Lijf & Lijn alle pijlers

Wanneer spoedtandarts

19-12-2012 16:13 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik ben geen fan van de tandarts.. Ik verzorg mijn gebit goed, poets twee keer per dag, flos, en ga naar de mondhygienist.. Maar ik ben al jaaaren niet meer bij een tandarts geweest. Had eigenlijk ook nooit wat met mijn gebit, nooit gaatjes gehad, en al mijn verstandskiezen zitten nog fijn op de plek waar ze horen.

Ik had al een hele tijd een verstandskies waar een stukje vanaf was, dat was gebeurd toen ik een paar jaar geleden eden tijd in het buitenland werkte. Nouja, ik dacht in NL wel dat ding te laten trekken, maar hij deed eigenlijk geen pijn.

Tot.... Een week geleden.... Sinds dien heb ik een kloppend en stekend gevoel in mijn kaak. Ik had nog hoop dat het vanzelf over zou gaan maar helaas... Het wordt alleen maar erger denk zelf dat er een zenuw bloot is komen te liggen, of dat er iets is gaan ontsteken. Ik heb een tandarts gebeld en ivm de kerstdagen heeft die over een dikke twee weken pas tijd. Heel begrijpelijk. Dus ren afspraak geplant in het nieuwe jaar.

Maar mijn vraag aan jullie: wanneer mag je de "crisisdienst" bellen? Ik heb altijd het idee dat je dan kermend op de bank moet liggen met een ijscompress tegen je wang? Jullie mening graag....
even rondbellen naar andere tandartsen in de buurt
inderdaad goed blijven bellen, en niet de feestdagen mee ingaan.

Ga ook pijnstillers slikken. ( Ibrufen)
Zou je dat ook doen als je al een afspraak met een tandarts hebt staan? Is dat niet onbeleefd ofzo??
Ik denk dat je altijd wel mag komen, als je er echt zo last van hebt.

Maar kijk wel ff naar de prijzen want ik denk dat je je daar wel kapot van schrikt. Bij crisis tandarts ligt de prijs echt een stuk hoger.

lesson learned controle loont
Ik denk dat je altijd wel mag komen, als je er echt zo last van hebt.

Maar kijk wel ff naar de prijzen want ik denk dat je je daar wel kapot van schrikt. Bij crisis tandarts ligt de prijs echt een stuk hoger.

lesson learned controle loont
nee hoor, je hebt last, dus als er een andere tandarts eerder tijd heeft zou ik dat gewoon doen
Ik ben een keer zo een praktijk binnen gerent, ze zagen dat ik kiespijn had. Blijven hameren dat het niet langer kan.
Kloppend gevoel wijst op een ontsteking. Gaat niet vanzelf over.

Als je veel pijn hebt is dat wel een reden om niet te wachten. Ik weet dat er in Amsterdam een centraal nummer is waar ze een lijst bijhouden van tandartsen die beschikbaar zijn. Een vriend van mij belde er een keer naartoe: je krijgt dan eerst een soort telefonische screening:

1. "wie is uw tandarts? Die heb ik niet.

2. wanneer bent u voor het laatst bij een tandarts geweest? 10 jaar geleden.

3. Hoe bent u verzekerd voor tandartskosten? Dat ben ik niet".

"Goed, we gaan kijken of er iemand is die u wil behandelen". Na een half uur een telefoontje. er is een tandarts en die heeft vanvond om 20.00 uur tijd. U moet voor de behandeling 300 euro contant betalen. Dan wordt er gedaan wat nodig is, of tot de 300 euro op is.

Hij was dus blijkbaar ingedeeld in de categorie "onverzekerde patient met een rot gebit".

Werd uiteindelijk inderdaad wel een wortelkanaalbehandeling.
Ik heb een vaste tandarts, maar voor spoed ben ik wel eens bij de weekendtandarts geweest. Wellicht het proberen waard als je van de week geen gehoor krijgt.
odi et amo
Brrr wortelkanaalbehandeling klikt doodeng, de tandarts die ik belde heeft me inderdaad ingedeeld in de rot-gebit categorie... Ik ben trouwens wel verzekerd voor tandarts dacht ik
quote:nettel schreef op 19 december 2012 @ 16:22:

Ik ben trouwens wel verzekerd voor tandarts dacht ik Ook voor spoedtandartsen?
Gen flauw idee? Is dat wat anders?

Heb nu een stuk of vier andere tandartsen gebeld, maar geen van allen bereikbaar.... "we zijn bereikbaar op maandag en woensdag tussen 8 uur 15 en half 12"
Wortelkanaalbehandeling valt alles mee! Ik heb er helaas al 4 gehad, maar geen trauma aan opgelopen.
quote:nettel schreef op 19 december 2012 @ 16:37:

Gen flauw idee? Is dat wat anders?Geen idee, maar verzekeringsmaatschappijen proberen overal onderuit te komen
Houd er rekening mee dat er bij een ontsteking niet altijd direct behandeld kan worden. (Heb het ooit gehad bij een verstandskies, toen moest eerst de ontsteking weg voor de kies er uit kon).

Wat ik je zou adviseren, is om zelf dus direct al actie te ondernemen om die ontsteking zsm weg te krijgen. Dat lukt het beste met ontstekingremmende medicijnen.

Ik zou adviseren om met je huisarts/apotheek te overleggen of je Ibuprofen poeder in een flinke dosis kunt krijgen. De pillen doen bij kiespijn niet veel, maar de oplospoeder (innemen met water) helpt wel snel. (En die ervaring heb ik van meer mensen met ontstekingen gehoord).
Ik werk bij een tandarts en in een verstandskies wordt geen wortelkanaalbehandeling gedaan die zal getrokken worden.

In het weekend of vakantie oid gelden dezelfde tarieven alleen komt er 1 code meer bij ongeveer 40 toeslag omdat het buiten de gewone werktijden is.

Maar dat is bij iedere tandarts verschillend er zullen vast uitbuiters tussen zitten.
En een ontsteking bij een kies gaat niet weg met ontstekingremmers het onderdrukt alleen de pijn
Hier in de regio is er altijd een tandarts die spoeddienst naast zijn praktijkdienst draait.

Als je echt niet meer kunt slapen van de pijn zou ik die bellen.

Heb ik zelf al een paar keer gehad omdat mijn eigen tandarts geen tijd had.

Ben ook al regelmatig naar de weekendtandarts geweest omdat ik over de grond kroop van de pijn. Slecht gebit helaas.
quote:nettel schreef op 19 december 2012 @ 16:37:

Gen flauw idee? Is dat wat anders?

Heb nu een stuk of vier andere tandartsen gebeld, maar geen van allen bereikbaar.... "we zijn bereikbaar op maandag en woensdag tussen 8 uur 15 en half 12"

Je woonde in Groningen toch? Dit vond ik op de site van de tandarts van mijn vriendje:

Voor spoedgevallen tijdens onze openingstijden verzoeken wij u voor 10:00 uur s'ochtends te bellen. Dan kunt u meestal dezelfde dag nog bij ons terecht.Voor spoedgevallen buiten onze openingstijden, kunt u de dienstdoende tandarts bereiken op telefoon nummer: 050-535 0370.

Sterkte!
Mmm... Ik kruip dus nog echt niet over de grond, en een normaal ibutje doet het nog prima. Mét ibu is het een onplezierig gevoel met vlagen pijnlijk, en ik moet zegmaar met de ene kant van mn mond kauwen enzo. Zonder ibu is wel naar en pijnlijk, maar ook nog wel leefbaar.

@framboosje, zou je het raar vinden als hiervoor de spoeddienst gebeld zou worden??
Het puntje is dat het natuurlijk wel invloed heeft op mn gemoedstoestand en om nu 3 weken aan de ibu te zitten.. Daarnaast en ik nog bang dat het tijdens de kerst erger wordt

As het nu Echt Heel Veel pijn deed was het simpeler geweest..

Ik denk dat ik morgenochtend iig een rondje bel, een nacht hou ik echt nog wel uit. Misschien is er toch een tandarts met een gaatje (let op het woordgrapje!).
Ik ben ook geen fan van de tandarts en nadat ik het echt niet meer uithield van de pijn, toch weer gewoon bij 'mijn' eigen tandarts terecht gekomen.

Als je belt voor een afspraak krijg ik altijd te horen: als het niet gaat, meteen bellen en we zetten je er tussen. Dus mijn advies: bel direct morgen en leg het uit. Want de spoedtandarts zit niet te wachten op patiënten als je voor de Kerst nog bij je eigen tandarts terecht had kunnen komen.
gewoon je tandarts nog eens bellen dat het echt niet gaat, en je ook met 4 PCM niet hebt geslapen vannacht.. werkte bij mij in elk geval en kon 's middags terecht..
Als jij last hebt, gaan!! Dadelijk zit je er met de feestdagen mee.. Gewoon rond blijven bellen en anders de spoedtandarts bellen, prijzen daarvan liggen wel hoger.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven