Lijf & Lijn alle pijlers

welk hardloopschema?

09-10-2013 11:42 19 berichten
Ik ben net weer gestart met hardlopen na een pauze van een jaar. Daarvoor liep ik 5km.

Nu wil ik in februari 8,5 km kunnen lopen voor een loop hier in de buurt.

Hoe pak ik dit praktisch aan?
Alle reacties Link kopieren
Op asics maak ik altijd een schema (nu me er weer eens aan houden...) Kun je invullen wat je doel is en hoe vaak je wilt lopen per week. Geeft ie ook aan wat je streeftijd gaat worden. Heel handig en niet hele moeilijke schema's.
tsja.....
En hoe gebruik je die schema's praktisch? Met een stopwatch? Of is er san ook een handige app waarmee je die schema's kunt overnemen?
Ik heb zelf een horloge waarmee ik mijn tijd en afstand kan meten. En die gegevens voer ik dan in. Je kunt evt. ook op afstandmeten.nl je afstand nagaan en alleen je tijd meten (wel veel werk). Wat apps betreft weet ik het niet. Maar vermoed dat dat wel kan hoor. Staat vast op de site.

Het voordeel van deze schema's is voor mij dat ze overzichtelijk zijn en dat je er mooi je resultaten kunt bijhouden. Werkt motiverend.
tsja.....
Ik heb de asics app gedownload en daar m'n doel ingevoerd, alleen het valt me op dat ze in dit schema niet opbouwen zoals bijvoorbeeld evy dit doet. Is dit dan zwaarder? Ik zou bijvoorbeeld vanavond 1km moeten gaan rennen en thats iT
Ik zou de renate wennemars doen. Binnen 20 weken loop je 10 km. Dus 8.5 in feb moet lukken.
http://peterdedecker.com/running-coach- ... wennemars/
Dankje! Ik ga er even naar kijken!

Ik ren 2x per week, hopelijk doet renate dat ook
Heel simpel: op vaste tijden lopen, rustig beginnen, langzaam opbouwen. Eventueel beginnen met tweemaal per week hardlopen - afhankelijk van je huidige conditie - en dan (uiteindelijk) naar driemaal per week waarvan eenmaal fanatiek, eenmaal gemiddeld en eenmaal rustig tempo.

Een dag hardlopen, dan volgende dag rust. Rust is net zo belangrijk als hardlopen.

Met regelmaat en discipline loop je in februari zo 10 km (of meer). Veel plezier!
quote:Boogschutter10 schreef op 09 oktober 2013 @ 12:32:

Heel simpel: op vaste tijden lopen, rustig beginnen, langzaam opbouwen. Eventueel beginnen met tweemaal per week hardlopen - afhankelijk van je huidige conditie - en dan (uiteindelijk) naar driemaal per week waarvan eenmaal fanatiek, eenmaal gemiddeld en eenmaal rustig tempo.

Een dag hardlopen, dan volgende dag rust. Rust is net zo belangrijk als hardlopen.

Met regelmaat en discipline loop je in februari zo 10 km (of meer). Veel plezier!Dat vaste tijden is dus wel lastig met een gezin met jonge kinderen en een drukke avondagenda. Ik loop twee keer in de week, een keer gelijk na het werk en de andere keer op een avond. Maar de ene week is dat een andere avond dan de week erna.
Ik zou weer beginnen met een opbouwschema voor beginners, dus beginnen met 1 minuut wandelen, 1 minuut hardlopen (Renate Wennemars of Evy). Hardloopconditie ben je heel snel kwijt.

Vaste tijden hoeft volgens mij niet, als je 2 x per week loopt met minimaal 1 dag er tussen kun je ook varieren. Veel succes!
Ik heb het gedaan met een app, 10K pro, maar er zijn er meer. Bij deze kun je tegelijk ook naar je eigen muziek luisteren, dat was belangrijk voor mij. Tegelijk mat ik m'n afstand en dergelijke met runkeeper om mijn vorderingen bij te houden.

Ik vond het handig dat je gewoon te horen krijgt wanneer je moet lopen, rennen en weer moet stoppen. En het 'level' gevoel werkte voor mij goed, het idee toch maar weer te gaan vandaag anders bleef ik niet op schema. Maar misschien ben jij gemotiveerder en heb je dat niet nodig :-).
quote:SillySill schreef op 09 oktober 2013 @ 13:02:

Ik heb het gedaan met een app, 10K pro, maar er zijn er meer. Bij deze kun je tegelijk ook naar je eigen muziek luisteren, dat was belangrijk voor mij. Tegelijk mat ik m'n afstand en dergelijke met runkeeper om mijn vorderingen bij te houden.

Ik vond het handig dat je gewoon te horen krijgt wanneer je moet lopen, rennen en weer moet stoppen. En het 'level' gevoel werkte voor mij goed, het idee toch maar weer te gaan vandaag anders bleef ik niet op schema. Maar misschien ben jij gemotiveerder en heb je dat niet nodig :-).Thnx voor de tip! Gaat die app er niet vanuit dat je al 5km kunt lopen? Dat doen de meeste die ik tot nu toe vind we nl
Het meest ideale is je aansluiten bij een loopgroep of atletiek vereniging met goed opgeleide trainers. Hardlopen is namelijk veel meer dan het simpel opvolgen van een schema. Maar als er toch voor het laatste kiest bedenk dat dat het schema slechts een richtlijn is voor een gemiddeld persoon.

Neem de rustdagen goed in acht. Indien het lichaam het aangeeft gewoon een rustdag extra pakken. Probeer niet van iedere training een wedstrijd te maken. Bouw op een tempo waarop je nog een gesprek kunt voeren.

Het beste is aanvankelijk ook puur op gevoel te lopen dus zonder te kijken naar snelheid of afstand maar je puur te richten op de te lopen tijd. Verder raad ik aan zoveel mogelijk te variëren in route, ondergrond en tijdstip van lopen. Dan blijft het leuk en uitdagend en is de kans op een blessure veel kleiner.
quote:baukje schreef op 09 oktober 2013 @ 13:18:

Het meest ideale is je aansluiten bij een loopgroep of atletiek vereniging met goed opgeleide trainers. Hardlopen is namelijk veel meer dan het simpel opvolgen van een schema. Maar als er toch voor het laatste kiest bedenk dat dat het schema slechts een richtlijn is voor een gemiddeld persoon.

Neem de rustdagen goed in acht. Indien het lichaam het aangeeft gewoon een rustdag extra pakken. Probeer niet van iedere training een wedstrijd te maken. Bouw op een tempo waarop je nog een gesprek kunt voeren.

Het beste is aanvankelijk ook puur op gevoel te lopen dus zonder te kijken naar snelheid of afstand maar je puur te richten op de te lopen tijd. Verder raad ik aan zoveel mogelijk te variëren in route, ondergrond en tijdstip van lopen. Dan blijft het leuk en uitdagend en is de kans op een blessure veel kleiner.Ik weet dat dat het meest ideale is maar dat is op dit moment echt geen optie. Ik heb een baby van 5 maanden en een peuter en ik kan gewoon niet garanderen dat ik op de afgesproken avonden/tijden aanwezig ben. En dat lijkt me helemaal demotiverend.
quote:kiwibanaansap schreef op 09 oktober 2013 @ 14:34:

[...]

Ik weet dat dat het meest ideale is maar dat is op dit moment echt geen optie. Ik heb een baby van 5 maanden en een peuter en ik kan gewoon niet garanderen dat ik op de afgesproken avonden/tijden aanwezig ben. En dat lijkt me helemaal demotiverend.

Je hoeft echt niet alle trainingen bij te wonen hoor. als je maar af en toe kunt kan de trainer je richtlijnen en adviezen geven voor de trainingen die je buiten de groep doet. Er zit echt niet gelijk een verplichting aan vast waar vele bang voor zijn. Wel is het zo dat mensen die vooraf aangeven niet vaak te kunnen uiteindelijk toch heel vaak op de trainingen zijn. Schijnbaar het samen trainen zo leuk dat mensen dan ineens dingen geregeld krijgen waarvan ze vooraf niet wisten dat ze te regelen waren.

Maar mensen met onregelmatige werktijden of werken in ploegen zitten met hetzelfde probleem, maar dat hoeft echt geen belemmering te zijn om je aan te sluiten en de vruchten ervan te plukken.
Bij ons hebben ze een atletiekvereniging die dinsdag en donderdag zowel s ochtends en s avonds trainen. Je betaald 1,50 per keer en mag zelf weten wanneer je komt. Vrijblijvend dus.

Ik zou ze gewoon eens bellen.

Wat je ook kan doen is voor jezelf afspreken dat je 3 keer per week traint,al moet ik zeggen dat toen mijn kinderen nog zo klein waren ik het ook moeilijk vond. Vaak was is s avonds versleten of moest ik in huis nog veel dingen doen. En met 10 minuten opwarmen,half uur lopen,douchen en aankleden ben je zo een uur verder.

Maar ik knapte er wel van op,had meer energie.

Toch moet je er gewoon tijd voor vrijmaken,dat is soms gewoon nodig!
Ik heb met Evy getraind en ik mis haar echt nu ze me niet meer helpt! Dus ik raad haar absoluut aan.
Hoe lang kan je nu hardlopen? Lukt 20 minuten? Zo ja, ga 3 x per week hardlopen (in een relatief lage hartslag) en breidt dit elke week met 10% uit. Dus tweede week 3x 22 minuten. Snelheid komt later wel, je kan eventueel enkele versnellingen inbouwen.

Veel plezier, en die 8,5 km ga je echt wel lukken. Nu rustig lopen, lage hartslag, kleine passen en hoge pasfrequentie. En vergeet vooral niet te genieten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven