Lijf & Lijn alle pijlers

Sapkuur

23-01-2014 08:30 21 berichten
Iemand goed/slechte ervaringen met een sapkuur? Gaat overigens om een 3-daagse kuur.

Hoor mensen die er lyrisch over zijn, maar ook velen die het afraden. Wat jullie? Iemand al eens een sapkuur gedaan?
Dan kom je toch drie dagen lang bepaalde voedingsstoffen tekort. De meesten kunnen daar wel tegen, maar je kan toch beter gezond eten.
Alle reacties Link kopieren
Sapkuren zijn eigenlijk heel slecht voor je. Ze vern**ken namelijk je darmflora omdat ze alles wegspoelen. Daarnaast is het totaal overbodig, darmen zijn zelfreinigend.
leen dit boek in de bibliotheek: http://www.bol.com/nl/p/t ... ut-food/1001004004725292/

en je leest waarom je geen sapkuur moet doen

(of bekijk op Youtube de bijhorende BBC-documentaire)
Ik heb een aantal jaren terug een 14-daagde sapkuur gedaan in Turkije. Tegelijkertijd heel veel sporten.

De 1e paar dagen voelde ik mij beroerd maar daarna werd ik met de dag fitter. Als het niet zo duur was, zou ik het zo weer doen.
Niet gezond, vooral met sporten breek je spiermassa af. Daarnaast is het een mythe dat je je lichaam in zo een korte tijd kunt reinigen en idd onnnodig.

Wat is je motivatie/doel, wil je afvallen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Idee van een vriendin van mij om samen te gaan doen.

Begin nu alleen beetje te twijfelen of ik het wel moet doen. Hoor ook veel verhalen over dat het juist niet zo bijster gezond is en 3 dagen niet eten klinkt eigenlijk best deprimerend nu ik het zo typ

Hoef verder niet af te vallen etc (vind ik zelf:)), zou puur zijn om een paar dagen 'bewust' met gezond eten bezig te zijn en even een vitamineshot binnen te krijgen.
Je bent niet bewust met eten bezig, je bent dan bewust met NIET eten bezig. 3 dagen zou nog wel kunnen. Heeft je vriendin een sadomasochitische inslag?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 23 januari 2014 @ 11:37:

Je bent niet bewust met eten bezig, je bent dan bewust met NIET eten bezig. 3 dagen zou nog wel kunnen. Heeft je vriendin een sadomasochitische inslag?

Ja zo kun je het ook zien:)
Of het gezond is of niet, daarover verschillen de meningen. Het is wel zwaar! Je bouwt eerst langzaam af. Geen suiker, geen vlees en geen alcohol. Daarna 3 dagen vasten. De 4 de dag kun je niet gelijk boerenkool met worst eten! Wat fruit of sla wel. Langzaam opbouwen. Voor mij is het niets. Ik word chagerijnig van sapvasten. Je kan wel eens een weekje heel veel gezonds eten. Dus echt geen suiker, koffie etc. Bij elke maaltijd veel groente en fruit. Dan heb je ook je vitamine shot, maar geen honger! Na dat weekje kun je dat heel gemakkelijk doorzetten, je kont dan ook niets te kort.
quote:blommit schreef op 23 januari 2014 @ 09:18:

Dan kom je toch drie dagen lang bepaalde voedingsstoffen tekort. De meesten kunnen daar wel tegen, maar je kan toch beter gezond eten.

Dat vind ik zo'n onzin. Zelfgemaakte sappen met allerlei groenten, fruit, wat zuivel (eiwit) en avocado (vet) is echt gezonder dan wat je normaal eet op een dag, met brood en kaas en pasta, zeg maar.

Ik heb het eens 7 dagen gedaan en eens 5 dagen. Met full time werk vind ik het wel pittig, helemaal omdat je 's ochtends alle sappen moet maken (kost tijd) en moet meenemen (niet handig als je ver moet reizen met het OV). Maar met doorzettingsvermogen is het zeker mogelijk. Ik voelde me erna fit, geen behoefte aan vet/suikers/etc.
quote:Supersoulfighter schreef op 23 januari 2014 @ 11:52:

[...]

Dat vind ik zo'n onzin. Zelfgemaakte sappen met allerlei groenten, fruit, wat zuivel (eiwit) en avocado (vet) is echt gezonder dan wat je normaal eet op een dag, met brood en kaas en pasta, zeg maar.

Ik heb het eens 7 dagen gedaan en eens 5 dagen. Met full time werk vind ik het wel pittig, helemaal omdat je 's ochtends alle sappen moet maken (kost tijd) en moet meenemen (niet handig als je ver moet reizen met het OV). Maar met doorzettingsvermogen is het zeker mogelijk. Ik voelde me erna fit, geen behoefte aan vet/suikers/etc.

Sappen bevatten niet genoeg hoogwaardige eiwitten die je nodig hebt om lichaamscellen te vervangen. Ook bepaalde vitaminen zijn niet in optimale concentraties aanwezig.

Als je denkt iets goeds te doen echter, dan zal dit een goede invloed hebben op je humeur en zelfgevoel, dus ik wil niet zeggen dat iedereen volgens het boekje moet leven. Hoop en geloof doen leven. Er moet ruimte zijn voor illusies.
Voedingswijzen zijn de nieuwe religie geworden. Een prei is de nieuwe God geworden en een hamburger de Duivel.
quote:blommit schreef op 23 januari 2014 @ 12:08:

[...]

Sappen bevatten niet genoeg hoogwaardige eiwitten die je nodig hebt om lichaamscellen te vervangen. Ook bepaalde vitaminen zijn niet in optimale concentraties aanwezig.

Maar bevat een standaard maaltijd van de gemiddelde Nederlander wel genoeg hoogwaardige eiwitten die je nodig hebt om lichaamscellen te vervangen? (Dit nog los van de vraag of sappen dit echt niet bevatten, ik ben geen voedingsmiddelleen expert)

Daarnaast is het erg belangrijk wat jij onder sappen ziet. De zelfgemaakte sappen met allerlei groenten, fruit etc. die ik maak, zijn zo dik als een maaltijdsoep en erg gevuld dus met gezond, vers eten.
quote:blommit schreef op 23 januari 2014 @ 12:17:

Voedingswijzen zijn de nieuwe religie geworden. Een prei is de nieuwe God geworden en een hamburger de Duivel.Ik ben het met je eens dat die doorgeslagen extremen erg van deze tijd zijn. Alles met mate, is mijn motto
Ja ik heb het dan wel over echt dikke sappen van verse groente, fruit etc. Zat al te denken kan natuurlijk gewoon die sapjes doen en er dan in de avond wel een vegetarisch soepje bij eten en wellicht toch nog een licht tussendoortje(A).

Ik zal nog wel eens even in conclaaf gaan met vriendin, misschien moet ze toch een ander slachtoffer zoeken voor deze sapkuur
Ja hoor. Heerlijk

Wodka-jus drie keer per dag.

Wel goed bij eten!
Zou dat het geheim zijn.. Ik had er wodka bij moeten doen. Nu weet ik waarom ik zo chago werd!
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 januari 2014 @ 18:07:

Ja hoor. Heerlijk

Wodka-jus drie keer per dag.

Wel goed bij eten!
Kijk de docu Sick, Fat and Nearly Dead eens. Daar zie je wat voor positieve effecten een sapkuur kan hebben. Hij is op Youtube te zien en als je ff op Google zoekt dan kan je hem ook op andere sites vinden. Ik vond hem erg inspirerend.
De film is reclame om een heleboel boeken en andere meuk te verkopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven