Lijf & Lijn alle pijlers

Samen fitter worden

20-10-2019 19:26 56 berichten
Ik zou graag met wat dames/heren schrijven over tips en ervaringen om wat fitter te worden.
Ik ben zelf nooit heel sportief geweest, maar door een pittig afstuderen, kort daarna gevolgd door de geboorte van zoon en daaropvolgend de start van een nieuwe baan heb ik mijn lijf best verwaarloosd. Ik wil de nadruk niet zozeer leggen op afvallen (hoewel dat ook nodig is), maar meer op het aangaan van een gezondere levensstijl en fysiek fitter worden. Wie schrijft er mee?
Due-scimmie,
Die ga ik eens op zoeken op YT, bedankt voor de tip!
Fijn dit topic tegen te komen.
Ook ik zou graag weer wat fitter worden.
Heb mijn hele leven aan sport gedaan maar de laatste 5 jaar niet meer.
Toen in een lastige periode in een paar maanden 10 kg aangekomen. Op dat moment liep ook mijn sportabonnement af.
Daarna nog wel wat halve sportpogingen gedaan en eens met voornamelijk goede keuzes qua voeding die 10 kg weer afgevallen.
Maar toen de fout: doel bereikt en weer in oude gewoonte vervallen met voornamelijk teveel snoepen.

Hoewel ik niet fanatiek met de kilo's bezig wil zijn weet ik wel dat ik mezelf beter (positiever zelfbeeld) en duidelijk fitter voel wanneer ik minder kilo's hoef mee te zeulen.

Mijn beweging bestaat nu uit fietsen, wandelen en zwemmen.
Maar allen zou vaker mogen. (moeten)
Fietsen is voor mij vooral praktisch.
Wandelen en zwemmen doe ik voor de beweging en ook ontspanning maar een ritme hierin ontbreekt waardoor het er minder vaak van komt dan ik zou willen.
Ik moet wel heel erg lachen om je nick Koekiemonster! Ik vind je al best actief, wat ga je anders doen?

Hier de dag goed begonnen met zelfgemaakte granola, is echt heel lekker en een stuk gezonder dan de granola uit de winkel. Ik ben nu net terug van de AH, heb het hele groenteschap leeggekocht! De boodschappen voor de week zijn binnen. Vanavond op het menu; Veg mac'n cheese uit het nieuwe boek van Jamie Oliver. Lunch weet ik nog niet, ik denk verse soep met quesedilla van volkorenwrap. Maak ik peuterzoon ook wel blij mee. Wat eten jullie?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Lola lily!
Hier zo een smoothie met broccoli blauwe bessen ananas en kiwi.
Tussen de middag zelfgemaakte tomatensoep, en vanavond volkoren pasta met zelfgemaakte tomatensaus.

Het is hier alleen maar aan het regenen! Dus honden vanmiddag maar wat langer uitlaten! Nu even lekker kopje thee
Klinkt lekker allemaal! Nu heb ik toevallig vrij, maar hoe doen jullie dat op werkdagen?

Vanochtend een croissantje, griekse yoghurt met havermout en zaden met wat honing. Nu 2 bruine boterhammen met kaas en worst.....
Ik werk in onregelmatige diensten, voornamelijk 's avonds/'s nachts en in de weekenden. Ik heb dus (bijna) altijd tijd om te koken. Maar man kookt ook graag. Wat hier thuis echt heel goed werkt is een weekmenu maken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben veel makkelijke maaltijden dan. Noedels met roerbakgroenten oid. En wekelijks eten we 1 dag bij mijn moeder. Ik vind werkdagen makkelijker want neem het ongezonde gewoon niet mee en bereid het dag ervoor voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook op werkdagen eten meenemen. Meestal een smoothie en een bakje Griekse yoghurt met havermout en fruit en dan nog wat komkommer of een gekookt eitje ofzo en dan savonds beetje makkelijk, zoals zilvervliesrijst met wokgroenten, wraps etc. Wil niet te lang in de keuken staan want geen tijd en vind het ook niet zo leuk.
Alle reacties Link kopieren
Hier een relatief goede dag gehad, wat minder gegeten dan verwacht: 4 boterhammen, 10 kerstomaten, 10 druiven en een zelfgemaakte hamburger. Wel geen honger geleden dus vind dit ok. Een stevige wandeling gemaakt die uiteindelijk minder lang was dan gedacht (ongeveer 1.5 km op 20 minuten) maar hè, ik ben gaan wandelen. Alleen nog twee wijntjes bij de borrel die niet de bedoeling waren. Nu ja, tevreden overall.
Wat fijn Karootje, heb je ook een leuke dag gehad? Want dat is ook wat waard hè. Ik dus vanochtend granola, tussen de middag quesadilla met ui,paprika,tomatenpuree en een klein beetje kaas. Tussendoor een cracker met zuivelspread. Vanavond veg mac 'n cheese. Nu heb ik toch wel trek. Wel echt een hele actieve dag gehad, vanochtend de boodschappen en het huishouden en vanmiddag lekker gewandeld met zoonlief. Lig nu opnde bank na een uitgebreide baddersessie. Ik overweeg een stukje bananen/havermoutbrood.
Alle reacties Link kopieren
Die quesadilla klinkt zeer lekker, lola-lilly. Dat is echt zoiets wat ik alleen maak op vrije dagen. Als ik werk, ben ik al blij heel om een boterham met kaas of vlees te eten.

Het was echt een baaldag hier. Leidinggevende die 360 graden gedraaid is en het project van collega en mij volledig heeft onderuit gehaald. Collega is pissed en denkt erover om ontslag te nemen omdat dit voor haar de druppel is na heel veel gezeik met leidinggevende. Ik heb die ervaring niet en zie de druk die leidinggevende heeft waar ze op dit moment niet mee kan omgaan. Daardoor dus gaan borrelen met collega. Maar de wandeling deed heel goed om los te laten.
Dit topic klinkt als eentje voor mij, als ik me er nog bij mag voegen?

Ik zit nu met een burn-out thuis en de druppel die mijn emmer liet overlopen was aangezichtspijn, waarschijnlijk veroorzaakt door kaakklemmen en de stijve nek en schouders die ik heb. Het gaat nu beter nu ik bij de fysio loop en wat aanpassingen die ik heb gedaan. Maar nu heb ik een dikke keelontsteking en voel ik dat besef nog meer dat ik enorm slecht voor mezelf heb gezorgd en dat het zo echt niet verder kan. Ik kan immers niet blijven lopen op een lege batterij. Dat besef doet wel pijn, maar ik kan nu wel beginnen met een schone lei, tenminste.

Mijn doel is meer plant-based te eten en na deze keelontsteking het sporten weer op te pakken. :)
Overdag goed op mijn eten gelet en toen....moest mijn jongste voor school een 3gangen menu koken waar ze een verslag over moet schrijven.....

Merk dat ik op mijn werk ookniet lekker draai vanwege allerlei perikelen. Heeft ook bijgedragen in het besluit beter voor mij zelf te gaan zorgen, want een ander doet het niet!

De dag gestart met Griekse yoghurt en granola. En vandaag wordt het de hele dag in de Efteling rond sjouwen. Beweging genoeg itt een hele dag op kantoor!
Welkom Laatbloeiertje. Klinkt erg heftig waar je nu in zit. Krijg je ook mentale ondersteuning?
Veel plezier in de efteling love2hike!

Ik ben aan het bedenken wat voor eten ik mee ga nemen naar het werk straks. Net een roerei gevuld met groente op. Zoon naar de gastouder gebracht en wat huishoudelijke dingen gedaan (dat houdt ook nooit op he). Nu even rusten, moet tot middernacht werken. Ik denk dat ik wat restjes pasta meeneem van gisteren.
Alle reacties Link kopieren
's Avonds op je werk eten is altijd lastig vind ik. Ik heb dat een paar jaar lang twee keer per week gedaan en ik greep toch steeds naar de kant en klaar maaltijden. Ik koos dan nog wel redelijk "gezonde" met veel groente, maar toch. Tegenwoordig ben ik altijd rond etenstijd thuis en dat vind ik toch wel veel fijner.

Qua eten gaat het wel goed, ik hoef ook niet op mijn gewicht te letten dus dan is het al makkelijker. Ik eet vegetarisch en veel vegan, dat scheelt toch ook wel. Vanmorgen volkorencrackers met plakjesavocado gegeten met een beetje zout en peper en net uit lunchen geweest: volkorenboterhammen met humus en gegrilde groenten. Tegenwoordig hebben ze in lunchtentjes vaak wel gezonde en vegan opties.

Ik heb vandaag alleen wel erge hoofdpijn en zit daarom espresso's weg te tanken omdat het voelt alsof het daardoor overgaat, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Ik drink ook nog eens elke dag cola light, niet gezond. Op het gebied van drinken moet er dus echt weer het een en ander veranderen, daar wil ik volgende week mee beginnen.

Met bewegen ook, dat moet echt beter. Ik ben van plan de komende twee maanden veel gewoon te gaan bewegen en yoga weer op te pakken en dan vanaf januari weer echt te gaan sporten. Niet vanwege het nieuwe jaar, maar de komende twee maanden zijn enorm druk en hectisch en ik krijg dan al veel beweging. Vandaar dat ik het sporten even doorschuif. Nu alleen nog een leuke sportschool zoeken, bij die waar ik eerst altijd ging hebben ze niet zulke leuke groepslessen meer en veel hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Hier gister een goeie dag gehad. 10000 stappen gezet en alleen maar gezonde dingen gegeten.

Vandaag moest ik sporten eigenlijk maar ben niet geweest, had een rotdag en vond dat ik wel een reep chocola of zak chips verdiend had maar heb het niet gedaan en gewoon netjes de (gezonde) kip curry gegeten.
Nu zit ik lekker in bad met een kopje thee. En vanavond ga ik niet meer naar de winkel voor iets lekkers. Echt niet.
Vandaag een goede dag in de zin van, niet gesnoept! Wel een halve appel gegeten (eet weinig fruit), maar 3 boterhammen en gewoon ontbeten (griekse yoghurt met granola). Normaal avond eten, niet overdreven veel. Best trots op mij zelf dat ik zo ‘streng’ was.

Vanochtend op de weegschaal 70 kilo.

De komende dagen gaan een uitdaging worden. In 3 dagen ga ik min. 70 en max 85 kilometer wandelen. Ik hoop dan wel mijn etenschema overdag aan te kunnen houden. Ga mijn sporthorloge om doen zodat ik niet alleen kan zien hoeveel kilometer en hoeveel stappen ik heb gedaan, maar ook kan zien hoeveel calorieeen ik heb verbrand. Morgenavond ga ik uit eten..... spannend. Ik hoop dat ik als ik volgende week op de weegschaal sta, de wijzer toch onder de 70 kg staat al is het maar een beetje.

Ik probeer eerst mijn eetpatroon te wijzigen en daarna langzaam op een regelmatige basis sport/bewegen er in te brengen..... als ik alles in 1 doe, hou ik dat 2 weken vol en stopt het daarna....
Oh dat herken ik wel love2hike, daarom wil ook niet meer dieten. Dat doe ik een week vol overgave en dan komt de klad erin. Hoe was het in de efteling?

Wat eten jullie als tussendoortje? Ik ben een beetje inspiratieloos op gebied van gezonde tussendoortjes.
Efteling was leuk! Niet al te druk, alle 8banen meerdere keren gehad en veel gelopen.

Vandaag meer dan 30.000 stappen gezet. Weet het niet precies. 29.600 toen we bij de B&B aan kwamen, maar daarna nog naar het restaurant gewandelden toen had ik mijn sporthorloge niet om.

Vanochtend Vifit, yoghurt + muesli, bruine bol met advocado, kipfilet en tomaat. Water gedronken. Een Maoam snoepje, stroopwafel en vanavond uit eten geweest. Geen gekke dingen gedaan in het restaurant. Geen toetje genomen! Wat echt in de krant mag! Wel 2 glazen bitter lemon..... en misschien had ik die stroopwafel eerder in de middagook niet moeten doen, maar heb er hard voor gewandeld! En daarnaast....het chocola nog niet aangeraakt, zit nog keurig in de verpakking!

Maar goed morgen mag ik 30km wandelen dus vond dat het mocht....

Op mijn werk mag ik in de ochtend een Sultana koekje en ik probeer nu om in ieder geval een paar dagen om ‘s middags wat fruit of paprika te eten.

Maar goed dat ik vandaag vrij was, want hoorde dat collega op Zeeuwse bolussen had getrakteerd! Die heb ik nu mooi gemist! 😉
Wat veel gewandeld! Lekker zo, even eruit! Maar vind je het niet moeilijk om te denken dat je dingen niet 'mag'? Ik krijg er dan juist zin in! En wil mezelf ook niks verbieden. Het 'mag' altijd, maar alleen als ik het écht wil en niet omdat ik moe, verdrietig,verveeld,etc. ben.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat goed zeg zover wandelen!
Dan kan die stroopwafel vast geen kwaad!

Hier 4 dagen helemaal goed gegaan en vandaag ook maar we gaan zo wel naar de snackbar. Dat is niet zo erg, alleen is mijn valkuil dat ik daarna weer dagen helemaal losga normaal met eten. Dus uitdaging om morgen weer netjes door te gaan met gezond eten!

Fijn weekend
Nou, moet zeggen dat ik het avondeten wel een dingetje vind, zeker als je zelf niet kan koken..... ik vind het zo lastig om daar maat mee te houden. Wat precies gezond is en hoeveel je kan ‘zondigen’

Ik bedoel....ik heb vandaag zo’n 33km gewandeld. Goed gezond gegeten en gedronken overdag. Yoghurt, fruit, 3 bruine boterhammen. Thee, sinaasappelsap en water.
En omdat we nu niet thuis zijn en we hier niet kunnen koken, zijn we in de plaatselijke pizzaria beland....waardoor ik het idee heb, dat alle inspanningen van vandaag weer te niet zijn gedaan....herkennen jullie dat?

Ik heb mij ook nog nooit verdiept in calorieeën en ingredienten. Dus weet ook niet goed waar ik nu precies op moet letten....
Zo hé Love2Hike, je doet je nick wel eer aan! Maar ga je dan voor een hele pizza, bedoel je dat dan? Ik denk dat je niet teveel schuldgevoelens moet hebben, want hey, je loopt behoorlijk wat afstanden en je lijf dan te weinig voeden is ook niet goed.

En Jessiebel, is het je gelukt? Weer een beetje op het 'rechte pad'?

Lola-Lily, als ik op de gezonde toer ga dan vind ik een fruitsalade erg lekker of groenten met een dipje.

Antwoord op je vraag: ja, ik krijg ondersteuning van de Praktijkondersteuner van mijn HA en had laatst een heel begripvolle Arbo arts getroffen. Dus dat loopt gelukkig allemaal soepel. :)

Pamela, goede voornemens! Ik eet ook voornamelijk vegetarisch en wil nu ook voornamelijk vegan gaan eten. Het sporten herken ik wel, deze maanden zijn moeilijk daar aan te komen. Qua drinken misschien aan de zelfgemaakte infuse drankjes?

Ik kom me ook weer melden! Ik ben eindelijk weer wat opgeknapt van een fikse keelontsteking. Na wat AB te hebben gekregen en weer de energie te hebben om te koken gaat het weer de goede kant op. Drie dagen al gezond en plantaardig gegeten en het kost me weinig moeite eerlijk gezegd.
Heb een heel inspirerende podcast over afvallen geluisterd en over de mindset die we er over hebben én hoe je deze kunt veranderen. Het helpt me echt om niet meer te denken over 'zondigen' 'falen' en 'het lukt me toch niet' omdat ik nu poog te denken 'gezond eten voed me' en maak dan automatisch een gezondere keuze.
Voor wie geinteresseerd is:
https://frenchkisslife.com/elegant-weight-loss/

Deze dame heeft haar podcasts ook op Spotify staan.

Van bewegen is het weinig gekomen door de keelontsteking en volgende week hebben de kinderen vakantie, dus ga me richten op bewegen en niet echt op sporten. Een keer de fiets pakken en lekker wandelen.
Fijn dat je weer wat ben opgeknapt Laatbloeiertje!

Wat zijn ieders plannen voor het weekend? Ik moet vanavond werken dus ik eet weer daar. Man heeft Gado Gado voor me gemaakt om mee te nemen. Morgen gaan we voor de zondagslunch naar vrienden, heb er zin in! Morgenavond maak ik lekker een plaat vol groenten en wat aardappeltjes uit de oven.
Hoe gaat het hier met iedereen?
Lukt het een beetje om gezondere keuzes te maken?

Mijn gewicht is de afgelopen weken gelijk gebleven. Daar ben ik al blij mee
Maar het goede nieuws is dat mijn partner vanaf nu ook mee wil gaan doen met gezonder leven.
Hierdoor denk en hoop ik dat dit ook wat makkelijker zal gaan.

Hoe doen jullie dit?
Hebben jullie ook steun vanuit jullie omgeving of doen jullie dit helemaal zelf?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven