Lijf & Lijn alle pijlers

Wat is jouw simpele routine die wél werkt? Inspireer elkaar

03-02-2023 17:09 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
TO trapt af.

Sinds tienerjaren altijd bmi 27-33 gehad, te zwaar dus. Tussendoor wel eens afgevallen maar altijd weer bijgekomen. Sinds een jaar is mijn bmi gestaag richting de 25 aan het gaan. En dat komt door een heel suffe routine. Ik hou maandag en vrijdag 'balansdag'. Op maandag ontbijt ik met een kom havermout, verder alleen (veel!) groenten tot het avondeten. Vrijdag eet ik groenten en fruit en idem avondeten. Vrijdag werk ik thuis en doe ook boodschappen. Het is de eerste keer dat er een simpele 'routine' bij mij is blijven plakken.

Natuurlijk snap ik dat dit niet voor iedereen werkt, maar welke eet- of beweegroutine werkt voor jou? Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik drink in de ochtend, na het ontbijt, 1 liter water en 2 koppen koffie.
Ik eet na het avondeten niet meer. Ik drink dan alleen nog thee.

In een week tijd ben ik door deze 2 veranderingen 700 gram kwijt geraakt. En 2 cm buikomvang. Morgen weer wegen en meten.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik een keer 1 á 2 kg wil afvallen stop ik ermee om 's avonds een borrel te pakken, dan volgt de handvol noten ook niet en ben ik in een week weer waar ik moet zijn.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zorg elke dag voor een balans. Ik eet gewoon 3 (meestal) gezonde maaltijden en bij tussendoortjes bedenk ik per keer of ik al genoeg gehad heb die dag. Als ik ‘s avonds trek heb in iets en ik bedenk dat dat wel teveel is qua ongezonde dingen, dan neem ik een appel. Of een kop thee of niks als ik geen zin heb in fruit of groente.

Ik stop verder voordat ik echt vol zit, als ik even wacht dan merk ik wel dat ik toch echt genoeg heb gehad. Dus ook als ik uit eten ga, ik ga niet extra veel eten omdat ik het zo lekker vind bijvoorbeeld.

En ik heb één regel voor mezelf: namelijk bijna niets drinken wat calorieën bevat. Ik drink ‘s ochtends een glas water met een klein beetje limonadesiroop (dus wel een heel klein beetje suiker, maar ik word misselijk van water op de nuchtere maag), dan twee koppen zwarte koffie en verder voornamelijk water en thee en een paar keer per week een blikje cola zero. Alcohol drink ik bijna nooit (maar dat heeft andere redenen), hooguit eens per maand 2 glaasjes, en dus ook geen vruchtensappen, cappuccino oid.
En het is niet dat ik er veel mee bezig ben, dat gaat inmiddels vanzelf.

Ik beweeg vrij veel elke dag. Echt sporten doe ik niet vaak, maar ik loop op een dag wel veel.
Op bovenstaande manier doe ik het al jaren en jaren en ik heb nog nooit echt af hoeven vallen. Als ik merk dat ik iets zwaarder aan het worden ben, dan eet ik een tijdje alleen maar supergezond en is het snel weer goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of dit klopt, maar ik had begrepen dat jezelf vol eten met veel gezond (lage calorieën) eten ook niet de manier is, omdat je maag dan alsnog groeit en je vaker honger hebt en daardoor de neiging vaker en meer te eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de tip Cypress hill. Ik heb nog niks gevonden, maar dit klinkt te doen. Heb wel een loopband aangeschaft en mijn conditie is wel beter.
Elke dag een kwartier, langer lukt me nog niet. Het begon met steeds 5 minuten.
Dus mocht je ruimte hebben dan is dat wel een goeie tip.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kijk naar calorieën als naar geld: is dit het me echt waard om calorieën voor 'uit te geven'? Zoniet, dan laat ik het staan. Geen alcohol doordeweeks en in het weekend heel matig. Niet dooreten als ik volzit. En verder beweeg ik veel, niet overmatig, maar elke dag fietsen, soms eens wandelen etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Belle73 schreef:
03-02-2023 17:53
Ik kijk naar calorieën als naar geld: is dit het me echt waard om calorieën voor 'uit te geven'? Zoniet, dan laat ik het staan.

Zo doe ik het sinds kort ook. Vieruurtje was vroeger een wafel, en daarna nog een zakje chips en een cola erbij. Nu vraag ik me af 'hoeveel zin heb ik erin en is het me de calorieën waard?'
Daarstraks 2 dropjes gegeten, de eerste in weken en ze smaakten me goddelijk. Vroeger at ik op een avond een zak leeg zonder echt te proeven.

En sinds we zijn verhuisd is het moeilijk om parkeerplaats voor de deur te vinden. Iedere keer ik wegga vraag ik me af of het me de moeite waard is om straks weer parkeerplaats te zoeken, heel vaak ga ik dan te voet, dat is ook weer wat extra lichaamsbeweging die ik anders niet heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor mij werkt is overdag als tussendoortjes alleen maar groente en een beetje fruit te eten.
Ik zorg dat ik op een werkdag altijd een bakje bij me heb met snacktomaten, paprika in reepjes, worteltjes en/of komkommer. Daarnaast ook altijd een bakje met een al gepelde sinaasappel of in stukjes gesneden kiwi.
Zo zorg ik dat in iedere dag voldoende groente en fruit eet (en daardoor minder snaaitrek krijg tussendoor).

Verder drink ik vrijwel alleen maar water en thee en vrijwel geen drankjes met calorieën erin. Ik eet m'n calorieën liever dan dat ik ze drink.

En verder: keuzes maken. Op een dag dat ik uit eten ga, probeer ik er voor te kiezen geen/weinig koek/snoep te eten.

En ook: bij het avondeten vooral groente en kip/vlees/vis. Een paar dagen in de week maar aardappel/pasta/rijst, maar meestal zonder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je niet voor je deur parkeert moet je ook lopen neem ik aan ?
Verder tvp
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Cypresshill schreef:
03-02-2023 17:09
[...].
Vraag me oprecht af of je niet aan het crash diëten bent??
Alleen een simpele kom havermout? Dit is misschien 200/250 calorieën? Avondeten 600/700? Vaak is je rustverbranding iets van 1300.. Je doet dan nog geen ene klap aan beweging.
Dus je eet nog meer dan 500 calorieën aan groenten?
Echt, mijn tip, houd dit bij. Schrijf het op. Want als je op 1400 caloriën zit, ben je ook al aan het crash diëten. En dit is NIET goed voor de lange termijn. Je lichaam raakt hier aan gewend..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-02-2023 07:42
Reden: OP verwijderd, het quoten van de OP is niet toegestaan.
36.81% gewijzigd
Sporten.
Ik sport 3-5 keer in de week. Hardlopen, hometrainer en squats/buikspieren.
Verder drink ik amper alcohol (zet altijd enorm aan bij mij en ik kan er niet tegen)
Ongezoete soja melk in m’n koffie i.p.v. gewone melk of normale soja melk.
1 keer per dag iets lekkers: koekje, handje drop, bakje chips
Veel water drinken
Mager beleg. Dus vega kipfilet, light jam etc
Ontbijten met kwark of eiwitshake (vult enorm lang bij mij)
Op het werk de trap nemen i.p.v. lift
Na het avondeten niet meer eten.
En als laatste, wel af en toe lekker genieten van alles. Werkt bij mij beter, dan mijzelf alles ontzeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
PeanutbutterJelly schreef:
03-02-2023 19:33
Vraag me oprecht af of je niet aan het crash diëten bent??
Alleen een simpele kom havermout? Dit is misschien 200/250 calorieën? Avondeten 600/700? Vaak is je rustverbranding iets van 1300.. Je doet dan nog geen ene klap aan beweging.
Dus je eet nog meer dan 500 calorieën aan groenten?
Echt, mijn tip, houd dit bij. Schrijf het op. Want als je op 1400 caloriën zit, ben je ook al aan het crash diëten. En dit is NIET goed voor de lange termijn. Je lichaam raakt hier aan gewend..
Dit is achterhaald (en onzin). Het is moeilijk vol te houden op de lange termijn, maar als je minder binnenkrijgt dan je verbruikt val je af. Ook als je heel lang heel veel minder binnenkrijgt.
Jeetjemina schreef:
03-02-2023 19:08
Wat voor mij werkt is overdag als tussendoortjes alleen maar groente en een beetje fruit te eten.
Ik zorg dat ik op een werkdag altijd een bakje bij me heb met snacktomaten, paprika in reepjes, worteltjes en/of komkommer. Daarnaast ook altijd een bakje met een al gepelde sinaasappel of in stukjes gesneden kiwi.
Zo zorg ik dat in iedere dag voldoende groente en fruit eet (en daardoor minder snaaitrek krijg tussendoor).

Verder drink ik vrijwel alleen maar water en thee en vrijwel geen drankjes met calorieën erin. Ik eet m'n calorieën liever dan dat ik ze drink.

En verder: keuzes maken. Op een dag dat ik uit eten ga, probeer ik er voor te kiezen geen/weinig koek/snoep te eten.

En ook: bij het avondeten vooral groente en kip/vlees/vis. Een paar dagen in de week maar aardappel/pasta/rijst, maar meestal zonder.
Ook wel tijdje geprobeerd. In de avond alleen (vega) vlees/vis en dan heel veel groente. Maar zonder aardappelen, rijst of pasta, heb ik na 1-2 uur alweer trek/honger en word in de nacht echt wakker met honger.
Courgette pasta en bloemkool rijst idem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lopervanhiernaardaar schreef:
03-02-2023 17:22
Als ik een keer 1 á 2 kg wil afvallen stop ik ermee om 's avonds een borrel te pakken, dan volgt de handvol noten ook niet en ben ik in een week weer waar ik moet zijn.

Als ik weer 1 á 2 kg zomaar kwijtgeraakt ben dan is die borrel met noten ( en kaas ) voor mij een goede manier om weer terug op gewicht te komen :)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
03-02-2023 19:39
Dit is achterhaald (en onzin). Het is moeilijk vol te houden op de lange termijn, maar als je minder binnenkrijgt dan je verbruikt val je af. Ook als je heel lang heel veel minder binnenkrijgt.
Ja dan val je inderdaad af. Maar je stofwisseling kan omlaag gaan. Als je lichaam te weinig voeding binnenkrijgt vertraagt je stofwisseling want je lichaam probeert dit te compenseren. Dus je aantal te verbranden caloriën vertraagt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toevallig was ik hier vandaag mee bezig… Denken jullie dat mijn gedachtengang klopt?
Ik sport sinds een week of drie (ja dat is pas), twee keer per week. Daarmee verbrandt ik ca 1000 calorieën per week. In theorie zou ik dan, als ik niet meer of anders eet, in ca twee maanden een kilo moeten afvallen. Dat klopt toch? En stel dat ik het een jaar volhoudt, ben ik dus zomaar 6 kilo lichter. Precies ongeveer wat ik graag kwijt zou willen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn schoonzus dronk "desnoods" alleen diet cola totdat ze weer tevreden was. Dat zei ze tenminste. Ze kwam van een maat 42-44 naar maat 36 en die wou ze behouden. Sporten deed ze zeker niet. Ik zag haar wel vaak aan het gebak dus meestal was ze niet aan haar diet pepsi kuur.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Afmeten en halveren. Dus een klein bakje pinda’s of chips ipv zak, een halve gevulde koek, 2 dropjes ipv hand vol. 2 blokjes chocola ipv reep, 1 heerlijke bonbon ipv een doos etc.

Geen fris of dranken met suiker.

Geen pakjes/zakjes of voorbewerkt voedsel. Zuiver eten (bv zelf drink ontbijt maken van amandel melk met Brinta, zelf granola maken of pancakes).
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
PeanutbutterJelly schreef:
03-02-2023 19:52
Ja dan val je inderdaad af. Maar je stofwisseling kan omlaag gaan. Als je lichaam te weinig voeding binnenkrijgt vertraagt je stofwisseling want je lichaam probeert dit te compenseren. Dus je aantal te verbranden caloriën vertraagt.
Als je je calorieën daarna heel geleidelijk weer opbouwt, heb je dat probleem getackeld :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ontbijt met vegan eiwitshake, loop een stuk naar m’n werk. Ik heb een staand beroep. Tussen de middag eet ik soja kwark met muesli en een appel, als het lukt wat later nog rijstewafels. Veel water en thee. M’n avond eten is afhankelijk van het aantal calorieën die ik nog over heb. Ik doe 1 of 2 keer per week aan spinning thuis, ik ga 2 keer per week naar de sportschool en loop 2 duurlopen per week. Doordeweeks drink ik geen alcohol maar in het weekend drink ik waar ik zin in heb en ben ik qua eten wat losser.
Voor mij is dit de perfecte routine om een gezond en strak lijf te hebben waarbij ik alle gezonde voeding binnenkrijg en de rest met mate om wel een plezierig leven te hebben.
Blackstar schreef:
03-02-2023 17:35

En ik heb één regel voor mezelf: namelijk bijna niets drinken wat calorieën bevat. Ik drink ‘s ochtends een glas water met een klein beetje limonadesiroop (dus wel een heel klein beetje suiker, maar ik word misselijk van water op de nuchtere maag), dan twee koppen zwarte koffie en verder voornamelijk water en thee en een paar keer per week een blikje cola zero.
Al eens lauw water geprobeerd? Ik merk dus ook dat ik van koud water in de ochtend buikpijn krijg maar warm of lauw water niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Banananaa schreef:
03-02-2023 21:12
Al eens lauw water geprobeerd? Ik merk dus ook dat ik van koud water in de ochtend buikpijn krijg maar warm of lauw water niet.
Dat vind ik alleen maar heel vies :) maar bedankt voor de tip. Normaal gesproken is een dun laagje siroop het enige wat ik aan suikers binnenkrijg via mijn drinken, dus dat vind ik niet zo erg. Mijn bmi is al 20 jaar tussen de 19 en 20, dus het is geen probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snaaien en frisdrank alleen in het weekend. Verder doe ik niks bijzonders. Ja eten op gevoel en niet op de klok. Als ik trek heb neem ik wat extra's. Ik tel geem calorieen of koolhydraten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ontbijt altijd havermout met een appel of banaan, sojamelk en yoghurt. Ik heb eens afgewogen wat een redelijke portie havermout is, calorietechnisch, dus ik weet hoeveel scheppen te nemen.

Beleg bij een broodmaaltijd max 250 kcal. Bij mager broodbeleg zoals kipfilet meet ik niet af maar bij vetter beleg (smeersalades, kaas...) kijk ik even op het etiket en bepaal dan de hoeveelheid.
(Ik ben niet groot dus zo heel veel heb ik niet nodig op een dag, zeker omdat ik een zittend beroep heb).

Dus eigenlijk vooral portiecontrole.

Geen alcohol.

Friet e.d. alleen bij etentje op restaurant.
Thuis wordt er niet gefrituurd. Ik ga ook geen patat afhalen.

Dit werkt voor mij om op gewicht te blijven en voelt niet aan als beperkend. Het is gewoon sober.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven