Lijf & Lijn alle pijlers

Vreet buien...tips?

28-02-2018 20:57 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik ben 23 jaar, 170 cm en weeg ongeveer 64 kg. Over het algemeen eet ik gezond. Ik kook altijd zelf en hou van nieuwe recepten en afwisseling. Ook eet ik voldoende fruit en groente.

Wel heb ik een vervelende gewoonte. Ik eet soms een halve zak snoep of een halve reep chocola op zonder er eigenlijk bij na te denken. Dit is jaren geleden begonnen als emotie eten(thuis huiselijk geweld, en dat at ik dan weg op mijn kamer)
Nu ik uit huis ben(ruim 2 jaar nu) merk ik dat ik het nog niet echt onder controle heb. Ik kan het gewoon niet bij 1 koekje houden. En achteraf heb ik er spijt van.

Ik probeer altijd wel gezonde alternatieven te eten zoals groente met hummus of een stuk fruit.

Hebben jullie tips voor mij. Tips over vullende en gezonde snacks zijn ook welkom (handig voor de 4 uur dip)
Ik heb geen ongezond gewicht, maar ik merk dat ik hier niet blij van word en ik wil voorkomen dat ik aankom door dit eetgedrag. Ik zou eerder wat vet kwijt willen(3-5 kg)

Ook eet ik het liefst natuurlijk en bio. En dat staat haaks op die gekke vreetbuien met suiker en vet.

Groetjes!
Onze tijd is nu.
Wat een onzin dat 64 flink is bij 1.70. Daar tegenover vind ik 52 bij 1.68 richting te dunne kant. Het zal allemaal wel niet zo zwart/wit zijn uiteindelijk.

TO: Ik denk dat het belangrijk is om te ervaren dat je het niet nodig hebt en dat je die snoepdrang kan weerstaan. Daarnaast is het moeilijker om halverwege te stoppen omdat je dan al die suikers al binnen hebt gehad en nog meer, meer, meer wil. Beter zorgen dat je er niet aan begint.

Afkicken van suikers en weet wat je eet. Als je eigenlijk verder gezond eet dan heb je ook wel inzicht in eten en weet je welke keuzes je kan maken m.b.t. beperkt suiker/zout.

Mij helpt het altijd als ik mezelf ga verdiepen in gezonder eten en wat troepeten met m'n lichaam doet. En ik haal niks in huis (buiten 85% chocola om, dat is het enige wat ik eet qua snoep/koek).

En helaas is het devies gewoon doen :)
Alle reacties Link kopieren
Als je last hebt van vreetbuien ga dan niet lijnen totdat je je vreetbuien opgelost hebt. Deal met je de emoties die ervoor zorgen dat je gaat eten zonder jezelf ervan af te leiden.

T voedsel bij een vreetbui vervangen lossen t onderliggende probleem niet op.
FunnyFace8 schreef:
28-02-2018 21:30
Haal het niet meer in huis. En ga met een volle maag naar de supermarkt.

Hou ook je calorieen eens bij in een app zoals MyFitnessPal. Dan zul je zien wat een calorieen je binnenkrijgt. Ik vind 64 kilo namelijk best flink bij 1.70 m, tenzij je een super gespierde sporter bent ofzo.
WTF. Dat is gewoon prima binnen het gezonde BMI voor 1.70. Dan mag je zelfs nog tot een kilo of 72 wegen. Dus dat JIJ veel dunner bent wil niet zeggen dat je met 64 kg 'flink' bent. Lekker kortzichtig.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar om iemand die een gezond gewicht heeft en zelf tevreden is over haar lijf aan te praten dat ze best flink is. Ze wil er helemaal niks af, ze wil alleen van haar vreetbuien af.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
28-02-2018 21:30
Haal het niet meer in huis. En ga met een volle maag naar de supermarkt.

Hou ook je calorieen eens bij in een app zoals MyFitnessPal. Dan zul je zien wat een calorieen je binnenkrijgt. Ik vind 64 kilo namelijk best flink bij 1.70 m, tenzij je een super gespierde sporter bent ofzo.
Ben je wel helemaal goed?

TO, er is absoluut niets mis met een halve!!! chocoladereep eten! Minder streng zijn voor jezelf en je niet gek laten maken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sinds wanneer is een halve chocoladereep eten een vreetbui?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan met van alles te maken hebben oa je bloedspiegelniveau wat dropt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je teveel suiker in de middag eet, het dropt en je weer cravings savonds krijg. Een oplossing zou zijn om de suikers met iets natuurlijks te vervangen of op een suikerloos dieet te gaan. Maar dat is maar één van de velen oorzaken. Ik zal beginnen met een eetdagboek bij te houden om te zoeken naar je 'probleem' of te kijken naar je patronen daarin.

Ik ben ook heel slank geweest (48 kg bij 158) maar had alsnog veel vetjes op plekken en veel meiden met dezelfde maten zagen er heel anders uit. Bleek dat ik heel weinig spiermassa had en ja spier weegt meer dan vet. Te erg van de weegschaal uitgaan moet je dus niet doen. Zelf sta ik hoogstens 1 x per maand op de weegschaal en als ik bezig ben met een goal te halen maak ik foto's.
Alle reacties Link kopieren
En mensen die 48 kg wegen bij 158 hebben echt andere problemen dan 'veel vetjes' op plekken.

Ik ga dit topic verwijderen uit mijn lijst, vooraleer ik iets zeg waarvan ik spijt krijg.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
28-02-2018 22:58
En mensen die 48 kg wegen bij 158 hebben echt andere problemen dan 'veel vetjes' op plekken.

Ik ga dit topic verwijderen uit mijn lijst, vooraleer ik iets zeg waarvan ik spijt krijg.
Veel vetjes is overdreven. Ik had wel wat vet op plekken waarvan je dat niet zou bedenken met dat gewicht destijds. Er zit gewoon écht een verschil in je hoeveelheid spiermassa met hoe je er bij een bepaald gewicht kan uit zien. Ik weeg nu overigens ook zo'n 9 kilo meer dan toen, ga alsjeblieft niet doen alsof we hier anorexia patiënten aan het uithangen zijn.
Soms een zak chips en een halve reep is doodnormaal. Waarom maak je daar zo een punt van? Ontspan. Door dat spastische gedoe krijg je juist een slechte relatie met eten.
Alle reacties Link kopieren
celinaew schreef:
28-02-2018 23:06
Veel vetjes is overdreven. Ik had wel wat vet op plekken waarvan je dat niet zou bedenken met dat gewicht destijds. Er zit gewoon écht een verschil in je hoeveelheid spiermassa met hoe je er bij een bepaald gewicht kan uit zien. Ik weeg nu overigens ook zo'n 9 kilo meer dan toen, ga alsjeblieft niet doen alsof we hier anorexia patiënten aan het uithangen zijn.
Je lichaam heeft vet nodig natuurlijk. Dat je dat 'een probleem' vond, vind ik niet zo gezond idd. Net zoals sommige reacties hier.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Bblientje schreef:
28-02-2018 23:17
Soms een zak chips en een halve reep is doodnormaal. Waarom maak je daar zo een punt van? Ontspan. Door dat spastische gedoe krijg je juist een slechte relatie met eten.
Dit.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
djengaz schreef:
28-02-2018 22:17
Wat een onzin dat 64 flink is bij 1.70. Daar tegenover vind ik 52 bij 1.68 richting te dunne kant. Het zal allemaal wel niet zo zwart/wit zijn uiteindelijk.

Je moet je noch meten met alle vrouwen in Nederland die overgewicht hebben (plm 50% van alle vrouwen) noch met degenen die nét nog een acceptabel gewicht hebben maar net onder de grens zitten van overgewicht.

Eerder moet je streven een gewicht te hebben netjes in het midden van het groene vlak van de quetelet-index.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Eet je uberhaubt wel genoeg en verdeeld over de dag?
Als ik te weinig eet heb ik savonds ook de neiging 5 koekjes ipv 1 bij de koffie te pakken.
Ik heb hetzelfde probleem maar een ander oorzaak. Ben er nu ook erg mee bezig dus hier mijn tips:

-Ongezonde dingen gewoon niet in huis halen
-Zorg dat je suikerspiegel zo stabiel mogelijk is, dus minder koolhydraten en meer goede vetten
-Zorg dat je weet wat je gaat pakken zodra je een dip krijgt. Mijn alternatieven zijn bij voornamelijk zoete trek:
•Gedroogde pruimen of ander fruit. Let er op dat het zonder zonnebloemolie is
•Kaneel strooien op fruit zoals banaan of appel
•Noten
•Rijstwafel met een beetje appelstroop of chocopasta
•Pure chocola in huis halen. Daar kun je op een of ander manier geen hele reep van eten. Als je er niet van houdt, blijf zoeken. Heb echt een paar favorieten nu.
•Lekkere thee met smaakjes

Blijf zelf onderzoeken waar het probleem is en wat goede alternatieven zijn. Wanneer je voorbereid bent zal zo'n bui minder erg zijn.

Succes!
retrostar schreef:
28-02-2018 23:48
Je moet je noch meten met alle vrouwen in Nederland die overgewicht hebben (plm 50% van alle vrouwen) noch met degenen die nét nog een acceptabel gewicht hebben maar net onder de grens zitten van overgewicht.

Eerder moet je streven een gewicht te hebben netjes in het midden van het groene vlak van de quetelet-index.
Ik wil het hier mee eens zijn, maar eigenlijk geld dit niet voor iedereen. We zijn allemaal anders gebouwd. Mijn BMI is bijvoorbeeld maar 18.5 of 19, maar dat is voor mij de norm. Zwaarder of lichter word ik haast niet (een enkele uitspatting of zware griep daargelaten), en voelt ook niet goed voor mijn lijf. Ik zou iedereen aanraden vooral in de spiegel te kijken, en naar hoe je in je vel zit en hoe je kleding past. Dan kom je er met een beetje gezond verstand vanzelf achter of je te zwaar bent of niet, en of je wellicht meer moet bewegen.
In huis hebben = opeten.

Als je het niet in huis hebt dan is het even grr maar dat gaat wel weer over. Ik heb met vette snacks minder moeite mezelf in te houden dan met suiker-snacks waar ik bijna altijd teveel van eet. Ik mijd nu bijna alle suiker principieel en dat is makkelijker vol te houden voor mij dan af en toe een beetje. En 64kg bij 1.70m is toch keurig?
Alle reacties Link kopieren
64 kilo bij 1.70 aan de flinke kant??
Sorry, maar wat een belachelijke uitspraak.

Dit is een prima gewicht , slank en wat betreft bmi zit je dan keurig in het midden.

Ik begrijp niet dat je dat gaat zeggen tegen iemand.
Zeker als te lezen is dat ze onzeker is over haar eetgewoonte.
Praat haar nog meer onzekerheid aan.

Aan de flinke kant..
Nou ja zeg.
Susan schreef:
28-02-2018 22:38
Wat raar om iemand die een gezond gewicht heeft en zelf tevreden is over haar lijf aan te praten dat ze best flink is. Ze wil er helemaal niks af, ze wil alleen van haar vreetbuien af.
Helemaal mee eens.
Laat je niets wijsmaken, je gewicht is prima!
doornroosje9 schreef:
28-02-2018 22:49
Sinds wanneer is een halve chocoladereep eten een vreetbui?
+1
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
01-03-2018 00:18
Ik wil het hier mee eens zijn, maar eigenlijk geld dit niet voor iedereen. We zijn allemaal anders gebouwd. Mijn BMI is bijvoorbeeld maar 18.5 of 19, maar dat is voor mij de norm. Zwaarder of lichter word ik haast niet (een enkele uitspatting of zware griep daargelaten), en voelt ook niet goed voor mijn lijf. Ik zou iedereen aanraden vooral in de spiegel te kijken, en naar hoe je in je vel zit en hoe je kleding past. Dan kom je er met een beetje gezond verstand vanzelf achter of je te zwaar bent of niet, en of je wellicht meer moet bewegen.
Dat jij tevreden bent met zo'n laag bmi, prima.
Maar ga dan een ander niet vertellen dat ze 'best stevig' is met een zeer gezond (gezonder dan jouw) bmi.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
28-02-2018 22:49
Sinds wanneer is een halve chocoladereep eten een vreetbui?
En dit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties. Ook qua mijn gewicht. Is idd niet te zwaar. Maar als mensen dat zeggen ga ik toch altijd even nadenken.

Jezebellebel, die gedroogde pruimen is een goeie. Thanks.

'Vreetbui' is misschien een heftige benaming voor een halve chocolade reep. Maar omdat het toch vrij ongecontroleerd gaat en ik daarna er van baal heb ik het toch zo genoemd.
En voor de duidelijkheid. Ik vind het niet erg als ik zo nu en dan geniet van chocola, vind het heerlijk, maar vaak kan ik niet maat houden en dat wil ik anders.
Of bijvoorbeeld als ik een zak snoep in de auto heb staan. Voor ik het weet is ie leeg! (Daar ga ik nu dus geen zak snoep meer zetten)
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb dit probleem met drinken; zodra ik een glas van iets voor me heb, moet het leeg. Hierdoor dronk ik heel veel frisdranken en was ik aardig aangekomen.
Opgelost door alleen maar water te gaan drinken, het glas moet nog steeds leeg maar het enigste nadeel is dat ik vaker moet plassen.

's avonds snack ik ook wel redelijk wat weg. Maar hier hou ik overdag rekening mee en eet ik vaak gezonder/minder. Op deze manier krijg ik nog wel de benodigde vitamines maar kom ik calorie technisch gewoon uit in de avond en neem ik niet te veel calorieën tot me waardoor ik aankom.

Nou moet ik wel toevoegen dat ik als man meer kan eten voor ik mijn plateau raak dan een vrouw. Daarbij sport ik ook relatief intensief, dus 'weinig' eten overdag is niet bepaald heel weinig conform de norm die je waarschijnlijk voor je hebt.
doornroosje9 schreef:
28-02-2018 22:49
Sinds wanneer is een halve chocoladereep eten een vreetbui?
Dat vraag ik me ook af. Een halve reep eten en dan de andere helft weer de kast in.
Om met juffrouw Ank te spreken; dat vinden wij heel bijzonder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven