Lijf & Lijn alle pijlers

Slank zijn: Doe jij er moeite voor?

10-07-2018 21:36 109 berichten
Ik denk altijd dat slanke mensen 'vanzelf' slank zijn en blijven en dat alleen ík er moeite voor moet doen. Dat is waarschijnlijk onzin.
Vragen aan de slanken onder ons: Doe jij bewust iets met je eetpatroon om slank te blijven? Kost het je moeite? Of komt het je aanwaaien?
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
10-07-2018 21:41
Ik ben heel slank geweest en heel dik geweest en heb een eetstoornis gehad. Tegenwoordig ben ik slank en heb ik een routine aangeleerd die me weinig moeite kost. Maar die routine moet ik wel aandacht blijven geven. Het is een beetje als met m’n financiën, die moet ik ook bijhouden en aandacht geven om er geen puinhoop van te maken. Maar het is geen strijd meer en 10 jaar terug had ik nooit gedacht dat dat zou kunnen.
Mag ik vragen wat die routine is, zeeuwsmeisje1981?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Nu doe ik wel wat moeite. Tot mijn 32e was ik zeer slank (bmi 18-19) en at alles wat los en vast zat zonder sporten hoewel ik van nature/gewoonte wel gewend ben om alles te lopen dus dat scheelde. Ook fietste ik elke werkdag zo’n 20 kilometer weer of geen weer.
Daarna zijn er heel langzaam wat kilo’s bijgekomen maar dat vond ik mooi want meer rondingen.
Nu na mijn 40e gaat het hard. Lichaam verandert en heb inmiddels een bmi van 22,5. Prima gewicht maar als ik het eetpatroon zou hebben aangehouden van vroeger dan zouden er een stuk meer kilo’s zijn bijgekomen. Nu grijp ik meteen in als ik een kilo zwaarder word. Dat vind ik wel wennen, het was toch fijner om de mazzel te hebben om te eten wat je wil. Ongezond eten als chips en kaas zijn nu een uitzondering geworden vanwege de verzadigde vetten (te hoog cholesterol, zit in de familie). Melkchocolade haal ik niet in huis want dan gaat het op terwijl ik met een reep pure chocolade rustig twee weken doe. Gelukkig vind ik fruit, groente, nootjes en kwark ed lekker dus probeer daarin te variëren. Iemand merkte al terecht op dat je ook weer niet onbeperkt nootjes kan eten. Alles met mate en in het weekend trakteer ik mezelf op het lekkerste taartje. Het is nu gewoon niet meer en-en.
The owls are not what they seem.
Toen ik slank was ging dat vanzelf. Ik vond het niet moeilijk. Maar besefte me wel: als ik net zoveel eet als anderen dan blijf ik niet slank

(Blijkt nu ook waar ;-) )

Ik had geen honger, en lijnde niet actief. Maar at ook geen sausjes, snoep, koek, snacks, etc. Had ik gewoon geen zin in!

Nu ik dat wel eet ben ik niet meer slank.
'Normaal' eten is blijkbaar niet zo normaal, maar al gauw teveel.
Als mensen zeggen dat ze balen omdat ze ondank normaal eten toch niet slank zijn.. tja
Wat is slank? Ik heb 38 en geen platte buik. Ik let er wel op, snaai door de weeks niks. Als ik gewoon eet waar ik zin in heb kom ik uit op ongeveer maat 42/44
Alle reacties Link kopieren
Ik ben slank en moet daar sinds 10 jaar moeite voor doen ( ben eind 40). ,Vroeger kon ik eten wat ik wilde, opeens was dat over. Ik vond de vetrolletjes over mijn broek echter zo een vervelend gevoel! Ik sport nu veel en let erop dat ik niet teveel snoep, zodra ik drie kilo boven mijn streefgewicht zit trap ik weer even op de rem.
Alleen na elke zwangerschap moest ik wel moeite doen om alle kilo's eraf te krijgen. Maar ik hoef geen moeite te doen om op gewicht te blijven. Dat gaat vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben slank en doe daar eigenlijk inderdaad niks voor. Ik eet veel maar niet heel calorierijk of met veel suikers. Geen sausjes uit pakjes bijvoorbeeld. Zelfde geldt voor drinken, vaak drink ik (warm) water, zelden fruitsappen e.d.

Sport doe ik ook weinig (zou ik eens wat meer moeten doen eigenlijk). Een keer per week hardlopen, dat is het enige. Ik probeer elke dag een half uurtje te bewegen. Maar ook al zit ik de hele dag stil, dan nog heb ik veel trek.

De basis is dus vrij calorie-arm maar tijdens een verjaardag, dagje weg o.i.d. let ik nergens op. Ik houd zeker wel van chips, snoep, fastfood en zo. Dus dat eet ik best geregeld. Traktaties sla ik nooit af.
Ik ben vrij slank (1.77 met maat 38-40), maar moet daar veel moeite voor doen. Van mijn tienerjaren tot eind twintig heb ik overgewicht gehad. Nu 20 kilo lichter en ik houd dat nu een jaar of 4 vol. Ik voel me veel beter dan vroeger met overgewicht, maar het blijft iets waar ik dagelijks mee bezig ben. Het gaat absoluut niet vanzelf. Ik heb vaak een hongergevoel (dat ik negeer), terwijl ik gewoon 3 goede maaltijden en 2 tussendoortjes op een dag eet.

Doordeweeks eet ik weinig koolhydraten, geen alcohol, geen producten met toegevoegde suikers, geen kaas, veel groenten en vis. In het weekend neem ik wel 1 of 2 avonden een biertje en 1 avond snoep ik met vriend wat van kaasjes, olijfjes etc. Dan laat ik mijn doordeweekse dieet iets losser (maar zal mezelf niet laten gaan). Wat drinken betreft alleen water, kruidenthee en koffie (zwart). En in het weekend een biertje, wijntje oid.

Gelukkig houd ik niet van taart, chips of zoetige meuk. Behalve chocola en ijs :-)
Normaal sport ik zo'n 4 dagen in de week intensief en ik loop veel voor mijn werk. Helaas kan ik door een blessure momenteel niet sporten. Wel wandelen en fietsen gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Mensen denken dat slank zijn mij aan komt waaien omdat ze me nooit in een sportschool zien en ik niet aan de lijn doe, maar ik heb een heleboel keuzes gemaakt in mijn leven die ervoor zorgen dat ik slank ben.

Ik heb geen auto, ik fiets dus minimaal 120 km per week, en alles onder de 30 km is fietsafstand.

Ik heb fysiek zwaar werk.

Ik eet alleen voedsel zonder ingredientenlijst.

Ik drink voornamelijk water, soms thee en heel uitzonderlijk maak ik groentesap van wortel, komkommer en selderij.

Ik laat de roltrap en lift links liggen, tenzij er meer dan 10 verdiepingen zijn, en dan loop ik eerst de eerste 10. Ook als ik 10 keer op en neer moet.

Ik sta sochtends eerder op om krachttraining te doen zodat mijn lichaam sterk blijft en ik geen rugpijn krijg van mijn werk.

Ik heb geen tv, dus urenlang op de bank niks liggen doen komt niet voor. In mijn vrije tijd tuinier ik of help ik de buurt schoonhouden. Internettijd is beperkt tot 2 uur per week.

Ik doe niks om slank te blijven, en ik vind slank zijn ook totaal onbelangrijk, gezond en fit vind ik veel belangrijker. De keuzes die ik maak zorgen er wel voor dat ik slank ben. En ik doe de dingen niet voor de lol, ik doe het omdat ik van mening ben dat het het beste is voor mij en mijn omgeving, en ja dat kost mij ontzettend veel moeite. Dus ja, ik doe heel veel om slank te blijven, als ik stop met die dingen (gezond eten en veel bewegen) kom ik meteen aan.
Alle reacties Link kopieren
Ben vrij slank (BMI rond de 20), maar dat komt ook niet vanzelf. Het houdt in dat ik standaard gezond eet (en 's avonds weinig, vooral groente dan of magere eiwitten), en dat als ik een keer pizza of een hamburger eet, dat ik de dag erna dan een soepje neem. Geen snaaien/snacken, zoet hou ik sowieso niet van. Verder hou ik me aan de goeie oude " Don't drink your calories ", en doe ik 3x per week aan yoga.
Alle reacties Link kopieren
Met eten houd ik rekening, qua sport doe ik er moeite voor. Daar heb ik namelijk niet altijd even veel zin in. Maar ik vind het wel de moeite waard. Ik heb een mooi silhouet. Niet meer zo strak als 25 jaar gelden en ik ben ook veel zwaarder geweest maar heb toen bewust de knop omgezet. Mijn trigger wqs gezonder worder, niet zozeer slanker, al is dat een heel prettige bijkomstigheid.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ja, echt heel veel moeite. Vroeger niet want ik had gewoon geen honger, door medicatie alleen maar honger en daar om houd ik mijn eet patroon bij (op een app). Het is niet anders.
Annelleke schreef:
11-07-2018 19:54
Mensen denken dat slank zijn mij aan komt waaien omdat ze me nooit in een sportschool zien en ik niet aan de lijn doe, maar ik heb een heleboel keuzes gemaakt in mijn leven die ervoor zorgen dat ik slank ben.

Ik heb geen auto, ik fiets dus minimaal 120 km per week, en alles onder de 30 km is fietsafstand.

Ik heb fysiek zwaar werk.

Ik eet alleen voedsel zonder ingredientenlijst.

Ik drink voornamelijk water, soms thee en heel uitzonderlijk maak ik groentesap van wortel, komkommer en selderij.

Ik laat de roltrap en lift links liggen, tenzij er meer dan 10 verdiepingen zijn, en dan loop ik eerst de eerste 10. Ook als ik 10 keer op en neer moet.

Ik sta sochtends eerder op om krachttraining te doen zodat mijn lichaam sterk blijft en ik geen rugpijn krijg van mijn werk.

Ik heb geen tv, dus urenlang op de bank niks liggen doen komt niet voor. In mijn vrije tijd tuinier ik of help ik de buurt schoonhouden. Internettijd is beperkt tot 2 uur per week.

Ik doe niks om slank te blijven, en ik vind slank zijn ook totaal onbelangrijk, gezond en fit vind ik veel belangrijker. De keuzes die ik maak zorgen er wel voor dat ik slank ben. En ik doe de dingen niet voor de lol, ik doe het omdat ik van mening ben dat het het beste is voor mij en mijn omgeving, en ja dat kost mij ontzettend veel moeite. Dus ja, ik doe heel veel om slank te blijven, als ik stop met die dingen (gezond eten en veel bewegen) kom ik meteen aan.
dit is ook gedeeltelijk herkenbaar, ik neem altijd de trap op stations bij voorbeeld en loop of fiets alles. Dat doe ik ook heel bewust.
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
11-07-2018 09:00
63 heb ik ook wel gewogen, maar toen kreeg ik van iedereen de vraag of ik ziek was geweest en of het wel goed met mij ging ;-) .Ik heb geen hele tengere bouw, draag nu ook gewoon broeken maat 40/42.
Dat is apart. Ik ben 1.78 m en 70 kg en heb maat 38 van broeken. Terwijl ik echt breed in de heupen ben (zandloperfiguur).
Tot een paar jaar geleden was ik 15 kg zwaarder. Ineens was ik er klaar mee en ben ik afgevallen. Ik blijf sinds die tijd mooi op gewicht. Ik eet wel minder aardappels en ik drink nauwelijks calorieën meer. En ik loop veel overdag.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik jong was waarschuwde mijn moeder al dat vanaf mijn 16e ik op moest gaan passen, dan zouden er kilo’s bijkomen. En inderdaad toen wat steviger geweest en vanaf die leeftijd let ik al op wat ik eet. Sommige periodes iets steviger, meestal ‘normaal’ en momenteel echt slank hoewel dat voor mezelf nog een rare gewaarwording is. Sinds een jaar ben ik erg actief geworden en dat is goed te zien.
Ja, ik doe er moeite voor maar sommige dingen gaan bij mij automatisch.

Ik houd niet zo van taart, koek of frisdrank. Wijn en bier lust ik ook niet.
Dus traktaties op mijn werk gaan makkelijk aan mij voorbij.
Water vind ik qua drinken echt het lekkerst!

Ik ben wel gek op eten maar voornamelijk gezond eten. Je doet mij meer een plezier met een maaltijdsalade dan een patatje.

Snoep, drop en chocolade vind ik lekker maar in principe eet ik dat alleen in het weekend.

Ik sport gemiddeld 4x per week, krachttraining. Ik vind het een sport om mijn vetpercentage omlaag te krijgen en mijn spiermassa omhoog.

Helaas heb ik af en toe een periode dat ik niet kan sporten wegens een herstel van een operatie en ik merk dat ik dan ook automatisch meer ga snoepen. Een soort van negatief kringetje waar ik me dan in bevind.
Echter gaat bij mij altijd weer de knop om zodra ik 2 of 3 kilo zwaarder ben.

Ik ben 45 jaar, weeg rond de 52 kilo en ben 1.60m
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit moeite voor gedaan. 27, 1.70, 50 kilo.
Na de bevalling was ik ook na 3 dagen alweer plat en op mijn oude gewicht.
Ik denk dat het genen, geluk, en jeugdigheid is. Schijnt wanneer je ouder bent je toch wel begint uit te dijen :-D
Alle reacties Link kopieren
DulceLoco schreef:
11-07-2018 21:25
Nog nooit moeite voor gedaan. 27, 1.70, 50 kilo.
Na de bevalling was ik ook na 3 dagen alweer plat en op mijn oude gewicht.
Ik denk dat het genen, geluk, en jeugdigheid is. Schijnt wanneer je ouder bent je toch wel begint uit te dijen :-D
27? Ja, toen had ik ook geen moeite met slank blijven... maar jij bent wel erg licht. Zo licht ben ik op mijn slankst (en dat was echt geen gram vet) nog nooit geweest bij dezelfde lengte. Ik vermoed dat jij dus misschien wel een van die zeldzame mensen bent die heel tenger en smal gebouwd zijn en dus ook zonder veel moeite zo blijven.
DulceLoco schreef:
11-07-2018 21:25
Nog nooit moeite voor gedaan. 27, 1.70, 50 kilo.
Na de bevalling was ik ook na 3 dagen alweer plat en op mijn oude gewicht.
Ik denk dat het genen, geluk, en jeugdigheid is. Schijnt wanneer je ouder bent je toch wel begint uit te dijen :-D
Oh ja, die goede oude tijd. Mijn oudste heb ik gekregen op mijn 26e. Nog toen de kraamverzorgster er was paste ik alweer in mijn normale kleren, en deed net of dat normaal was. Een van de rokjes uit die tijd heb ik bewaard omdat ik hoopte er ooit nog eens in te passen. Laatst weggegooid omdat zelfs mijn slankste dochter (1,70 m en 54 kg) er niet in paste en ik er niet eens meer een been in kreeg (bij wijze van spreken).
Kind 2 kreeg ik op mijn 32e en toen ging het al een stuk lastiger. Toen ik weer moest gaan werken paste ik nog steeds alleen positiekleding. Heb toen nieuwe kleding in maat 36 moeten kopen, wat nog steeds petit is natuurlijk, maar ik kwam van 32.
Alle reacties Link kopieren
Ik let er niet speciaal op maar van oudsher (van huis meegekregen) eet ik niet zo veel, zo goed als geen tussendoortjes, en beweeg ik veel. En daar blijf ik slank door.
Maar die dingen doe ik niet bewust om slank te blijven. Het is hoe ik in het leven sta.
boannan schreef:
11-07-2018 17:19
Mag ik vragen wat die routine is, zeeuwsmeisje1981?
Niks bijzonders eigenlijk. Niet teveel eten en voldoende bewegen. Een beetje wat de anderen in dit topic ook aangeven. Ik heb beter door welke porties en voedingsmiddelen wel of niet goed voor me zijn. Op dezelfde manier dat ik m'n bankrekening check en dan besluit die leuke broek maar even niet (of juist wel) te kopen deze maand.

Maar als ik bijvoorbeeld een gestresste dag heb op mijn werk moet ik wel mezelf er wel toe zetten om nog een gezonde maaltijd te koken. Of nog beter: dat vantevoren al gedaan hebben zodat ik alleen maar iets op hoef te warmen. Als ik geen tijd heb om thuis te eten maak ik een bewuste keuze om verse soep bij de soepwinkel te gaan halen ipv friet. En als ik friet haal dan haal ik een frietje en niet ook nog een kaassouffle er bij en een ijsje toe. Als ik een maaltijd oversla is de kans vrij groot dat ik zwicht voor vette troep en dat triggert door dat eetgestoorde verleden ook wel weer allerlei andere gedachten. Dus daar moet ik wel een beetje bij nadenken en dat aandacht geven. Het schiet er het snelst bij in wanneer ik veel andere dingen aan m'n hoofd heb en moe ben. Daar kan ik aan merken dat het net niet helemaal "vanzelf" gaat.
Ik ben slank en ik hoef er (vooralsnog) geen moeite voor te doen om slank te blijven en dat terwijl ik een enorme zoetekauw ben.
Als ik de reacties zo doorlees doet het overgrote deel van jullie er dus wel moeite voor. De meesten maken bewuste keuzes in wat ze wel/niet eten en wel/niet bewegen.
Niet echt verrassend, maar toch (voor mij althans) een eye-opener. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-07-2018 21:45
Oh ja, die goede oude tijd. Mijn oudste heb ik gekregen op mijn 26e. Nog toen de kraamverzorgster er was paste ik alweer in mijn normale kleren, en deed net of dat normaal was. Een van de rokjes uit die tijd heb ik bewaard omdat ik hoopte er ooit nog eens in te passen. Laatst weggegooid omdat zelfs mijn slankste dochter (1,70 m en 54 kg) er niet in paste en ik er niet eens meer een been in kreeg (bij wijze van spreken).
Kind 2 kreeg ik op mijn 32e en toen ging het al een stuk lastiger. Toen ik weer moest gaan werken paste ik nog steeds alleen positiekleding. Heb toen nieuwe kleding in maat 36 moeten kopen, wat nog steeds petit is natuurlijk, maar ik kwam van 32.

Ja ik ga ook voor een 2e en dan zal het wel minder makkelijk gaan. Achja.
Ik vind eerlijk gezegd maat 38-40 ook wel mooi. Ik weet niet of ik het zo erg zal vinden. Hoop van niet :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben slank maar moet er wel wat voor doen. Ik let altijd op wat ik eet. Dat is wel eens vermoeiend, zeker nu ik ouder ben is het heel lastig om af te vallen, dus ik eet het er liever niet aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven