Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Wauw! (bijna) Een jaar geen kleding komen vind ik echt knap!

Ik heb een paar weken besloten om van 1 september tot 1 januari geen kleding en schoenen meer te kopen. Mijn kledingkast is vol genoeg, dus qua hoeveelheid kleding moet het lukken om niet elke week in dezelfde outfit te lopen. En ik hoop dat ik daarna iets bewuster ga kopen. Geen impulsaankopen meer, maar alleen iets wat ik echt heb gemist de afgelopen maanden of waarvan ik zeker weet dat ik het heel graag wil hebben.
@pamelacourson: ik vind het ook lastig, kinderkleding. Ik dacht er eerst niet zo bij na, omdat er geen sprake is van kopen om het kopen en verspilling. Ze groeien er immers uit, dus ze hebben iets nieuws nodig. Maar nu ik me er meer in verdiept heb zit het me toch dwars. Ik wil niet meewerken aan uitbuiting in de kledingindustrie, en dat zal voor kinderkleding net zo goed gebeuren. Maar voor een peuter kan je moeilijk een kwalitatief hoogwaardige basic garderobe kopen. Alles wordt in no time vies en te klein, dus ze hebben veel goedkope kleding nodig. We krijgen wel veel tweedehands kleding van kennissen, dus dat scheelt wel.
Gaat het toevallig over kinderkleding. In het programma http://www.eo.nl/tv/hip-voor-nop/gemist ... ng-gemist/ van vandaag zat een leuke rok. Daar zitten leuke ideeën in.
http://bemorewithless.com ... s+%28Be+More+with+Less%29

Voor degenen die de zoveel-stuks garderobe een kans willen geven. Leuk artikel. Ik heb die ambitie niet maar de manier van uitzoeken is wel bruikbaar. Binnenkort misschien een kledingruil, dus voor die tijd ga ik zoiets ook nog eens doen.
Het probleem is dat je nooit klaar bent. Ik denk steeds dat ik een goeie garderobe heb, maar dan blijkt een basisstuk opeens niet meer goed te zitten. Gister weer zo iets: een voormalig perfect jurkje was opeens te kort en te wijd en één van mijn favoriete herft-vestjes zag er helemaal verwassen en kreukelig uit. En ik heb er niks geks mee gedaan en ik ben ook niet langer en dunner geworden
@Lous123: leuk artikel! Ik kende het 333 project al wel en heb ook de ambitie niet hieraan mee te doen, maar wat ik wel een goede tip vind is bij het opruimen van je kledingkast bij twijfelgevallen de vraag stellen of je dit item zou kopen in de winkel als je vandaag zou gaan winkelen.
Ik vind het doorpassen ook een goede. Je denkt vaak vanzelf oooh dat past nog wel, maar als je het aandoet kun je ook voelen of het nog lekker zit. En zien of het nog goed past/staat.
quote:spuit-elf schreef op 09 september 2015 @ 10:49:

Het probleem is dat je nooit klaar bent. Ik denk steeds dat ik een goeie garderobe heb, maar dan blijkt een basisstuk opeens niet meer goed te zitten. Gister weer zo iets: een voormalig perfect jurkje was opeens te kort en te wijd en één van mijn favoriete herft-vestjes zag er helemaal verwassen en kreukelig uit. En ik heb er niks geks mee gedaan en ik ben ook niet langer en dunner geworden

Dit heb ik ook al snel. Dan is toch plotseling weer iets aan vervanging toe.

Of zoals nu: ik heb altijd best fanatiek gesport, toen anderhalf jaar niet en nu ben ik weer begonnen, 3 tot 4 keer per week. En tja, mijn sportkleding is niet meer wat het geweest is. Dus nu toch maar 2 nieuwe sporttops en een broek gekocht. Mijn schoenen zijn ook niet meer je van het, maar daarmee probeer ik het nog even uit te houden (het gaat niet om een sport als hardlopen waarbij schoenen superbelangrijk zijn).

Wel balen dat dit nu toch nodig is, maar gelukkig valt het niet onder de gewone kleding
Oh jee, ik heb weer helemaal last van koopdrang! Gister opeens weer zo de behoefte om van alles te kopen. Ik ben verschillende winkels in geweest en heb ook zitten online-shoppen. Gelukkig niet gevonden waar ik naar op zoek ben.

Volgens mij heb ik echt een koopverslaving. Ik merk dat ik op stress en moeheid reageer met koopdrang.

Ik neem me steeds voor om eerst 'op' te dragen wat ik heb, om even later weer te vinden dat ik niks leuks heb om aan te trekken. Bewaar ik dan toch nog te veel net-niet-kleding? Of is het gewoon alleen de drang naar iets nieuws?
Zooo herkenbaar, spuit- elf... Het is de drang naar iets nieuws. Ik heb 3 paar goede, leuke, lekker lopende zwarte laarzen in de kast staan; voor iedere outfit en stemming een passend paar. En toch zit ik op allerlei sites te kijken en in winkels te passen. Niets gekocht, maar dat komt alleen omdat ik nogal krap zit deze maand. De rust waarnaar ik zo verlang is er nog niet. Maar we houden vol, toch ?!!!?!?!
quote:jacobsbenen schreef op 13 september 2015 @ 12:17:

Zooo herkenbaar, spuit- elf... Het is de drang naar iets nieuws. Ik heb 3 paar goede, leuke, lekker lopende zwarte laarzen in de kast staan; voor iedere outfit en stemming een passend paar. En toch zit ik op allerlei sites te kijken en in winkels te passen. Niets gekocht, maar dat komt alleen omdat ik nogal krap zit deze maand. De rust waarnaar ik zo verlang is er nog niet. Maar we houden vol, toch ?!!!?!?!

Haha, gedeelde smart... Maar we houden zeker vol!

Ik heb net wat rokjes uitgezocht niet in principe mooi zijn, maar niet meer goed zitten. Ik ben wat afgevallen, dus de boel lubbert nu bij mijn kont. Ik ga ze laten innemen, in plaats van iets nieuws te kopen. Dan heb ik straks weer drie goeie rokjes voor komend seizoen. Ik hoop dat het gaat lukken.
Dat helpt, spuit-elf!! Ik heb afgelopen weekend twee broeken en een rok ingenomen. Ben er net zo blij mee als met nieuwe kledij
Ik heb een tuttige (getailleerde) vest los gemaakt van de katoenen kraag en boord. Is van een heerlijk stofje dat vest.

(De boorden en de kraag vond ik altijd al lelijk, maar voor zakelijk gebruik.... Nu kan ik er ook iets onder dragen wat ik wel mooi vind.

Ik heb nog een jurk met een hals die schuurt. Boord kan misschien als voering worden gebruikt.

Nog meer ideeën? Of een UP voor een andere topic die ik niet meer kan vinden. Ja, toch sneakers gekocht. Dus ik ben af.

Maar niet als ik duurzaam als doel stel. Ik ben wel vernieuwend bezig zonder verspilling.
Spuit-elf zit er ook een verband in iets nieuws kopen? Ik las ergens dat de week voordat je begint te menstrueren ook de week is waarin je meer koopt. Ik vond het eerst ook onzin totdat ik me bedacht dat ik inderdaad in die week de meeste miskopen deed. Meestal omdat ik toen vond dat ik iets echt nodig had.

Als ik nou vind dat ik echt iets nieuws nodig heb moet ik eerst een maand wachten. Als ik na die maand nog steeds niets vergelijkbaars in mijn eigen kast heb gevonden en het nog steeds onmisbaar is, dan mag ik het kopen. In die maand vind ik altijd wel iets in mijn kast wat er op lijkt of blijkt het toch niet zo onmisbaar te zijn als ik dacht.
Nou je het zegt! Dat lijkt inderdaad te kloppen.

Toch moet ik zeggen dat ik er over twijfel om te stoppen. Het is nu niet eens de zin om iets te kopen. Ik kom gewoon echt steeds tot de conclusie dat ik aldoor in hetzelfde loop. Vanmorgen moest ik me ook weer drie keer omkleden, omdat dat wat ik uit de kast trok gewoon echt niet mooi zat. Ik ben de laatste tijd wat afgevallen, waardoor veel kleding raar is gaan zitten. Ik val namelijk alleen op de verkeerde plaatsen af. Ook lijken dingen vaak opeens niet mooi meer. Wat ik al eerder zei: jurkjes die ineens te kort zijn. Ik begin eigenlijk te denken dat kleding gewoon niet langer dan een jaar houdbaar is, omdat kennelijk toch mijn lichaam en/of smaak steeds een klein beetje verandert. Maar omdat ik ook niet wekelijks in dezelfde outfit wil lopen, wil ik dus toch steeds iets nieuws kopen.

Ik weet het dus even niet meer. Ik wil echt wat aan mijn koopgedrag veranderen, maar ik heb geen idee hoe. Hoe doen jullie dat? Hoe lang doe je ongeveer met een kledingstuk, en hoe vaak draag je hetzelfde?

Binnenkort kan ik mijn ingenomen rokjes ophalen. Ik hoop dat ik ze dan weer gewoon aan kan. En als jullie nog goeie tips of inspirerende ideeën hebben, zijn die welkom!!
Als je iets uit de kast trekt wat niet meer mooi zit omdat je af bent gevallen dan is het geen schande om iets nieuws te kopen. Je hoeft geen slechtzittende kleding te dragen alleen maar omdat je deze uitdaging bent aangegaan. Je denkt er in ieder geval over na en dat is goed.

Waar zat eerst je valkuil met kleding kopen? Kocht je zo veel dat je door de bomen het bos niet meer zag of kocht je zo veel verschillende dingen en paste het uiteindelijk allemaal niet niet bij elkaar? Als je zelf zegt dat je na een jaar uitgekeken bent dan is het 5- piece systeem misschien iets voor je. Onbeperkt basics kopen en per seizoen 5 goedkope trendgevoelige items kopen. Zo heb je een kwalitatief goede basisgarderobe en zie je er altijd hip uit. Omdat je niet veel geld aan hippe dingen uit geeft is het ook niet erg als je er na een jaar op uitgekeken bent.

Ik doe zelf vrij lang met mijn kleding en draag vaak hetzelfde. Ik draag bijna altijd een broek met een blouse. Als ik een geweldige broek of blouse zie koop ik die in meerdere kleuren of prints. Je kan prima een week dezelfde broek aan en met elke keer een andere blouse of trui erop valt dat niet op. Zelf zou ik niet zo snel een week dezelfde trui dagen met elke dag een andere broek of rok maar een vriendin heeft precies het omgekeerde. Of draag je een hoop verschillende kledingstukken maar is alles in dezelfde tint? Je zegt dat je meer variatie nodig hebt maar dat kan je ook beperken tot 1 type kledingstuk en daar dan iets meer van bijkopen zodat je niet gelijk helemaal los hoeft te gaan.
@spuit-elf: wat je ook kunt doen is bij de kledingstukken waar je blij mee bent en die je veel draagt je afvragen waarom je die elke keer weer uit de kast haalt. Dan weet je ook waar je naar moet kijken in de toekomst. En waarom iets anders dan juist weer blijft liggen. Heb je ook al bekeken wat je nog nodig hebt? Dus eerst kijken wat je nu hebt en wat mag blijven en wat ontbreekt. Waarschijnlijk kun je daar inmiddels wel iets over zeggen nu de mogelijkheden beginnen af te nemen. Als er een ding is wat ik wel geleerd heb van kleding voor mijn kinderen is hoe belangrijk het is dat je combinaties hebt, omdat ze er zo snel uit groeien merk je dat veel sneller, dan is het al te klein voordat het gedragen is. Voor kinderen vind ik combineren vrij gemakkelijk, maar voor mezelf blijf ik het lastig vinden al gaat het steeds beter. Ik pak dan gewoon een rok en kijk wat er allemaal bij kan en wat er nog ontbreekt. Zo kun je stap voor stap verder je kast doorspitten.

Hoe lang ik met een kledingstuk doe is erg wisselend. Hangt af van de kwaliteit en hoe vaak je het draagt. Maar een jaar is wel kort als je iets fatsoenlijks gekocht hebt. Ik heb een jasje van Vero Moda al tien jaar, maar dat draag ik niet zoveel. Van hetzelfde merk heb ik tien jaar een leren jasje gehad dat ik als tussenjas droeg. Na tien jaar was hij gedragen maar nog niet op. Ik heb zelfs nog dingen uit het gulden tijdperk. Maar ook spullen die na een seizoen er niet echt meer draagbaar uitzien voor buiten de deur en dan was het geen h&m of Primark, helaas.
Ik denk dat het hem toch in het combineren zit: ik koop bijvoorbeeld veel rokjes, omdat die altijd mooi zitten. Bloesjes kopen vind ik veel lastiger. Daar heb ik dus altijd te weinig van. Terwijl ik inderdaad rustig drie dagen dezelfde rok/broek draag, maar ik met bloesjes of truien het gevoel heb dat dat opvalt.

Daar ben ik afgelopen jaar bewust mee bezig geweest, en dat gaat nu ook veel makkelijker. Ik koop alleen dingen die ik echt miste, niet het zoveelste zwarte rokje, omdat die zo mooi zijn.

Wat ik nog wel lastig vind, is geen dingen kopen die niet helemaal goed zijn. Bijvoorbeeld een jurk in het perfecte model, waarvan de kleur eigenlijk net niet leuk is. Of zelfs wel leuk, maar onmogelijk te combineren met een panty, terwijl het hier maar een paar weken per jaar blote benen weer is.

Verder vind ik het lastig om leuke casual kleding te dragen. Mijn vrije tijd bestaat tegenwoordig uit dierentuinen en kinderboerderijen. Dat doe je niet in een kokerrok op pumps. Maar ik ben ook geen king louie type, en spijkerbroeken staan me niet. Bovendien wil ik in mijn vrije tijd geen kwetsbare dure bloesjes dragen, want binnen een uur zit dat onder de vruchtenjam-handjes. Dus draag ik dingen die vies mogen worden, maar dan voel ik me toch oncharmant en slordig, waardoor ik weer wil winkelen

Het lastigste vind ik denk ik, dat het gewoon heel moeilijk is om iets te vinden dat én goed zit, én de goeie kleur heeft en dan ook nog draagbaar is.

Mijn rokjes zijn ingenomen en zitten nu weer goed. Ik heb nu een mooi shirtje besteld, wat goed te combineren moet zijn met mijn rokjes. Ik koop dus toch maar wat nieuws, maar wil wel doorgaan met bewust kopen. Misschien moeten we toch maar eens dat bewust-kopen-topic openen. Want allemaal hebben we toch ooit weer wat nieuws nodig
Ik ben trouwens niet van plan om nu weer helemaal los te gaan. Ik wil het nog steeds zo lang mogelijk uitstellen. Qua broeken/rokken kan ik er wel weer even tegen. Hopelijk is het shirtje mooi, dat zou een goeie aanvulling zijn.
Ik snap het helemaal. Het is inderdaad erg moeilijk iets te vinden in het juiste model, kleur en stijl. Maar soms moet je gewoon iets aantrekken en kun je verrast worden. Maar al die andere keren blijft het lastig. Ik ben er al iets langer mee bezig en merk dat het wel beter wordt in de loop der tijd, risico is dat je niet teveel van hetzelfde gaat kopen is mijn ervaring. Daar probeer ik op te letten. Maar er staan een paar dingen al jaren op mijn lijstje die ik gewoon niet kan vinden helaas. Gelukkig loop ik soms zomaar ineens ergens tegenaan.

Casual kleding die leuk is en toch praktisch is bij mij een jurk of rok van mooie jersey, met in najaar/winter een panty en laarzen zonder hak. Ik houd ook niet van King Louie, draag niet veel prints, soms in een rok wel.

Het is inderdaad niet handig als je één blouse hebt die je op drie rokken draagt. Andersom zou handiger zijn. Die bewustwording is winst van het afgelopen jaar!

Verder complimenten voor iedereen. Het jaar is al bijna driekwart voorbij!
quote:jacobsbenen schreef op 05 september 2015 @ 12:02:

Ook respect voor Pippeloentje

Een goed artikel in Volkskrant Magazine ( modespecial deze week) over Livia Firth, vrouw van, uitvoerend producent van de documentaire The True Cost. Precies waar het over gaat, wat mij betreft.

Nog even reageren op een oud berichtje; ik heb aan iemand dit magazine gevraagd om het artikel te kunnen lezen en vanavond de documentaire The True Cost gekeken. Wat iemand anders ook al schreef, de koopdrang is nu wel weg hoor.. Bizar dat de mode-industrie zo drastisch is veranderd in twintig jaar, en dat dat voor ontwikkelingslanden meer slechts dan goeds gebracht heeft.

Ik merk dat ik ook kritischer nadenk of kleding wel of niet gewassen moet worden, zonde als kleding onnodig slijt. Naar anderen toe was ik tot nu toe helemaal niet kritisch trouwens, ga rustig met m'n vriend of zus mee winkelen als zij wat nodig hebben en heb daar geen problemen mee. Maar nu ik net de documentaire heb gekeken, heb ik daar ook niet meer zo'n trek in geloof ik.

Succes met niet-kopen iedereen!
Spuit-elf, ik vind het allemaal zo herkenbaar wat je schrijft.

Het "ofwel is het model leuk-ofwel de kleur" heb ik ook vaak. Ik heb een prachtig zomerjurkje dat me beeldig staat, maar de kleur is niet echt wauw en past ook nergens bij. Zo heb ik nog wel een aantal stuks in mijn kast.

Ik heb een lastig figuur (klein, slank maar wel met een buikje). Ik vind weinig broeken die me leuk staan. Rokjes vinden is makkelijker, maar zijn dan soms weer lastig om casual te combineren.

Dus ofwel zie ik er opgedirkt uit, ofwel rommelig.

Ik heb het snel koud, dus kleed ik me graag lekker warm. Maar ik ben klein. Als ik me dan warm induffel, zie ik er al snel uit als een ontplofte kabouter....
quote:fam1973 schreef op 20 september 2015 @ 11:24:

Spuit-elf, ik vind het allemaal zo herkenbaar wat je schrijft.

Het "ofwel is het model leuk-ofwel de kleur" heb ik ook vaak. Ik heb een prachtig zomerjurkje dat me beeldig staat, maar de kleur is niet echt wauw en past ook nergens bij. Zo heb ik nog wel een aantal stuks in mijn kast.

Ik heb een lastig figuur (klein, slank maar wel met een buikje). Ik vind weinig broeken die me leuk staan. Rokjes vinden is makkelijker, maar zijn dan soms weer lastig om casual te combineren.

Dus ofwel zie ik er opgedirkt uit, ofwel rommelig.

Ik heb het snel koud, dus kleed ik me graag lekker warm. Maar ik ben klein. Als ik me dan warm induffel, zie ik er al snel uit als een ontplofte kabouter....

Nou, precies dit dus! Volgens mij heb jij precies dezelfde kledingkast als ik, haha.

Ik vind het naarmate ik ouder wordt ook lastiger worden. Korte rokjes voelen nu een beetje 'niet meer kunnen', maar omdat ik ook klein ben en toch al een beetje degelijke stijl heb, wordt het met een langer rokje snel tuttig. Ook voel ik me onzeker of de zwierige rokjes en a-lijnjurkjes, die ik een paar jaar geleden nog graag droeg, nu niet raar staan bij mijn niet-meer-zo-jonge en vooral vermoeide hoofd Eigenlijk moet ik eerst eens proberen om mijn stijl weer een beetje te vinden, want anders blijf ik toch de verkeerde dingen kopen.
Dat is lastig he je stijl vinden....

In mijn jonge jaren was het stoer- stoerder- stoerst met leren jasjes, strakke jeans en dr. Martens. Zo rond m'n 45e kon dat echt niet meer. Toen ben ik nettere broeken en rokken gaan dragen met wijdere tops. En gewone laarzen en pumps. Nu ik echt middelbaar ben (55) zoek ik meer op kwaliteit: zijden blouse op enkellange zwarte broek of merino wollen tops en jurken. Omdat ik moeilijk dingen kan weggooien heb ik van alles in allerlei stijlen en materialen. Vorig jaar heb ik met een styliste (van een vintage site) mijn kast doorgevlooid en nieuwe combinaties leren maken. Maar lastig blijft het.
Je stijl klinkt leuk, jacobsbenen. Ik vind mooie stoffen en goeie kwaliteit ook steeds belangrijker. Ik kocht altijd veel simpele goedkope basics, en dan in verschillende kleuren. Volgens mij oogt dat toch sneller saai en slordig dan wat duurdere kledingstukken in bijvoorbeeld wol. Aan de andere kant ben ik ook een beetje bang dat als ik iets duurs koop, dat het dan net zo goed ineens niet meer goed zit of mooi staat. Ik ben er wel achter gekomen dat mijn smaak (of mijn figuur) toch best wel kan veranderen in een jaar tijd.

Het is me dit jaar wel gelukt om alleen dingen te kopen die ik echt heel leuk vind én die ik vaak draag. Dat is dus alvast winst. En ik heb ook alleen kleren gekocht die van natuurlijke materialen gemaakt zijn. Dat voelt toch echt een stuk prettiger dan goedkope kunststof.

Het begint nu kouder te worden, dus ik heb mijn winterkleding weer uit de mottenballen gehaald (bij wijze van spreken, dan). Heb echt zin om straks weer lekker mijn wollen truien te dragen. 😃

Elk seizoen de kleding die je niet draagt opbergen helpt ook een stuk. Het voelt nu net of ik een nieuwe garderobe heb, terwijl ik alleen nog maar mijn winterkleding tevoorschijn heb gehaald. (En deels laten vermaken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven