Lijf & Lijn alle pijlers

Wat helpt tegen eetbuien?

01-03-2020 10:08 57 berichten
Ik heb enorm last van eetbuien, al jarenlang. Dan praat ik niet over een rol koekjes. Nee, het is een rol koekjes, een bak ijs, een reep chocolade, een half brood en 5 croissantjes.. Vervolgens compenseer ik dmv braken. Ik ben nu eindelijk in behandeling, maar die is erg anorexia-gericht. Ik heb wel ondergewicht, en dat in combinatie met eetbuien. Het is meer een combinatie tussen anorexia en boulimia.

Ik heb al van alles geprobeerd. Een normaal eetpatroon volgen, voldoende eten, afleiding zoeken, koolhydraatarm eten of juist wel veel koolhydraten. Puur op wilskracht kan ik soms een paar dagen zonder, maar daarna breek ik. Kamp er nu al zeven jaar mee..

Oorzaken zijn heel divers, van stress tot verveling en sterke gewoontepatronen.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen, en hoe zij er vanaf gekomen zijn.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
01-03-2020 10:55
Dat vind ik erg kort door de bocht.
Soms heb je meer aan ervaringsdeskundigen dan aan profs.
Als die ervaringsdeskundige genezen is, ja. Niet als de ene zieke zijn gedachten op de andere zieke projecteert. Dat is schadelijk.
kerst schreef:
01-03-2020 10:47
Goede post
Koekoek.
Wat helpt tegen eetbuien is de eetstoornis klemzetten. Dat betekent geen eetbuien óf een afgesproken aantal gekaderde, geplande eetbuien in overleg met je behandelteam. Niet compenseren. Voldoende eten. Eten waar je trek in hebt. Wanneer je wat doorschiet, niet negatief oordelen, maar goed voor jezelf blijven zorgen, niet compenseren en gewoon verder gaan. Om de eetstoornis klem te zetten zul je vaak hulp van anderen nodig hebben; het uitspreken van je doelen en hen vragen je hierbij te ondersteunen. Het uitspreken van je drangen zodat de eetstoornis niet stiekem te werk kan gaan. Leren kennen wat werkt voor jou op de moeilijke momenten waarop je de eetstoornis hebt klemgezet; wat heb je nodig om die tijd door te komen? In kaart brengen wat nog meer tot eetdrang leidt, dus gedachten en gevoelens opschrijven. Vervolgens leren daar op een constructievere manier mee om te gaan.

Dit is een hoop werk natuurlijk, dat weet je zelf ook. En het zal niet altijd goed gaan. Het belangrijkst is dus dat wanneer het niet goed gaat, dit signaleren en je herpakken zonder te compenseren (dat zal ook nogal wat van je vragen, dus schakel je hulptroepen in zij het in je behandelteam, je eigen netwerk of social media, wellicht alledrie!)

Herstellen van een eetstoornis vraagt begrenzing van de eetstoornis en liefde en zelfcompassie om te dealen met wat er is wanneer je dus niet toegeeft aan de eetstoornis (of dat nou minderen is, skippen, braken, compenseren op andere wijze of eetbuien). Besef dat er niet slechts 2 mogelijkheden zijn: geen drang of toegeven aan de drang, maar dat er een tussenstap is waarbij je wél de drang ervaart, maar er niet aan toegeeft. Wat je nodig hebt in die tussenstap is het belangrijkst en dat is over het algemeen niet een strenge stem die je vertelt wat je allemaal moet doen en wat je allemaal niet goed doet. Dat is vaker een benadering vanuit liefde en zelfcompassie om mild te zijn en goed voor jezelf te zorgen zodat je het destructieve eetgedrag steeds minder nodig hebt.

In het kort dus:
Je houden aan je eetlijst.
Wat heb je nodig om dat te doen? a) praktisch en b) emotioneel?
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 12:00
0.09% gewijzigd
retrostar schreef:
01-03-2020 10:30
Ik kan ook een rol koekjes eten hoor. Na de eerste, als ik niet heel duidelijke limieten heb gesteld bijvoorbeeld 1 koekje van 20 gram per 24 uur, dan verzwakt mijn weerstand als het koekje nauwelijks in mijn mond zit. Het zit diep in onze fundamentele behoeften ingeschapen om zoveel mogelijk lekker eten te willen eten, koolhydraten en vetten, en het liefste lekker gebakken samen. Daar doen we alles voor, dus dat het moeilijk is dat is zeker.

Het is heel tegennatuurlijk om na een koekje willen en wetens te stoppen, maar als je niet tot 100 kg wil uitgroeien dan moet je alles in goede banen leiden. Voor een heel enkele "van nature slanke" persoon zal dit niet in die mate gelden hoewel ik ook deze personen tenslotte dikker heb zien worden toen ze werkloos thuis kwamen te zitten.

Wat je dus moet doen is limieten stellen, of het lekkerste eten verbannen en alleen nog maar "gezond" voer in huis halen. Dan wordt het makkelijker, maar willen en willen kunnen twee verschillende dingen zijn. Succes!
Je hebt echt geen idee hoe een eetstoornis werkt he. “Iedereen” eet wel eens een rol koekjes. Dit is iets heel anders.
rebecca_90 schreef:
01-03-2020 10:40
Bedankt voor jullie reacties. Mijn therapeut is op de hoogte van mijn eetbuien en compensatiegedrag. Ik heb haar tips ook opgevold, zoals bepaalde patronen doorbreken, samen met iemand naar de supermarkt etc. Maar dan verzint mijn eetstoornis telkens iets nieuws, zo is het nu de gewoonte om s avonds/s nachts eetbui eten te bestellen...
.
Natuurlijk verzint de eetstoornis steeds iets nieuws. Het is jouw verantwoordelijkheid om dit uit te spreken, zelf te begrenzen en hulp te vragen van anderen. Hoe meer je uitspreekt des te meer anderen je ook kunnen helpen, maarja uitspreken is moeilijk want dat alleen al zet de eetstoornis al klem. Maar dat uitspreken is jouw verantwoordelijkheid, moet je echt doen. Het is rot en vervelend en naar als je niet aan je drang kan toegeven (welke drang dat ook is) maar het is écht wat nodig is om te herstellen. Opschrijven wat er door je heen gaat wanneer je wil toegeven aan de drang (maar dit niet doet), afleiding, steun, zelfcompassie, letterlijk in actie komen om iets anders te doen (een andere activiteit). :hug: deze helpt je vast op weg voor het volgende drangmoment, je kan echt zonder, het is moeilijk, maar elke stap is er één.
Kezia schreef:
01-03-2020 11:58
Je hebt echt geen idee hoe een eetstoornis werkt he. “Iedereen” eet wel eens een rol koekjes. Dit is iets heel anders.
1 koekje van 20 gram per 24 uur benoemen is anders ook behoorlijk eetgestoord.
Alle reacties Link kopieren
Dapper dat je je verhaal doet. Ik heb een vriendin die deze vorm had die jij hebt. Dus de anorexia-boulimia variant. Wat heeft haar geholpen? nou een opname bij de kliniek in Zeist en daarna heel lang ambulante hulp.
Ik snap dat je een uitlaatklep zoekt en dat je graag hulp wil, maar (medisch) advies geven mag eigenlijk niet op het forum en je hebt gewoon een serieus medisch probleem. Vooral omdat je al 7 jaar kampt met deze klachten. Het beste advies wat ik je kan geven is verder zoeken naar waarom je dit doet, met hulp van goede professionals , want het kan niet alleen stress/verveling zijn als het al zo lang duurt
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik lees trouwens in een ander topic van je dat je zeer ernstig ondergewicht hebt. Jij moet helemaal geen topics openen op een forum, maar een opname. Daar zou je echt veel meer van opknappen.
Bedankt voor de waardevolle posts. Ik heb gesmeekt om een opname, de enige mogelijkheid was een flexopname van 2 of 3 weken, maar ben daarvoor afgewezen. Ze dachten dat meiden of vrouwen met meer ondergewicht te triggerend voor mij zouden zijn.
Ik lees dat je nog liever 10 kilo aamkomt dan dit patropn te hebben
Waarom braak je?
Iemand zegt omdat je wrs bang bent van de eetbui aan te komen
Klopt dat?
Ben je wel eerlijk tegen jezelf. Kom je liever aan dan dat je braakt?
Alle reacties Link kopieren
Rebecca, waarom denk jij dat het forum je betere tips geeft dan je therapeut?

Ik bedoel dit niet rot, ik zie dat je met jezelf in de knoop zit. Maar topics openen en om tips vragen gaat je niet helpen. Hooguit van de wal in de sloot. Wij zijn geen professionals, en er zijn ook mensen die onverstandig advies geven.

Wat misschien wel kan helpen: een topic waar je om steun vraagt. Waarin mensen jou aanmoedigen om je aan je doelen te houden en je af en toe een liefdevolle schop onder je derrière geven. Waarin je de kleine dingen kunt bespreken: een nieuwe rustige hobby zoeken, rustige dingen om buitenshuis te ondernemen of hoe je je netwerk wat uit kunt breiden. Een topic waarin het niet gaat om de eetstoornis, maar om jou (al dan niet met eetstoornis).
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
01-03-2020 12:45
Dapper dat je je verhaal doet. Ik heb een vriendin die deze vorm had die jij hebt. Dus de anorexia-boulimia variant. Wat heeft haar geholpen? nou een opname bij de kliniek in Zeist en daarna heel lang ambulante hulp.
Ik snap dat je een uitlaatklep zoekt en dat je graag hulp wil, maar (medisch) advies geven mag eigenlijk niet op het forum en je hebt gewoon een serieus medisch probleem. Vooral omdat je al 7 jaar kampt met deze klachten. Het beste advies wat ik je kan geven is verder zoeken naar waarom je dit doet, met hulp van goede professionals , want het kan niet alleen stress/verveling zijn als het al zo lang duurt
en hoe gaat het nu met die vriendin? Is ze nu niet meer bezig met controle over eten?
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
01-03-2020 10:36
Ja nou zit je jouw eetstoornis als advies te geven aan iemand die een andere vorm van een eetstoornis heeft. Heel onverstandig.
Waarin zit dan volgens jou de stoornis? Ik lees niets abnormaal in die post.
Wat helpt? Je beter voelen met jezelf. En dat heeft alles weer met therapie te maken in jouw geval. Zolang je nog in een neerwaartse spiraal zit, gaat dit niet opgelost worden. Geef therapie een echte kans en ga aan jezelf werken.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
01-03-2020 13:36
Waarin zit dan volgens jou de stoornis? Ik lees niets abnormaal in die post.
Ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom heb je eetbuien?
Wat is de onderliggende oorzaak?
Je kan wel tips krijgen hoe ermee om te gaan, maar zolang de onderliggende oorzaak niet wordt erkent of uitgezocht wordt, blijft het probleem.
Een eetkick/vreetbui kan net zo werken als dat andere mensen bijvoorbeeld drugs nemen of drank,of gokken.
Dit is vaak een manier om met onderliggende problemen om te gaan.
Op het moment van je vreetbui leef je even in een roes, wordt de pijn verzacht en heb je even een gelukzalig gevoel om vervolgens jezelf enorm schuldig te voelen en evt. te compenseren door braken,, vasten, extreem sporten enz.

Waarom doe je dit, wat wil je vergeten, is te pijnlijk, confronterend of kun je niet aan?
Maar een goede therapeut zal hier toch ook wel op ingaan? Doet jou therapeut dat ook?
Het is niet alleen maar een andere manier aanleren van eten, want zolang je de oorzaak ook niet mee behandelt en dus alleen het symptoom bestrijdt, zal het waarschijnlijk falen, met als gevolg dat jij jezelf weer een mislukkeling vind omdat het je (weer) niet lukt. En dat is zo verdrietig.....
Durf bij jezelf naar binnen te gaan en te kijken en niet meer weg te stoppen door de roes van eten.
Soms weet je geeneens meer waarom je het doet omdat het er zo ingesleten is.....maar echt, probeer er met een professional achter te komen....dan kan je ook de eetbuien succesvoller aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een mooie aanvulling:

https://www.vrijvaneetstoornis.nl/niets ... ij-vreemd/
Alle reacties Link kopieren
Rebecca, als je op zoek bent naar (tips van) ervaringsdeskundigen is www.proud2bme.nl een duizenden malen betere site en forum dan viva.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
retrostar schreef:
01-03-2020 10:30
Ik kan ook een rol koekjes eten hoor. Na de eerste, als ik niet heel duidelijke limieten heb gesteld bijvoorbeeld 1 koekje van 20 gram per 24 uur, dan verzwakt mijn weerstand als het koekje nauwelijks in mijn mond zit. Het zit diep in onze fundamentele behoeften ingeschapen om zoveel mogelijk lekker eten te willen eten, koolhydraten en vetten, en het liefste lekker gebakken samen. Daar doen we alles voor, dus dat het moeilijk is dat is zeker.

Het is heel tegennatuurlijk om na een koekje willen en wetens te stoppen, maar als je niet tot 100 kg wil uitgroeien dan moet je alles in goede banen leiden. Voor een heel enkele "van nature slanke" persoon zal dit niet in die mate gelden hoewel ik ook deze personen tenslotte dikker heb zien worden toen ze werkloos thuis kwamen te zitten.

Wat je dus moet doen is limieten stellen, of het lekkerste eten verbannen en alleen nog maar "gezond" voer in huis halen. Dan wordt het makkelijker, maar willen en willen kunnen twee verschillende dingen zijn. Succes!
dit zijn eetgestoorde gedachten. Retrostar vertelt dat zij ook wel eens een rol koekjes wil eten maar dat ze het houdt bij 1 koekje van 20 gram per 24 uur (really?) omdat ze bang is anders 100 kilo te worden. Dan zegt ze: als je niet dik wilt worden dan moet je alles in goede banen leiden. Ergo, je moet dus die rol koekjes compenseren.

Dit is eetgestoord gedrag, iemand ie eetbuien heeft en ernstig ondergewicht moet deze adviezen helemaal niet krijgen. Trouwens als je geen eetstoornis hebt ook niet. Je wordt geen honderd kilo van een rol koekjes. Het gaat ook niet om slank zijn dat is de leugen die regeert bij eetgestoorden, het is een ernstige dwangstoornis die draait om controle om zo angst en onzekerheid te beheersen
en als je retro even loept dan zie je dat ze geen kans onbenut laat om te melden hoeveel gram ze eet en hoeveel ze weegt en hoe goed ze alles onder controle heeft. Dat is ook nog een rare manier van erkenning of bevestiging zoeken
Alle reacties Link kopieren
Wat S-Meds zegt :)
Alle reacties Link kopieren
ik dacht inderdaad al vaker zulke berichten te lezen van retro. Eens met Meds.
Alle reacties Link kopieren
rebecca_90 schreef:
01-03-2020 12:56
Bedankt voor de waardevolle posts. Ik heb gesmeekt om een opname, de enige mogelijkheid was een flexopname van 2 of 3 weken, maar ben daarvoor afgewezen. Ze dachten dat meiden of vrouwen met meer ondergewicht te triggerend voor mij zouden zijn.
Een opname is ook maar een tijdelijk iets. Uiteindelijk zul je het zelf, thuis, in je eigen omgeving moeten doen.
Ik heb geen tips over eten, maar zorg dat je ook aandacht blijft geven aan andere dingen in je leven. Familie en vrienden, hobby's , werk of opleiding. Maak je huis tot een fijne plek.
Je zou een WRAP training kunnen overwegen om te ontdekken wat jou helpt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
IBIopviva schreef:
01-03-2020 10:36
Ja nou zit je jouw eetstoornis als advies te geven aan iemand die een andere vorm van een eetstoornis heeft. Heel onverstandig.
Fijn dat jij zegt wat ik al jaren denk!!!!
Rebecca, er zijn adviezen gegeven waar ik me bij aansluit. En de reacties op betreffende forummer waarnaar ik in eerder bericht ook verwees doen mij goed. Deze forummer zou niet mogen “adviseren”. Heel ongezond voor mensen met eetgestoorde gedachten/eetstoornis.

Hulp, zelfcompassie en stap voor stap genezen zijn hiervan onderdeel.
Zorg goed voor jezelf en heb vertrouwen.

Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven