Lijf & Lijn alle pijlers

Teveel vitaminepillen geslikt

09-06-2017 16:53 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vorig jaar had ik ernstige klachten en bleek ik een vitamine B en D tekort te hebben. Toen ben ik elke dag flink gaan bijslikken. Nu zijn de niveaus voor B en D veel te hoog. Ik vroeg aan de doktersassistente of dit kwaad kon en zij zei dat ze het eigenlijk niet wist.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Is dit erg ongezond en wat voor klachten krijg je ervan?
Google is er een beetje te vaag over eigenlijk en ik verkies altijd ervaringen van anderen ;)
Hoe weet je dat het te hoog is?

Als je op verwijzing van een arts hebt laten bloedprikken, dan kun je toch de gevolgen met die arts bespreken?
Soleggiato schreef:
09-06-2017 16:55
Hoe weet je dat het te hoog is?

Als je op verwijzing van een arts hebt laten bloedprikken, dan kun je toch de gevolgen met die arts bespreken?
Mijn bloed is gecontroleerd en ik heb overleg gehad met de assistente maar die wist het dus niet, maar wel dat het veel te hoog was en ze noemde ook de waardes. En ik kan pas over een tijdje bij de arts terecht
-
smartieee wijzigde dit bericht op 09-06-2017 17:07
0.00% gewijzigd
Vitamine B is wateroplosbaar en dat zal je grotendeels uitplassen. Vit B6 kan soms wel kwaad. Vitamine D is vetoplosbaar en kan opstapelen. Vraag even goed na hoeveel te hoog je zit. Als het echt veel te hoog is moet je wel sneller bij je arts terecht kunnen.
Dank jullie wel

@veensteker: oke over die B hoef ik me dus geen zorgen te maken. Qua vitamine D zit ik op 190. Een gezond niveau is tussen 50 en 150 volgens mij. Dus dat lijkt me erg hoog.
Een teveel aan vitamine B6 kan de volgende dingen veroorzaken:

klachten van de zenuwbanen (neuropathie):
Tintelingen in de handen en voeten.
Branderig of pijnlijk gevoel in de voetzolen en handpalmen.
Verminderd of doof gevoel.
Spierzwakte.
Gestoorde coördinatie bij het lopen (ataxie).

Wel mee uitkijken dus.
Nou, dan mag de assistente dat bij de ha gaan navragen lijkt me
Je bent zelf een theepot
teveel B6 is niet goed.
Je kan je helemaal gaan zorgen maken over wat het kan veroorzaken, maar beter nu gewoon stoppen en dan kijken wat er gebeurt. Het kan ook dat je nog niet zo lang over dat maximum heen zit, dan is het in het algemeen niet zo erg voor een korte tijd. Waarschijnlijk zal het allemaal niet zo heel snel schadelijk zijn en anders merk je dat snel genoeg toch?
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Nu zijn de niveaus voor B en D veel te hoog.
Reden om voorlopig te stoppen zou ik denken met mijn boerenverstand. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb werkelijk waar nog nooit iemand gehoord die een TE hoog vit D gehalte heeft.
De zon maakt vit D aan dus dan zouden alle mensen die langdurig aan de zon blootgesteld worden ziek, zwak of misselijk moeten zijn. :no:
JustcallmeTuT schreef:
10-06-2017 21:15
Ik heb werkelijk waar nog nooit iemand gehoord die een TE hoog vit D gehalte heeft.
De zon maakt vit D aan dus dan zouden alle mensen die langdurig aan de zon blootgesteld worden ziek, zwak of misselijk moeten zijn. :no:
Je lijf maakt maar een klein percentage vitamine D aan door de huid. De rest moet je aanvullen middels voeding en supplementen.
Je kan door de zon vitamine d 2 omzetten in d3. Als je geen d2 binnenkrijgt kan je ook geen d3 maken en dat is de vitamine d die je nodig hebt. De vit d tabletten die je kan slikken hebben geen zon nodig omdat ze al bestaan uit d3.
En dan nog breekt het lichaam te veel aan vit D af.
JustcallmeTuT schreef:
10-06-2017 21:47
Nee, want het is geen wateroplosbare vitamine. Het lichaam slaat dit op in de vetcellen.
veensteker schreef:
10-06-2017 21:42
Je kan door de zon vitamine d 2 omzetten in d3. Als je geen d2 binnenkrijgt kan je ook geen d3 maken en dat is de vitamine d die je nodig hebt. De vit d tabletten die je kan slikken hebben geen zon nodig omdat ze al bestaan uit d3.
Whut? :bonk:
Door de zon wordt cholesterol omgezet in vitamine D.
JustcallmeTuT schreef:
10-06-2017 21:47
Bedoel je niet dat bij een voldoende D niveau het lichaam geen nieuwe D meer aanmaakt door de zon?
Ik meende dat in Mediteraanse gebieden gebleken was dat bij 250 nmol/l het lichaam geen nieuwe vitamine D meer aanmaakte.
Wat zijn die niveaus dan TO, want mijn ervaring is dat huisartsen heule lage waardes als 'normaal' hanteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven