Concert-outfit voor een koukleum?
dinsdag 4 november 2025 om 19:05
Hoi!
Ik geef eind december als pianiste een concert in een kerk (koorbegeleiding) en ik maak me er nu al zorgen om hoe ik warm ga blijven en goed kan blijven spelen. Ik heb afgelopen jaren al van alles geprobeerd, maar ik blijf het intern koud houden en mn vingers verstijven waardoor ik niet goed kan spelen
.
Misschien kunnen jullie meedenken?
Wat ik al doe:
Meestal heb ik een lange (sjieke) jurk aan, daaronder past een dikke thermolegging en vaak ook een extra hemdje.
Ik heb handschoenen met afgeknipte vingers en van die klik-klak verwarmende elementjes om vast te houden voor de momenten dat ik even niet hoef te spelen.
Ik zoek vooraf of er een verwarming is in de kerk en blijf daar net zo lang op zitten als kan.
Wat ik nog bedacht had maar nog geen goede opties voor had gevonden:
Electrisch verwarmd matje voor op mijn pianokruk om op te zitten? (in het zwart, zonder snoer...)
Iets electrisch voor in/onder mijn jurk?
Iemand nog briljantje tips
?
(De pijler had ook lijf&lijn of overig kunnen zijn, of..., ik twijfelde)
Ik geef eind december als pianiste een concert in een kerk (koorbegeleiding) en ik maak me er nu al zorgen om hoe ik warm ga blijven en goed kan blijven spelen. Ik heb afgelopen jaren al van alles geprobeerd, maar ik blijf het intern koud houden en mn vingers verstijven waardoor ik niet goed kan spelen
Misschien kunnen jullie meedenken?
Wat ik al doe:
Meestal heb ik een lange (sjieke) jurk aan, daaronder past een dikke thermolegging en vaak ook een extra hemdje.
Ik heb handschoenen met afgeknipte vingers en van die klik-klak verwarmende elementjes om vast te houden voor de momenten dat ik even niet hoef te spelen.
Ik zoek vooraf of er een verwarming is in de kerk en blijf daar net zo lang op zitten als kan.
Wat ik nog bedacht had maar nog geen goede opties voor had gevonden:
Electrisch verwarmd matje voor op mijn pianokruk om op te zitten? (in het zwart, zonder snoer...)
Iets electrisch voor in/onder mijn jurk?
Iemand nog briljantje tips
(De pijler had ook lijf&lijn of overig kunnen zijn, of..., ik twijfelde)
dinsdag 4 november 2025 om 19:18
dinsdag 4 november 2025 om 19:44
Je hebt kleding met verwarmende elementen erin. Die kan je gewoon opladen via USB. Niet direct elegant natuurlijk. Maar bij de Hema hebben ze deze sjaal en die zou je denk ik vrij eenvoudig weg kunnen werken in een mooie stola:
https://www.hema.nl/wonen-slapen/warmte ... gKDT_D_BwE
https://www.hema.nl/wonen-slapen/warmte ... gKDT_D_BwE
dinsdag 4 november 2025 om 19:48
Kruidvat verkoopt deze band, die past misschien onder je jurk:
https://www.kruidvat.nl/beurer-hk-72-wa ... gJW3fD_BwE
dinsdag 4 november 2025 om 19:48
Een stola, bolero of korte (nep)bontmantel? Eventueel alleen voor als je niet speelt
Een oplaadbare verwarmde sjaal:
https://www.hema.nl/wonen-slapen/warmte ... wAEALw_wcB
Een huidkleurig shirt met lange mouwen?
Een verwarmingspad
https://www.decathlon.nl/p/lichaamswarm ... R-p-161194
Een oplaadbare verwarmde sjaal:
https://www.hema.nl/wonen-slapen/warmte ... wAEALw_wcB
Een huidkleurig shirt met lange mouwen?
Een verwarmingspad
https://www.decathlon.nl/p/lichaamswarm ... R-p-161194
dinsdag 4 november 2025 om 19:57
Ik zat ook te denken aan van die verwarmende pads en handschoenen zonder vingers, maar dat heb je al. Ik heb veel in kerken gespeeld vroeger (niet als pianist, maar had wel mijn vingers nodig). Ik warmde mijn handen vaak tussendoor op aan mijn nek, tip van mijn oma, werkt ook heel goed! En ook laagjes dicht op je huid, dus thermo ondergoed is aan te raden.
Wel leuk hoor, zo'n concert!
Wel leuk hoor, zo'n concert!
dinsdag 4 november 2025 om 19:59
dinsdag 4 november 2025 om 20:03
Deze ziet er erg interessant uit, wel duur!SinPermiso schreef: ↑04-11-2025 19:48Kruidvat verkoopt deze band, die past misschien onder je jurk:
Net als de sokken of de zooltjes, misschien passen die wel in m'n concertschoenen.
Superfijn deze extra tips, het geeft ook weer nieuwe zoektermen.
dinsdag 4 november 2025 om 20:04
Nee, maar ik heb wel altijd een vestje aan. Er zit een grens aan er mooi uit zien
dinsdag 4 november 2025 om 20:17
Herkenbaar! Zoveel kerken die vreselijk koud zijn... Mij helpt het altijd als mijn voeten warm blijven, gek genoeg. Ik zou dus zeker in warmtezooltjes investeren of beenwarmers of sokken, ook vooral om aan te hebben als je niet speelt. Kun je dan ook een warme sjaal om?
En: als je toch een vestje aandoet over je jurk, past er dan een thermoshirt met lange of driekwart mouwen onder? Je hebt ze met vrij diepe hals (ik zag hier laatst een topic geloof ik...)
En: als je toch een vestje aandoet over je jurk, past er dan een thermoshirt met lange of driekwart mouwen onder? Je hebt ze met vrij diepe hals (ik zag hier laatst een topic geloof ik...)
dinsdag 4 november 2025 om 21:28
Ja ik snap dat verwarmen tegenwoordig niet duurzaam is en duur, maar ik heb wel eens in een kerk gespeeld waar het 11 graden was. Dat vergeet ik altijd als ik in de zomer concerten toezegTunamelt schreef: ↑04-11-2025 20:17Herkenbaar! Zoveel kerken die vreselijk koud zijn... Mij helpt het altijd als mijn voeten warm blijven, gek genoeg. Ik zou dus zeker in warmtezooltjes investeren of beenwarmers of sokken, ook vooral om aan te hebben als je niet speelt. Kun je dan ook een warme sjaal om?
Spagettibandjes en shirt eronder staat helaas echt lelijk (wel eens gedaan bij nood).
Heb jij of iemand anders goede ervaringen met een bepaald merk zooltjes?
dinsdag 4 november 2025 om 21:37
Is het niet mogelijk om een elektrisch kacheltje naast je neer te zetten? Kan de kerk hier niet in meehelpen?
Een stoov kussen is een goede! Daar zit ik in de horeca altijd op in de winter, brand je de bilen aan! En tegenwoordig heb je verwarmde voetenzakken.
Ik zou denken dat het grotendeels weg t werken is voor het publiek, zetten ze een kerstboom voor de piano neer bv. Mensen die het toch zien zullen zich er vast niet aan storen?
Een stoov kussen is een goede! Daar zit ik in de horeca altijd op in de winter, brand je de bilen aan! En tegenwoordig heb je verwarmde voetenzakken.
Ik zou denken dat het grotendeels weg t werken is voor het publiek, zetten ze een kerstboom voor de piano neer bv. Mensen die het toch zien zullen zich er vast niet aan storen?
dinsdag 4 november 2025 om 21:48
Sonnestraaltje schreef: ↑04-11-2025 21:28Ja ik snap dat verwarmen tegenwoordig niet duurzaam is en duur, maar ik heb wel eens in een kerk gespeeld waar het 11 graden was. Dat vergeet ik altijd als ik in de zomer concerten toezeg.
Spagettibandjes en shirt eronder staat helaas echt lelijk (wel eens gedaan bij nood).
Heb jij of iemand anders goede ervaringen met een bepaald merk zooltjes?
Goed eten en wat warms eten op voorhand? Te weinig eten, toch wat spanningen misschien en kou en stilzitten is geen fijne combi.
Misschien helpen de ouderwetse warmtepleisters. Gewoon jezelf vol plakken
Maar hoe zit het met de bezoekers? Toch voor niemand een pretje zo.
dinsdag 4 november 2025 om 22:04
Haha, ja een stoov had ik ook bedacht, dat zie je wel echt op mn zwarte kruk liggen, maar misschien moet ik dat maar doen?Rodepeper schreef: ↑04-11-2025 21:37Is het niet mogelijk om een elektrisch kacheltje naast je neer te zetten? Kan de kerk hier niet in meehelpen?
Ik zit echt voor het koor, al vind het ik het idee van een kerstboom voor me neerzetten zeker een goed idee
Het lijkt mij ook niet comfortabel voor de bezoekers (die regelmatig hun winterjas aan houden).
Ik heb ook wel eens gesprekken met kerken die dan beloven dat op de concertdag wél de verwarming aanzetten. Dat doen ze dan 1 uur voor we binnenkomen, dat is in veel kerken natuurlijk kansloos als het er al weken koud is.
Ik ben nu in de winter(sport) verwarmde onderkleding terechtgekomen, dat is ook interessant: https://www.heatperformance.nl/verwarmd ... ce-advance. Jammer dat je dingen niet kunt uittesten gezien de prijs.
dinsdag 4 november 2025 om 22:13
dinsdag 4 november 2025 om 22:21
dinsdag 4 november 2025 om 22:33
Ook dank, die kende ik ook niet, zijn niet zo duur dus kan ik makkelijk een paar van testen, ga ik doen!
En de straalkacheltjes zijn heel aantrekkelijk, maar houten muziekinstrumenten worden dan vaak ook loeivals, dus ik vermoed dat men dan vindt dat ik maar moet afzien (of een betere warmte huishouding moet regelen...)
woensdag 5 november 2025 om 01:22
Ik heb voor een orgelspeelster handschoenen op maat gebreid van mohair die alleen de bovenste vingerkootjes vrij laten. Dat zou je zelf kunnen maken van een paar goed aansluitende handschoenen van merinowol/lamswol/mohair. Nu zit een orgelspeelster niet zo in het zicht in een kerk maar wellicht als je zo dicht mogelijk tegen jouw huidskleur aan gaat zitten dat het kan?
Zij heeft voor tussen het spelen door een ouderwetse mof met daarin een klein kersenpitkussentje. Als ze speelt gebruikt ze de mof als kussentje om op te zitten, zo blijft het kersenpitkussentje ook langer warm.
Zij heeft voor tussen het spelen door een ouderwetse mof met daarin een klein kersenpitkussentje. Als ze speelt gebruikt ze de mof als kussentje om op te zitten, zo blijft het kersenpitkussentje ook langer warm.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
woensdag 5 november 2025 om 06:28
Ik zou zeker niet een jurk met spaghettibandjes aandoen. Dat is toch veel te koud? Koop gewoon een jurk met lange mouwen (van fluweel, lekker warme stof en feestelijk). Ik snap dat je een mooie jurk aanwil, maar er zijn ook mooie jurken die wat meer huid bedekken..
En als het dan nog te koud is gooi je er nog een extra jasje of vest overheen of je trekt er een dun thermoshirtje onder aan (Uniqlo of merino)
En als het dan nog te koud is gooi je er nog een extra jasje of vest overheen of je trekt er een dun thermoshirtje onder aan (Uniqlo of merino)
charlotta wijzigde dit bericht op 05-11-2025 08:04
27.12% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in