Lijf & Lijn alle pijlers

Terugkomend hongergevoel

25-08-2016 23:04 111 berichten
Hallo,

Sinds kort ben volop gezond aan het eten. Koekjes, snoepjes, chips en frisdrank komen er niet meer in. Nu merk ik dat ik tussendoor steeds een soort hongergevoel heb, ook al als ik net heb gegeten. (Als ik bijvoorbeeld avond heb gegeten vult dat bijna niet) Is dit normaal, eet ik te weinig of moet ik de maaltijden meer gaan verspreiden? Kan ik gewoon een gezond tussendoortje nemen of kan ik het gevoel beter negeren? Tips zijn welkom!
quote:Miniatuurgedoe schreef op 26 augustus 2016 @ 08:03:

[...]

Inderdaad. Altijd weer die angst voor een gekookte aardappel... Ik vind gekookte aardappels heerlijk! Vooral met roomboter, spinazie en biefstuk!
Dit ziet eruit als een hongerdieet, geen wonder dat je honger hebt.

Als mensen hier zeggen dat ze het niet weinig vinden zijn die 150 cm en 45 kg of eten ze tussendoor stiekem meer dan ze denken.

Ik sluit me aan bij degenen die zeggen hou het eens een paar dagrn bij in een app (zelf heb ik de eet meter van het Voedingscentrum) en kijk of je ongeveer 2000 cal. Binnen krijgt. Je schrijft dat je gezond wil eten, niet of je wil afvallen.
quote:Browneyes22 schreef op 25 augustus 2016 @ 23:17:

Oja dat is wel handig. Hiervoor had ik een heel slecht eetpatroon waarbij ik echt zakken snoepjes en koekjes weg kon eten. Ik ben nog maar net bezig dus de overgang is natuurlijk wel groot. Ik merk dat het voor mij handiger is om direct met alles te stoppen ipv een koekje per dag te doen.

Mijn lijstje van vandaag:

Ontbijt:

Lichtbruine boterham met smeerkaas

1 appel

1 glas melk

Middageten:

1 lichtbruine boterham met smeerkaas

1 lichtbruibe boterham met kaas

1 glas water

Tussendoor:

2 a 3 glazen water

1 appel

Avondeten:

Boontjes uit pot

Aardappels

1 vegetarische groentenburger

1 glas water

Tussendoor:

Schaaltje magere yoghurt met musli

1 glas versgeperste sinaasappelsap

1 grote wortel

(Nu weer geneigd om een tussendoortje te nemen)

1298,6 calorieën. Inderdaad een hongerdieet. Dit gaven ze testpersonen na de oorlog, die ze eerst flink wilden laten afvallen. Om daarna te kijken wat het beste dieet is om weer snel op gewicht te komen. De uitkomst? Alles werkt goed om aan te komen. En iedereen kwam meer aan dan zijn startgewicht.

Anyway, je mag nog minstens 500 gezonde calorieën gaan toevoegen anders heb je grote kans op jojoën.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat het al genoemd is, maar download de app FatSecret (is gewoon gratis). Aan de hand van de gegevens die je over jezelf invoert, wordt berekend hoeveel calorieën je op een dag zou mogen/moeten eten. Vervolgens log je gewoon alles wat je eet (in het begin zou ik het ook echt even afwegen, want je verkijkt je er echt op hoeveel iets weegt) , en zo merk je vanzelf of je te veel of te weinig eet. Zorg dat je niet ver onder de aangeraden calorieën gaat zitten, want dan loop je de kans dat je lichaam in spaarstand gaat en dan help je je stofwisseling naar z'n grootje.
quote:elske1975 schreef op 26 augustus 2016 @ 09:33:

[...]

Ik vind gekookte aardappels heerlijk! Vooral met roomboter, spinazie en biefstuk!een aardappel is een superfood. Boordevol vitamine C en B en vezels!
En aardappelen bevatten maar weinig koolhydraten, zeker als je het vergelijkt met rijst en pasta.
Maak onderscheid tussen meningen/gevoelens en feiten. Sommige mensen VINDEN hier wellicht dat je niet te weinig eet, maar objectief is dat dus wel degelijk zo, aangezien je nog geen 1300 calorieen per dag aantikt. Tips als een beetje yoghurt eten tussendoor voor een vol gevoel zijn prima voor mensen die willen afvallen, maar in jouw geval is dat niet goed. Je moet juist calorierijke producten tussendoor eten.

En hou je verre van voedselhypes. Koolhydraten zijn evenmin de duivel als vetten en suikers. Gevarieerd eten, weet je wel.
quote:hebjehaarookweer schreef op 26 augustus 2016 @ 10:53:

En hou je verre van voedselhypes. Koolhydraten zijn evenmin de duivel als vetten en suikers. Gevarieerd eten, weet je wel.

Dit. Tenzij je o.b.v. medische indicatie bepaald(e) voedingsmiddel(len) moet mijden/minimaliseren.

En zoals altijd geldt, niet te veel van alles uiteraard.
quote:hebjehaarookweer schreef op 26 augustus 2016 @ 10:53:

Tips als een beetje yoghurt eten tussendoor voor een vol gevoel zijn prima voor mensen die willen afvallen, maar in jouw geval is dat niet goed. Dat is toch een goed tussendoortje voor iedereen? Dat heeft toch niets met afvallen te maken?
quote:Miniatuurgedoe schreef op 26 augustus 2016 @ 11:12:

[...]

Dat is toch een goed tussendoortje voor iedereen? Dat heeft toch niets met afvallen te maken?Yoghurt is inderdaad natuurlijk prima en hartstikke gezond, maar het werd hier specifiek aan TO aanbevolen omdat het weinig bevat en toch een vol gevoel geeft. En aangezien TO veel te weinig eet, lijkt me dat voor haar niet zo'n slimme tip. Vandaar.
Tenzij ze er een heleboel fruit en/of noten door roert, bijvoorbeeld. Ik leg het volgens mij niet goed uit. Sorry.
quote:honingbijtje schreef op 26 augustus 2016 @ 09:44:

Dit ziet eruit als een hongerdieet, geen wonder dat je honger hebt.

Als mensen hier zeggen dat ze het niet weinig vinden zijn die 150 cm en 45 kg of eten ze tussendoor stiekem meer dan ze denken.

Ik sluit me aan bij degenen die zeggen hou het eens een paar dagrn bij in een app (zelf heb ik de eet meter van het Voedingscentrum) en kijk of je ongeveer 2000 cal. Binnen krijgt. Je schrijft dat je gezond wil eten, niet of je wil afvallen.Mijn uiteindelijke doel is om 10 kilo af te vallen. Ik wil een gezond leven inslaan zonder die koekjes en snoepjes die mijn humeur zo beïnvloeden.
quote:strikjemetstippels schreef op 26 augustus 2016 @ 08:22:

Ik denk ook dat het te weinig is, inschatting 1250-1300 kcal. Ben je op dieet? Hoe lang ben je, hoe veel weeg je en beweeg je ook of zittend beroep?

Als je niet wil af vallen en op normaal gewicht bent kun je wel 2-3 boterhammen meer eten, of noten.Ik wil afvallen. Ik stond laatst op de weegschaal en ik schok zo erg! Daarna heb ik mn bmi berekend en omtrek enz, dat was nog veel schokkender. Er mag minstens wel 10 kilo af wat ik op een verantwoorde manier wil doen. Aan sport doe ik nog niet op dit moment, maar ben aan het kijken voor dw sportschool. Ik ben nog een student dus zit voornamelijk.
quote:lonelyryder schreef op 25 augustus 2016 @ 23:57:

Ik neem vaak een extra bakje rauwkost tussendoor of een kopje groentesoep van tomaat, brocoli of pompoen. Of een beker sojamelk. Op mijn werk neem ik weleems een latte machiato. Dat vult ook goed.

Nou eet ik wel veel meer groente dan jij denk ik.

Op de site van het voedingscentrum staat ook info over wat je over een dag verspreid kan eten en de hoeveelheden http://mobiel.voedingscen ... t-de-schijf-van-vijf.aspx

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe actief je bent.

Ik gebruik de app myfatsecret om mijn calorien en voedingstoffen bij te houden. Dat geeft bijvoorbeeld ook zicht op hoeveel vet/suikers/koolhydraten je binnenkrijgt.

Succes!Ik zal even een kijkje nemen. Dankjewel!
quote:Browneyes22 schreef op 26 augustus 2016 @ 11:45:

[...]

Ik wil afvallen. Ik stond laatst op de weegschaal en ik schok zo erg! Daarna heb ik mn bmi berekend en omtrek enz, dat was nog veel schokkender. Er mag minstens wel 10 kilo af wat ik op een verantwoorde manier wil doen. Aan sport doe ik nog niet op dit moment, maar ben aan het kijken voor dw sportschool. Ik ben nog een student dus zit voornamelijk.

Hoe lang ben je en hoe veel weeg je?

Als je wil af vallen op een verantwoorde manier en een succes volle manier, dan zijn die vragen van enorm belang. Want als jij zeg 1m70 bent en 80 kilo weegt, dan zou ik zelf meer eten dan die hoogstens 1300 kcal die je hier neer zetten. Ik zou nooit onder mijn BMR gaan zitten, de energie die je organen nodig hebben om goed te functioneren. En daar zit jij zeer waarschijnlijk onder, en de kans dat je dat vol houdt is niet heel groot. Goede nieuws is dat jij met 1500-1700 kcal zeer waarschijnlijk gewoon af valt (~1.5-2kg/maand), maar zo als gezegd hangt dit af van je lengte en huidige gewicht.
quote:Browneyes22 schreef op 26 augustus 2016 @ 11:36:

[...]

Mijn uiteindelijke doel is om 10 kilo af te vallen. Ik wil een gezond leven inslaan zonder die koekjes en snoepjes die mijn humeur zo beïnvloeden.

Dan moet je geen 2000 kcal nemen op een dag.

Zo fout dat er meerdere mensen denken dat vrouwen 2000 kcal per dag moeten hebben. Je hebt kleine, grote, drukke, inactieve vrouwen dus de behoefte is heel verschillend.

Als je jong bent verbruik je meer kcal dan dat je ouder bent dus zou je die 2000 kcal nog steeds eten word je dik.

Kijk eens of je een site kunt vinden waar je je BMR kunt berekenen. Volgens mij kan dat ook op de site van het voedingscentrum.

http://10xgezonder.nl/bmi-en-bmr-berekenen/ Snel even voor je opgezocht.

Succes.
anoniem_291501 wijzigde dit bericht op 26-08-2016 12:00
Reden: Link BMR berekenen toegevoegd
% gewijzigd
Ooooo, moutarde
quote:strikjemetstippels schreef op 26 augustus 2016 @ 11:53:

[...]

Hoe lang ben je en hoe veel weeg je?

Als je wil af vallen op een verantwoorde manier en een succes volle manier, dan zijn die vragen van enorm belang. Want als jij zeg 1m70 bent en 80 kilo weegt, dan zou ik zelf meer eten dan die hoogstens 1300 kcal die je hier neer zetten. Ik zou nooit onder mijn BMR gaan zitten, de energie die je organen nodig hebben om goed te functioneren. En daar zit jij zeer waarschijnlijk onder, en de kans dat je dat vol houdt is niet heel groot. Goede nieuws is dat jij met 1500-1700 kcal zeer waarschijnlijk gewoon af valt (~1.5-2kg/maand), maar zo als gezegd hangt dit af van je lengte en huidige gewicht.Ik ben 1.66 en weeg 78.8 kilo. 1.5/2 kilo per maand bedoel je?
quote:Browneyes22 schreef op 26 augustus 2016 @ 11:59:

[...]

Ik ben 1.66 en weeg 78.8 kilo. 1.5/2 kilo per maand bedoel je?

Ja, / = per

We hebben bijna zelfde lengte (ik ben net groter) en ik weeg 19 kilo minder, ik eet nu ~1500 kg om dat ik nog een paar kilo kwijt wil, ik val gemiddeld 1,6 kg/maand af. Jij zou prima 1600 kcal kunnen eten en flink af vallen, zonder dat je extreem veel honger hebt of crasht. Je kunt wel licht nog wat meer eten, maar het is lastig exact te bepalen, ik val ook meer af dan ik dacht (ik heb ook een zittend leven). Hou gewoon je eten bij in fatsecret, en hou bij hoe snel je af valt. Dan kun je altijd nog meer of minder eten.

Maar 1300 kcal, dat is echt heel erg weinig. Moet je zelf weten maar het honger gevoel zal dan sowieso blijven en het valt al wel onder crashen (denk ik).
quote:strikjemetstippels schreef op 26 augustus 2016 @ 12:07:

[...]

Ja, / = per

We hebben bijna zelfde lengte (ik ben net groter) en ik weeg 19 kilo minder, ik eet nu ~1500 kg om dat ik nog een paar kilo kwijt wil, ik val gemiddeld 1,6 kg/maand af. Jij zou prima 1600 kcal kunnen eten en flink af vallen, zonder dat je extreem veel honger hebt of crasht. Je kunt wel licht nog wat meer eten, maar het is lastig exact te bepalen, ik val ook meer af dan ik dacht (ik heb ook een zittend leven). Hou gewoon je eten bij in fatsecret, en hou bij hoe snel je af valt. Dan kun je altijd nog meer of minder eten.

Maar 1300 kcal, dat is echt heel erg weinig. Moet je zelf weten maar het honger gevoel zal dan sowieso blijven en het valt al wel onder crashen (denk ik).Jeetje mineetje...dat is inderdaad wel een stukje lichter dan ik! Ik hoopte zelf eerder ongeveer 1 kilo per week kwijt te raken. Chrash dieet ben ik zeker niet van plan,het zit er dan later weer net zo snel aan. Het is wel duidelijk dat ik wat meer moet gaan eten. Ik zit nog in de begin fase dus moet nog even kijken wat precies voor mij werkt. Er werden hier al een aantal dingen genoemd die.ik eigenlijk niet zo lekker vind. Even een alternatief daarvoor vinden. Die app zal ik zeker weten opzetten.
Ik zie dat je ook appels en grote wortels (is dat dan een winterpeen?) als tussendoortje eet. Ik weet niet hoe het komt en of meer mensen dat hebben, maar ik krijg dus altijd een heel vervelend hongergevoel van rauwe groente en fruit....
Winter is coming...
quote:Browneyes22 schreef op 26 augustus 2016 @ 11:36:

[...]

Mijn uiteindelijke doel is om 10 kilo af te vallen. Ik wil een gezond leven inslaan zonder die koekjes en snoepjes die mijn humeur zo beïnvloeden.maar structureel te weinig eten is evenmin gezond. BMR berekeningen zijn dubieus dus dat zou ik niet doen. Eet minimaal 1500 calorieen en zoek dan wat je max. kan eten zonder aan te komen. Val ook niet sneller af dan max. 2 kilo per maand. Dan ben je verantwoord bezig. En sporten moet natuurlijk.
Ik lees even met je mee
quote:S-Meds schreef op 26 augustus 2016 @ 12:54:

[...]

maar structureel te weinig eten is evenmin gezond. BMR berekeningen zijn dubieus dus dat zou ik niet doen. Eet minimaal 1500 calorieen en zoek dan wat je max. kan eten zonder aan te komen. Val ook niet sneller af dan max. 2 kilo per maand. Dan ben je verantwoord bezig. En sporten moet natuurlijk.Ja eens, 2 kilo per maand is nog 12 kilo per half jaar, dus zo lang ben je dan niet echt bezig voor grote veranderingen.
Strikjemetstippels ik heb geprobeerd de fatsecret app op mm mobiel te zetten. Hij geeft aan dat mijn streefgewicht veel te laag is voor mijn lengte en dat ik eigenlijk langs de ha zal moeten. Ik heb nu myfitnesspal erop gezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven