Mijn vriend wil dat ik ga afvallen
maandag 5 maart 2018 om 09:26
Hoi allemaal,
Ik zit met een groot dilemma, ik wil het toch even aan iemand kwijt;
Mijn vriend wil dat ik ga afvallen. Hij heeft dat letterlijk zo gezegt.
Het probleem is echter dat ik mezelf niet te dik vind. Ik weet dat ik ook zeker niet slank ben.
Ik heb maatje 40/42, ik voel me daar gewoon fijn bij. Ik heb vaak pogingen gedaan om af te vallen (door aandringen vanuit familie) maar ik voelde me daar juist totaal ongelukkig door.
Ik weet even echt niet meer wat te doen.
Ik zit met een groot dilemma, ik wil het toch even aan iemand kwijt;
Mijn vriend wil dat ik ga afvallen. Hij heeft dat letterlijk zo gezegt.
Het probleem is echter dat ik mezelf niet te dik vind. Ik weet dat ik ook zeker niet slank ben.
Ik heb maatje 40/42, ik voel me daar gewoon fijn bij. Ik heb vaak pogingen gedaan om af te vallen (door aandringen vanuit familie) maar ik voelde me daar juist totaal ongelukkig door.
Ik weet even echt niet meer wat te doen.
maandag 5 maart 2018 om 13:34
TO lijkt zich niet gelukkig te voelen met haar lichaam, vlgs een eerder topic. Ze vindt het niet leuk dat haar vriend wat zegt over afvallen. BMI is gezond, maar wel tegen de marge van overgewicht aan. Uiteraard blijft het haar eigen keuze om wel/niet wat te doen met haar gewicht en gebrek aan/ geen puf voor beweging.eenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 13:27Ja, dat snap ik. Maar als diegene helemaal gelukkig is met zichzelf en misschien niet slank wil zijn (ze bestaan).. dan moet diegene zich toch gewoon lekker gelukkig blijven voelen inplaats van het lichaam krijgen wat je partner per se wil dat je hebt?
maandag 5 maart 2018 om 13:36
maar voor een meisje van 20 (dat nog zwangerschappen door moet, etc etc) is het wel een flink gewicht om nu al te hebben.
Ze kan wel gezond zijn, maar ze is niet slank en meerdere mensen in haar omgeving maken ze er zorgen om.
maandag 5 maart 2018 om 13:38
Volgens mij gaat het er toch om dat iemand gezond is en dus een gezond BMI heeft?
Moet iedereen per se super slank zijn dan? Dat gaat toch meer om uiterlijk?
maandag 5 maart 2018 om 13:40
BMI is eigenlijk grote onzin. Iemand die veel spiermassa heeft kan een ongezond bmi hebben, terwijl die persoon wel veel sport, gezond eet en weinig vet heeft. Alleen omdat het gewicht hoger is van spiermassa.eenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 13:38Volgens mij gaat het er toch om dat iemand gezond is en dus een gezond BMI heeft?
TO sport niet, eet graag ongezonde dingen en wil dit niet opgeven (staat in haar andere topic). Dus in dat geval ben je ongezonder met een normaal BMI.
maandag 5 maart 2018 om 13:40
het gaat niet eens om superslank/mager hoor, gewoon slank.eenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 13:38Volgens mij gaat het er toch om dat iemand gezond is en dus een gezond BMI heeft?
Met een bmi van 24,5 ben je dat niet. Is dat erg?
Mwah op je 45e niet. Maar op je 20e vind ik het wel link. Dan moet de knop echt om. Want anders groei je wel door in dit tempo
maandag 5 maart 2018 om 13:43
BMI alleen zegt niet alles. Een taille van > 80 cm en geen beweging maakt het al minder gezond. Een BMI van 25 kan ook uit voornamelijk spieren bestaan, niks mis mee. En niet iedereen moet superslank zijn natuurlijk. Maar té dik is gewoonweg niet gezond, daarmee niks gezegd hebbende of het mooi of minder mooi is.eenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 13:38Volgens mij gaat het er toch om dat iemand gezond is en dus een gezond BMI heeft?
maandag 5 maart 2018 om 13:43
Een gezond BMI betekent niet automatisch dat je daadwerkelijk gezond bent. Ik zou eerder kijken naar vetpercentage,eenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 13:38Volgens mij gaat het er toch om dat iemand gezond is en dus een gezond BMI heeft?
Iemand die veel sport kan ook een 'ongezond' bmi hebben, doordat spiermassa zwaarder weegt dan vetmassa.
Er zijn ook voorbeelden van mensen die graatmager zijn (laag gewicht, gezond BMI), maar een torenhoog cholesterol gehalte hebben door zeer slechte voeding.
Kijk dus eerder naar leefstijl, in plaat van je vastpinnen op gewicht en BMI
maandag 5 maart 2018 om 13:47
Dus mensen van in de 20 moeten allemaal slank zijn?
Dat TO niet sport etc. is niet goed en het zal beter voor haar zijn als ze dat wel deed, en opletten dat ze niet aankomt ook.. Maar ik vind het onzin dat alle mensen in de 20 per se slank zouden moeten zijn.
Er zijn zat mensen van in de 20 die gewoon wel sporten en gezond eten met een BMI rond de 24 en die niet in jouw categorie van slank vallen.. Dat wil niet gelijk betekenen dat zij ongezond zijn.
maandag 5 maart 2018 om 13:48
En slank zijn wil ook niet per se betekenen dat je gezond bent overigens.Talitha-Rodenhuis schreef: ↑05-03-2018 13:43Een gezond BMI betekent niet automatisch dat je daadwerkelijk gezond bent. Ik zou eerder kijken naar vetpercentage,
Iemand die veel sport kan ook een 'ongezond' bmi hebben, doordat spiermassa zwaarder weegt dan vetmassa.
Er zijn ook voorbeelden van mensen die graatmager zijn (laag gewicht, gezond BMI), maar een torenhoog cholesterol gehalte hebben door zeer slechte voeding.
Kijk dus eerder naar leefstijl, in plaat van je vastpinnen op gewicht en BMI
eenmeisje1993 wijzigde dit bericht op 05-03-2018 13:50
0.08% gewijzigd
maandag 5 maart 2018 om 13:49
Eens. Maar wanneer ben je dan té dik? Als je taille >80 cm is? Wat is de grens?fairy1 schreef: ↑05-03-2018 13:43BMI alleen zegt niet alles. Een taille van > 80 cm en geen beweging maakt het al minder gezond. Een BMI van 25 kan ook uit voornamelijk spieren bestaan, niks mis mee. En niet iedereen moet superslank zijn natuurlijk. Maar té dik is gewoonweg niet gezond, daarmee niks gezegd hebbende of het mooi of minder mooi is.
maandag 5 maart 2018 om 13:51
Dan had hij het anders moeten formuleren. Dat hij bang is dat ze problemen krijgt in de toekomst of dat hij zich zorgen maakt over haar gezondheid.
ook weet je niet hoe TO was toen hij haar leerde kennen. als ze toen 15 was en een kinderlichaampje had kan hij natuurlijk niet verwachten dat ze zo blijft tot haar 80ste.
Don't cry, buy a bag and move on.
maandag 5 maart 2018 om 13:54
Maar als je 20 bent en al een BMI hebt van 24, moet je echt wel opletten.eenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 13:47Dus mensen van in de 20 moeten allemaal slank zijn?
Dat TO niet sport etc. is niet goed en het zal beter voor haar zijn als ze dat wel deed, en opletten dat ze niet aankomt ook.. Maar ik vind het onzin dat alle mensen in de 20 per se slank zouden moeten zijn.
Er zijn zat mensen van in de 20 die gewoon wel sporten en gezond eten met een BMI rond de 24 en die niet in jouw categorie van slank vallen.. Dat wil niet gelijk betekenen dat zij ongezond zijn.
Want, de kans dat je als kind slank was en het er de laatste jaren aangekomen is (wellicht sinds je niet meer in de lengte groeit) is flink aanwezig. Dan is de kans groot, dat je een verkeerd eetpatroon (/leefwijze) hebt.
En dan is het echt zaak om nu aanpassingen te doen, want voor je het weet, ben je echt veel te dik. Ik denk dat als we het TO (of andere 20-ers met een hoger BMI) vragen, dat de laatste jaren heel ongemerkt een paar kilo (2, 3?) per jaar bijgekomen is. Als je dat door trekt, ben je met een paar jaar echt te dik.
maandag 5 maart 2018 om 13:56
Klopt, dat zeg ik ook.eenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 13:48En slank zijn wil ook niet per se betekenen dat je gezond bent overigens.
Laat daarom je vetpercentage opmeten, laat bepalen wat cholesterolwaarden (LDL en HDL)
Meet je hartslag, bloeddruk. Dát zegt meer over hoe gezond je bent dan gewicht en BMI.
maandag 5 maart 2018 om 13:56
Ik ben er ook mee eens dat je dan moet opletten. Maar om nu gelijk te zeggen je moet gaan afvallen..lilalinda schreef: ↑05-03-2018 13:54Maar als je 20 bent en al een BMI hebt van 24, moet je echt wel opletten.
Want, de kans dat je als kind slank was en het er de laatste jaren aangekomen is (wellicht sinds je niet meer in de lengte groeit) is flink aanwezig. Dan is de kans groot, dat je een verkeerd eetpatroon (/leefwijze) hebt.
En dan is het echt zaak om nu aanpassingen te doen, want voor je het weet, ben je echt veel te dik. Ik denk dat als we het TO (of andere 20-ers met een hoger BMI) vragen, dat de laatste jaren heel ongemerkt een paar kilo (2, 3?) per jaar bijgekomen is. Als je dat door trekt, ben je met een paar jaar echt te dik.
Sporten en op je eten letten zou mijn advies dan zijn. Om erop te letten.
maandag 5 maart 2018 om 13:57
als TO in een paar jaar 15 kg aangekomen is, zal ze echt meer moeten doen dat 'opletten', dan is afvallen echt een heel goed ideeeenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 13:56Ik ben er ook mee eens dat je dan moet opletten. Maar om nu gelijk te zeggen je moet gaan afvallen..
Sporten en op je eten letten zou mijn advies dan zijn. Om erop te letten.

maandag 5 maart 2018 om 13:58
eenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 13:47Dus mensen van in de 20 moeten allemaal slank zijn?
TO heeft haar lengte en gewicht gepost. Ze weegt 70 kilo bij een lengte van 1.70 m. Dat is slechts drie kilo verwijderd van overgewicht, en zeventien kilo van overgewicht.
Ik vind dat best een krappe marge als je pas twintig bent. Ze heeft nog een heel leven voor zich waarin aankomen op de loer ligt. Kinderen krijgen, overgang, gewoon het ouder worden etc.

maandag 5 maart 2018 om 14:05
Met een taille omtrek van 85cm. Dat is heel ongezond.
maandag 5 maart 2018 om 14:09
Nu doe je net alsof ze morbide obees is...

maandag 5 maart 2018 om 14:12
Je bmi is 24,2,geen overgewicht dus. Maar je vriend vind dus dat je ongezond bent. Ik vind dat raar.Hoe komt hij erbij?Rozewolkje78 schreef: ↑05-03-2018 09:33Mijn lengte is 1.70 ik weeg 70 kg.
BMI is 24,5 als ik het goed heb.
De reden die hij geeft is dat hij vind dat ik niet gezond ben en niet aan sport doe. Maar ik heb best intensief werk, en na mijn werk heb ik echt geen zin om nog te gaan sporten.
maandag 5 maart 2018 om 14:13
maandag 5 maart 2018 om 14:13
Ja, die grens ligt bij 80cm. Vanaf 88cm zit je in de gevarenzone/obesitas. Als je BMI goed is maar je tailleomtrek te groot, heb je dus alsnog een ongezond gewicht. En al die andere factoren als cholesterol, bloeddruk, hartslag, conditie etc.eenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 13:49Eens. Maar wanneer ben je dan té dik? Als je taille >80 cm is? Wat is de grens?

maandag 5 maart 2018 om 14:14
nou afgezien van het feit dat het op TO's lengte een behoorlijk grote omtrek is, is visceraal vet de grootste boosdoener qua hart- en vaatziekten. De richtlijn is dat je als vrouw met een omtrek van >80cm al een verhoogde kans op hart- en vaatziekten hebt. TO heeft een gemiddelde lengte en zit nog eens 5cm boven die grens.

maandag 5 maart 2018 om 14:15
Waar om betrek je het zo op jezelf? Heb je zelf overgewicht?eenmeisje1993 schreef: ↑05-03-2018 14:13Maar volgens sommigen hier MOET ze echt afvallen want ze is pas 20 en taille van 85cm dus HEEL ongezond...
Niemand heeft het hier over mooi of niet mooi, maar over gezond en niet gezond.
maandag 5 maart 2018 om 14:18
deze grap is nu 5x langsgekomen
ik zet de mosterd klaar