Lijf & Lijn alle pijlers

Wat is jullie "snoepbeleid" bij kinderen?

23-09-2021 09:40 286 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie regels bij jullie tieners qua snoepen?

Bij ons begint het nu de spuigaten uit te lopen en willen we hier en daar aanpassingen doen en afspraken maken.
Ten eerste voor hun gezondheid en gewicht. Op dit moment zijn ze allebei niet te dik, maar hoe lang blijft dit nog?

Ten tweede voor de hoeveelheid boodschappen die wekelijks gekocht worden.
Tja, ik kan het ook natuurlijk gewoon niet kopen, maar ze mogen van ons best snoepen, maar kan wel wat minder.
Welke regels hebben jullie? We willen het met de kids gaan bespreken en kijken of zij nog ideeën hebben.

Vroeger als kind had ik bijvoorbeeld de regel op woensdagmiddag en zaterdagavond mocht ik chips en de rest van de week alleen een snoepje uit school en 's avonds na het eten niets meer.

Mijn idee zou zijn om bijv na de voetbaltraining als ze nog honger hebben een boterham of cracker te pakken i.p.v. 2 custard cakejes of iets van yoghurt met fruit.

Kortom wat zijn jullie regels?
Op is op en daarna is er zakgeld. Maar dat kun je ook aan leukere dingen besteden.
Tsja wat in huis is, gaat meestal op. Daar ben je dus zelf bij.
Hoe oud zijn je kinderen? Ik zou in huis halen wat je zelf goed vindt dat gegeten wordt, tot aan de volgende supermarkt trip. En laat ze de rest maar zelf kopen dan.

Overigens verbruiken pubers véél energie en kunnen ze vaak wagens leegeten zonder echt dik te worden. Ligt wel een beetje aan de natuurlijke bouw.
Alle reacties Link kopieren
Van kleins af aan mochten ze 2x per dag iets uit de snoeptrommel kiezen.
Chips alleen bij feest, en s middags een koekje bij de thee.
Ze moesten altijd vragen of ze iets mochten pakken, ja, ook toen ze pubers waren. Fruit en brood mochten ze onbeperkt pakken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik koop meestal in het weekend chips en lekkers en als het op is, is het op.

Nu is een kind heel erg aan het opletten wat hij eet, dus in de regel is het een zak chips voor het andere kind.

Normaal zou ik ieder kind in het weekend iets hartigs en iets zoets laten kiezen.

Aanvulling omdat ik alleen reageerde op wat ik koop:
Ze kopen natuurlijk een hoop op school.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 23-09-2021 10:24
14.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lastig, ik heb geen kinderen en ik ben de tante zonder regels, maar zo kunnen kinderen natuurlijk niet leven. Ik had als tiener hele erge eetbuien. Mijn moeder is dat gaan opvangen met brood en rauwkost (salades) ipv snoep, dus ik had gezonde eetbuiten, maar mijn eetbuiten gingen pas aan het einde van de puberteit over.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon smiddags bij de thee wat lekkers. Verder niet
absor schreef:
23-09-2021 09:45
Gewoon smiddags bij de thee wat lekkers. Verder niet
heb jij pubers of zijn jouw kinderen jonger?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee. Hier hebben we als regel dat ze het even vragen voor ze chips of snoep pakken, omdat het soms vlak voor het eten is. De ene snoept wel veel meer dan de ander (koopt ook van zakgeld), maar verbieden vind ik ook geen oplossing.

Voor de honger na het sporten is snoep niet de oplossing, dat hebben ze allebei wel goed door. Wat er dan wel wordt gegeten: muesli/cruesli met melk (soms met vanillevla, vind ik vies maar eentje vindt het een top combinatie), brood, tosti, soms brood met gebakken ei. En als er voor sport niet gegeten kon worden, zorg ik voor avondeten dat daarna kan worden opgewarmd of iets anders zoals een goede soep met brood.

Betekent wel dat ik soms om half 10 eieren sta te bakken "want ik ben zoooo moe van het sporten en fietsen" en de avonden hier zijn soms wat raar daardoor (voordat je dan echt even rustig op de bank zit is het alweer laat). Maar het zijn ook de momenten dat ze opeens beginnen te kletsen terwijl er gegeten wordt en je er omheen scharrelt :-)
Hier overigens genoeg fruit, eieren, brood, amandelen, etc om magen te vullen als hun stash op is.
Alle reacties Link kopieren
Na het eten een snoepmoment, vaak is dat chocola, maar het kan ook sorbetijs of zoiets zijn. In het weekend iets extra's, een ijsje of een bakje chips. Dochter wil na school vaak brood, zoon eet heel veel fruit en ook wel brood.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De belangrijkste regel bij ons is in de 2 uur voor het avondeten geen snoep of koek, want dat gaat ten koste van de eetlust. Maar ik moet zeggen, wij kopen eigenlijk nooit snoep en ships (behalve op eigen verjaardag en met de feestdagen), alleen kleine koekjes voor bij de koffie/thee.
En dat blijkt gewoon goed te werken. Als we gaan koken, zetten we vaak alvast wat rauwkost (snoeptomaatjes en/of stukjes wortel/paprika/bleekselderij) op tafel, zonder daar verder wat van te zeggen. En meestal is dat al op voordat we aan het avondeten beginnen en dat hebben ze in elk geval al wat groente binnen (ze zijn niet zo van verwarmde groenten).
Ik denk toch dat er een groot verschil is in snoepgebruik en leeftijd en wat je wel en niet in de hand moet willen houden.

Toen mijn kinderen klein waren kregen ze ook een koekje bij de thee en dat was het.

Daar kan ik nu gewoon niet mee aan komen.

Nu koop ik dus ook niet elke dag een zak chips en een snoep, ik reguleer het heus wel, maar zoals ik het vroeger kon afkopen met snoepgroente, dat gaat nu echt niet meer.
Alle reacties Link kopieren
PaulP schreef:
23-09-2021 09:56
De belangrijkste regel bij ons is in de 2 uur voor het avondeten geen snoep of koek, want dat gaat ten koste van de eetlust. Maar ik moet zeggen, wij kopen eigenlijk nooit snoep en ships (behalve op eigen verjaardag en met de feestdagen), alleen kleine koekjes voor bij de koffie/thee.
En dat blijkt gewoon goed te werken. Als we gaan koken, zetten we vaak alvast wat rauwkost (snoeptomaatjes en/of stukjes wortel/paprika/bleekselderij) op tafel, zonder daar verder wat van te zeggen. En meestal is dat al op voordat we aan het avondeten beginnen en dat hebben ze in elk geval al wat groente binnen (ze zijn niet zo van verwarmde groenten).
Heb je pubers?!?
Wauw, dit klinkt echt geweldig.

Hier moest ik een pakje koekjes verstoppen tussen mijn beha's als ik ooit nog een koekje bij de thee wilde in huis met pubers, het was net een sprinkhanenplaag. Natuurlijk kookte ik standaard veel groente en veel aardappelen, elk recept deed ik keer 1,5 en dat ging schoon op. En ze kochten zelf ook frikandelbroodjes, zakken chips, snoepjes en andere narigheid. En ze bleven broodmager...
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon minder kopen, op is op en zorgen voor (gezonde) alternatieven. Kopen ze het van hun eigen geld dan is daar weinig aan te doen. Een puber in de groei heeft gewoon ontzettend veel honger. Verbieden om te snoepen of hele rigide afspraken (alleen in het weekend) heeft geen zin op die leeftijd. Ze zullen toch echt zelf moeten leren gezonde keuzes te maken en niet omdat jij het zegt. Over een paar jaar zijn ze volwassen en het huis uit.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
23-09-2021 10:01
Heb je pubers?!?
Wauw, dit klinkt echt geweldig.

Hier moest ik een pakje koekjes verstoppen tussen mijn beha's als ik ooit nog een koekje bij de thee wilde in huis met pubers, het was net een sprinkhanenplaag. Natuurlijk kookte ik standaard veel groente en veel aardappelen, elk recept deed ik keer 1,5 en dat ging schoon op. En ze kochten zelf ook frikandelbroodjes, zakken chips, snoepjes en andere narigheid. En ze bleven broodmager...
Dit ja :lol: Een sprinkhanenplaag is de perfecte omschrijving!

En het wisselt ook zo enorm. Ene dag eten ze iets meer, de andere dag gaat er een half brood naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
23-09-2021 10:01
Heb je pubers?!?
Wauw, dit klinkt echt geweldig.

Hier moest ik een pakje koekjes verstoppen tussen mijn beha's als ik ooit nog een koekje bij de thee wilde in huis met pubers, het was net een sprinkhanenplaag. Natuurlijk kookte ik standaard veel groente en veel aardappelen, elk recept deed ik keer 1,5 en dat ging schoon op. En ze kochten zelf ook frikandelbroodjes, zakken chips, snoepjes en andere narigheid. En ze bleven broodmager...
Nee, ze zitten nog op de basis school.
Die eeuwige frikadelbroodjes. brrrr.

Die kopen ze hier ook, dus dat probeer ik een beetje te reduceren.

Een kind eet steevast geen boterhammen op school. Als ik dat inpak is de Jumbo de lunchwinkel, met die smerige meuk.

Dus ik maak wraps met omelet/uitgebakken spek en sla/avocado
Of Onigirazu, bolletjes gezond, wraps met gebakken kip etc.
Hier is er geen snoep in huis, wel alternatieven daarvoor. Zoals snoepgroentes, fruit, enz. En dat mogen ze zelf pakken.

Zijn ze supertevreden mee.

Af en toe maken we zelf natuurlijk wat lekkers als een taart, brownies, enz.

Maar als regel: niets.
PaulP schreef:
23-09-2021 10:07
Nee, ze zitten nog op de basis school.
Ah.
Alle reacties Link kopieren
Op fruit komen pubers de dag natuurlijk niet door. Zeker in de groeispurt moeten ze gewoon veel eten, tosti’s, gezonde pannenkoekjes, crackers, broodjes frikandel, allerhande cake-achtig spul. Ik denk dat hier alleen maar ouders met kleinere kinderen reageren, die geef je een snoepje per dag en voor de rest droge crackers, fruit en water.
Alle reacties Link kopieren
Tieners???
dat kun je denken te willen begrenzen, maar dat werkt niet. Die komen elke pauze zelf in de supermarkt.
Brood wordt niet opgegeten, en vervangen door iets vets.
(en ja, dat doen ook jouw pubers)
Wat ik altijd deed, is alternatieven aanbieden, die ze wel oke vonden, dus voorverpakte koeken ipv brood mee.
En verder hopen, dat wat je er al die jaren aan kennis hebt ingestampd, is blijven hangen. Dat ze snappen, dat een keer een frietje halen, prima kan, maar niet elke dag
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
23-09-2021 10:11
Hier is er geen snoep in huis, wel alternatieven daarvoor. Zoals snoepgroentes, fruit, enz. En dat mogen ze zelf pakken.

Zijn ze supertevreden mee.

Af en toe maken we zelf natuurlijk wat lekkers als een taart, brownies, enz.

Maar als regel: niets.
Ook basisschool schat ik zo in?
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
23-09-2021 10:21
Op fruit komen pubers de dag natuurlijk niet door. Zeker in de groeispurt moeten ze gewoon veel eten, tosti’s, gezonde pannenkoekjes, crackers, broodjes frikandel, allerhande cake-achtig spul. Ik denk dat hier alleen maar ouders met kleinere kinderen reageren, die geef je een snoepje per dag en voor de rest droge crackers, fruit en water.
Inderdaad, wereld van verschil tussen BO en VO
en iedere ouder met kinderen op het BO, wist zeker, dat zijn kind nooit een frikandelbroodje zou gaan halen, in de brugklas
MarijeMarije schreef:
23-09-2021 10:23
Ook basisschool schat ik zo in?
Precies, dit zijn echt geen pubers, en anders eten ze rotzooi achter jouw rug om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven