Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben 4 december 2023 geopereerd aan een gastric bypass. Alles is heel soepel verlopen en eigenlijk weinig pijn gehad. Eten gaat goed zolang ik maar de rust neem om te eten en goed te kauwen.
Ik vind alleen dat ik best al veel kan eten. Schep mijn portie altijd op een klein bordje en eet (thuis) met klein vorkje, eet ondertussen de hele portie op. Is dat normaal? Ook kan ik zonder problemen pasta, frietjes (kleine portie) en chocolade (2 kleine stukjes) eten, zonder ziek te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom heb je een maand na je operatie al uitgeprobeerd of je vette friet en chocola kunt eten?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Frietjes omdat het in het programma van de diëtist stond (per week welke voeding je mag eten en op welke manier), het ging trouwens om 6 frietjes en thuis gebakken en chocolade omdat ik gezwicht ben. Echt overal wordt lekkers voor mij gezet (feestdagen). Meestal zonder problemen nee op kunnen zeggen en tja die ene keer dus niet. Dacht er goed ziek van te worden en dat het dan een stok achter de deur was. Niet dus. Het waren wel echt mini stukjes chocolade (denk van de Lidl, melkchocolade van 1cm op 1 cm ongeveer).
Verder volg ik alles op wat de diëtist zegt (voornamelijk proteïne en groenten). Het enige waar ik ziek van ben geworden zijn gewokte spruitjes. Die vallen als een baksteen op mijn maag. Gekookt lukt wel. Ik lees vaak dat mensen echt ziek worden van eten en dat heb ik totaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het verschilt enorm per persoon, maar ik kon ook al vrij snel redelijk 'normaal' eten.
Alleen dump ik wel op suiker, ook nu na 7 jaar nog, wat idd een stokje achter de deur is.

Ik vind het trouwens wel bijzonder dat een diëtiste frietjes adviseert.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kon ook meteen al flink eten.
Heb toen mijn zorgen daarover uitgesproken naar de chirurg maar omdat ik wel heel goed en snel gewicht verloor zag die geen problemen.

Gek genoeg waren de mensen in het natraject vrij snel weer goed konden eten het snelst en meest stabiel in gewicht verliezen.

Nu 7 jaar later kan ik vrij normale porties eten (wat als portie word aanbevolen, de meeste mensen eten gestructureerd teveel) en nog steeds stabiel op gewicht (100% van mijn overgewicht verloren)
Maar ik sport sinds 2 jaar intensief dus moet iets meer eten, vooral eiwitten.

Ik durfde pas na een half jaar iets 'slechts' te eten maar opzich is er niets mis mee.
Het gaat om balans.
Ik dump zelf vooral op de combinatie van suiker en vet, zoals in ijs of gebak maar ik word niet ziek of pijn.
Ik word hondsmoe, begin enorm te gapen en kak helemaal in.
Na een half uurtje trekt dit weer weg.

Niet erg genoeg om nooit meer ijs of gebak te eten.
Ik neem dit alleen in het weekend, doordeweeks houd ik mij na 7 jaar nog altijd aan de voorschriften en kan dit zo goed volhouden.


Dus zolang het afvallen goed gaat is het geen probleem lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties. Zowel de chirurg als diëtist zijn heel tevreden over mijn resultaat tot nu toe en hoe ik de adviezen opvolg.
Misschien is het iets heel Belgisch dat in het eetdraaiboek frietjes vermeld staan. Mocht al vanaf 26 december (4 december geopereerd) frietjes, 1 a 2 van de frituur of 6 a 10 zelfgebakken.
Ik weet dat er altijd verleidingen zijn en misschien was ik mij er nu van bewust, maar ondanks dat ik open vertel over mijn operatie en pre operatief dieet, heb ik nog nooit zoveel snoep in deze periode gekregen, mijn schoonmoeder kwam met een grote doos Leonidaspralines aan (denk niet dat ik al ooit chocolade van haar heb gekregen), kreeg een Tony Chocolony adventskalender, sintsnoep op werk, kreeg een grote doos met verschillende chocoladekoekjes etc etc en dan nog alle feestjes van december. Had het gevoel alsof men mij wouw saboteren. Gelukkig ook lieve mensen rondom mij die wel steun geven en tijdens bezoek geen lekkers op tafel zetten. En alle snoep is gewillig door de collega's van mijn opgegeten :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
13-01-2024 08:36
Het verschilt enorm per persoon, maar ik kon ook al vrij snel redelijk 'normaal' eten.
Alleen dump ik wel op suiker, ook nu na 7 jaar nog, wat idd een stokje achter de deur is.

Ik vind het trouwens wel bijzonder dat een diëtiste frietjes adviseert.
Heb een eetschema van het Nok en daar staan echt best veel rare dingen in. Ik kreeg er helemaal Sonja Bakker vibes van.
Eierkoek en ovenfrietjes inderdaad.

Ook 1x in groep gezeten, wat ze daar allemaal voor tips aan elkaar geven mbt rare cravings. Toch blijven de meeste na 2 jaar op een soort vast gewicht. En ik niet. :roll:

Want ik eet dat niet, wel veel vol vette producten en wel eens een echt frietje of halve hamburger.
Maar om welke reden dan ook blijf ik afvallen.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
14-01-2024 12:33
Heb een eetschema van het Nok en daar staan echt best veel rare dingen in. Ik kreeg er helemaal Sonja Bakker vibes van.
Eierkoek en ovenfrietjes inderdaad.

Ook 1x in groep gezeten, wat ze daar allemaal voor tips aan elkaar geven mbt rare cravings. Toch blijven de meeste na 2 jaar op een soort vast gewicht. En ik niet. :roll:

Want ik eet dat niet, wel veel vol vette producten en wel eens een echt frietje of halve hamburger.
Maar om welke reden dan ook blijf ik afvallen.
Dat NOK lijkt me sowieso al niks. Zo blij dat ik daar niet heen hoefde.

Is jouw operatie al meer dan 2 jaar geleden?

Bij mij stopte het afvallen na een maand of 10 al. Weliswaar keurig op het voorspelde gewicht, maar ik had 'stiekem' toch gehoopt dat ik al mijn overgewicht zou kwijtraken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
vienna1984 wijzigde dit bericht op 14-01-2024 13:40
Reden: Dubbel
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ruim 5 jaar geleden het laten doen. Ik heb wel een ziekte waardoor ik makkelijker last heb van overgewicht en snel aankom en lastig afval. Met de maagverkleining ben ik wel slechts 30 kg afgevallen helaas. Ik was 117 en ben 1.70. Dus was niet extreem zwaar maar door die ziekte kan ik waarschijnlijk geen gezond bmi krijgen. Wel jammer, maar goed roeien met de riemen die er zijn. Maar heel weinig mensen hebben die ziekte hoor. Ook merk ik qua verzadiging dat ik toch best makkelijk en veel kan eten, want heb van nature een onverzadigbare eetlust. Ik kan best grote porties op vaak. Maar wel anders dan eerder. Ik had voor mijn gastric bypass, vaak trek in eten en lette vaak alsnog wel op. Was daarvoor ook ooit veel afgevallen en het is dan toch een erg storend gevoel. Dat is nu gelukkig wel iets minder. Zeker geen spijt van, want zou wss alleen maar meer aankomen en verder ook geen complicaties gekregen. Dat zie je niet veel. Nooit een dumping gehad ook!!

Had trouwens een avondje heel veel M gebruikt, toen eerste jaar dat ik afgevallen was. Tripte daarop en viel daarna wel ineens mega veel af in korte tijd. Kan dus ook dat ik daardoor super veel nog afviel. Daarvoor stond ik super lange tijd stil. Is wel mega irritant, dat ik zo moeilijk afval vaak. Ben nu ook zeker wel 10 kg aangevallen ook een jaar gehad met veel tegenslagen maar ik blijf nog optimistisch!
Alle reacties Link kopieren Quote
M?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
14-01-2024 12:55
Dat NOK lijkt me sowieso al niks. Zo blij dat ik daar niet heen hoefde.

Is jouw operatie al meer dan 2 jaar geleden?

Bij mij stopte het afvallen na een maand of 10 al. Weliswaar keurig op het voorspelde gewicht, maar ik had 'stiekem' toch gehoopt dat ik al mijn overgewicht zou kwijtraken.
Dat is jammer inderdaad, maar ben je wel blij met hoe je nu staat?
Dat meeste eraf is en je beetje fijner voelt?

Mijn operatie is iets meer dan 1,5 jaar geleden, in mei 2 jaar.

Ik schiet strakjes ondergewicht in als doorgaat.
En weer meer dan kilo lichter dan 2 weken terug. Geen idee hoe ik dat stop, ik eet goed.
Kijk nog even aan, anders bijvoeding begreep ik.

Heb nog andere vraag in het algemeen hier:
Volgens huisarts en Nok dus last van vertraagde dumpingachtige klachten.
Ineens niet lekker worden en bijna flauwvallen. Zweet, soms kramp. Soms 2 uur na het laatste eten.

Zou dan zijn omdat de darmen eten aangeboden krijgen die nog niet genoeg verteerd zijn?
Probeer op te letten of het op bepaald voedsel is en lijkt random te zijn.
Meer mensen last van en misschien tips voor me?
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
12-02-2024 10:14
M?
Gok MDMA?

Ik gebruik geen drugs maar ik heb wel een stimulant voor mijn adhd en bedenk me nu dat een van de bijwerkingen afvallen is. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
12-02-2024 10:30
Dat is jammer inderdaad, maar ben je wel blij met hoe je nu staat?
Dat meeste eraf is en je beetje fijner voelt?

Mijn operatie is iets meer dan 1,5 jaar geleden, in mei 2 jaar.

Ik schiet strakjes ondergewicht in als doorgaat.
En weer meer dan kilo lichter dan 2 weken terug. Geen idee hoe ik dat stop, ik eet goed.
Kijk nog even aan, anders bijvoeding begreep ik.

Heb nog andere vraag in het algemeen hier:
Volgens huisarts en Nok dus last van vertraagde dumpingachtige klachten.
Ineens niet lekker worden en bijna flauwvallen. Zweet, soms kramp. Soms 2 uur na het laatste eten.

Zou dan zijn omdat de darmen eten aangeboden krijgen die nog niet genoeg verteerd zijn?
Probeer op te letten of het op bepaald voedsel is en lijkt random te zijn.
Meer mensen last van en misschien tips voor me?
Er is vroege dumping en late dumping. 2 uur na het eten is dan late dumping.
Heb je daar al eens op gegoogled?
Overigens dacht ik dat je bij een sleeve geen dumping had.

En ja, ik ben tevreden, kan me weer normaal bewegen, zonder na 3 stappen buiten adem te zijn.

En omdat ik lang ben toont een BMI van 29 ook helemaal niet super overgewichtig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
12-02-2024 10:31
Gok MDMA?

Ik gebruik geen drugs maar ik heb wel een stimulant voor mijn adhd en bedenk me nu dat een van de bijwerkingen afvallen is. :facepalm:
Haha, toen ik aan de ritalin ging hoopte ik dat mijn eetlust zou afnemen.
Maar helaas.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
12-02-2024 10:37
Er is vroege dumping en late dumping. 2 uur na het eten is dan late dumping.
Heb je daar al eens op gegoogled?
Overigens dacht ik dat je bij een sleeve geen dumping had.

En ja, ik ben tevreden, kan me weer normaal bewegen, zonder na 3 stappen buiten adem te zijn.

En omdat ik lang ben toont een BMI van 29 ook helemaal niet super overgewichtig.
Niet zoals je met een gbp kan hebben inderdaad, al komt soms voor begreep ik maar dan is vaak meer dat je gewoon teveel gegeten heb.

Ja late dumping inderdaad. :idee:

Lees alleen weinig over hoe je ervan af komt. ;-)
Het is ook zo weken niet en dan aantal keer achter elkaar en altijd als ik ergens ben, ver handig als je van je stokje dreigt te gaan. :roll:
Bijna nooit thuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
12-02-2024 10:38
Haha, toen ik aan de ritalin ging hoopte ik dat mijn eetlust zou afnemen.
Maar helaas.
Ben aan de tentin en heb inderdaad minder trek in eten, al zorgt er wel voor dat ik minder vaak vergeet te eten. :-D
Ga maar een eetdagboek ofzo bijhouden voor paar weken, kan ik meteen zien of ik kan uitvogelen waar ik die late dumpings van krijg.
En of ik wel genoeg binnen krijg.

Zo geen zin in om me nog meer met eten en alles bijhouden bezig te zijn... :roll: :-?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
12-02-2024 10:42
Niet zoals je met een gbp kan hebben inderdaad, al komt soms voor begreep ik maar dan is vaak meer dat je gewoon teveel gegeten heb.

Ja late dumping inderdaad. :idee:

Lees alleen weinig over hoe je ervan af komt. ;-)
Het is ook zo weken niet en dan aantal keer achter elkaar en altijd als ik ergens ben, ver handig als je van je stokje dreigt te gaan. :roll:
Bijna nooit thuis.
Ik heb altijd zo'n 'rolletje' druivensuiker bij me. Voor de quick fix.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op 4 oktober geopereerd aan een sleeve. Nu ruim 4 maanden en pas 12 kilo kwijt. Ik eet uiteraard een stuk minder dan voor mij operatie, maar kan wel alles verdragen, alleen veel minder. Volgende maand is mijn controle en ga het er wel over hebben of dit niet te weinig is. Zijn er nog meer die zo weinig afvallen in de eerste maanden? juist omdat ik altijd hoor dat in de eerste maanden het snelst gaat.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven