Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en Volwassen deel 5

14-04-2016 12:32 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 zat vol. Dus we gaan gauw verder in deel 5 van het beugelkletstopic.

Hier kunnen alle stoere vrouwen (mannen zijn ook welkom hoor!) met een beugel (of bijna-beugel-bekkies) zich verzamelen en mee kletsen over het leed dat beugels heet.



Veel van ons zijn/worden geopereerd aan hun mond (kaakoperatie(s)) i.c.m. het dragen van een beugel. Dus daarover mag je natuurlijk ook mee kletsen!



Sinds kort is er ook een Facebook-pagina voor Beugels en Volwassenen van het Viva Forum. Hier delen we foto's!



Deel 4 vind je hier.
Alle reacties Link kopieren
@ Lala 89 met de paracetamol is het wel uit te houden hoor. Maar toch valt het tegen, het is zo aanwezig die pijn. Maar wordt vast beter.

Ik word wel nieuwsgierig naar elastiekjes, draden en slotjes
Alle reacties Link kopieren
@ beugel-bekkie: wordt vanzelf duidelijk ;) bedoelde meer of je al idee had of je voor metaal of kleurloos ging, maar kan je vast ook daar pas kiezen!



@ cuetie: gelukkig is het uit te houden met pijnstiller. Snap dat je nieuwsgierig bent naar beugel zelf..Geniet nog maar even van beugelvrije bekkie ;)
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik moet morgenochtend vroeg weer voor controle. Toch wel erg benieuwd wat de ortho allemaal gaat doen. Ze liet iets vallen over een *tandcode* draaien. Geen idee welke tand gedraaid moet worden, maar gaat waarschijnlijk pijn doen Acht weken is dan ineens toch erg lang. Heb ook het idee dat het wel iets korter had gekund! Naja, ik hou iedereen op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
Zo, sinds vanochtend ben ik ook officieel een beugelbekkie! Slotjes onder en op m'n hoektanden boven en beetverhogers op m'n kiezen. Eten is nogal een uitdaging zullen we maar zeggen
Alle reacties Link kopieren
Hey Henriette, welkom als beugelbekkie! Ik hoop dat de pijn voor jou snel weer zal zakken! Kan heel vervelend zijn.



Ik zit nu ook met een zeer bekkie. Mijn ortho heeft een nieuwe knik in de draad boven gemaakt, zodat mijn hoektand gaat draaien. Verder moet ik een elastiek aan één kant dragen, omdat mijn kaak wel 1,5 mm te ver naar rechts staat (waar die mensen zich wel geen zorgen om maken). Dus dat doet zeker even pijn. Ik moet hem 24/7 in, dat elastiek. Ze zei dat hij uit mag met eten, maar dat ik hem dan kan vergeten weer in te doen, dus beter niet.. Maar ik vrees dat ik niet kan eten met dat ding in mijn mond!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Henriette, nu is het dus echt zover. Is echt wennen, niet ? Wat heb je nu gekozen, metaal of keramische blokjes ?



Ik ben eigenlijk met mijn 6 weken in ook nog een echte newbie hoor. Sommige dingen vallen mij heel goed mee, en andere dingen had ik dan weer minder erg verwacht. Denk ook dat het echt wel heel individueel is. Voor mezelf is het zo dat ik geen enkele last gehad heb van de beugel aan de binnenkant van mijn wangen of lippen, wax heb ik tot nu toe niet nodig gehad, maar ik voel wel elke dag spanning op mijn tanden. Waar ik lees dat de meesten na een weekje of twee weer redelijk kunnen eten, kan ik na 6 weken nog steeds niks kauwen, behalve een boterham zonder korst, en dan nog is het behelpen. Daar ik flexitarier ben at ik voordien veel fruit, cruesli, zaden, noten en ook rauwkost, maar dat is nu uit de kwestie. Kan nog geen stukje paprika, komkommer of appel bijten (zelfs niet in kleine stukjes), laat staan noten, dat is echt wel onmogelijk. Gelukkig lust ik ook graag smoothies, maar ik mis wel de slaatjes en fruit.



Verder zegt mijn man dat mijn adem niet zo lekker ruikt sinds ik die beugel heb. Ik poets nochtans heel goed. Enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn ?



Vandaag heeft iemand mij wel een beetje ongerust gemaakt : die persoon beweerde dat het bij volwassenen regelmatig voorkomt dat de tanden los gaan zitten tijdens het beugelen, en dat ze dan soms niet meer helemaal terug vastkomen. Weet iemand of dit echt zo is ?
Alle reacties Link kopieren
@ Mepi: Haha dankjewel! Ja, dat hoop ik ook. Gisteren overdag had ik eigenlijk geen pijn, maar sinds gisteravond voel ik echt constant druk op m'n tanden. Maar dat wordt met een paar dagen vast wel minder, hoop ik. Gelukkig bestaat er paracetamol :-)



@ Minniemuisje: Inderdaad wel wennen! Ik heb keramische slotjes, behalve op m'n kiezen, daar heb ik wel metalen slotjes. Schijnbaar doen ze daar geen keramische slotjes, omdat je dat toch nauwelijks ziet. Boven wordt wel alles keramisch trouwens. Ik ervaar het inderdaad hetzelfde als jij: geen last van scherpe dingen in m'n mond (nou schijnen keramische slotjes ook wel iets vriendelijker te zijn haha), maar inderdaad constante druk op m'n tanden. Eten gaat bij mij ook heel moeizaam. Maar ik ben te eigenwijs om wéér alleen maar vloeibare/zachte dingen te eten, dus ik verbijt de pijn gewoon. En ik doe er ongeveer drie keer zo lang over dan de rest, omdat ik amper kan kauwen door die beetverhogers. Maar echt hele harde dingen lukt bij mij ook niet. Pff, zes weken is wel heel erg lang, ik hoop dat het bij jou snel weer wat beter gaat dan! Heb je inmiddels ook al een nieuw draad gehad met een controle? Dan schijnt het ook weer extra zeer te doen..
Alle reacties Link kopieren
Woa, zoveel nieuwe mensen! Welkom, welkom! Ik ga nu alleen even reageren op jou @Mariskam198 :-)

Hoe gaat het nu met je, we zijn inderdaad alweer een paar dagen verder? Blij om te horen dat het relatief is meegevallen! Zit jij trouwens al in de FB-groep? Ik zou graag misschien later wat vragen aan je willen stellen via PB. Kan dat?



Ik mag morgenochtend happen en foto's. Heb er gewoon zin in
Alle reacties Link kopieren
Met mij gaat alles nog steeds goed! Sinds maandag zijn we begonnen met het draaien van de hyrax. Mijn vriend had het alleen beetje verkeerd begrepen en draaide een keer teveel

@Janne: natuurlijk mag je mij wat dingen vragen! Ik zie je PB wel verschijnen.

Ik kan begrijpen dat je daar zin in hebt. Voelt toch weer als een nieuwe stap in het proces.



Henriette en minimuisje; ik doe met jullie mee qua niet kunnen eten. Ik mag ook nog niets hards eten, maar dat zou ook echt niet lukken. Doe over een maaltijd nu 3x zo lang als normaal en soms slik ik stukken van narigheid maar zonder te kauwen door



Losse tanden klinken niet goed, maar ik heb dat nog niet gehoord. Ik zou verwachten dat een orthodontist dan niet zou starten met een behandeling als dat zo'n risico met zich mee zou brengen.



Als ik al die verhalen lees over draden, zere tanden en weet ik wat allemaal dan denk ik echt waarom wilde ik dit ook alweer? Maar ik ben er nu aan begonnen na jaren twijfelen dus maar even paar jaar doorbikkelen
Alle reacties Link kopieren
Als ik dat zo lees wordt de keuze voor een beugel een win-win situatie. Een paar kilo's eraf is mooi meegenomen. :-).

Nee hoor ik heb met jullie te doen, minnimuisje haar voorkeuren qua eten heb ik ook. Dat zal wel wennen zijn.

Mariskam: klinkt wel heftig dat draaien, moet duidelijk nog wennen aan al het gereedschap dat hier voorbij komt. Wordt het bijna een martelwerktuig. Er gaat een wereld voor me open...



Ik begreep dat er altijd wat beweging in je tanden zit, maar bij mij is er strikt gekeken naar de conditie en onderhoud van mijn gebit. Die was gelukkig goed. Ik hoop dat het geen consequenties heeft.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Afgelopen donderdag ben ik geopereerd. Operatie is heel goed gegaan gelukkig. Onderkaak naar voren. Bovenkaak en mijn verstandskiezen. Ik was erg misselijk door het bloed dat in mijn maag gelopen was.. dat heb ik allemaal uitgespuugd.. wat een opluchting was dat zeg.. en het lukt ook gewoon met je kiezen strak op elkaar. Ik had niet echt veel pijn aan mijn kaken maar wel erge hoofdpijn.. nu nog steeds trouwens.. ook mijn kaken zijn gevoelig omdat het zo strak p elkaar drukt.. slecht geslapen natuurlijk.. volgende ochtend foto's gemaakt. Zag er allemaal prima uit en toen naar huis. Ging redelijk tot mijn neus dicht ging zitten.. nou dat heb ik geweten..ik had wel neusdruppels meegekregen maar het werkte gewoon niet. Dus moest door mijn mond ademen terwijl alles strak op elkaar staat.. ik wist niet waar ik het zoeken moest.. vreselijk. Vanmorgen gebeld en nu andere neusspray gehaald door gelukkig wat beter werkt.. ik had zoveel gelezen van tevoren maar hier had ik geen rekening mee gehouden. Verder is mijn hoofd erg dik en mijn half donkerpaars/blauw..hopelijk trekt dat nu redelijk snel bij..



Volgende keer verder!
Alle reacties Link kopieren
@chan1111 goh, toch een mijlpaal genomen, niet?Ik hoop dat het intussen al wat beter gaat... Knap hoor, dat jullie dat aandurven. Ikzelf heb de operatie geweigerd...ik zal al tevreden zijn als mijn tanden gewoon recht staan en mijn overbeet wat kleiner is .



@henriette émepi hoe gaat het met jullie, gaat het al beter dan vorige week ? Mepi, die elastieken, dat staat mij ook nog te wachten



Voor mezelf niks nieuws te rapporteren, al heb ik gisteren in de spiegel gezien dat mijn onderste snijtanden wel degelijk los staan. Als ik er met mijn vinger tegen duw zie ik ze bewegen, ik vind het wel wat eng. Ik zal er maar op vertrouwen dat alles wel goed komt. Ben ook enorm verbaasd over de snelheid van de veranderingen. Mijn snijtanden staan dus intussen volledig naast mijn hoektanden, terwijl die echt zo ver naar achter stonden dat mijn hoektanden echt naar voor leken te staan. Op zicht staat alles vooraan al recht. Ik neem aan dat het in orde zetten van de beet het meeste tijd zal in beslag nemen, want anders zie ik niet waarom ik 18 maanden zal moeten beugelen. Keerzijde van de snelle veranderingen is dat ik nog steeds niet goed kan bijten, maar dat neem ik er wel bij, als het dat maar is... ik doe gewoon net als Mariska, ik slik alles gewoon door
Alle reacties Link kopieren
@minimuisje zeker een mijlpaal. Vandaag precies een week geleden. Gelukkig voel ik me een stuk beter! Weinig pijn en mijn zwelling is een stuk minder. Je begint een beetje het verschil te zien en dat is toch wel mooi! Nu verder herstellen en ben benieuwd hoe lang ik de beugel dan nog moet!

Ja wat gaat dat snel hè minimuisje die veranderingen? En inderdaad als je zelf denkt dat alles wel rechtstaat dan heeft de orthodontist vaak nog veel dingen te doen waar wij niet veel meer van zien. Ik heb 2,5 jaar gebeugeld voor de operatie. Ben er ook wel een beetje klaar mee nu. Haha!
Alle reacties Link kopieren
Wauw heftig zeg die operaties! Hopelijk hersteld het allemaal snel.



Mijn beugel is gisteren geplaatst... valt erg mee tot nu toe. Alleen kunnen mijn kiezen niet op elkaar vanwege blokjes achter mijn voortanden (anders zou ik de blokjes op de onderkaak er af bijten) dus erg benieuwd hoe ik beetje kauwen onder de knie krijg.



Grootste schrik was in de spiegel kijken, amai dat is wennen zeg!
Alle reacties Link kopieren
Chan1111 you did it! Ik ben jaloers op je, want jij hebt het al achter de rug . Heb je een week lang flink last gehad of is het je achteraf toch meegevallen? Je ziet zeker nog niets van het resultaat vanwege de zwelling etc? Wat hebben ze met je bovenkaak gedaan, want dat haal ik zo niet uit je bericht?

En hoe gaat het met eten? Mag je nu echt 6 weken alleen maar vloeibaar of ook andere zachte dingen?

Wat een vragen, he Ik hoop dat je snel weer zo goed als helemaal fit bent, maar je moet maar denken je bent sowieso een held dat je het hebt gedaan!



Die losse tanden klinken niet fijn, maar ik moet zeggen dat bij mij afgelopen woensdag op de controle ook even gevoeld werd of alles nog vast zat. Dus het zal er dan ook wel een beetje bij horen. Nou, zolang ze blijven zitten, is het prima.



Verder zag alles tijdens de controle er prima uit. Ik moet vanavond nog een keer draaien aan de hyrax en dan is het ver genoeg. Gelukkig maar, want ik zie er verschrikkelijk uit met die lelijke spleet tussen mijn voortanden. En halverwege januari gaan dan de slotjes geplaatst worden . Daar ben ik nu nog blij mee maar vraag me af of dat in januari nog steeds zo zal zijn.

Ik ben trouwens benieuwd of ik dan mijn lippen nog op elkaar ga krijgen. Heb daar nu al moeite mee dus als ik straks nog die blokjes ertussen heb zitten, vrees ik dat het niet lukt. Hoe zit dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds kort loop ik ook rond met "prachtig" ijzerwerk: metalen slotjes onder en keramische slotjes boven. Ik ben eind 30 en heb nog nooit eerder een beugel gehad. Het ging me om een minimale aanpassing van een van mijn boventanden. Onder had ik ook een onregelmatigheid (1 tand stond naar achteren), maar dit stoorde me niet en hoefde van mij niet gecorrigeerd te worden. Maar "als je boven doet, moet je onder ook doen", aldus de orthodontist. Over de communicatie van de praktijk kan ik heel veel zeggen, maar het valt me vies tegen. Hebben jullie die ervaring ook? Je krijgt maar halve informatie, het lijkt wel lopende band werk en zelfs als je om extra tijd vraagt om vragen te kunnen stellen, staan ze al in de startblokken om naar de volgende patient te gaan. Erg slecht, zeker gezien het bedrag dat je neertelt voor zo'n behandeling. Bovendien is het niet niets, je geeft ze nogal wat vertrouwen.



Maar goed, nu m'n vragen:



- Kan iemand me uitleggen hoe het precies zit met de draden? Ik ben 5 weken geleden begonnen met draad 14 en heb nu draad 18. Welke draad komt hierna? Wat doet welke draad bijvoorbeeld?



- In eerste instantie was ik blij, omdat ik veel positieve veranderingen zag. Mijn ondersnijtanden stonden vrij snel in een mooie boog en mijn ietwat scheve voortand (waar het me eigenlijk om ging) stond ook al beter. Het zag er zelfs zo mooi uit al dat ik met zo'n gebit nooit een beugel had genomen. Maar toen! Nieuwe draad erin (nummer 18 dus) en de boel gaat de verkeerde kant op verschuiven. Twee ondersnijtanden lijken 'omhoog' te worden getrokken en de boog wordt minder mooi. Mijn ene boventand staat weer net als vlak voor de beugel, misschien is het zelfs nog wel wat erger. Is dit normaal? Of moet ik dit bij de orthodontist melden? Wat is jullie ervaring hiermee?



Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

SD
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,



Ik merk de laatste tijd dat ik wat steun van andere nodig heb die mij beter kunnen begrijpen dan mijn eigen vriendinnen. Ik zal mijn beugel situatie uitleggen:

Ik begon met mijn beugel toen ik 17 was en wordt binnenkort 22. Dit betekent dus dat ik hem al bijna 5 jaar heb. De laatste tijd zit er weinig verandering in, gaten bij voorhanden moeten dicht, daarna is het als het goed is (?) klaar. Dit is voor mij erg vermoeiend en ik heb gewoon een schijthekel aan dit ijzeren geval in mijn mond.



Al een aantal jaar wordt er elke keer gezegd als ik vraag hoe lang het nog duurt: "Ja, nog een half jaar", elke keer is het dus ook deprimerend als het toch weer langer blijkt te zijn. Op dit punt weet ik gewoon niet wat ik moet doen en wat ik wil. Ik wil die beugel eruit maar ik wil ook die gaten dicht hebben. Kunnen die gaten wel dicht is ook mijn vraag?



Tevens wordt ik gek van die elastiekjes die kapot gaan, eruit gaan tijdens het eten etc. Iemand anders ook problemen mee? ): Ik wil gewoon kunnen genieten van mijn leven, mijn jonge jaren en ik heb het gevoel dat dit nu niet kan... Iemand tips?



Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
@swietiedarling : ik heb momenteel een gelijkaardig probleem, na 7 weken beugel stonden mijn tanden naar mijn mening al vrij recht, ook in die mate dat ik voor die stand zeker geen beugel zou genomen hebben. Echter, nu nog enkele dagen later, begint het ook de verkeerde richting uit te gaan. Waar mijn 2 bovenste snijtanden naar binnen gekipt stonden, waardoor mijn 2 hoektanden ernaast naar voor uitstaken, steekt nu één van de hoektanden intussen achter de snijtand. Mogelijk is dit maar tijdelijk, maar ik schrok er wel even van. Volgende week 2de controle, dus ik wacht af wat de tandarts zegt.

Wat de draden betreft heb ik geen idee, ik weet zelfs niet welke draad ik heb, daar lig ik persoonlijk niet van wakker. Ik vertrouw er gewoon op dat de tandarts weet waar ze mee bezig is. Gelukkig heb ik altijd wel het gevoel dat er uitgebreid tijd wordt genomen.



Appelxssien : jij draagt je beugel al heel lang, ik kan begrijpen dat je intussen gefrustreerd begint te raken. Wat zegt jouw ortho er dan van? Ik zou toch aandringen op een duidelijk antwoord hoor...
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden

Al weer een hele tijd niks van me laten horen en geloof al 2 controles verder

Welkom voor iedereen die nieuw is heb wel het meeste bij gelezen maar reageer even zo in het algemeen op iedereen. Want het is een beetje teveel om op iedereen los te reageren.

Over 2 dagen me boven beugel als en half jaar

Volgende maand gaan ze kijken of er al een datum voor me onderkant in zicht is.

Me ene hoektand waar in juli het laatste slotje op gezet is om hem naar buiten te draaien staat al goed op zijn plaats. En ook is het gat van die kant bijna dicht

Recht is het gat voor mijn geval nog even groot en merk aan rechts ook het minste verandering.

Afgelopen donderdag voor controle geweest en had sinds juli het zelfde nummer draad wel steeds nieuwe gehad maar zelfde dikte steeds. Maar nu eindelijk een dikkere, al zie ik nog niet echt grote verschil voel toch meer druk op me tanden.

Moet zeggen dat de laatste 2 maanden ik zo wie zo geen grote verschillen meer zie en de moed me soms wel in me schoenen zakt van waar ben ik aam begonnen. Ook omdat voor me gevoel me ene voortand schever staat dan aan het begin van de beugel.

Maar bij de ortho zijn ze steeds heel tevreden. En ja de planning is dat ik nog 2 jaar moet dus dat alles nog totaal niet naar me zin staat is denk ik wel logisch.

Moet nu 10 november weer. Ben benieuwd daarna smiddags lekker even op vakantie dus hopelijk niet teveel last????
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal!

Heb al zoooo lang niet meer gereageerd, maar hier ben ik dan.

Heb m'n beugel ondertussen een halfjaar. Vandaag maar de ortho geweest, m'n eigen ortho werkt minder dus krijg voortaan een andere. Hartstikke aardige vrouw, maar wel ineens veel andere dingen...

Heb pas klasse III elastiekjes gehad, die waren om m'n onderkaak naar achter te krijgen. Werkte goed, dus hoefde ze niet meer. Vandaag dus een controle (maand) later en nu wel weer elastieken gehad, maar echt hele rare. Moeten in een vierkantje om m'n onderhoektand, kies ernaast, kies daarboven en boven hoektand... aan allebei de kanten van m'n gebit dus. Plus, ik heb bij mn boven- en ondervoortanden zo'n elastiekje om de slotjes gekregen die het extra strak zet. Kan echt niks meer eten, heb al pijnstilling gepakt maar ga kapot van de pijn :(

Ohja, dan heb ik ook nog voor 's nachts een elastiekje die van mijn links onder hoektand naar rechtsboven hoektand loopt, om m'n kaken nog wat rechter te zetten ofzo....



En dit allemaal omdat ik 1 tandje lelijk vond staan, daarvoor nam ik de beugel hahahahaha...
Alle reacties Link kopieren
@minniemuisje: Ja, vervelend is dat he. Zo'n beugel is al niet leuk maar als je positieve veranderingen ziet, is het nog wel uit te houden. Maar als je tanden juist verkeerd gaan staan, ook al hoort het misschien even bij de behandeling, da's gewoon k**.



@Appelxssien: Je kunt ook een second opinion aanvragen bij een andere orthodontist/praktijk. Dit ga ik nu ook doen, al is dat meer omdat ik overweeg van ortho te wisselen (de communicatie is zoooo bar slecht bij mijn huidige ortho). Maar een second opinion kan altijd. Als de andere ortho hetzelfde zegt, heb je er misschien meer rust van. Zegt hij wat anders, dan sta je wat steviger in je schoenen als je met je eigen ortho in gesprek gaat. Laat ze maar uitleggen waarom het traject steeds verlengd wordt. Vergeet niet: jij bent de klant.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb ik hier lang niet gereageerd, maaar wat leuk om alles te lezen. Vandaag 2 kiezen getrokken onderin en eindelijk over 2 weken de beugel erin. Can't wait! Traject gaat dan bijna echt beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat het is stil hier... iedereen is waarschijnlijk een beetje gewoon aan de situatie.



Ik ben gisteren voor mijn vierde controle geweest. Er is nu op een aantal plaatsen waaronder aan de opening van de getrokken hoektand een kettingelastiek geplaatst om de boel naar elkaar toe te trekken, en dat is wel voelbaar hoor. Kon plots weer niet meer eten... nog een paar tanden moeten draaien, maar heb dus nog steeds dezelfde draad als in het begin.

De tandarts heeft ook gezegd dat ik verder in het traject rechts elastieken zal moeten dragen om mijn beet te corrigeren. Momenteel is het nog steeds zo dat ik links mijn kiezen niet echt op elkaar kan krijgen, wel rechts. Hopelijk minder erg als bij Suzanne ... maar dat zijn zorgen voor later.



Vanavond terug aan de smoothie
Alle reacties Link kopieren
@Minniemuisje Ik weet precies hoe je je voelt met die kettingelastieken! Doet erg veel pijn, maar zal na een tijdje vanzelf verdwijnen



Ik zou volgende week mijn ortho afspraak hebben, maar door school kan ik niet. Ik ga nu pas in december weer. Kijken of het goed is gegaan met mijn elastiekje. Ik heb er ook rechts een om mijn beet te corrigeren, maar ik merk er niet zoveel van. Wel dat ik nu ontzettend met mijn kaken op elkaar klem tijdens het slapen, en dus 's ochtends wakker word met zere tanden...
Alle reacties Link kopieren
Hier volgende week weer controle

Gaan ze wat slotjes anders zetten, en me kiezen weer ophogen met dat lekkere blauwe spul. Had ze al maar moeten toch nog hoger zodat me rechter kiezen meer kunnen schuiven. Als dat eindelijk gebeurd is krijg ik ook me onderbeugel. Naar 7 maanden boven vind ik het ook tijd voor de onderkant. Maar omdat daar vrij weinig hoeft te gebeuren wachten ze daar nog liever mee. Dus moet nog even geduld hebben

Ik geniet dus van me laatste week 'goed' kunnen eten want denk dat kauwen daarlijk niks word met die ophogingen helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven