Lijf & Lijn alle pijlers

Menopauze

29-09-2015 10:06 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat ik hard richting menopauze aan het gaan ben. Drie maanden terug, zat er tussen mijn ene menstruatie en de volgende slechts 10 dagen. Daarna weer netjes op tijd. En nu zitten er slechts 5 dagen tussen. Net zo heftig. Daarbij ben ik telkens emotioneel in onbalans, loop constant te brullen. Ook de energie is ver te zoeken, lusteloos en ik moet mezelf echt aansporen om actief te zijn.

Natuurlijk kan ik naar de huisarts. Maar ik verwacht dat die de pil zal aanraden of iets anders met hormonen. De pil slik ik al jaren niet meer, kreeg ik migraine van. Ik wil het liefst iets homeopatisch. Puur ter ondersteuning om die moodswings een beetje in te dammen en van dat lamlendige af te komen. Die onregelmatige menstruaties zijn onhandig, maar niet meer als dat.

Ik vraag dus niet om medisch advies (voordat mensen gaan roepen dat dat niet mag), ik ben niet ziek. Maar zijn er misschien forummers die baat hebben (gehad) bij iets alternatiefs?
Ik zou toch gewoon echt even met een arts praten om het zeker te weten, 46 en in de overgang raken is inderdaad niet abnormaal, maar het kan ook nog wat anders zijn, ik zou dat in iedergeval eerst zeker hebben.
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Kijk uit met de pil. Ik ging vanwege dezelfde klachten weer aan de pil en kreeg een dubbele longembolie.

Verder lees ik mee.
Toch maar even bij de huisarts binnen gestapt. Hij begon over een 2-weekse hormonenstoot-kuur om de boel te 'resetten'. Ik gaf aan dat ik dat niet zag zitten en dat die superonregelmatige menstruatie mijn minste probleem is. Hij heeft me bloed laten prikken voor oa bloedarmoede (wat niet zo heel gek gedacht is en misschien wel de oorzaak is voor die futloosheid) en vitaminegebrek (vooral vitamine b12, waar die sombere buien vandaan kunnen komen). Eerst dat maar afwachten.
quote:asrem schreef op 29 september 2015 @ 11:25:

[...]

Peri betekent tijdens, ik denk dat je pre bedoelt? Maar in de volksmond heet het overgang; de periode tussen de vruchtbare periode en onvruchtbare periode in het leven van een vrouw.

En TO; heftig dat je het zo moet ervaren. Daar vrees ik het meeste voor; neerslachtigheid. Vooral omdat het als type mens niet bij je past. Ik ben ook een "schouders eronder" type, maar helaas doen hormonen rare dingen met je. Een gesprek bij de huisarts kan geen kwaad. Die zal toch in goed overleg met jou bekijken wat voor jou het beste is. Sterkte!

De premenopauze gaat aan de perimenopauze vooraf. De perimenopauze zijn de laatste 1 á 2 jaar voor de daadwerkelijke menopauze.

Peri betekent "in de buurt van".
Ik kreeg (ook) een steeds kortere cyclus (om vervolgens sinds een jaar maar nauwelijks meer te menstrueren) en had ook veel last van neerslachtigheid.

Ik ben samen met de ha, mijn toenmalige partner (apotheker) op zoek gegaan naar wat artikelen in Pubmed hierover.

Ik vond onderzoeken, eigenlijk nav PMS. Daar heb ik ook wel over gepost, lang verhaal, maar als je wil, kan ik het best hier neerschrijven.

Anyway, ik ben aan de hoge dosis vit B6 gegaan, echt hoog voor een korte tijd, daarna onderhoud.

Het idee daarachter is dat B6 nodig is voor serotonine, dopamine etc en dat er periodes zijn dat je dat veel verbruikt en zodoende makkelijk kunt aanvullen.

Ik merkte na 2 mnd een verbetering. AL met al 6-7 mnd vit B6 geslikt en alleen de eerste 2 weken ofzo heel hoog gedoseerd, daarna onderhoud. Mijn klachten zijn over.
Je bent zelf een theepot
quote:nina69 schreef op 29 september 2015 @ 12:31:

Toch maar even bij de huisarts binnen gestapt. Hij begon over een 2-weekse hormonenstoot-kuur om de boel te 'resetten'. Ik gaf aan dat ik dat niet zag zitten en dat die superonregelmatige menstruatie mijn minste probleem is. Hij heeft me bloed laten prikken voor oa bloedarmoede (wat niet zo heel gek gedacht is en misschien wel de oorzaak is voor die futloosheid) en vitaminegebrek (vooral vitamine b12, waar die sombere buien vandaan kunnen komen). Eerst dat maar afwachten.

Gelukkig maar dat je niet aan zo'n hormonenstootkuur begint, de bijwerkingen kunnen nogal behoorlijk zijn.

Bloedarmoede komt inderdaad wel regelmatig voor tijdens de overgang, goed dat dat even gecontroleerd wordt.
@Suzannesuus: ik zou dat verhaal graag lezen. Wil je dat nog een keer hier neerzetten?
Kijk even op iherb.com. Daar kan je allerlei natuurlijk supplementen vinden die heel effectief kunnen zijn. Vooral die van Now menopause support hoor ik goede dingen over, net zelf ook besteld. Tegen de vele en heftige menstruaties kan je de NovaSure behandeling laten doen, fluitje van een cent en je bent in principe van je bloedingen af. Succes en sterkte!
Voor je emotionele toestand weet ik wel iets en dat zijn Bach bloesem druppels,die werken op de psyche,mij hebben ze goed geholpen toen ik in onbalans was met de overgang.

Ik vond iemand die ze maakte,bovendien was ze paranormaal en zag gelijk wat mijn klachten waren.

Dus geen Resqu remedie van de drogist nemen dat helpt niet.

Ik ben ook niet van de chemische medicijnen ik wil geen gif in m,n lijf.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
quote:nina69 schreef op 29 september 2015 @ 15:42:

@Suzannesuus: ik zou dat verhaal graag lezen. Wil je dat nog een keer hier neerzetten?

Zoekterm op pubmed.org is pms dan (*). Neem je tijd, veel lezen, veel wegklikken ook.

- Daar zul je vinden dat er maar weinig onderzoek naar wordt gedaan

- er geen diagnose is voor pms, als in: specifieje klachten

- er toch onderscheid wordt gemaakt bij pms in lichamelijke klachten en psychische klachten

- de pil / hormonale therapie soms helpt bij lichamelijke klachten, nauwelijks significant meer dan placebo

- de pil /hormonale therapie zeker niet helpt bijpsychische klachten

- pyroxinezuur ( vit b6) significant beter helpt bjj psychische klachten dan placebo, verschillende doseringen (**)

- AD's in een bjjzindere dosering konden helpen bij psychische klachten (***)

- dit punt ben ik ff kwijt maar er worden veel neutrotransmitters verbruikt in het laatste deel vj cyclus.

Let wel: geen medisch advies!!! Maar ik wil best vertellen waarop mijn beslissing is gebaseerd.

Ik bemerkte psychische klachten, 3-4 dagen voordat ik ongesteld zou moeten worden werd ik neerskachtig. Dat kwam vrij snel op, kende het Fenomeen niet, klachten werden echt fors, 1-2 dagen zekfs bijna nauwelijks houdbaar, noem her depressief. Zodra ik ongesteld werd was het weg.

Mijn toenmalige partner was een ziekenhuisapotheker en klinisch farmacoloog en die heeft pubmed uitgeplozen. Ik ben zelf ook medisch geschoold en kon de artikelen meelezen.

Plan a was vit b6 ( met een schema deels van pubmed en deels zelf bedacht, hoge dosis is geen snoep) met als plan b het aparte schema van de AD.

De zoektocht, verifieren, overleg, nadenken etc, duurde ook nog 2 mnd en mjjn klachten werden bizar. De klachten duurden slechts 3-4 dagen maar ik heb doodswensen gehad die laatste maand.

Met die klachten, printjes van onderzoekresuktaten en mijn plan ben ik naar de ha gegaan. Hij belde mij de volgende dag dat hij het een strak plan vond maar me elke maand wilde spreken.

Hoge dosis pyroxinezuur is geen snoep, ik ben begonnen met elke dag een pil van 25 mg in te nemen. Dat was ff zoeken waar dat te koop was, ik wilde niet 10 pillen per dag met 2,5 mg slikkenen ook nog 10 x overdosis vd rest die in een pil zit. Daarna een week om de dag om na een maand op 1x pw te zitten.

Ik merkte al snel effect. Ik heb 6-7 mnd nog 1x per maand een pil van 25 mg genomen, daarna ben ik ermee gestopt.

Het aparte schema van een AD is nog weer een stapje verder maar berust op het zelfde principe: aanvullen van neurotransmitters.

De onderzoeken over pms die het verschil lieten zien in lichamelijke en psychische klachten en effect/geen effect hebben mij toenertijd overtuigd. Ik had niet veel te verliezen. Mijn klachten waren zeer heftig en ik bleef nog ruim binnen de marge met mijn vit b6 schema qua veiligheid,

* mijn pms klachten verschenen plots, naast die klachten werd mijn cyclus steeds korter en korter. De periode van een korte cyclus duurde 3 jaar en ineens heb ik een cyclus van 3-4 x pj

** ik ging uit van onderzoek, placebogecontroleerd, met 25 mg/ dag

*** het AD schema is slikken van een SSRI in zéér lage doseringen 5-7 dagen voor de menstruatie.
Je bent zelf een theepot
Ik begrijp niet helemaal wat PMS-klachten en de behandeling daarvan hebben te maken met overgangsklachten.

Ik zou zeker niet op eigen houtje allerlei (alternatieve) pillen en vitaminen gaan slikken. ook hierin kunnen hormonen verwerkt zijn. Vitaminen gaan slikken zonder te weten of je lichaam er een tekort aan heeft, is ook niet verstandig. Een teveel aan vitaminen kan een slechte uitwerking op je lichaam hebben.

Zoek dan liever contact met een overgangsconsulente, zij weet waar ze het over heeft.
Nu al de resultaten van het bloedonderzoek binnen. Alle waarden prima, geen bloedarmoede. Alle vitamine waarden ook goed, behalve b12. Daar ga ik de komende weken injecties voor krijgen, elke week 1. Ben heel erg geen fan van naalden, maar als het gaat helpen is het het meer dan waard.

Dank voor alle reacties. En Suzannesuus, ik ben nog steeds aan het lezen. Interessante materie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven