een jaar geen kleding kopen
woensdag 24 december 2014 om 16:08
Hallo Allemaal,
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd

donderdag 7 januari 2016 om 22:04
Ik heb ook de drang nog niet om iets nieuws te gaan kopen. En deze week dus inderdaad wel veel met dit onderwerp (in dit topic) bezig geweest.
Sterker nog, ik heb (uiteraard) veel kleding die nu in mijn kast hangt afgelopen week niet gedragen en er wel zin in om het komende weken eens te kunnen dragen.
Ik weet wel al dat ik op mijn broeken sneller uitgekeken ga zijn dan op de bovenstukken.
Sterker nog, ik heb (uiteraard) veel kleding die nu in mijn kast hangt afgelopen week niet gedragen en er wel zin in om het komende weken eens te kunnen dragen.
Ik weet wel al dat ik op mijn broeken sneller uitgekeken ga zijn dan op de bovenstukken.
donderdag 7 januari 2016 om 23:39
Ik koop de meeste dingen online omdat ik eigenlijk nooit tijd heb/neem om te gaan winkelen. Wel lekker gemakkelijk om terug te kijken wanneer je het laatste iets hebt gekocht en dat was op 26 november 2015! Ik ga het volhouden tot 19 maart, dan ben ik 2 weken op vakantie en mag ik weer wat dingen kopen.

vrijdag 8 januari 2016 om 06:31
Ik ben ook een online shopper maar daar wil ik vanaf! Omdat het en te makkelijk is zo 's avonds op de bank en soms ben ik ook echt te lui om het terug te sturen. Kijk uit naar m'n shoppingdate, ik heb wat dingen opgeschreven die ik dan denk te willen kopen. Dat lijstje kan nog veranderen natuurlijk...

vrijdag 8 januari 2016 om 07:48
Rosaaa! Ik zit morgen ook op 4 weken geen kleding kopen
Valt me tot nu toe 100% mee eigenlijk. Ik heb wel nieuwe hardloopschoenen nodig, de oude zijn niet goed meer... Maar dat telt niet mee vind ik. Een capsule zou voor mij ook niet goed werken. Ik heb er gewoon te weinig kleding voor, ik heb gewoon 1 grote capsule

vrijdag 8 januari 2016 om 14:09

vrijdag 8 januari 2016 om 14:20
Espri, ik vind dat wel gunstig. Want dan gebruik je die kleding waarschijnlijk ook allemaal (lang).
Ik heb laatst gewoon een strak zwart jurkje in mijn kast gevonden die er al een jaar (nov 2014 ofzo) hing en het kaartje hing er nog aan. En ik snap gewoon niet hoe zoiets kan gebeuren. Want op het moment dat ik het kocht moet ik toch wat anders hebben gedacht?
Eind 2015 ben ik ook nog wel flink losgegaan want toen hingen er bij de najaarsmode ineens heel veel houthakkers- en jeansblouses en daar zocht ik al zo ontzettend lang naar maar ze zijn heel erg lang nergens verkrijgbaar geweest. Ben er zelfs voor bij de Boerenbond en dat soort winkels gaan kijken, daar hadden ze ze wel maar alleen in '1 maat' (lees: veeeeeel te groot). En nu ben ik geslaagd bij H&M, Only en Superdry en met deze kledingstukken ben ik wel ontzettend blij. En verwacht dat ook te blijven, ook de komende jaren. Maar sommige stukken zijn wel echt najaar/winter dus hoe blij ik ben in de zomer met mijn collectie weet ik nog niet. Zien we dan wel.
Ik heb laatst gewoon een strak zwart jurkje in mijn kast gevonden die er al een jaar (nov 2014 ofzo) hing en het kaartje hing er nog aan. En ik snap gewoon niet hoe zoiets kan gebeuren. Want op het moment dat ik het kocht moet ik toch wat anders hebben gedacht?
Eind 2015 ben ik ook nog wel flink losgegaan want toen hingen er bij de najaarsmode ineens heel veel houthakkers- en jeansblouses en daar zocht ik al zo ontzettend lang naar maar ze zijn heel erg lang nergens verkrijgbaar geweest. Ben er zelfs voor bij de Boerenbond en dat soort winkels gaan kijken, daar hadden ze ze wel maar alleen in '1 maat' (lees: veeeeeel te groot). En nu ben ik geslaagd bij H&M, Only en Superdry en met deze kledingstukken ben ik wel ontzettend blij. En verwacht dat ook te blijven, ook de komende jaren. Maar sommige stukken zijn wel echt najaar/winter dus hoe blij ik ben in de zomer met mijn collectie weet ik nog niet. Zien we dan wel.
vrijdag 8 januari 2016 om 14:53
Er is inderdaad bijna niets dat ik niet draag NYC. Alles waarvan ik denk nah.... dat geef ik meteen weg aan iemand die er nog wel plezier aan heeft. s Morgens kan ik ook blind iets uit mn kast trekken en dat is dan altijd ok. Ligt ook een beetje aan de kleuren, met zwart, grijs en zwart kun je niet snel de mist in.
Als je dol bent op jeansblousjes, voor de zomer heb je vaak mouwloze exemplaren. Volgens mij is dat ook behoorlijk tijdloos.
Als je dol bent op jeansblousjes, voor de zomer heb je vaak mouwloze exemplaren. Volgens mij is dat ook behoorlijk tijdloos.
vrijdag 8 januari 2016 om 16:20
zaterdag 9 januari 2016 om 12:03
Ik zit er ook aan te denken voor dit jaar (geen kleding te kopen dus). Ik geef veel te veel uit aan kleding en moet het daarna allemaal weer verkopen op ebay, omdat ik niet van een te volle kast houd. Wat zo gelezen heb hier duidt erop dat sommigen nog wel tweedehands kleding kopen, or alleen kapotte kleding vervangen, en dat lijkt me wel een goed compromis. Ik woon in een wereldstad en loop elke dag door een winkelcentrum naar mijn werk, en het is altijd moeilijk om niet even een boetiekje in te duiken. Ik ben benieuwd of het gaat lukken!

zaterdag 9 januari 2016 om 12:34

zaterdag 9 januari 2016 om 16:09
Leuk om te zien hoe het sommigen makkelijk afgaat en anderen (soms) moeite hebben met de uitdaging. Bij mij verschilt het, vooral hormonen spelen een rol hier geloof ik Ik probeer als ik in de stad moet zijn zo min mogelijk in de buurt van winkels te komen. Alle nieuwsbrieven en likes op Facebook staan al tijden uit en ik probeer geen webshops open te klikken. Nu was ik altijd al iemand die het mandje vol gooide maar haast nooit naar de afrekenstap doorklikte, gelukkig...
Ik heb even opgezocht wat ik vorig jaar heb gekocht. Toen was ook het doel niet onnodig kleding te kopen en dat is goed gelukt. Ik heb een dikke winterjas gekocht, die ik had was te dun en niet waterdicht genoeg en ik fiets elke dag 30 km. Geen spijt van, want ik draag m elke dag en omdat ie uit de outlet komt was de prijs redelijk. Verder heb ik alleen wat hipsters gekocht, omdat van mijn oude exemplaren de rek uit het elastiek was. O, en ik moet toch ook het vest noemen dat ik kreeg. Heerlijk warm en ik draag m veel. Maar voor mijn lijstje met uitgaven telt hij niet mee haha.
Ik heb even opgezocht wat ik vorig jaar heb gekocht. Toen was ook het doel niet onnodig kleding te kopen en dat is goed gelukt. Ik heb een dikke winterjas gekocht, die ik had was te dun en niet waterdicht genoeg en ik fiets elke dag 30 km. Geen spijt van, want ik draag m elke dag en omdat ie uit de outlet komt was de prijs redelijk. Verder heb ik alleen wat hipsters gekocht, omdat van mijn oude exemplaren de rek uit het elastiek was. O, en ik moet toch ook het vest noemen dat ik kreeg. Heerlijk warm en ik draag m veel. Maar voor mijn lijstje met uitgaven telt hij niet mee haha.

zaterdag 9 januari 2016 om 19:46
Ik vind het nu nog niet moeilijk om niks te kopen. Ik heb vorig eind jaar nog flink wat winterkleding gekocht, en dat zijn dingen waar ik echt wel blij mee ben. Wat dat betreft is het vorig jaar dus wel gelukt om geen dingen te kopen die ik toch niet echt leuk vind (op twee miskopen na). Al heb ik vorig jaar wel echt veel te veel uitgegeven.
Ik heb vandaag mijn zomerkleding ook op de foto gezet voor mijn appje, en ik merk dat ik van de meeste zomerkleding minder blij word dan van mijn wintergarderobe. De meeste shirtjes heb ik ook al meer dan drie jaar. Dat lijkt best lang, maar ik heb vorige zomer allemaal nieuwe kleding gedragen, want zwanger. Als het me lukt om dit jaar de zomer door te komen, kunnen veel shirtjes daarna weg.
Ik denk dat voor mij de uitdaging echt begint als het warmer wordt. Ik voel me 's zomers toch al sneller onzeker en oncomfortabel. Maar goed, mijn eerste voornemen was om tot april niks te kopen, en dan verder te zien. Ik hoop sowieso dat het ook tot de zomer lukt (juni), dan heb ik een half jaar niks gekocht. Daarna kijk ik hoe ik verder ga.
Ik heb vandaag mijn zomerkleding ook op de foto gezet voor mijn appje, en ik merk dat ik van de meeste zomerkleding minder blij word dan van mijn wintergarderobe. De meeste shirtjes heb ik ook al meer dan drie jaar. Dat lijkt best lang, maar ik heb vorige zomer allemaal nieuwe kleding gedragen, want zwanger. Als het me lukt om dit jaar de zomer door te komen, kunnen veel shirtjes daarna weg.
Ik denk dat voor mij de uitdaging echt begint als het warmer wordt. Ik voel me 's zomers toch al sneller onzeker en oncomfortabel. Maar goed, mijn eerste voornemen was om tot april niks te kopen, en dan verder te zien. Ik hoop sowieso dat het ook tot de zomer lukt (juni), dan heb ik een half jaar niks gekocht. Daarna kijk ik hoe ik verder ga.

zondag 10 januari 2016 om 16:38
Ik vind het nog steeds leuk om nieuwe kleren te kopen. Eigenlijk meer om ze te dragen.
I.p.v. ze te kopen. Je kan ook exposities bezoeken met bijzondere kleding.
Galerieën of modeshows van ontwerpers. Kunnen die ook wat verdienen om verder te gaan met studie op het gebied van materiaalkennis. De prijs van kleding wordt ook bepaald door duurzaamheid.
Krimpen de gebruikte materialen wel gelijk?
Nu ik dit zo typ... Ooit stond er in de labels het percentage krimp. Ik geloof - maar heb geen zin om dat te bekijken - dat het er niet meer in staat. Ik heb zelf wel een paar broeken met stretch. Die gaan een beetje lubberen en zitten dan redelijk goed en lekker.
De rest bekijken jullie zelf maar.
Ik had ooit schoenen waarvan de zolen los lieten door foute lijm of materialen die niet konden hechten door een nog uit te vinden lijmsoort die dat wel kon.
KAP. Is weer te veel om over na te denken. Ik heb geen antwoord. Ook even geen schoenen nodig.
Geen reparaties. Genoeg nieuw en als het gaat vriezen... Dan ga ik een heleboel dikke sokken kopen.
Ik heb nog zoveel wat ik wil doen zonder dat ik daarvoor moet shoppen.
Taartjes zien. Meestal vallen ze tegen. Is net als mannen.
Die moeten ook niet allemaal mee. Sommige kan je beter laten lopen.
Is bij kleding ook zo.
Ach, 6 kinderen van 4 verschillende mannen? Misschien moet ANOUK wat vaker gaan shoppen?
I.p.v. ze te kopen. Je kan ook exposities bezoeken met bijzondere kleding.
Galerieën of modeshows van ontwerpers. Kunnen die ook wat verdienen om verder te gaan met studie op het gebied van materiaalkennis. De prijs van kleding wordt ook bepaald door duurzaamheid.
Krimpen de gebruikte materialen wel gelijk?
Nu ik dit zo typ... Ooit stond er in de labels het percentage krimp. Ik geloof - maar heb geen zin om dat te bekijken - dat het er niet meer in staat. Ik heb zelf wel een paar broeken met stretch. Die gaan een beetje lubberen en zitten dan redelijk goed en lekker.
De rest bekijken jullie zelf maar.
Ik had ooit schoenen waarvan de zolen los lieten door foute lijm of materialen die niet konden hechten door een nog uit te vinden lijmsoort die dat wel kon.
KAP. Is weer te veel om over na te denken. Ik heb geen antwoord. Ook even geen schoenen nodig.
Geen reparaties. Genoeg nieuw en als het gaat vriezen... Dan ga ik een heleboel dikke sokken kopen.
Ik heb nog zoveel wat ik wil doen zonder dat ik daarvoor moet shoppen.
Taartjes zien. Meestal vallen ze tegen. Is net als mannen.
Die moeten ook niet allemaal mee. Sommige kan je beter laten lopen.
Is bij kleding ook zo.
Ach, 6 kinderen van 4 verschillende mannen? Misschien moet ANOUK wat vaker gaan shoppen?
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 10-01-2016 16:40
Reden: 10 maanden zonder kleding (2 sjaals en 2 paar kousen uitgezonderd)
Reden: 10 maanden zonder kleding (2 sjaals en 2 paar kousen uitgezonderd)
% gewijzigd
zondag 10 januari 2016 om 19:05
Hier gaat het ook vooralsnog prima, maar ik ga een helse tijd op werk tegemoet tot eind januari dus verwacht sowieso tot die tijd geen problemen. Nauwelijks tijd om na te denken over de sale of nieuwe collectie. Vanaf februari zal het wel wat lastiger worden, dan komt de lentecollectie eraan en heb ik ook weer even een adempauze op werk.
Ik probeer de afleiding te verplaatsen naar leuke dingen voor mijn appartement, ik ben al erg lang op zoek naar een nieuwe kast en nieuwe eettafel. Ik heb hier al vijf jaar tweedehands Ikea spullen staan die ik heb overgenomen van een vriendin. Prima spul, maar wil wat mooiers en authentiekers. Wil de komende tijd dus daar in investeren.
Ik probeer de afleiding te verplaatsen naar leuke dingen voor mijn appartement, ik ben al erg lang op zoek naar een nieuwe kast en nieuwe eettafel. Ik heb hier al vijf jaar tweedehands Ikea spullen staan die ik heb overgenomen van een vriendin. Prima spul, maar wil wat mooiers en authentiekers. Wil de komende tijd dus daar in investeren.

zondag 10 januari 2016 om 19:44
Ik ben eigenlijk wel verbaasd. Verscheidene van jullie juichen nu bij een paar weken succes, hebben het moeilijk in de eerste week al, etc. Hoe vaak kochten jullie normaal kleding dan?
Mijn uitgangspunt is drie maanden geen kleding kopen, en dat gaat me gemakkelijk af (laatste aankoop was een winterjas ergens in november). Maar ik was ook niet gewend om wekelijks te shoppen, ik denk dat ik eens in de 3, 4 weken eens wat kledingwinkels bezocht en misschien 2x per jaar iets online bestelde. Knap dat jullie, juist als je gewend was zo vaak iets te kopen, nu deze uitdaging aan gaan, petje af!
In maart ga ik misschien weer eens wat kopen, afhankelijk van mijn gewicht en mijn bankrekening op dat moment.
Mijn uitgangspunt is drie maanden geen kleding kopen, en dat gaat me gemakkelijk af (laatste aankoop was een winterjas ergens in november). Maar ik was ook niet gewend om wekelijks te shoppen, ik denk dat ik eens in de 3, 4 weken eens wat kledingwinkels bezocht en misschien 2x per jaar iets online bestelde. Knap dat jullie, juist als je gewend was zo vaak iets te kopen, nu deze uitdaging aan gaan, petje af!
In maart ga ik misschien weer eens wat kopen, afhankelijk van mijn gewicht en mijn bankrekening op dat moment.

zondag 10 januari 2016 om 20:45
Ik had direct al een dillemma. Van mijn strakke broek was de rits kapot. Ik heb hem weg gedaan en in de sale een nieuwe gekocht met 80% korting. Broek kostte 15 euro, een nieuwe rits laten zetten in een broek is waarschijnlijk net zo duur of duurder. Dus toch binnen een week al iets gekocht
Ik heb alleen deze broek en een spijkerbroek voor het ruige werk, verder draag ik eigenlijk altijd een rok of een jurk, dus ik vond vervanging wel een goede reden. Knieperd die ik ben, heb ik er nog iets bij besteld zodat ik boven het minimum bedrag kwam en geen portokosten hoefde te betalen. Dat heb ik al terug gebracht naar de winkel

Ik heb alleen deze broek en een spijkerbroek voor het ruige werk, verder draag ik eigenlijk altijd een rok of een jurk, dus ik vond vervanging wel een goede reden. Knieperd die ik ben, heb ik er nog iets bij besteld zodat ik boven het minimum bedrag kwam en geen portokosten hoefde te betalen. Dat heb ik al terug gebracht naar de winkel
zondag 10 januari 2016 om 22:01
Marana, dat geldt voor mij ook hoor. Ik denk dat ik ongeveer een keer per maand shopte. Maar ik zat wel regelmatig thuis een beetje op mijn favoriete webshops te kijken en daar bestelde ik soms ook nog wel eens wat. Ik ben wel kritischer geworden en heb de laatste tijd wel wat duurdere, maar ook kwalitatief betere en tijdloze kleding gekocht. Ik koop alleen bij de HenM nog af en toe wat basics en wat sportkleding, maar verder kom ik daar niet echt meer.

zondag 10 januari 2016 om 22:14
Ik durf niet te zeggen hoe vaak ik kleding koop
Oranjex, ik vind dat je legitiem hebt gezondigd!
Dignity, wat jij zegt wil ik dus ook: veel selectiever zijn in wat ik koop. Ik heb de neiging veel in goedkope winkels te kopen en hoewel het me vaak lukt om er leuk uit te zien ben ik die goedkope stofjes een beetje zat. Ik heb eigenlijk geen enkele trui die me ook echt warm houdt. Ik zou daarom wel eens een echte wollen sweater of vest willen. Is wel duurder, maar je hebt eigenlijk veel meer aan zo'n kledingstuk. Anders heb je alleen kleding die leuk staat maar waar je in de winter eigenlijk niets aan hebt.
Oranjex, ik vind dat je legitiem hebt gezondigd!
Dignity, wat jij zegt wil ik dus ook: veel selectiever zijn in wat ik koop. Ik heb de neiging veel in goedkope winkels te kopen en hoewel het me vaak lukt om er leuk uit te zien ben ik die goedkope stofjes een beetje zat. Ik heb eigenlijk geen enkele trui die me ook echt warm houdt. Ik zou daarom wel eens een echte wollen sweater of vest willen. Is wel duurder, maar je hebt eigenlijk veel meer aan zo'n kledingstuk. Anders heb je alleen kleding die leuk staat maar waar je in de winter eigenlijk niets aan hebt.