niet lekker in het vel , voel ik me weer verdrietig, ga ik meer eten blablabla.
Wat houdt je dan tegen?
Ik zou het gewoon doen! Zelf lukt het je tot op een zeker punt blijkbaar en val je daarna 'terug', wie weet kan deze begeleiding je júist over dat punt heen helpen!
Alle reacties Link kopieren
Stukje angst voor het onbekende houdt me tegen denk ik, vandaar dat ik op zoek ben naar praktijk verhalen.

BosscheBol ( heerlijk) ja het lukt maar voor korte tijd.
Maar wat is er dan zo intensief aan? Of ik kijk verkeerd, maar ik zie dat je 8 groepsbijeenkomsten hebt en 4 individuele bijeenkomsten. En die groepsbijeenkomsten gaan over meer bewegen, timemanagement, hoe eet je gezonder enz.

Misschien ben ik sceptisch hoor. Ik heb nu via mijn verzekering ook een traject en dat is ook een ‘leeftijlcoach’. Dat werd ook aangeprezen als intensief en duurzaam. Die stelt alleen maar vragen, trapt wat open deuren in en ik spreek haar eens in de maand ofzo. Dit klinkt een beetje hetzelfde, maar dan met groepsbijeenkomsten. Ik heb er iig nog niets nieuws geleerd. Mijn huisarts raadde het me iig af, omdat ik er niets nieuws zou leren. En ik heb dat genegeerd, maar ze had gelijk :)


Maar misschien google ik verkeerd, ik kom uit op niet heel intensieve programma’s die helpen als je nog nooit hebt nagedacht over calorieën en nog steeds 4 scheppen suiker in je koffie doet en nooit beweegt
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 25-02-2020 13:47
10.06% gewijzigd
Er schijnen ook heel weinig mensen er aan mee te hebben gedaan.
https://www.trouw.nl/binnenland/we-kunn ... w.nu.nl%2F

Misschien heb je wat aan deze uitzending?
https://tvblik.nl/de-monitor/nieuw-in-d ... stijlcoach
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 25-02-2020 13:49
31.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
25-02-2020 12:17
Ja dat klinkt het zeker. Stomme is dat ik weet hoe het moet, zo ben ik afgelopen jaar 15 kg afgevallen door gewoon minder te snoepen en gezonder te eten en zodra iets tegenzit gaat het weer mis. Krijg ik lichamelijke klachten, daardoor niet lekker in het vel , voel ik me weer verdrietig, ga ik meer eten blablabla.
Heel herkenbaar, ik ben ook al meerdere keren flink afgevallen maar als er dan ook maar iets tegenzit in het leven ben ik weer terug bij af. Echt het mentale stuk dus, dat is mijn valkuil. Ik hoop dat dat nu juist doorbroken wordt met de juiste begeleiding. En hé ik vind het ook spannend maar verandering komt nooit vanzelf en je zal dan toch buiten je comfortzone moeten stappen.

Maar dat kunnen we best :cheer2:
Ik vond het tegenvallen. Het is vooral veel informatie en uiteindelijk moet je het toch zelf doen. Logisch natuurlijk, maar bij mij was de knop toen nog niet om en uiteindelijk was het toen voor mij net zo nutteloos als elke andere methode. Ik denk wel dat het nuttig kan zijn als je weinig kennis hebt van gezond eten, bewegen etc. Maar ik ben zelf erg goed op de hoogte, en het probleem zat net wat dieper bij mij. Maar goed als de knop wel om is en je gemotiveerd bent kan het vast en zeker een mooie stok achter de deur zijn.
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
25-02-2020 14:20
Ik vond het tegenvallen. Het is vooral veel informatie en uiteindelijk moet je het toch zelf doen. Logisch natuurlijk, maar bij mij was de knop toen nog niet om en uiteindelijk was het toen voor mij net zo nutteloos als elke andere methode. Ik denk wel dat het nuttig kan zijn als je weinig kennis hebt van gezond eten, bewegen etc. Maar ik ben zelf erg goed op de hoogte, en het probleem zat net wat dieper bij mij. Maar goed als de knop wel om is en je gemotiveerd bent kan het vast en zeker een mooie stok achter de deur zijn.
Dat is jammer om te horen. Bij mij zit het probleem ook diep en mijn kennis van gezond eten, bewegen etc is ook bovengemiddeld.

Ben je nu nog iets anders gaan proberen om die knop om te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
25-02-2020 13:41
Maar wat is er dan zo intensief aan? Of ik kijk verkeerd, maar ik zie dat je 8 groepsbijeenkomsten hebt en 4 individuele bijeenkomsten. En die groepsbijeenkomsten gaan over meer bewegen, timemanagement, hoe eet je gezonder enz.

Misschien ben ik sceptisch hoor. Ik heb nu via mijn verzekering ook een traject en dat is ook een ‘leeftijlcoach’. Dat werd ook aangeprezen als intensief en duurzaam. Die stelt alleen maar vragen, trapt wat open deuren in en ik spreek haar eens in de maand ofzo. Dit klinkt een beetje hetzelfde, maar dan met groepsbijeenkomsten. Ik heb er iig nog niets nieuws geleerd. Mijn huisarts raadde het me iig af, omdat ik er niets nieuws zou leren. En ik heb dat genegeerd, maar ze had gelijk :)


Maar misschien google ik verkeerd, ik kom uit op niet heel intensieve programma’s die helpen als je nog nooit hebt nagedacht over calorieën en nog steeds 4 scheppen suiker in je koffie doet en nooit beweegt
Voor mensen die al een beetje zelfinzicht hebben werkt zo'n traject volgens mij niet.

Ik las wat jij beschrijft en dacht ook wat jij schrijft.

Maarrrr.......... de leefstijlinterventie is DE ontdekking van dit decennium en wordt vergoed door de zorgverzekeraars.

Kortom: ik ben er niet van onder de indruk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Er is gewoon best veel grijs gebied op het gebied van leefstijlcoaches. De een is post HBO geschoold en heeft redelijk wat kennis, de ander heeft een cursus van 3 dagen gevolgd.

Het project COOL is in elk geval alleen te geven door de eerste (meer geschoolde) coaches.

En voor sommige mensen is dat net even een zetje in de goede richting. Ik heb mensen meegemaakt die dachten dat Joppie Saus gezond was omdat er kruiden inzitten....
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me ook af wat voor dieetadviezen zo’n lifestylecoach geeft. Want wat voor A werkt, werkt niet voor B. Heeft hij/zij verstand van alle diëten , of wordt het standaard ‘minder (vet) eten en meer bewegen’ gepredikt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
ollekebollekeknolleke schreef:
25-02-2020 17:01
Er is gewoon best veel grijs gebied op het gebied van leefstijlcoaches. De een is post HBO geschoold en heeft redelijk wat kennis, de ander heeft een cursus van 3 dagen gevolgd.
Het probleem is dat iedereen zich leefstijlcoach mag noemen.
En in de alternatieve sector noemen ze iets al gauw HBO. Dan gaat het om 'HBO-niveau'.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, tja kennis over voeding heb ik zeker, weet ook precies wat wel en wat niet, maar mijn ijzeren wil brokkelt bij tegenslag ineen en dan glij ik weer af.

De coach die ik zou kiezen is echt geschoold hiervoor, anders mag je jezelf niet zo noemen en krijg je ook de vergoeding niet.

Ik denk op dit moment dat mijn twijfel misschien wel bestaat uit de vraag van wat kan ik nog leren. Tja geen idee.

Voor mijn gezondheid zou ik het gelijk willen doen, heb vreselijk veel gewrichts en spierklachten. Moet toch allemaal meegesleept worden. Mijn rugpijn is inmiddels chronisch. Ik zou ook voor maagverkleining kunnen gaan, maar ik weet dat ik het kan, alleen ben ik echt een vreselijke jojo-er. En ik weet het, alleen hou ik het elke keer niet vol grrrr.

Dit zou dan mijn stok zijn.
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
25-02-2020 17:38
Bedankt voor jullie reacties, tja kennis over voeding heb ik zeker, weet ook precies wat wel en wat niet, maar mijn ijzeren wil brokkelt bij tegenslag ineen en dan glij ik weer af.

De coach die ik zou kiezen is echt geschoold hiervoor, anders mag je jezelf niet zo noemen en krijg je ook de vergoeding niet.

Ik denk op dit moment dat mijn twijfel misschien wel bestaat uit de vraag van wat kan ik nog leren. Tja geen idee.

Voor mijn gezondheid zou ik het gelijk willen doen, heb vreselijk veel gewrichts en spierklachten. Moet toch allemaal meegesleept worden. Mijn rugpijn is inmiddels chronisch. Ik zou ook voor maagverkleining kunnen gaan, maar ik weet dat ik het kan, alleen ben ik echt een vreselijke jojo-er. En ik weet het, alleen hou ik het elke keer niet vol grrrr.

Dit zou dan mijn stok zijn.
Zoals al die mensen die uiteindelijk voor een maagverkleining gaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
himalaya schreef:
25-02-2020 17:05
Ik vraag me ook af wat voor dieetadviezen zo’n lifestylecoach geeft. Want wat voor A werkt, werkt niet voor B. Heeft hij/zij verstand van alle diëten , of wordt het standaard ‘minder (vet) eten en meer bewegen’ gepredikt?
De mijne 0. Behalve ‘minder koolhydraten en niet teveel’. En die is ook hbo geschoold. Maar komt niet verder dan ‘wanneer lukt het wel’ en ‘welk klein ding ga jij de komende week veranderen’ en ‘op welke maaltijd ga jij je het eerst richten’. Ze stelt alleen vragen, geeft 0 advies , waarschijnlijk ook omdat ik dat allemaal zelf al bedacht heb. Ze mag zich ‘lifestylecoache’ noemen, maar aan alles is te merken dat ze geen enkele hulpverlenings- of coachingsachtergrond heeft.

Ook degene die mijn intake deed, ook een lifestylecoach, was echt niet iemand met verstand van zaken en inzicht in waarom mensen doen wat ze doen. Ze hadden alletwee wel een prachtig coachingshandboek gelezen en daar vooral uit opgepikt dat je bij coaching geen adviezen mag geven maar iemand naar z’n eigen oplossingen moet leiden.


En verzekeraars zijn er dol op. Dat Cool traject is van cz, maar vgz heeft een vergelijkbaar traject. Dat is degene die ik volg. Op papier een jaar lang intensieve coaching en een healthcheck, in praktijk een keer of 6 contact met je coach, vooral via telefoon. En workshops over eten, bewegen, koken, stress enz. Flinterdun allemaal, in theorie prachtig maar inderdaad alleen geschikt voor mensen die denken dat joppiesaus gezond is. Niet voor de chronische jojoër.
De opleiding tot leefstijlcoach is wel hbo, 16 lesdagen, je moet iets op hbo afgerond hebben. Maar of dat verpleegkunde of fysiotherapie of leraar Duits is maakt niet uit. Het maakt dus nogal uit of je iemand hebt die al jaren in zorg en welzijn werkt of iemand die een carriereswitch heeft gemaakt en eerst recruiter was en nu leefstijlcoach.

Om het cool traject te mogen geven krijg je 2 dagen scholing. Waarvan driekwart gericht op administratieve zaken en bedrijfsvoering. https://avleg.nl/cool-training/


Het is vermoedelijk een tak van sport die nu enorm populair is omdat het hip is en goed verdient, maar het gaat niet heel diep. En de kans dat je een ex- medewerker personeelszaken treft die dit leuk met dr gezin kon combineren is heel groot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n traject een jaar of 6 geleden gevolgd.
Ben na 3x gestopt, wat een aanfluiting.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven