Mode & Beauty alle pijlers

Business casual

01-09-2016 07:16 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik zal me eerst even kort voorstellen aangezien ik nieuw ben;

Ik ben Marjolijn, 31 jaar en start over 1,5 week met een nieuwe baan! Fijn fijn, maar bij deze nieuwe baan wordt wel verwacht zoals de topic naam al zegt dat ik er vrij netjes bijloop.

Bij mijn huidige baan ga ik regelmatig is een Sweatvest en spijkerbroek en op gympen (wat daar ook echt prima kan hoor) dit gedeeltelijk doordat ik zoveel sport en gedeeltelijk omdat dat allemaal vrij makkelijk passend te vinden is. Ik ben namelijk de afgelopen 2 jaar ruim 30 kg afgevallen. Waardoor ik ook geen echte basis garderobe meer heb. ik ben 1,73m lang en weeg nu 74,5 kg, ik ben een echt appelfiguur, met gelukkig tegenwoordig weer taille.

Ik heb een paar jurken die ik geschikt acht en wel een paar zwarte pumps. Dus de eerste week zal ik wel doorkomen, als het iets koeler wordt, dus ga ik volgende week een dag shoppen om iig een goede basis aan te schaffen.

Kunnen jullie helpen met een soort minimale nodig lijst? Liefst ook niet budget tips want heb de laatste tijd nogal wat financiële tegenslag gehad. Aanvullen op termijn gaat gewoon lukken, zodra ik mijn nieuwe baan heb.
anoniem_306615 wijzigde dit bericht op 01-09-2016 07:17
Reden: Spelfouten
% gewijzigd
Voor ideen volg/bekijk ik veel kleding blogs/webwinkels. Bijv. Musthaves for real, zag vanmorgen op FB onderstaande plaatjes voorbij komen en zulke combinaties vind ik erg leuk, zeker die blazer omdat die netjes is maar toch wat stoerder dan de gemiddelde blazer. Persoonlijk zou ik dan wel een mooiere pump nemen want die ze laten zien vind ik erg goedkoop ogen.

set1

of set2

Otto.nl vind ik ook fijne site omdat ze leuk sets laten zien, Voorbeeld otto

Pinterest ook aanrader wat hierboven al genoemd werd, maar dat vind ik sowieso een leuke site om kledingideeën op te doen, heb dan ook tig borden en honderden plaatjes opgeslagen

Liep zelf ook altijd op sneakers, jeans en sweater of shirt, maar dat werd ik een beetje beu en aan de hand van bovengenoemde sites heb ik een iets betere/nettere kledingstijl ontwikkeld

Edit: ik vergeet Stylefruits helemaal! Heeft FB en website, maar kan je ook downloaden als app en daar kan je dan net als Pinterest outfits opslaan. Maar je kan hier direct zien welk merk het is en waar je het kan kopen. Complete outfits van budget tot wat duurder, erg leuke app!
Essentiel Antwerp vind ik ook een leuk merk, net als scotch&soda (noemde ik al), maison scotch, french connection en Isabel Marant (wel vrij prijzig). Costes heeft wat meer budget-opties.
Kijk ook eens bij de Bijenkorf. Filter opties smart casual en zakelijk, daar zou je wat inspiratie op kunnen doen. Helaas is de sale volgens mij net afgelopen maar er zitten nog steeds mooie, betaalbare dingen tussen.
Wat ik mij afvraag waarom bij business casual uitgegaan wordt van neutrale kleuren. Ik vind dat zo inspiratieloos. Ik vind het juist leuk als iemand eens wat kleur toevoegd. Een rood pak vind ik bijvoorbeeld erg mooi.
@sallyspectra dat is dus juist precies niet mijn ding haha

@zonnetje_van_de_dag ja van zo'n rok wordt ik idd blij! Had van de week zoiets al in mij handen, maar twijfelde dus of t kon

@nephthys ja van die capsules had ik al gezien, maar zoiets vertalen naar mezelf... Ben niet zo'n fashion wonder helaas. Terwijl ik wel een uitgesproken smaak heb.. Handig he...

@ponny ja donkere spijkerbroek kan, neem iig aan dat als de mannen dat kunnen dat ik dat ook kan maken, of is dat een foute aanname? Tijdens sollicitatie heb ik 3 van de 10 mannen gespot in een donkere nette spijkerbroek. Iedereen droeg wel overhemd en nette schoenen.

Toen ik ging solliciteren was het 30 graden. Maar bij het moederbedrijf waarmee we een pand delen droegen de 2 vrouwen die ik zag een rok.

Een zwart jurkje ( wel met lange mouw helaas), donker groen jurkje, zwarte linnen blazer, pumps, en brogues heb ik. Ook wel een paar simpele zwarte shirts en een zwarte blouse die ik bv zou kunnen combineren met een grijze broek, of kokerok. Het begint in mijn hoofd vorm te krijgen. Hoop voornamelijk dat het niet ineens heeeeel koud of heel warm wordt voor t eind van de maand, daarna is er weer wat meer budget.
quote:nephthys schreef op 01 september 2016 @ 09:35:

Google eens op "Business casual capsule wardrobe". Daar zie je dan voorbeeld van hoe je met een klein aantal items verschillende outfits kan samenstellen.

bijvoorbeeld

[afbeelding]

Ik word direct geprikkeld om te organiseren als ik dit soort plaatjes zie (net zoals de IKEA gids dat effect op mij heeft ). Maar dan bedenk ik me dat ik eigenlijk zelden borrel na werktijd en nooit naar het buitenland reis voor mijn werk.

Voor de inspiratie van TO een goed plaatje, nonetheless.

TO, ik heb ook een kantoorbaan die dezelfde dresscode behoeft. Ik draag doorgaans losse blouses, soms een overhemd en die draag ik op een skinny (donkerblauw of zwart) of een kokerrok. Daaronder draag ik dan schoenen met een hak of nette loafers (die voornamelijk als ik geen afspraken heb). Ik heb ook een wikkelvestje en een wikkeljurk, zitten altijd goed en staan netjes.

Denk ook aan sieraden en sjaals. Ik heb minimalistische sieraden speciaal voor het werk. Een sjaal kan wat kleur geven aan je outfit.

Succes, en wat knap dat je 30 kilo kwijt bent!
Als je er nog zo onzeker over bent, is het dan misschien niet beter om eerst een paar weken op het werk wat rond te kijken, om een beter beeld te krijgen wat de standaard daar zo een beetje is, voor je hele nieuwe garderobes begint aan te schaffen?
quote:nohr schreef op 01 september 2016 @ 09:54:

Wat ik mij afvraag waarom bij business casual uitgegaan wordt van neutrale kleuren. Ik vind dat zo inspiratieloos. Ik vind het juist leuk als iemand eens wat kleur toevoegd. Een rood pak vind ik bijvoorbeeld erg mooi.

Vind ik ook mooi. Toch is dat vaak iets wat je later aanschaft. Een rood pak valt op, als jij alleen dat ene rode pak draagt, omdat je nog een basisgarderobe aan moet leggen, hebben mensen het idee dat je altijd hetzelfde aan hebt. Zwart, blauw, grijs en bruin zijn nu eenmaal makkelijk te combineren. Op die ene zwarte broek kun je talloze tops en blouses aan met elke keer een ander vestje of colbertje. Bij een rood pak is dat lastiger.

Mannelijke collega's van mij hebben vaak een aantal standaard kleuren pakken, dan vind ik het wel leuk als iemand een keer een donkergroen pak heeft naast al dat grijs.

Maar dat zijn dingen die ik altijd later erbij zou komen, eerst veilig en saai dan de spannende dingen. Voor een vrouw kunnen dat ook roze pumps zijn of een knalroze jasje.
Outfit

Op het kantoor waar ik werk is ook smart casual de dresscode. Maar dan dus donkere spijkerbroek met een jasje. Een mantelpak zou erg opvallen, en dat is zeker niet wat je in het begin wil. Een outfit zoals bovenstaande is iets wat ik zou aantrekken naar kantoor.
Ik zou in het begin voorzichtig zijn vanalles te kopen en de eerste dagen kijken hoe mensen gekleed zijn op je werk. Anders bestaat het risico dat je vanalles gekocht hebt wat bv te zakelijk is, zoals ponny ook zegt. Gelukkig kun je een paar dagen vooruit met wat je nu hebt. Wie weet kan een mooie jeans prima, die kun je ook buiten werk dan weer dragen.

Een capsule kan inderdaad heel handig zijn. Lijkt me wel goed te kijken wat je zelf het fijnst vind. Net als Jules zou ik voor een mooie set kiezen en dan uitbreiden. Maar anderen vinden een capsule ideaal. Dus kijk wat bij je past. Daarbij zou ik ook letten op de stijl. Voorbeelden van zakelijke kleding op internet zijn vaak best klassiek en basic. Ik moet ook regelmatig representatief verschijnen tussen een horde mannen in pak. Het klassieke past niet bij me en zo'n basisgarderobe vind ik vaak te saai. Je vertelt van iets stoerder te houden. Dat kun je best laten terugkomen in bv een jasje dat wat minder klassiek of basic is of in schoenen. Ik heb zelf een paar jaar geleden een mooi grijs jasje gekocht met bijpassende rok. Een pak dus, maar wel met allerlei mooie details, waardoor het minder klassiek en zakelijk is en toch gekleed. Draag ik overigens zelden bij elkaar, maar mooie is dat je het weer met vanalles kunt combineren. De rok met een blouse, opvallende riem en mooie hakken bv.

Ik heb zelf afgelopen weekend nog iets gekocht bij een mooie boetiek hier in de buurt waar de final sale gaande is met 70% korting. Misschien zit er ook wel zoiets bij jou in de buurt, mooie spullen voor weinig geld.

Met een paar jurkjes en pumps voor het begin zou ik ook nog even goed kijken of je panty's nog goed zijn en er wat op voorraad kopen.

Veel succes met shoppen en je nieuwe baan!
@nephthys en @vlinder021 wil ook niet direct hele nieuwe garderobe aanschaffen. Maar zoals ik al aangaf in mijn huidige garderobe kan ik gewoonweg niet naar mijn nieuwe werk. Ooit een hele dure winkel binnen gelopen in je joggingbroek? dat gevoel wil ik dus niet hebben haha.

Tijdens mijn sollicitatie had ik een jurk aan waarvan ik zeker wist dat die kon. Maar die kan ik niet een paar weken lang aan ( andere gesprekken waren telefonisch)

Probeer me dus beetje te oriënteren wat ik zou moeten kopen om die eerste weken fatsoenlijk op werk te kunnen komen, zonder voor gek te staan. En dat in combi met wat ik al heb.

Panty's ga ik zeker inslaan! Heb zojuist mijn kledingkast nog eens doorgespit en paar shirtjes zou ik samen met een nieuwe broek/ rok best aan kunnen. En heb nog 2 andere jurken waar ik in zou durven gaan. Dus met paar aankopen kom ik er wel, en dan idd langzaamaan uitbreiden.
Ja, dat is iets wat ik niet zou riskeren; blote benen. Er zijn kantoren waar het echt not done is zo hoor ik van vriendinnen wel eens.

Waar ik werk is het de ongeschreven regel dat de rok echt over de knie moet zijn, dan kan het zonder panty. Voor de zomer draag ik dus naar het werk rokjes die net over de knie zijn (of jurkjes met die lengte) of een broek in een lichte kleur. We hebben gelukkig airco dus ik heb dan wel een jasje aan. Dat dit gedurende de dag een keer uit gaat is niet zo'n probleem waar ik werk.

Slippers zijn ook een no-go, maar een nette sandaal met hak (uiteraard met verzorgde voeten) kan wel. De mannen lopen ook niet in pak, maar in een donkere jeans met overhemd en nette schoenen.

Ik zou de eerste werkdagen voor een donkere skinny gaan met pumps (spijker of zwart), en een blouse met jasje. Jasjes kun je rond de 30 euro al vinden en ik zou dan een zwarte en grijze kiezen (en later wat met een kleur bijkopen als je wat meer budget hebt). Zoek er wat leuke blouses bij zodat je dit kan afwisselen. Najaarskleuren kunnen vanaf volgende week echt wel (afhankelijk van het weer) ik zou nu niet teveel zomerspullen meer kopen dus je komt toch al snel bij de nieuwe collectie uit.

Sjaals zijn ook een goed idee, maar evt. zou je misschien van vriendinnen wel wat sjaals kunnen lenen? Daar zou ik nu niet meteen teveel geld aan uitgeven.

Sieraden zou ik minimalistisch houden, net als een geurtje. Ik draag een dun kettinkje, een armband horloge en oorbellen.

Overweeg of je misschien nog even naar de kapper wil voorafgaand aan je eerste werkdag.

Oh ja; en er stond een kokerrok in de folder van de Zeeman. Weet niet of het wat is maar je zou kunnen kijken.
Ik zou ook iets doen wat bij je eigen smaakt past, iets waar jij je prettig in voelt want anders trek je het waarschijnlijk toch niet vaak aan .

Ze hebben nu bij veel M&S winkels veel artikelen erg afgeprijsd. Ik vind er lang niet alles leuk, maar als je goed in de rekken zoekt zitten er echt leuke basisartikelen (blousjes/rokken/blazers) en nette jurken tussen.
@lavidapura op een of andere manier vind ik op StyleWriter en dat soort sites.. T juist allemaal net net.. En stom genoeg sla ik dus dicht als ik dan zelf kan/mag/moet gaan plakken.

Denk dat t er ook mee te maken heeft dat ik nooit eerder zo'n stijl gedragen heb. Toen ik 30 kg zwaarder was werkte ik ook bij een bedrijf waar je casual kon komen werken. En dan droeg ik wat paste niet wat ik geweldig vond

Een vriendinnetje gaf me wat concrete tips, die ik denk ik ga uitproberen. Misschien dat ik ook nog wel van t weekend wat setjes maak en een moodboard. Om te proberen wat ik heb wat ik zou kunnen combineren. t zit gewoon niet in mijn systeem dat is ws het probleem.
Ohw ja... Vriendinnen met kantoor werk heb ik niet echt... Dus daar kan ik helaas weinig aan vragen. De enige die ook op kantoor werkt.. Uhm ja die heeft nog minder stijlgevoel vrees ik.. Want toen ze liet zien wat zij draagt naar kantoor dacht ik... Dat zou ik niet zo doen zeg maar. ( lees model hobbezak; maar wel klassiek zwarte broek, zwart jasje, witte blouse)

Als ik setjes maak met wat ik heb en die fotografeer zijn er dan mensen die daar feedback op willen geven
Wat je ook kan doen is op zoek gaan naar een kleine boetiek ergens in de buurt, dus geen keten maar een ouderwetse boetiek, en dan vragen aan de verkoopster om je te helpen.

En ik ben er zeker van dat iedereen hier met plezier feedback geeft.
Sorry ik kan geen plaatjes plakken. Wat van mijn pins;

https://s-media-cache-ak0 ... a04d6d26efdc1e5308194.jpg

Maar dan met een zwart blouseje ipv truitje zou ik doen.

https://s-media-cache-ak0 ... 60f3eaf9476d449acd5ea.jpg

https://s-media-cache-ak0 ... 14bf2b4bf4c0fd2ed9642.jpg

https://s-media-cache-ak0 ... 5164f5d7993277a93bab8.jpg

Prachtige schoenen.

https://s-media-cache-ak0 ... c8545e32227acdc07a2d9.jpg

https://s-media-cache-ak0 ... c2c0e034bb3ab75e1583f.jpg

https://s-media-cache-ak0 ... 09176fa497377a2e3201e.jpg

https://s-media-cache-ak0 ... f757c348cef06ac41c810.jpg

https://s-media-cache-ak0 ... f72fe5ba0302a69064224.jpg

https://s-media-cache-ak0 ... 53c66ac7fcc6c22f9f2c9.jpg

https://s-media-cache-ak0 ... cfd95dcf44151013cd510.jpg

https://s-media-cache-ak0 ... b74018bf277c339efc113.jpg

https://s-media-cache-ak0 ... 25fcae9bc2d69906a7e28.jpg
Ja hoor, leuk om feedback te geven. Is het ook meteen wat duidelijker wat je stijl is.
Zonnetje noemt de merken Jane Lushka en Follie di Garbo al. Is dat wat meer jouw stijl? Studio Anneloes heeft er ook leuke dingen bij zitten. Misschien sla ik de plank volledig mis, maar wil hem toch laten zien om je een idee te geven. Dit merk heeft een leuke broek in de collectie van een soepele stof en je kunt er ook een bijpassend jasje bij kopen. Ik heb deze broek gepast. Leuk en met mooie hakken en een jasje toch gekleed, maar wat stoerder. In een donkerdere kleur kan dit zeker wat netter gedragen worden. Ik draag zelf niet zoveel enkellaarzen maar bij deze broek vind ik ze mooi staan. Er zijn nog meer van dit soort broeken, maar die modellen ken ik niet van dit merk. Onderstaand model heeft Franka en dan heb je bv ook nog Sophia.

Met jasje erbij, en dan kun je er andere schoenen bij dragen dan op het plaatje:

Lieve-lijn rok kan prima hoorm. Mis je de combinatie maakt met een mooie blouse.. Thuis zou je het kunnen dragen met een spijkerblouse / jasje super toffe combinatie al zeg ik het zelf.

Vlinder.. Ik denk maar zo dat ze hier blij van gaat worden...
Het merk penn en ik ga je denk ik ook mooi vinden to
Bij de business outfits op stylefruits kun je ook leuke ideeën opdoen. Het is een stijl waar ik zelf van hou.

Dit vind ik bijv. ook erg leuk

https://a1d67c57bbd6599f3 ... 1_WIDESTRIPETOP_10977.jpg

https://a1d67c57bbd6599f3 ... M3JACQUARDJERSEY14405.jpg

http://shoeby-cdn.imageserve.nl/xlarge_ ... 961-10.jpg

ik zou in ieder geval gaan voor een nette donkere jeans en een zwarte broek, een blazer en wat tops en blouses met meer kleur.
Bij het aanschaffen van die basics zou ik wel eerst goed checken welke basiskleur je goed staat. Veel mensen noemen zwart, maar dat flatteert de meeste Nederlanders niet. Navy, grijs in de juiste tint, soms bruin, zijn vaak betere opties.

Je gaat die basics veel dragen, dus moet de kleur wel goed zijn
@ all WoW!! Wat een boel lieve en goede tips hier kan ik mee aan de slag!!quote:Timetraveler schreef op 01 september 2016 @ 10:58:

Sorry ik kan geen plaatjes plakken. Wat van mijn pins......

Thanx thanx voor de inspiratie daar zitten idd dingen tussen die ik leuk vind!

quote:vlinder021 schreef op 01 september 2016 @ 11:21:

Zonnetje noemt de merken Jane Lushka en Follie di Garbo al. Is dat wat meer jouw stijl? Studio Anneloes heeft er ook leuke dingen bij zitten. Misschien sla ik de plank volledig mis, maar wil hem toch laten zien om je een idee te geven. Dit merk heeft een leuke broek in de collectie van een soepele stof en je kunt er ook een bijpassend jasje bij kopen. Ik heb deze broek gepast. Leuk en met mooie hakken en een jasje toch gekleed, maar wat stoerder. In een donkerdere kleur kan dit zeker wat netter gedragen worden. Ik draag zelf niet zoveel enkellaarzen maar bij deze broek vind ik ze mooi staan. Er zijn nog meer van dit soort broeken, maar die modellen ken ik niet van dit merk. Onderstaand model heeft Franka en dan heb je bv ook nog Sophia.

Met jasje erbij, en dan kun je er andere schoenen bij dragen dan op het plaatje:

[img=200]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... a693ba.jpg[/img]

Jaaaaaa hier wordt ik heel blij van!!! Nog geen idee of het me gaat staan ( want dat is dus zo'n dingetje ik heb ook geen idee mee wat tof staat en niet, mijn lijf veranderd nog steeds met t verliezen van de laatste loodjes en dat maakt t echt lastig) maar zoiets ga ik zeker proberen!! En nu met deze ideetjes heb ik ook inspiratie om op pinterest weer eens te gaan kijken.

quote:thruuske schreef op 01 september 2016 @ 11:46:

Bij het aanschaffen van die basics zou ik wel eerst goed checken welke basiskleur je goed staat. Veel mensen noemen zwart, maar dat flatteert de meeste Nederlanders niet. Navy, grijs in de juiste tint, soms bruin, zijn vaak betere opties.

Je gaat die basics veel dragen, dus moet de kleur wel goed zijngoede tip! Ik had al site gevonden voor kleurenanalyse test, dus daar ga ik mee aan de slag!
Voor een pak is esprit wel een goede optie. Ik draag zelf blouses van Mango, shirts van pieces, rokjes van hennes en jurken van peek & cloppenburg. Redelijk klassiek. Ik heb een senior functie en ik moet er wel uitzien alsof ik het kan. Vooral richting klanten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven