Lijf & Lijn alle pijlers

wijsheid gevraagd bij het opbouwen van conditie

02-02-2011 15:52 4003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wijsheid gevraagd bij het opbouwen van conditie.



In het kort, mijn conditie is door omstandigheden heel slecht. Die was al een tijdje slecht maar na 2 maanden eigenlijk alleen maar ziek in bed liggen is het tot een dieptepunt gedaald. Na een paar meter lopen of een trap aflopen moet ik gaan zitten omdat ik anders het niet red of een hyperventilatie aanval krijg.



Uiteraard heb ik prof.hulp gevraagd maar dat kan nog wel 6 weken duren. Dus ik wilde kijken of ik met behulp van mensen hier die er verstand van hebben alvast wat kan doen.



Ik heb een hometrainer hier die nog in elkaar gezet moet worden (was te zwak om dat te redden maar ik kan wel kijken of een ex het evt. in elkaar wil zetten). En ik heb een stepapparaat (nog nooit gebruikt dus ik zou wel eerst op internet moeten zoeken hoe ik dat computertje en standen moet instellen). En ik heb een buikspierending. Geen idee hoe het heet, ook nog nooit gebruikt.



Ik wil het alleen verantwoord doen. Dus afgezien dat ik er geen energie voor heb om opeens teveel te doen, wil ik niet bij de eerste keer er dood bij neervallen .



Op dit moment is het dus letterlijk om conditie op te bouwen, niet om af te vallen. (hou dus in het achterhoofd dat ik al bij traplopen loop te hijgen als een karrepaard)



Ik hoop dat Meds of andere forummers die er verstand van hebben advies hebben. Of sites waar je zegt, kijk daar even.



Alvast bedankt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Hier stormt het, ik woon aan het water. Maar geeft niet. Ben me aan het voorbereiden om boodschappen te doen. Zie er erg tegenop.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals: niet voorbereiden, gewoon gaan!



(zegt iemand die net 100 meter vd super afwas maar toch naar huis is gefietst waardoor de drempel weer enorm hoog wordt om alsnog te gaan )
Alle reacties Link kopieren
Oei heb jij ook dat probleem Mamalief? Dat je bent terug gegaan?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Niet teruggegaan maar ook niet erheen gegaan.

Kwam bij de fysio vandaan en zou meteen door boodschappen doen.

Nu zit ik weer hier en is de stap weer groter geworden om te gaan, dom dom dom.

Ik weet van mezelf dat ik alles waarvan ik denk "dat moet/ga ik straks doen" net zo lang uitstel tot het niet langer kan en doordat ik weet dat het nog moet zit ik niet lekker.

Dus gewoon gaan is het beste.



Dus vertel: Hoe laat gaan we boodschappen doen MV?
Alle reacties Link kopieren
Is 11 uur een mooie tijd?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Afgesproken!



Ga ik eerst even de logeertassen inpakken.
Alle reacties Link kopieren
Deal.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Hoi MV, ik heb alleen je openingstopic gelezen en nu de laatste pagina. Heel veel sterkte met alles, en stapje voor stapje. Zelf ben ik begonnen na ziek zijn met de straat op en neer lopen, daarna boodschappen doen een stukje verderop, en steeds verder en langer. Op een gegeven moment voelde ik me weer sterk genoeg om de fiets te pakken. En zo bouw je het op, rustig aan, en niet te snel willen. In het begin was ik bang dat ik door mn benen zou zakken van zwakte, maar al gauw werd dat gevoel minder.



Ieder stukje dat je loopt voelt als een overwinning op jezelf. Veel sterkte ermee! Lieve groet, K.
[quote]Pixiedust schreef op 02 februari 2011 @ 16:21:

Focus niet alleen op lichamelijk conditie, focus op lichamelijke en geestelijke conditie. Beiden kunnen elkaar versterken en elkaar naar beneden trekken. Als je wilt gaan opbouwen, versterk ze dan dus beiden.



Wat voor hulp heb je ingeschakeld? Als het gericht is op een van beiden, kijk dan in hoeverre ze op het andere front ook wat kunnen betekenen of dat je dit zelf nog moet inschakelen.



Hoe staat het verder met de hulp MV?

Pixiedust heeft hier een goed punt. Welke artsen zou je nog zien? En wat is dat voor een wachtlijst, voor welke zorg is dat? Kun je niet vragen aan je zorgverzekering of je ergens anders terecht kunt? Zij zijn op de hoogte van kortere of geen wachtlijsten van zorg bij jou in de buurt.



Veel sterkte! En probeer wat te eten.
Alle reacties Link kopieren
Ok ik ga .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je MV. Ik kwam speciaal even kijken en je evt. aanmoedigen als je nog thuis zou zitten. Hoop voor je dat het goed gaat.



Mamalief, jij ook onderweg?
Alle reacties Link kopieren
quote:siensien schreef op 04 februari 2011 @ 11:42:





Mamalief, jij ook onderweg?



Nee



Ik dacht laat ik MV een goed gevoel geven doordat zij wel gaat en ik niet. Ik ben gewoon lui en niet vooruit te branden vandaag.
Alle reacties Link kopieren
niet bij nadenken, als je je tandenpoetst denk je er ook niet bij na. Boodschappen doe je gewoon. Hup eruit!
Alle reacties Link kopieren
en hoe ging het?



en mamalief nog gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een slechte dag gehad. Alles trilde en toen ik beneden was om boodschappen te doen kon ik al niet eens mijn schoenen aan krijgen. Om kwart over 6 vanavond is het gelukt. Wel weer onwel geworden in de supermarkt. Gelukkig heeft ah een zitje waar je gratis koffie en thee uit een automaat mag pakken dus daar maar bijna een uur gezeten en toen weer snel naar huis. Ga morgen toch even kijken naar die service van ah met boodschappen brengen, het gaat echt niet, ik kan gewoon ook niet op mijn benen staan. Jammer dat het niet goed gegaan is. Ben net thuis. Wel nog wat gezonde dingen kunnen meenemen. Wilde 2 kiwi's maar kon niet wachten met staan om ze te wegen dus maar een doosje gekocht dus ik kan me er ziek aan eten. En zo lekker vind ik ze niet maar volgens mij zit er veel ijzer in. Verder wat dingetjes gekocht zodat ik steeds een beetje kan eten. Ik heb nu alleen niet alles wat ik wilde maar dat maakt niet uit. Ik heb ook verse multi fruit drank met vitamine erin. Van die cherrie tomaatjes die je zo lekker kan weg eten. Van die pelpinda's. Sla.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
de boodschappenservice is natuurlijk geen goed idee, dan heb je helemaal geen reden meer om de deur uit te gaan. Hoe zit het met therapie MV, want dit gaat natuurlijk niet zo
Alle reacties Link kopieren
Maandag bellen ze me op wat voor termijn en wanneer de dokter bij mij thuis komt. Dus maandag hoor ik als het mee zit meer.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 19:55:

de boodschappenservice is natuurlijk geen goed idee,



Dat ben ik met Meds eens.



Kreeg je een hyperventilatie aanval in de winkel, MV, of een bijna-aanval ? Of een paniekaanval?

Krijg je dat altijd, regelmatig, heel soms?

Hoe vaak ga je naar de winkel, normaal gesproken?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
myleentje, die boodschappen service van de ah is erg prijzig. Je moet voor 70 euro bestellen willen ze bezorgen



Ik hoop dat je snel een beetje opknapt
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
MV dit klinkt niet goed , wel fijn te lezen dat de dokter maandag laat weten wanneer hij langs komt.

Is het misschien een idee hem te zeggen wanneer hij belt dat hij gelijk die maandag langs kan komen? Ik denk dat je hem echt even moet spreken en inzake je lijf is het denk ik ook belangrijk dat hij jou snel ziet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wel goed van je dat je geweest bent, MV!



En ik denk dat de hometrainer een goed middel is om conditie op te bouwen (en te behouden). Toen mijn zus in het ziekenhuis lag met een longontsteking, werd ze met de rolstoel naar de fysio gebracht al waar ze dan een kwartiertje moest fietsen. En dan weer met de rolstoel naar de afdeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 februari 2011 @ 20:00:

[...]





Dat ben ik met Meds eens.



Kreeg je een hyperventilatie aanval in de winkel, MV, of een bijna-aanval ? Of een paniekaanval?

Krijg je dat altijd, regelmatig, heel soms?

Hoe vaak ga je naar de winkel, normaal gesproken?



Normaal vond ik boodschappen doen leuk dus deed het graag. Wat aanbiedingen zoeken bij de lidl. Of lekker neuzen bij buitenlandse producten enz. En voor de katten apart naar een tuincentrum. Supermarkt is tot 10 uur savonds open en tuincentrum tot 9 uur, elke dag beide.



Sinds december is pas de hyperventilatie/angstaanval? begonnen. Het begon dat ik dat kreeg als ik in een rij moest wachten. Nadat het 3 keer bij mijn supermarkt de Dekamarkt fout ging ben ik alleen nog naar AH gegaan omdat je daar zelf kan scannen en niet hoeft te wachten bij de kassa. Maar daar heb ik het nu ook. En ook onder het boodschappen doen. Als ik snel kan zitten kan ik een erge aanval voorkomen, dan ben ik wel naar en duizelig maar dan hoef ik alleen te wachten tot het over is en goed kijken waar het volgende bankje staat.



Dekamarkt durf ik niet zo goed meer heen, vorige keer zo onwel geworden dat ik de auto moest laten staan en naar huis ben gebracht.



Het is dus allemaal nog niet zo lang. Vanaf december. Maar ik zie er zo tegenop dat ik nu alleen ga als ik niets meer te eten heb, zoals vandaag. Anders ga ik zeker niet naar de supermarkt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Antikleia schreef op 04 februari 2011 @ 20:23:

Wel goed van je dat je geweest bent, MV!



En ik denk dat de hometrainer een goed middel is om conditie op te bouwen (en te behouden). Toen mijn zus in het ziekenhuis lag met een longontsteking, werd ze met de rolstoel naar de fysio gebracht al waar ze dan een kwartiertje moest fietsen. En dan weer met de rolstoel naar de afdeling.



Ik heb toen ik een jaar of 13 was een auto ongeluk gehad en een paar weken helemaal plat moeten liggen. Toen kon ik ook niet meer lopen zo verzwakt. Ik kan mij alleen niet meer herinneren wat ik toen heb gedaan voor oefeningen. Ik weet het niet meer.



Ik vraag maandag ook aan mijn huisarts of ik zo snel mogelijk naar een fychiotherapeute mag of iemand anders die mij ermee kan helpen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Roosje, ik hoop maandag meer te horen wanneer alle hulp in gaat. Alles is er wel al voor geregeld, van de week zijn ze hier thuis geweest om alle papieren in te vullen.



Ja Enn, dat ga ik ook zeker vragen!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Is dit iets voor jou? interapy

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven