Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
IBIopviva schreef:
28-06-2020 10:03
Ow wat gek nog niet meegemaakt. Mij valt het juist op dat restaurants flinke kortingen geven als ik om een kleine portie vraag zonder dat ik vraag om korting. Daar gaat het mij ook niet om ik vind het gewoon zonde als er eten moet worden weggegooid.
Wat jammer dat dit restaurant niet aan mij wilde werken. Snap wel dat je dan haast tegen het eten op ziet.
Ik maak het ook niet vaak mee idd, meestal zijn restaurants welwillend.
En dit waren varkenshaas medaillons, dus lijkt me niet heel ingewikkeld.
Gaat mij idd ook niet om het geld, wel om voedselverspilling. Volgende keer kies ik dus wel een ander restaurant..
Alle reacties Link kopieren Quote
IBIopviva schreef:
28-06-2020 10:03
Zoals je leest vind ik het eetleven nog steeds leuk senseo. Misschien wel leuker doordat je bewust keuzes moet maken eet je alleen hetgeen wat je echt lekker (of natuurlijk verstandiger) vind.
Fijn om dit te horen IBI! Ik merk dat nu het door de huisarts is uitgesproken dat ik al anders naar mijn eten kijk en mij realiseer dat ik eigenlijk nooit een verstandige keuze maak. Maar wel alles opeet, daar zal bij mij de grootste omslag moeten komen. Maar ik realiseer mij ook meer dat ik niet gelukkig ben met hoe ik nu ben en dat ik toch graag slanker zou willen zijn.

Ik heb nog een paar maanden om er over na te denken of ik wel of niet het traject in zal gaan. Ik weet dat ik goed kan afvallen en dat ik dat ook kan, maar ik houd het niet vol. Eerst gaat het langzaam met een kilo in de paar weken en dan komt het punt dat ik weer verval in mijn overdadige slechte eten en de kilo’s vliegen er dan weer aan.

Ik heb laatst gister de grote afval sessies opgeteld en ik ben dus in mijn leven 230 kilo afgevallen maar ook 270 kilo aangekomen. Eigenlijk belachelijke getallen als ik dit zo lees. Best bijzonder dat ik het nog redelijk zonder grote problemen heb doorstaan. Maar dat zal een kwestie van tijd zijn.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren Quote
Was zo ongeveer het eerste wat ik dacht toen ik wakker werd na de operatie: nu kan ik echt nooit meer normaal eten (nadat ik opgelucht was dat ik überhaupt wakker geworden was ;-) ).
Maar, om er even een zeer moderne term in te gooien: er ontstaat een nieuw normaal.

Wat betreft het maken van gezonde keuzes: daar helpt een operatie niet bij, dat zul je toch echt bij jezelf moeten veranderen.

Hoewel ongezonde keuzes na de operatie minder (snel) consequenties hebben, omdat je er minder van kunt eten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed om in het achterhoofd te houden, Solo. Al zie ik het absoluut niet als magische oplossing, ik kijk wel enorm uit naar het afvallen an sich. Verder dan 5 kilo kom ik zelf niet, vreselijk frustrerend. In mijn achterhoofd dus ook wel angsten dat ik die ene uitzondering ben dat er niks gebeurt.

Alle formulieren ingestuurd, verslag diëtist wordt geregeld en nu maar wachten op het telefoontje volgende week. Erg spannend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben pas bijna 4 weken geleden geopereerd en ook ik was bang dat het "doei leuk gezellig Bourgondiër eet mens" zou zijn. Maar tot nu toe merk ik dat ik nog steeds serieus lekker kan eten! Alleen maak ik keuzes. Dat vind ik het grote verschil. Dus uiteten werd een heerlijke carpaccio die ik voor 3 kwart op kreeg, maar echt genoten.
En ik was ECHT een alles (en nog meer dan dat) eter. Ik denk doordat je lijf nu zo duidelijk aangeeft dat het genoeg is, je hoofd er langzaam aan in meegaat. Dus, in een restaurant, ik kan niet veel eten... dan zoek ik wel het ALLER lekkerste uit wat ik kan vinden op de kaart. En dan is het ook goed.

Ik voel me na deze 4 weken al gezonder dan afgelopen 10 jaar, door het gezondere eten en ook door het minder proppen.

Dus dat wilde ik even meegeven :)

Verder slik ik AD en met de sleeve tot nu toe nog 0 last van veranderingen in stemming.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens hoor Demp, het lekkerste op de kaart kiezen doe ik zeker. Ik merk alleen dat de zin me vergaat als er een enorme portie voor mijn neus gezet wordt (en dan had ik al zonder patat of aardappelen gevraagd)
In 2018 mijn bypass gehad en eind september/ begin oktober mag ik op voor de buikwandcorrectie. Helemaal superblij ben ik. (Kon ook eerder maar zie het niet zitten om met warme dagen een buikband te dragen).
moppie0407 schreef:
29-06-2020 17:31
Eens hoor Demp, het lekkerste op de kaart kiezen doe ik zeker. Ik merk alleen dat de zin me vergaat als er een enorme portie voor mijn neus gezet wordt (en dan had ik al zonder patat of aardappelen gevraagd)
Kijk eens op 'Kleine porties.nl'. Dat zijn restaurants die naast de gewone kaart ook kleine porties aanbieden en zitten door heel Nederland en Belgie. Steeds meer restaurants sluiten zich daarbij aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
prada schreef:
29-06-2020 20:44
In 2018 mijn bypass gehad en eind september/ begin oktober mag ik op voor de buikwandcorrectie. Helemaal superblij ben ik. (Kon ook eerder maar zie het niet zitten om met warme dagen een buikband te dragen).
Hé, wat goed.
Krijg je het vergoed? Of moet je het zelf betalen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
prada schreef:
29-06-2020 20:46
Kijk eens op 'Kleine porties.nl'. Dat zijn restaurants die naast de gewone kaart ook kleine porties aanbieden en zitten door heel Nederland en Belgie. Steeds meer restaurants sluiten zich daarbij aan.

Goede tip, ga ik ook doen!
Solomio schreef:
29-06-2020 20:47
Hé, wat goed.
Krijg je het vergoed? Of moet je het zelf betalen?
Ik krijg het vergoed. Hier in Belgie schrijven ze dat weg onder de noemer ''complicatie na een bypass''. Ben 50 kilo kwijt en dat is heel geleidelijk gegaan (een jaar ongeveer) en voor de rest is alles strak maar dat buikje stoort me. Het is niet echt heel veel maar toch de moeite waard om het te laten doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
prada schreef:
29-06-2020 21:04
Ik krijg het vergoed. Hier in Belgie schrijven ze dat weg onder de noemer ''complicatie na een bypass''. Ben 50 kilo kwijt en dat is heel geleidelijk gegaan (een jaar ongeveer) en voor de rest is alles strak maar dat buikje stoort me. Het is niet echt heel veel maar toch de moeite waard om het te laten doen.
Fijn zeg.

Ik zou het ook wel willen, maar het is niet erg genoeg om het vergoed te krijgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
29-06-2020 22:30
Fijn zeg.

Ik zou het ook wel willen, maar het is niet erg genoeg om het vergoed te krijgen.
Ik weet zeker dat als ik in Nederland zou wonen het ook niet vergoed zou krijgen. Met een goede slip kan ik gewoon een redelijk strak jurkje aan en in een strakke broek zie je het ook niet. Maar het stoort me als ik in mijn nachtkleedje of bikini zit. Dus het is puur voor het mooie en voor mezelf.

Helaas lees ik vaak in de groep dat het in Nederland inderdaad bijna nooit vergoed wordt, alleen in echt extreme gevallen. En vaak moet er dan een paar keer een bezwaarschrift ingediend worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb afgelopen december bij de jaarlijkse controle geprobeerd om een doorverwijzing naar plastisch chirurg te krijgen, al was het maar om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Maar dat kon ik vergeten, idd niet erg genoeg. Je vetschort moet tot halverwege je bovenbenen hangen willen ze overwegen het te vergoeden.

Snap ik ook wel, de zorg is al duur genoeg en ik heb de GBP zelf ook al vergoed gekregen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gebeld door het ziekenhuis. Eind augustus heb ik de screening. Bij de internist en dietiste die ik dan heb, ben ik al onder behandeling dus verwacht daar geen gekke dingen van. Dan heb ik nog de psycholoog waar ik die screeningsdag heen moet, daar zie ik eerlijk gezegd wel een beetje tegen op. Hoe hebben jullie het gesprek met de psycholoog ervaren?
Alle reacties Link kopieren Quote
prada schreef:
29-06-2020 20:46
Kijk eens op 'Kleine porties.nl'. Dat zijn restaurants die naast de gewone kaart ook kleine porties aanbieden en zitten door heel Nederland en Belgie. Steeds meer restaurants sluiten zich daarbij aan.
Yes ken ik, dank je! Zitten er een paar in mijn regio. Mijn favoriete restaurant wat hier ook bij aangesloten is had geen plek, vandaar dat we uitgeweken zijn, maar volgende keer zeker weer op de site iets kiezen 👍
Alle reacties Link kopieren Quote
Deeeemilove schreef:
30-06-2020 19:43
Ik ben gebeld door het ziekenhuis. Eind augustus heb ik de screening. Bij de internist en dietiste die ik dan heb, ben ik al onder behandeling dus verwacht daar geen gekke dingen van. Dan heb ik nog de psycholoog waar ik die screeningsdag heen moet, daar zie ik eerlijk gezegd wel een beetje tegen op. Hoe hebben jullie het gesprek met de psycholoog ervaren?
als prima. Eerlijk zijn is het allerbelangrijkste. Natuurlijk wil je goedgekeurd worden, maar ze screenen niet voor niks, mentaal moet je er fit genoeg voor zijn
moppie0407 schreef:
01-07-2020 08:40
Yes ken ik, dank je! Zitten er een paar in mijn regio. Mijn favoriete restaurant wat hier ook bij aangesloten is had geen plek, vandaar dat we uitgeweken zijn, maar volgende keer zeker weer op de site iets kiezen 👍
Geen dank. :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil een armcorrectie laten doen. De huisarts wilde zeker een doorverwijzing geven want ze schatte in dat ik daar wel een kansje maak op vergoeding. De armen zijn ook wel echt heel erg.

De buik zal ik sowieso zelf moeten betalen dus nu maar hopen dat ik de goede eindcijfers voor de staatsloterij heb gekozen (uh en de rest bij toeval is).
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
01-07-2020 17:03
Ik wil een armcorrectie laten doen. De huisarts wilde zeker een doorverwijzing geven want ze schatte in dat ik daar wel een kansje maak op vergoeding. De armen zijn ook wel echt heel erg.

De buik zal ik sowieso zelf moeten betalen dus nu maar hopen dat ik de goede eindcijfers voor de staatsloterij heb gekozen (uh en de rest bij toeval is).
Ik hoop dat het lukt om je armen vergoed te krijgen IBI. Ik duim voor je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees al een poosje mee en wil me hier graag melden!

Ik ben 24-6 geopereerd. Voor de operatie ben ik al 15kg afgevallen door veel te sporten, gezond te eten e.d. Inmiddels ben ik van 97.7kg (BMI 38.8) naar 78.6 gegaan.
Ik merk dat ik, nu ik vast voedsel mag eten, niet echt weet wat ik voel. Ik eet rustig en kan dan zonder problemen twee cracottes met mager beleg eten. Ik ben soms bang dat ik te veel kan eten. Ik voel geen honger, geen vol, niks. Ik eet nog lang niet de voorgeschreven hoeveelheden natuurlijk, maar ďoordat ik ervaringen van anderen heb gelezen twijfel ik. Ik ben jong en was voor de operatie actief, waardoor het herstel sneller gaat.

Hoe wisten jullie in het begin dat je vol zat? Qua drinken kan ik best snel een glas leegdrinken, ik heb totaal geen last. Als ik niet goed genoeg kauw (het vlees bij het avondeten) doet het pijn achter mijn borstbeen, maar verder heb ik nog geen problemen gehad. Het avondeten is nog héél weinig, wanneer werd dit bij jullie meer? :shame: Hoe merk je dat?
prada schreef:
29-06-2020 20:44
In 2018 mijn bypass gehad en eind september/ begin oktober mag ik op voor de buikwandcorrectie. Helemaal superblij ben ik. (Kon ook eerder maar zie het niet zitten om met warme dagen een buikband te dragen).
Even een correctie, 2017 mijn GBP gehad. Tijd gaat sneller dan ik dacht :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
prada schreef:
05-07-2020 17:18
Even een correctie, 2017 mijn GBP gehad. Tijd gaat sneller dan ik dacht :proud:
Haha, herkenbaar.

De ochtend na mijn operatie las ik dat Trump gekozen was als president.
Als ik dan lees dat er dit jaar alweer verkiezingen zijn in de VS betekent dat dus dat mijn operatie in november alweer 4 jaar geleden is. Dat klinkt zo lang geleden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
05-07-2020 17:57
Haha, herkenbaar.

De ochtend na mijn operatie las ik dat Trump gekozen was als president.
Als ik dan lees dat er dit jaar alweer verkiezingen zijn in de VS betekent dat dus dat mijn operatie in november alweer 4 jaar geleden is. Dat klinkt zo lang geleden.
Echt hey. Gaat zo snel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lungs schreef:
05-07-2020 17:14
Ik lees al een poosje mee en wil me hier graag melden!

Ik ben 24-6 geopereerd. Voor de operatie ben ik al 15kg afgevallen door veel te sporten, gezond te eten e.d. Inmiddels ben ik van 97.7kg (BMI 38.8) naar 78.6 gegaan.
Ik merk dat ik, nu ik vast voedsel mag eten, niet echt weet wat ik voel. Ik eet rustig en kan dan zonder problemen twee cracottes met mager beleg eten. Ik ben soms bang dat ik te veel kan eten. Ik voel geen honger, geen vol, niks. Ik eet nog lang niet de voorgeschreven hoeveelheden natuurlijk, maar ďoordat ik ervaringen van anderen heb gelezen twijfel ik. Ik ben jong en was voor de operatie actief, waardoor het herstel sneller gaat.

Hoe wisten jullie in het begin dat je vol zat? Qua drinken kan ik best snel een glas leegdrinken, ik heb totaal geen last. Als ik niet goed genoeg kauw (het vlees bij het avondeten) doet het pijn achter mijn borstbeen, maar verder heb ik nog geen problemen gehad. Het avondeten is nog héél weinig, wanneer werd dit bij jullie meer? :shame: Hoe merk je dat?
Ik had dat in het begin ook. Ik merkte het niet. Precies dat. Maar nu 4 weken later lijk ik het wel te voelen. Ik voel me vol, ik voel ook wanneer ik honger heb. Bijvoorbeeld in de ochtend. Misschien dat het langzaam aan weer komt dat gevoel?

Maar ik heb nu wel nog een andere vraag voor de rest haha.
Ik heb soms na 2 happen avondeten pijn in mijn buik. bij mijn borstbeen. Ik vraag me nu telkens af (en probeer hier echt goed op te letten), heb ik nu te snel gegeten? Niet goed gekauwd/ of toch te veel gegeten? Of kan ik niet tegen deze structuur. deze gevoelens kan ik dus nog niet uit elkaar houden. Met als resultaat dat ik bang ben dat ik te veel eet en mijn maag op rek. dat willen we natuurlijk niet!
Iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven