Lijf & Lijn alle pijlers

Niet te bedwingen honger

20-02-2018 18:18 67 berichten
Sinds een jaar heb ik soms een niet te bedwingen honger. Ik ga dan echt vreten en helaas zijn dit niet de allerbeste dingen.

Ik snap niet hoe het komt. De ene week denk ik niet eens aan eten en de andere week heb ik constant honger. Ik drink veel water en kruidenthee, dus dorst kan het haast niet zijn.

Ik baal echt enorm. Heb eindelijk na jaren van langzaam afvallen een ideaal gewicht bereikt en nu weeg ik al weer 5 kg zwaarder.

Herkent iemand dit? Tips?
Ik zit net de overgangs symptomen/klachten te lezen en het is gewoon scary hoeveel ik er heb.
Ik zag alleen zo snel niets over etenbuien staan, wel over aankomen.
Hier ook altijd honger, al sinds een jaar of 15, denk ik, maar sinds ik een paar jaar geleden bijna 30 kg ben afgevallen, ben ik helemaal een soort van rammelend hol vat. Dat terwijl ik om op gewicht te blijven nu ook nog eens maar zo'n 1800 kcal per dag kan eten.

Ik probeer nu Fast-5 (intermittent fasting) sinds een paar weken, waarbij ik alleen 's avonds eet. Nog steeds bijna de hele tijd honger (logisch he als je niet eet, maar als ik wel eet heb ik dus alsnog honger), maar nu kan ik in ieder geval 's avonds eten wat ik wil (en zit ik ook eens een keer vol) en nog wat afvallen ook. :proud: Het is wat onconventioneel, maar anders weet ik het ook niet.

Van de hele dag door 'muizenporties' eten, lijk ik juist meer honger te krijgen. Ik ben dan ook de hele tijd bezig met: kan ik alweer eten, wanneer kan ik eten, wat zal ik eten... Dat is nu wel veel minder. Na 17:00 tot 22:00 is het etenstijd, daarbuiten niet, klaar. Honger? Dan is het nu zwarte koffie, thee of water.

Koolhydraatarm hielp bij mij ook niet tegen de honger, hoewel ik daar altijd wel goede verhalen over lees.

Het is lastig. :-[
Alle reacties Link kopieren
Niet te bedwingen= alles is te bedwingen als de noodzaak maar genoeg wordt gevoeld.

Ik weet niet waarom jij 5 kg teveel niet als noodzaak voelt om te minderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier ongeveer hetzelfde als Mieshka. Het beste werkt het voor mij als ik overdag niet eet want dan heb ik tenminste nog leuke avonden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
20-02-2018 23:03
Niet te bedwingen= alles is te bedwingen als de noodzaak maar genoeg wordt gevoeld.

Ik weet niet waarom jij 5 kg teveel niet als noodzaak voelt om te minderen.
Het ‘spijt komt na de daad’ gevoel. Op het moment dat die honger komt opzetten is het allesoverheersend. En tja, ook met die 5 kg er bij ben ik nog slank, dus dat zal de noodzaak ook minder groot maken. Dus wie weet is dit dan dat punt waarop de noodzaak genoeg is.
Ik kan trouwens niet een hele dag zonder eten. Alleen een eetraam van 5 uur zou ik niet trekken. Ik word echt wazig en prikkelbaar van honger.
retrostar schreef:
20-02-2018 23:09
Hier ongeveer hetzelfde als Mieshka. Het beste werkt het voor mij als ik overdag niet eet want dan heb ik tenminste nog leuke avonden.


:high5:


jazekerenof schreef:
20-02-2018 23:19
Ik kan trouwens niet een hele dag zonder eten. Alleen een eetraam van 5 uur zou ik niet trekken. Ik word echt wazig en prikkelbaar van honger.


Dat is een kwestie van wennen. Je kunt het zo nodig rustig opbouwen. Eerst geen tussendoortjes meer, dan ontbijt overslaan, dan lunch... Inmiddels kan ik zelfs 13 km hardlopen (op rustig duurlooptempo) zonder gegeten te hebben. Een werkdag is ook geen probleem meer (juist niet, want afleiding).
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
20-02-2018 23:19
Ik kan trouwens niet een hele dag zonder eten. Alleen een eetraam van 5 uur zou ik niet trekken. Ik word echt wazig en prikkelbaar van honger.
In het begin roept je geest voortdurend: "honger! etenstijd!" maar als je consequent antwoordt "nu niet; later" en je meent dat, dan ga je vanzelf afleiding zoeken. Prikkelbaar worden is niet erg. De glycogeenniveaus in je lever en spieren nemen af dus je lichaam krijgt een seintje: er moet gegeten worden! Terwijl er in werkelijkheid hele voorraden vet liggen opgeslagen, maar je lichaam wil die het liefste intact laten voor écht barre tijden.

Acceptatie dat je niet altijd kan krijgen wat je wil is dus noodzakelijk, omdat het voor het uiteindelijke goede doel is dat je slanker wordt.

Beloningen komen altijd pas achteraf. Eerst moet je zelf investeren (presteren). Later wordt alles makkelijker. Je moet jezelf natuurlijk niet gaan pesten met twijfel want daardoor ondermijn je je doelen.

Je lichaam heeft genoeg voorraad voor vele weken. Dat tegenstribbelen van je lijf is logisch want hoe grotere voorraden vet, hoe groter je overlevingskans in barre tijden.

Het valt niet mee. Sterkte en succes en blijf genoeg eiwitten en vitaminen nemen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
20-02-2018 18:41
Ik was inderdaad al begonnen met IF, maar die honger openbaart zich vooral na de lunch tot aan het avondeten. Daarna knal ik uit elkaar en ben ik echt misselijk. Bedwingen lukt gewoon niet.
Je doet aan IF? En je vraagt je af waarom je onbedwingbare honger hebt?
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
21-02-2018 11:56
Je doet aan IF? En je vraagt je af waarom je onbedwingbare honger hebt?
Nee, niet meer. Ik heb het geprobeerd omdat ik las dat dat wel zou kunnen helpen. Net als kh-arm. Maar beide geen succes, al vond ik de kh-arme gerechten wel lekker en eet ik die nu ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Heel regelmatig eten, veel groenten, veel fruit, veel eiwitten en geen voedingsgroepen schrappen.
Life is short. Eat dessert first.
Met eiwitten bedoelen jullie proteine neem ik aan?

Wat ontbijt je TO? En sport je ook?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een bloedonderzoek laten doen of je tekort hebt aan iets? Al is het maar om dat uit te sluiten?
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Wat eet je totaal bij zo’n ‘vreetpartij’ dan? Heb je dat wel eens ingevoerd in een app? Hoeveel calorieen het is die je dan maar binnen gooit?

Misschien valt het best mee en is er niks aan de hand als je in de avond vervolgens de aardappels en jus laat staan..
Alle reacties Link kopieren
Zoals Mieshka krijg ik juist honger van de hele dag door kleine porties eten. Ik mag wat zwaarder worden (iets, een kilootje) dus soms neem ik een lunch maar dan gaat het juist helemaal mis. Ik begin met trek maar naarmate ik meer eet krijg ik echt een teringhonger de hele dag als ik dat doe. Terwijl ik dan juist meer eet in totaal.

Overigens merk ik nog niet veel van het surplus. Had inmiddels toch meer dan een pond extra moeten wegen maar het is nog steeds niet op de weegschaal bijgeschreven. Komt nog wel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
TEKST weg gehaald vanwege negatieve discussie en reactie elders. Daarom haal ik het weg, terwijl de tekst prima is.

Samen met een diëtiste kan je op korte termijn - misschien - iets oplossen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 21-02-2018 15:20
Reden: EDIT
79.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht overigens op redelijke termijn een pil die alles gaat regelen.

Een pil tegen de honger, een pil tegen de trek, een pil om aan te komen, een pil om af te vallen, een pil voor extra eetlust als je geen trek hebt maar je moet dineren.

Gaat er allemaal aankomen. En we worden allemaal massaal gelukkig. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mss meer ontbijt eten? Ik heb verder begrepen dat melkproducten drinken/eten ervoor zorgen dat je minder honger hebt. Mss is dat wat.

Mijn exteme honger is iig voorbij sinds ik iedere dag gestructureerd een groot yoghurt ontbijt eet.
Ik ontbijt met een grote kom havermout. En daar kom ik de ochtend wel op door. Meestal nog een stuk fruit of wat groente tussendoor. Met de lunch dus die boterhammen of salade of zo en dan tussendoor nog wat groente of kracker met kaas. Als diner vanalles, maar meestal met een calorie totaal tussen de 500 en 650.
Maar als ik dus die vreetbui heb gehad, dan eet ik echt maar een beetje avondeten.

Zo’n pil zou wel handig zijn.

Bloed heb ik ook al laten prikken, maar geen tekorten.
Ik sport ook en na het sporten neem ik vaak nog wat yoghurt of een banaan.

En ik heb ff globaal een vreetbui in myfitnesspal gezet en dan kom ik op zo’n 800 calorieën! :-o
Alle reacties Link kopieren
Havermout zijn langzame koolhydraten. Ben je bekend met de glycemische index?

Je schrijft dat je vreetbui in de middag is. Het kan natuurlijk (deels) komen door de overgang als je daar in zit. Minder oestrogeen en dat heeft inderdaad invloed op je stofwisseling en gevoel van honger/verzadiging. Maar dan zou je gedurende de hele dag daar last van hebben en niet alleen in de middag. Dan is de schommelende suikerspiegel logischer.

Probeer eens een dagje ontbijt met havermout, ipv het stuk fruit neem je 2 gekookte eieren als snack in de ochtend. En dan qua lunch een bak kwark met wat rood fruit en wat zelfgemaakte granola (van havermout en noten, zonder toegevoegde suikers). Heb je dan nog een vreetbui in de middag? Krijg je trek: neem dan een appel met lekker wat pindakaas erbij.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Lastig... Ik heb het altijd een week voor mijn menstruatie. Ben echt bodemloos dan.....:(

Herken wel het gedeelte van heeeeul veel eten, en savonds sjokkievol zitten.

De overige 3 weken van de maand snoep ik ook wel, maar heb de boel dan wel in het gareel. Enige wat mij helpt tijdens die week (pms week) is afleiding. Sporten, naar buiten, wandelen etc.....

Bij mij is het echt hormonaal.... Wellicht bij jou ook?
jazekerenof schreef:
21-02-2018 17:12
Ik sport ook en na het sporten neem ik vaak nog wat yoghurt of een banaan.

En ik heb ff globaal een vreetbui in myfitnesspal gezet en dan kom ik op zo’n 800 calorieën! :-o
Das veel maar geen ramp toch? Dat kan echt véél erger. Dan kom je daarmee dus af en toe op de 2500 kcal totaal op een dag ofzo.

Dat is echt niet erg hoor, je lijf zal het wel nodig hebben dan. Maar als je teveel aankomt dan zou ik eens naar een dietist gaan.
Iris27 schreef:
21-02-2018 19:11
Havermout zijn langzame koolhydraten. Ben je bekend met de glycemische index?

Je schrijft dat je vreetbui in de middag is. Het kan natuurlijk (deels) komen door de overgang als je daar in zit. Minder oestrogeen en dat heeft inderdaad invloed op je stofwisseling en gevoel van honger/verzadiging. Maar dan zou je gedurende de hele dag daar last van hebben en niet alleen in de middag. Dan is de schommelende suikerspiegel logischer.

Probeer eens een dagje ontbijt met havermout, ipv het stuk fruit neem je 2 gekookte eieren als snack in de ochtend. En dan qua lunch een bak kwark met wat rood fruit en wat zelfgemaakte granola (van havermout en noten, zonder toegevoegde suikers). Heb je dan nog een vreetbui in de middag? Krijg je trek: neem dan een appel met lekker wat pindakaas erbij.
Dat ga ik eens proberen. De glycemische index is mij enigszins bekend. Daar heb ik naar gekeken toen ik kh-beperkt at. Maar misschien is het zinvol me daar toch nog wat meer in te verdiepen.
Harloopfanaat1987 schreef:
21-02-2018 19:11
Lastig... Ik heb het altijd een week voor mijn menstruatie. Ben echt bodemloos dan.....:(

Herken wel het gedeelte van heeeeul veel eten, en savonds sjokkievol zitten.

De overige 3 weken van de maand snoep ik ook wel, maar heb de boel dan wel in het gareel. Enige wat mij helpt tijdens die week (pms week) is afleiding. Sporten, naar buiten, wandelen etc.....

Bij mij is het echt hormonaal.... Wellicht bij jou ook?
Ik werd inderdaad vanochtend ongesteld. Dus het zou best wel eens hetzelfde kunnen zijn. Ik ga het in ieder geval bijhouden. Heb in mijn telefoon gezet wanneer ik een vreetbui heb en wanneer ik ongesteld word.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven