Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Ik ga even tellen:

1 jeans

3 zwarte broeken (waarvan 2 er behoorlijk gedragen uitzien)

3 rokjes (waarvan 1 echt voor de zomer)

2 zomerjurkjes

1 net jurkje

2 feestelijke jurkjes

2 shorts

3 truien (allemaal tweedehands en echt vrijetijdskleding)

2 dikke vesten

1 cardigan

3 nette blousen

10 shirtjes/hempjes voor werk of weekend

5 gewone shirts

7 paar schoenen

1 jasje

1 zomerjas

2 winterjassen (1 net, 1 dagelijks)

Een berg tweedehands blousen, jurken etc en verkleedspullen voor feesten en partijen. Wij hebben veel themafeestjes.

Maar wat het bij mij is: die shorts en zomerjurkjes of feestjurkjes kan ik al niet aan naar mijn stage, net zoals 3 van de 4 broeken die ik heb. Ik heb veel tweedehands spul wat het op een feestje of in het weekend goed doet, maar niet naar stage. En al mijn shirtjes en topjes, daarvan is 3/4 te bloot of niet net genoeg voor stage. Ik heb dus voldoende vrijetijdskleding, maar niet voldoende wanneer ik netjes voor de dag moet komen. Want dan moet ik duur spul hebben en dat koop ik niet vaak.
Ik wilde je niet laten schrikken NYC! Het was ook helemaal niet zo bedoeld!

Ik heb afgelopen 1,5 jaar veel naar de kringloop gebracht (i.v.m. gewichtsverlies) en ben wat kieskeuriger geworden in het vervangen van mijn kledingkast. Daardoor heb ik niet zo heel erg veel meer. Maar eigenlijk vind ik het nog steeds teveel en dat ik teveel geld uitgaaf aan kleding.... Afgelopen jaar al wel gestopt met het kopen van kwalitatief slechte massa kleding als H&M en meer 'kwaliteit' gekocht. Nu nog minder kopen en meer tevreden zijn met wat ik heb!
Wat mij het meest helpt is toch de situaties uit de weg gaan. Gewoon niet kijken op internet, vanmiddag ga ik naar de kapper en ik heb een afspraak voor daarna gepland zodat ik niet nog even de stad in kan duiken want geheid dat ik me niet kan beheersen.

Met mijn vriendin gisteren een shopdatum geprikt eind april, ik heb er zin in! Tot die tijd dus wat sparen! We gaan vier keer per jaar van ons gespaarde geld (augustus in de sale, eind oktober voor de winterdingen, januari in de sale en dan weer eind april voor de voorjaars/zomer collectie). Helemaal niets kopen voelt teveel als een straf.

Ik voel me er nog niet heel rustig bij hoor dat niks kopen, eerder een soort onrust die bevredigd moet worden. Maar waarvan ik weet dat die bevrediging zeer kort duurt. Erg eigenlijk
Ik probeer trouwens helemaal een beetje te consuminderen zonder dat het opvalt zeg maar. Tweedehands kleding is niet zo mijn ding dus dat wil ik wel nieuw. Maar we zijn bezig de hal op te knappen en gister voor weinig een prachtig kastje opgehaald. Normaal zou ik het nieuw hebben gekocht maar scheelt zo ruim 100 euro denk ik. Ook op de boodschappen probeer ik wat te besparen, 10 euro per week minder is ruim 40 in de maand. Ik gooi echt best veel weg en koop vaak (te) duur spul. Mijn doel is wat meer sparen en tóch lekker te leven. Sorry voor de off-topic
quote:sofietje83 schreef op 07 januari 2016 @ 08:19:

Wat mij het meest helpt is toch de situaties uit de weg gaan. Dit. En vooral ook heel erg kritisch zijn. Ik merk dat ik, nu ik een 'gewone' maat heb eerder geneigd ben om de rekken langs te gaan om te kijken wat er tussen hangt. Toen ik was aangewezen op grotematenwinkels was de verleiding veel minder, omdat ik daar dan speciaal naar toe moest gaan om kleding te kopen. Maar ik koop nu alleen kleding waarvan zowel de kleur als de stof als de pasvorm helemaal naar mijn zin is. Een truitje kan nóg zo perfect zijn, als het geen v-hals heeft koop ik het niet. En zo heb ik nog een aantal criteria, waaraan kledingstukken moeten voldoen. Dat scheelt al een heleboel. En het scheelt vooral veel miskopen! Iets kan in de winkel wel heel leuk lijken, uit ervaring weet ik dat als het het toch net niet is ik het veel minder vaak aantrek dan iets dat wél helemaal perfect is.
quote:sofietje83 schreef op 07 januari 2016 @ 08:26:

Sorry voor de off-topic Kom gezellig meeschrijven in Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2, daar zitten meer consuminderaars.
quote:Kraaienpootje schreef op 07 januari 2016 @ 08:10:

Ik wilde je niet laten schrikken NYC! Het was ook helemaal niet zo bedoeld!

Weet ik toch maar laat ik het maar als een wake up call zien. Overigens denk ik dat de april t/m juni capsule minder kledingstukken zal hebben dan de januari t/m maart capsule. Ik houd nu eenmaal meer van winterkleding dan van zomerkleding. Maar we gaan het zien, eerst maar eens kijken wat er gedragen gaat worden uit capsule 1.
Ik kom hier meelezen, wat een leuk topic! Dat ik dit zomaar heb gemist :(

Ik draag sinds een paar jaar vrijwel alleen jurken, dat scheelt veel combinatiestress
Hebben jullie echt capsules ja? Ik heb een vrije kleine kledingkast en draag alles gewoon het hele jaar door. Een blouse in de zomer kan in de winter met een vest. Net zoals een jurk dan met een panty en vest kan etc.

Daarnaast moet ik voor mijn werk niet te warm gekleed, dus dan draag ik alfijd echte zomershirtjes.

Ik ben nooit zo van dat winter/zomer geweest, dan heb je wel zoveel kleding nodig.
Ik draag ook bijna al mijn kleding het hele jaar door hoor. Een dunne linnen of korte broek is alleen voor de zomer, en een dikke wollen trui alleen voor de winter, maar verder combineer ik ook alles met alles, ongeacht het seizoen.
Ik ook! Vandaag een zomertruitje aan met een vestje erover, kan prima
quote:hiephiephoeraindegloria schreef op 06 januari 2016 @ 09:58:

Online shoppen is inderdaad een gevaar

Ik merk nu pas hoe verslaafd ik ben aan het kopen van kleding. Ondanks dat ik niets wil kopen beland ik toch telkens weer op de website van de H&M. Ik volg veel modeblogs en als ik daar dan iets leuks zie ben ik meteen geneigd het te kopen.

Maar tot nu toe heb ik al mijn bestellingen gecanceld en dus niets gekocht afgezien van een pyama van 10 euro.

Ik snap dat niet zo goed eerlijk gezegd, waarom blijf je dan toch die modeblogs volgen en die winkelsites openen? Ik kom eigenlijk in geen enkele webshop en loop maar zeer zelden in de stad. Scheelt heel veel verleiding. Ik zou niet weten wanneer welke winkel uitverkoop heeft en of mijn favo merk op het moment veel korting geeft of niet.

Het probleem met uitverkopen en zo is dat je meer koopt dan je bedoeling was, want voor xx euro kun je dat leuke shirt toch niet laten hangen. Terwijl als je niet wist dat het in de uitverkoop was, je er niet over zou denken om een shirt te kopen.

Ik vind ook dat NYC helemaal niet veel kleding heeft. Ook al koop je weinig, in de loop der jaren bouw je echt wel wat op. Ik heb broeken van meer dan 5 jaar oud, die er nog prima uit zien (want die draag ik weinig). Ook truien en jasjes gaan jaren mee. Ik vind het wel grappig om te zien dat NYC echt totaal andere kleding heeft dan ik, ik heb geen enkele ribbroek en houthakkersblouse, en juist veel jurken
Ik wil ook graag meedoen!

Ik lees al een tijd mee en ben het type een-kast-vol-en-niets-om-aan-te-trekken. Daarom koop ik ook steeds bij denk ik, hoewel het dan vaak net niet naar mijn zin is achteraf.

Afgelopen jaar wilde ik al minderen maar heb ik toch elke maand een paar dingen gekocht, waardoor ik toch voor meer dan 1000 euro gekocht heb. Echt te veel!

Ik was van de week nog in de stad en was bij een paar kledingwinkels binnen, en ik vond er ineens niets meer aan, al die rekken met meer van hetzelfde. Dus ik dacht ik doe gewoon mee, als extra motivatie.

Ik heb echt genoeg kleding, dus ik ga eerst eens alles een keer dragen wat ik heb (met de omgekeerde hangertjes methode). Probleem is dat alles wat ik heb nog wel goed is qua kleur, maat en ook nog netjes is. Dus als ik kleding wil wegdoen is het alleen omdat ik het niet meer leuk vind, en dat vind ik eigenlijk zonde. Maar nu hangt mijn kast vol en ik denk dat ik de helft nooit draag.

Dus ik twijfel nog over kleding wegdoen of juist niet.

Voorlopig wil ik drie maanden helemaal niets kopen en dan in het voorjaar verder kijken, en dan in ieder geval een veel lager budget vaststellen.
Ik heb me nu even goed ingelezen en ga me mentaal voorbereiden op de 333-uitdaging, dat klinkt als een goed begin. Ik heb in december mijn kledingkast al opgeruimd, dus ik hoef niet eens zoveel aan de kant te leggen.

Tijdens het teruglezen las ik veel klachten over jersey. Ik ben er juist superblij mee! Ik heb allemaal jurken van LaDress (weet niet of ik dit mag noemen eigenlijk) van jersey en die blijven supergoed.

Ik heb al een heel lang in mijn winkelmandje van Wehkamp een rood leren jasje staan, maar ik vind het nog te duur. Als die nog meer afgesprijsd word, ga ik hem toch bestellen denk ik. Misschien moet ik eerst maar eens beginnen met het samenstellen van een basisgarderobelijst. Iemand daarvoor al goede suggesties?
@rosaaaa:

Capsule is misschien een groot woord, klinkt veel te modieus en trendy voor wat ik heb. Maar wat ik dus gedaan heb is een selectie gemaakt van alle kledingstukken die ik heb. Wij hebben twee kledingkasten, eentje op zolder en eentje in de slaapkamer. Alles wat ik niet van plan ben te dragen in de periode januari t/m maart (maar nog wel leuk en goed genoeg vind) ligt nu op zolder. Alles wat ik van plan ben nooit meer te dragen is in een kledingzak gegaan.

Ik heb dus op basis van drie maanden die keuze gemaakt: januari t/m maart. Voor die maanden geldt dus het bovenstaande lijstje dat ik plaatste. Niet met alles ben ik even blij en niet alles is nog even mooi; dat zijn volgens mij wel de voorwaarden voor een 'officiële capsule' maar ik ben bang dat ik anders toch teveel nieuws ga aanschaffen. En nu kan ik denken: ach, die broek is wellicht wat versleten maar over minder dan drie maanden kan ik hem ruilen tegen een zomerbroek of jurk die niet op zolder hangt!

Midden maart ga ik een deel van deze capsule dus ruilen tegen een ander deel (op zolder) en een deel blijft hangen want is niet seizoensgebonden.

Zo hanteer ik een beetje het idee van de capsule wardrobe maar dan gemengd met mijn eigen visie op consuminderen.
Ik lees nu heel veel over die capsules, maar wat is het nut? Waarom zou je een keuze maken tussen de kleding die je hebt of je iets voor langere tijd wel of niet gaat dragen? (serieuze vraag)
Puur voor mijzelf gesproken: Omdat ik er dan echt naar uit kan kijken om als het ware de nieuwe items van zolder te kunnen gaan pakken voor een nieuw seizoen. Beetje alsof je shopt op je eigen zolder. :-) En omdat ik over de kledingstukken waarover ik niet 100% meer tevreden ben kan denken: maar ik hoef er dan voorlopig nog maar 2,5 maand mee te doen. Dat werkt gevoelsmatig anders dan wanneer ik alles tegelijkertijd in mijn kast zou zien hangen en ik zou dan ook sneller denken: oh, maar die broeken vind ik niet meer zo heel leuk. Ik gooi ze alle vier weg en bestel wel weer een paar mooiere, betere, nieuwere.

Maar misschien werkt het voor anderen wel helemaal niet zo hoor. Volgens de formule moet je geloof ik zelfs alles weg doen waar je niet 100% blij van wordt, maar dat is dus niet de manier waarop ik redeneer. Ik denk: voor die drie maanden kan het best! En dan zie ik eind september wel weer of ze nog (weer) mee gaan in de capsule van kwartaal 4.

Consuminderen mbt kleding komt bij mij niet zomaar, het heeft wel even een andere mindset nodig, maar het gaat lukken, ik weet het zeker!
Ik draag een paar zomer topjes ook in de winter met een jasje eroverheen. Verder heb ik wel aparte kleding voor zomer en winter. Ik heb een grote kast op de slaapkamer voor winterkleding en op de logeerkamer een grote kast met zomerkleding. Ik hoef ook nooit om te wisselen. Veel mooie kleding hebben is ook wel een hobby van mij. Met aparte zomer en winterkleding slijt het niet zo snel en is ook niet zo snel afgewassen dus je kunt er wel langer mee doen. O, en op zolder heb ik een kast met Carnavalskleding.
Een capsule betekent i.m.o. ook dat alle kleding die je in je kast hebt hangen bij elkaar en bij jouw smaak/stijl van dat ogenblik past. Dat je de aparte stuks onderling makkelijk kan combineren. Dus dat je met een beperkt aantal stuks veel verschillende combinaties kan maken.

Daar wil ik in de toekomst (dus na mijn time-out) veel meer op gaan letten. Tot nu kocht ik vaak items die op zich wel leuk waren, maar moeilijk combineerbaar met wat ik al had en zo moest ik dus telkens blijven kopen...
jaren geleden kocht ik alleen maar setjes, dus wilde ik een nieuwe broek, dan zorgde ik dat ik er altijd direct een trui/blouse/shirt bij kocht zodat het altijd te combineren is. Nu doe ik dat niet meer maar ik denk dat ik daar weer naar toe moet. Koop ik een leuke broek, dan koop ik ook direct iets erbij.

Verder heb ik ook een flinke zak met kleding die nog wel goed zijn, maar ik niet leuk meer vind. 1 keer in de 2 jaar of zo, organiseer ik een kleding party met vriendinnen en dan nemen we alle kleding mee, sorteren het op kledingstuk, dus broeken bij broeken, shirts en blouses etc. Vervolgens houden we een kledingstuk omhoog en degene die het wil hebben, kan het krijgen.

op deze manier krijg je toch weer leuke nieuwe dingen in je gardarobe, je eigen kleding wordt gerecycled en het kost je niets. Wat er dan nog overblifjt, brengen we naar het leger des heils.
Ik vind het voordeel van de capsule inderdaad ook dat een periode van drie maanden te overzien is. Ik weet dat ik het met wat ik nu heb geselecteerd wel drie maanden uit hou. Ik verbied mezelf verder niet om ook de rest van mijn kleding te dragen, maar die twee keer dat ik dat gedaan heb de afgelopen anderhalve maand, voelde ik me toch niet prettig in wat ik aan had. Een zomerjurk met een vest en een panty en laarzen is niet echt iets voor mij.

Verder is volgens mij het idee dat je door een maximaal aantal items in je capsule, minder koopt. Als je iets nieuws koopt, moet er immers iets anders weg. Zo dwing je jezelf om keuzes te maken.

Voor mij blijkt het tot nu toe goed te werken om te kijken naar wat ik nodig heb voor de komende tijd, opgesplitst naar werk en vrijetijdskleding. Ik maak heel concreet wat ik aan combinaties heb, en zo zie ik duidelijk dat ik de komende maanden niks meer nodig heb.
Ik heb zelf al geen plek om mijn kleding ergens anders te laten, dus voor mij zou dat niet werken. En als ik kleding weg zou halen om alleen in de zomer te dragen, dan zou ik niet voldoende kleding hebben.

Ik heb op het moment echt shopdrang, ik wil zo graag een nieuwe goede broek. Zo een die er weer netjes en als nieuw uit ziet. Maar ik heb het geld niet, dus het kan niet, maar het blijft lastig. Kleding kopen is gewoon zo leuk
Ik heb al 7 dagen geen kleding gekocht. Volgens mij is dat een record

Ik heb waarschijnlijk eerder al eens zo lang geen kleding gekocht, maar omdat ik er nu zo mee bezig ben lijkt het superlang.
Hier al 4 weken, het voelt ook heel lang. Ik moet nog tot 1 juli.
4 weken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven