Lijf & Lijn alle pijlers

suikerverslaving en hoe er vanaf te komen

01-02-2017 16:21 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal dagen probeer ik af te vallen, echter heb ik eerder een poos gelijnd.

Toen liep ik tegen dezelfde struggle aan.

Ik vind het erg lastig om suiker te laten staan, wanneer ik het neem, neem ik ook echt te veel.. Zoals een chocoladereep van (ik denk) wel 300 gram.

Hierdoor is het natuurlijk een stuk lastiger om af te vallen, gezonder en iets minder eten vind ik helemaal niet moeilijk. Alleen die zoete versnaperingen..

Het gaat zelfs zo, dat ik denk van zou ik minder genieten van het leven wanneer ik zou stoppen met suiker eten? Deze gedachte zorgt ervoor dat ik twijfel of ik wel wil lijnen. Want ik zou nooit meer zo veel zoetigheid kunnen eten als ik deed..

Zijn er mensen die dit herkennen? Zijn er mensen die stopten met suiker en hier na een tijdje geen last meer van hadden?

Ben heel benieuwd! Als iemand tips heeft hoor ik die ook graag
quote:likeflowers schreef op 01 februari 2017 @ 17:02:

[...]

Hm, daar ga ik ook eens op googlen! Super, dankjewel

Ze zijn van het merk Stevija.

Graag gedaan.
quote:Sue-Heck schreef op 01 februari 2017 @ 17:11:

[...]

Meelezer bedankt je voor de tip Stel je niet aan! Ik hoef geen bedankje, maar als er 10 mensen met hele nuttige reacties komen, is het irritant dat er uiteindelijk enkel op die ene negatieve reactie gereageerd wordt.
Het is echt een kwestie van gewenning. Na ongeveer een maand suikervrij afkicken zou je er vanaf moeten zijn. Even doorzetten dus!
quote:likeflowers schreef op 01 februari 2017 @ 17:01:

[...]

Bedankt voor de tip! Dat ga ik doen Ik weet niet af je ook echt wil afvallen, of enkel wil stoppen met snoepen. Maar mocht je af willen vallen, is het wel verstandig dat je niet te laag gaat zitten met je dagelijkse calorie inname. Dan krijg je namelijk honger en dan is het extra moeilijk om niet te snoepen. Success!
Hier ook moeite met de suikers laten staan. Ik probeer vooral cravings te voorkomen door 3 goede hoofdmaaltijden te nemen. Van het ontbijt maak ik vaak een feestje en ik gebruik vaak havermout. Vanmorgen bijvoorbeeld havermoutpap met cacao, pindakaas, banaan en wat pecannoten. Echt heerlijk en heb dan echt uren geen trek. Als ik wat meer tijd heb: pannenkoek van havermout of boekweit. Of deze crumble: http://www.lekkeretenmetl ... en-crumble/#comment-11994 (ik gebruik wel meer havermout en minder zaden, want 50 gram zaden is best calorierijk).

Met de lunch eet ik op het werk brood met ruim roomboter, kaas en tomaat. Daarbij 2 stuks fruit. In de koffiepauze op het werk is er vaak ook wat lekkers, het lukt me nu aardig dan 2 mandarijnen te eten. Het is ook prettig om wat om handen te hebben vind ik. 's Avonds doe ik mijn best een smakelijk diner te maken, ik experimenteer met allerlei recepten.

Mijn ervaring is ook dat smaak verzadigd, ofwel als iets je echt goed smaakt, dan taal je daarna niet direct naar allerlei rommel. 's Avonds 1 stukje pure chocolade, het is niet echt mijn favoriete chocolade, maar met één stukje ben ik er wel weer klaar mee en heb ik toch wat gehad. Soms maak ik chocolademelk van melk en cacao en een lepel kokosolie, vult ook goed. Verder maak ik graag (relatief) gezonde baksels voor tussendoor te eten, deze bijvoorbeeld: http://www.eetgoedvoeljegoed.nl/havermo ... -oven-2-0/

Mijn resultaat is nu 5,5 kilo eraf in 9 weken! Geen drastisch effect dus, maar hopelijk blijvend! En dan sta ik mezelf soms ook nog iets ongezonds toe hoor, maar daardoor heb ik het idee dat ik het wel beter kan volhouden. Succes!
quote:Always77777 schreef op 01 februari 2017 @ 16:50:

[...]

Mijn ervaring is dat je het dan gewoon niet zo lekker meer vindt. Maar op verjaardagen Kun je gewoon blijven snoepen toch? Af en toe genieten is ook niet erg. Alleen die eerste periode moet je heel streng zijn voor jezelf om de nieuwe gewoonte aan te leren.Ik heb er zelf niet echt ervaring mee, ik dacht dat je dan ook echt voor altijd van suiker af moet blijven omdat anders je bloedsuikerspiegel stijgt en je weer zin krijgt in suiker en dan weer terug bij af bent.
Deze link vond ik ook nuttig, en leuk filmpje:

https://sochicken.nl/suikerverslaving

https://www.youtube.com/watch?v=5y8UxtIoaH8
Ik ben gestopt en ik was een echte chocoholic!

Ik eet bijna geen suiker meer. Ik vul alles in in de app. Dan stop je vsnzelf met emo eten
Je moet 3 grote maaltijden op een dag eten en tussendoor probeer dan iets van fruit te nemen.

Zodra je dit doet zul je 's avonds minder de craving naar suiker hebben
quote:blondelady88 schreef op 01 februari 2017 @ 17:46:

[...]

Ik heb er zelf niet echt ervaring mee, ik dacht dat je dan ook echt voor altijd van suiker af moet blijven omdat anders je bloedsuikerspiegel stijgt en je weer zin krijgt in suiker en dan weer terug bij af bent.

Nou. Daar heb je wel een punt. Maar als je dat enkel doet met verjaardagen etc. Moet je echt de afspraak met jezelf maken om echt alleen dan 'toe te happen', denk ik. Maar het is wel makkelijker om er maar gewoon helemaal af te blijven, is mijn ervaring. Maar dat lukt niet altijd, vooral Kerst is een uitdaging als je zo veel mogelijk suikervrij eet...... en uit eten gaan natuurlijk ook......

Maar wel ervaring met meer energie! Dat vind ik wel het allergrootste pluspunt!
quote:zenga schreef op 01 februari 2017 @ 17:50:

Deze link vond ik ook nuttig, en leuk filmpje:

https://sochicken.nl/suikerverslaving

https://www.youtube.com/watch?v=5y8UxtIoaH8Ja! Dat zijn goeie tips indd!
Ik ben heel erg van het hartig, vooral paprika chips. En bij mij is het én én, snaaien en graaien. De knop is om en ik ben een paar weken aan het Sonja Bakkeren. Voor mij is het fijn, die richtlijn van wat ik kan eten, en ik sta er van te kijken dat de zin in snaaien zomaar weg is. Ik heb al verschillende dingen afgeslagen waar ik normaal van watertand, ik kan niet uitleggen hoe het werkt, ik denk dat het tussen je oren zit. Dat je besluit dat je dit ECHT niet meer wilt. Voordeel van Sonja is dat ik nu ook fruit eet en melkproducten neem, wat ik eerst niet deed. Ik merk ook bv dat mijn haaruitval veel minder is, ik ben nu een dikke 3 weken bezig. Ik denk inderdaad, en dat hoop ik ook, dat ik straks bewuster kan genieten van een gebakje, en dat het dan op is en ik voldaan ben en over ga naar de orde van de dag, in plaats van mezelf toe te schreeuwen dat dat lekker was en dat ik nog veel meer was, waardoor ik ga snaaien en weer spijt heb.
Ik heb een tijdje volledig suikervrij gegeten en gedronken. Afgezien van de natuurlijke suikers die in groenten en fruit bijv. voorkomen, maar geen toegevoegde suikers en zoetstoffen meer. Dit was nog behoorlijk moeilijk.

Ten eerste omdat het echt bijna óveral in zit, zelfs kruidenmixen en mayonaise enzo. Dat vergt toch wel wat creativiteit en wat meer tijd bij het boodschappen doen (alle etiketten lezen) en koken (hoe breng je de soep op smaak zonder bouillonblokje?).

Ten tweede had ik echt enorm last van afkick verschijnselen. Ik had van tevoren al op internet gelezen dat ik dit kon verwachten, maar het viel me toch behoorlijk zwaar hoor! Ik hield vol omdat ik een weddenschap had met mijn toenmalige vriend: als hij zou stoppen met roken, zou ik stoppen met suikers. Samen afkicken zeg maar. Ik hield erg van chocola, maar verder leefde ik al vrij gezond. Geen kant en klaar zooi, ik snoepte amper. Het ging bij mij dus echt om de verborgen suikers in bijv. boter, bouillonblokjes, brood e.d. Ik heb het een week écht zwaar gehad met zweetaanvallen, trillende handjes, hoofdpijn, slapeloosheid en een enórme suikerbehoefte echt niet normaal! Dat had ik normaal nooit! Toen merkte ik dus pas hoe verslavend suiker inderdaad is. Na een week was het ergste wel voorbij, en na in totaal 3 weken had ik nergens meer last van. Ik voelde me toen zó goed, echt bizar! Ik heb al van kinds af aan slaapproblemen, maar die waren toen als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik viel binnen een minuut in slaap, sliep ook echt goed en aan 1 stuk door, en werd na een uur of 6/7 compleet uitgerust wakker, waar ik voorheen minimaal 9 uur slaap nodig had! Ik had de hele dag door energie voor 10 en voelde me een stuk beter en gezonder dan daarvoor. Ik hield ook niet meer zo van zoetigheid. Voorheen hield ik van melkchocolade en lustte ik geen pure chocolade, vond ik te bitter. Maar toen ik na een paar weken een stukje melkchocolade proefde, vond ik het zelfs vies! Veel te zoet, en zelfs de 'gewone' pure chocolade vond ik al vrij zoet.

Echt bizar wat suiker met je kan doen. Inmiddels eet ik wel weer toegevoegde suiker, want ik vind het teveel moeite om apart te koken voor mij en mijn vriend, en het vergt toch wel veel moeite, tijd en geld om volledig suikervrij te eten. Maar ik probeer wel zo min mogelijk toegevoegde suikers te eten en zo lang ik dat doe, voel ik me goed. Ik merk het direct als ik iets met veel suiker heb gegeten, zoals een flink stuk taart op een verjaardag. Ik krijg hoofdpijn en voel me enorm moe daarna. Goede motivatie om het te laten staan dus ;).

Tip om te minderen met chocola: bouw het cacao-percentage op. Stap van melkchocola over op normale pure chocola. Als je daar aan gewend bent, stap dan over naar 70% pure chocola, daarna naar 80% etc. tot je zelfs de 90% pure chocola lekker vind. Dit is gewoon goed voor je (mits niet teveel uiteraard ;) ), en meestal heb je na 1 stukje ook echt wel genoeg daarvan.
Wat voor mij ook helpt: met een volle maag boodschappen doen, de tijd nemen voor het boodschappen doen (om bijv. etiketten te lezen), en niks ongezonds te kopen. Met een volle maag vind ik het zelf makkelijker om de verleiding te weerstaan om bijv. een reep chocola in mijn wagen te gooien. Als je het niet koopt, heb je het niet in huis, en wat je niet in huis hebt kan je ook niet eten. Als je dan 's avonds om 9 uur enorme zin in chocola krijgt, heb je gewoon pech gehad. Je hebt het niet in huis, en de winkels zijn dan vaak ook al dicht dus jammer de bammer. Op dat moment even moeilijk, maar achteraf ben je er blij mee ;)
quote:Tiswa schreef op 01 februari 2017 @ 17:27:

[...]

Stel je niet aan! Ik hoef geen bedankje, maar als er 10 mensen met hele nuttige reacties komen, is het irritant dat er uiteindelijk enkel op die ene negatieve reactie gereageerd wordt.

Doe jij eens even rustig joh. Diegene op wie ze reageerde was de eerste. Daarnaast is ze jou en ons niets verplicht.

TO, wat bij mij helpt: niet in huis halen. Ik loop doorgaans het koekjes- en chocolade schap voorbij. Geen goede tip als je pal naast de supermarkt woont, maar ik moet er voor in de auto stappen en als ik dus zin krijg in zoet, is het gewoon pech.
Ik ben ook nu een pasr weken bezig en echt, als je 2 weken volhoudt zul je zien dat je geen behoefte meer hebt aan suiker of snoep. je went dit echt snel af. En ik hoorde laatst iemand zeggen dat de smaak van er goed uitzien veel langer blijft hangen en veel meer voldoening geeft dan die reep chocola of dat koekje. Dat vond ik wel mooi. en als je toch iets wilt snoepen, bedenk dan wat echt de ultieme traktatie zou zijn en neem daar een beetje van. maar alleen dat en als je er niet aan kunt komen houdt het op. maar neem dan ook echt niets anders om te compenseren. want dat gebeurt bij mij. dan heb ik al een bak joghurt met honing en 3 crackers met pindakaas op voor ik besluit toch dat stuk chocolade te eten
Don't cry, buy a bag and move on.
quote:Tiswa schreef op 01 februari 2017 @ 16:46:

[...]

Serieus?? Van alle reacties die je krijgt, kies je deze uit om op te reageren??Nou inderdaad zeg, dat dacht ik ook!
Zo herkenbaar! Mij is het dus ook nog niet gelukt haha ik lees meer voor tips
Heel herkenbaar! Mijn motivatie om zo min mogelijk suiker te eten wisselt nogal. Als het voor mijn neus staat in de pauze op mijn werk of op een verjaardag kan ik dat echt moeilijk weerstaan.

Als ik de tijd neem voor boodschappen, goede recepten kies en heerlijke maaltijden eet, heb ik er een stuk minder moeite mee. Ik maak graag zelf groentebouillion en vries dat in porties in (ook een heel stuk minder zout dan die van de winkel), maar ik heb ook genoeg dagen dat ik al blij ben dat ik weer een maaltijd gekookt heb. Dan geef ik in de winkel ook veel makkelijker toe aan verleidingen.

Goede motivatie dit topic:-)
quote:Fleet schreef op 01 februari 2017 @ 18:49:

[...]

Doe jij eens even rustig joh. Diegene op wie ze reageerde was de eerste. Daarnaast is ze jou en ons niets verplicht.

TO, wat bij mij helpt: niet in huis halen. Ik loop doorgaans het koekjes- en chocolade schap voorbij. Geen goede tip als je pal naast de supermarkt woont, maar ik moet er voor in de auto stappen en als ik dus zin krijg in zoet, is het gewoon pech.Inderdaad! Wie ben jij om te bepalen waar ze op reageert. Mag ze dat lekker zelf weten. Er is nog zoiets als vrijheid van (vul maar in meningsuiting b.v.) Is dat jouw bijdrage, TO mag toch voor zichzelf opkomen. Ze zal zelf ook wel geprobeerd hebben om minder te nemen! Ze vraagt tips over het hoe en wat en over het volhouden. Haha net of ze na die reep chocolade dacht: "hmm misschien had ik eigenlijk nog meer moeten nemen, yes nog meer suiker erbij" Ben je prive ook zo? Zeggen wat iedereen wel en niet mag zeggen??
TO, wat mij ook hielp was zoete producten zoeken die iets minder calorien bevatten dan het reguliere snoepgoed/chocolade zoals het Zonnatura assortiment. Ik ben zelf geen fan van kunstmatige zoetstoffen maar wie weet vind jij dat wel iets. Weinig calorien, alleen wel bepaalde kunstmatige zoetstoffen.
Ik eet al jaren maar heel weinig suiker, maar zoals met elke verslaving, blijft het in je hoofd zitten en zo bij tijd en wijle komt in mijn hoofd dat ik suiker wil.

Maar dat heb ik handig opgelost: ik maak tegenwoordig mijn eigen chocolade, suikervrij. Zolang chocolade geen suiker en toevoegingen bevat is het zelfs zeer verantwoord in een gezond voedingspatroon, het bevat alleen wel wat meer calorieën.

Op deze manier heb ik toch de lusten, maar niet de lasten.
quote:spell68 schreef op 06 februari 2017 @ 21:19:

Ik eet al jaren maar heel weinig suiker, maar zoals met elke verslaving, blijft het in je hoofd zitten en zo bij tijd en wijle komt in mijn hoofd dat ik suiker wil.

Maar dat heb ik handig opgelost: ik maak tegenwoordig mijn eigen chocolade, suikervrij. Zolang chocolade geen suiker en toevoegingen bevat is het zelfs zeer verantwoord in een gezond voedingspatroon, het bevat alleen wel wat meer calorieën.

Op deze manier heb ik toch de lusten, maar niet de lasten.Mogen wij hiervan het recept ;) ajb? zou het graag zelf ook proberen en met mij nog meer dames hier gok ik
Beginnen met goed voor jezelf zorgen. Bij elk eetmoment eiwitten en vetten gebruiken, om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden en minder de neiging te krijgen om te snoepen.

Chocolade kan je ook bij een natuurvoedingswinkel kopen, met iets minder ongezonde suikers. Behoefte aan chocolade kan trouwens ook samenhangen met een tekort aan magnesium. En misschien kan je je aanwennen om natuurlijke suikers te gebruiken. Bijvoorbeeld zelfgemaakte appelmoes zonder toegevoegde suiker. Beetje kaneel erbij helpt de insulinegevoeligheid te verbeteren.

Wat chroom kan ook helpen om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden en minder de neiging te hebben om te snoepen. Gebruik zelf gistvlokken, waar onder andere chroom in zit. Vitamine B helpt bij de omzetting van eiwitten, vetten en koolhydraten.

Je kan eens googlen op insulineresistentie voor meer tips.
quote:merel2014 schreef op 08 februari 2017 @ 00:48:

[...]

Mogen wij hiervan het recept ;) ajb? zou het graag zelf ook proberen en met mij nog meer dames hier gok ik

Ja hoor:

Puur: 100 gr cacaoboter, 45 gr cacaopoeder, beetje gemalen koffie en 2,5ml stevia. Is ongeveer 700 kcal per 100 gr choco. Puurheid is ongeveer 98%.

Melk: 100gr cacaoboter, 35 gr cacaoboter, 40gr volle melkpoeder, wat gemalen koffie,3,0 ml stevia. Evt noten erin als je dat lekker vind. Puurheid is ongeveer 75%.

Je moet zelf wat vogelen met de verhoudingen, want wellicht vind je de melkchoco nog te puur, dan cacaopoeder verminderen.

Wel is het aan te raden om goede stevia te zoeken, zonder een bittere nasmaak, want dat vernaggelt de smaak, dat zou sunde zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven