Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:Pumps_italiaans schreef op 23 maart 2016 @ 12:19:

Broek moest terug. Ik kijk later wel of er andere zijn in kleuren waar ik in de zomer blij van wordt.

Een jaar geen broeken kopen is gehaald. Nog kleine week en dat is niet moeilijk. Ik heb met dit weer geen nieuwe zomerbroek nodig.

Het is nu koud en het past niet bij mijn winterjas.

Ik ga een koffer kopen om alles wat ik niet meer zo vaak draag in te doen. Fotootje vooraf met wat er in gaat maken.

De mode is weer anders en een deel kan weer. Maar nieuw is beter voor een lekker gevoel. Voor een deel al nieuwe adressen gevonden waar ze hebben wat in de richting komt van wat ik wil.Dit topic gaat over NIET kopen...
Kijken jullie wel naar kleren in winkels en op websites welke jullie zouden willen kopen als het jaar om is? Bijv om ideeën op te doen? Of is dat juist te verleidelijk? Ik merk dat ik het erg fijn vind om te kijken juist. Omdat ik als ik weer mag kopen eindelijk eens góede keuzes wil maken. Maar kan mij ook voorstellen dat het gevaarlijk is voor sommigen. Ik heb tot nog toe niks leuks gezien, dus dat scheelt misschien.
quote:lionlily schreef op 25 maart 2016 @ 20:38:

[...]

Dit topic gaat over NIET kopen...

+1.

Ik heb even geleden ook al gereageerd dat dit topic over NIET kopen gaat. Over nieuwe aankopen vermelden etc zijn andere topics
Hear hear.
Ruim een jaar geleden opende ik dit topic en ik heb inderdaad in heel 2015 geen kleding gekocht.

Het is me prima bevallen. Ik heb beter in beeld wat er allemaal in mijn kast hangt en vond het wel lekker rustig zo zonder gewinkel.

Heb nu inmiddels wel wat nieuwe spullen gekocht maar merk dat het echt mijn koopgedrag heeft beïnvloed.

Maak vaker de afweging of ik het nodig heb en weet nu ook dat wanneer je niks koopt je vanzelf creatiever wordt met dat wat in je kast hangt.
@NYC: ik heb een paar keer gekeken op websites. Waarom weet ik eigenlijk niet. Ik wilde inderdaad vast kijken of zoiets als ik zoek er wel is, denk ik. Stom, want als ik iets had gezien dat echt aan mijn wensen voldeed, had het weer in mijn hoofd gezeten. Ik probeer dus niet te kijken.
quote:mieke1966 schreef op 26 maart 2016 @ 05:47:

Ruim een jaar geleden opende ik dit topic en ik heb inderdaad in heel 2015 geen kleding gekocht.

Het is me prima bevallen. Ik heb beter in beeld wat er allemaal in mijn kast hangt en vond het wel lekker rustig zo zonder gewinkel.

Heb nu inmiddels wel wat nieuwe spullen gekocht maar merk dat het echt mijn koopgedrag heeft beïnvloed.

Maak vaker de afweging of ik het nodig heb en weet nu ook dat wanneer je niks koopt je vanzelf creatiever wordt met dat wat in je kast hangt.

Ja en ik heb per kleding-item op 28/3 ook zeker een heel jaar gehaald. Het shoppen wordt ook leuker als je het op jouw manier doet.

Het is er een gewoonte van maken. Eigen stijl ontwikkelen.

Heerlijk vind ik het.
quote:luca schreef op 25 maart 2016 @ 23:43:

[...]

+1.

Ik heb even geleden ook al gereageerd dat dit topic over NIET kopen gaat. Over nieuwe aankopen vermelden etc zijn andere topicsEens
Wat knap Mieke, wat goed van jou! Jij en Jane-ice hebben dus beiden de uitdaging volbracht, knap! En mooi dat je nu anders met het kopen omgaat.
Ik kijk niet op webshops, krijg geen nieuwsbrieven van winkels, heb een nee-neesticker op de brievenbus en zoek geen winkels op. Ik wil niks kopen, waarom zou ik dan kijken naar wat er te koop is?

Soms krijg ik tijdschriften van anderen en ik irriteer me er dan rot aan dat (meer dan) de helft wat erin staat reclame is. Af en toe zie ik in zo'n blaadje wel iets wat ik mooi vind, maar eigenlijk is dat altijd peperduur, dus toch niet interessant.
Minimalista, ik wil ook niks kopen maar ik vind het juist fijn om te kijken omdat ik zodoende kan bepalen wat ik wel kan gaan kopen als het wel weer mag. Omdat ik juist door het nemen van een jaar 'rust' op koopgebied kan leren naar welke (basic) kledingstukken ik wel moet leren kijken. Ik moet een andere manier van kijken naar kleding ontwikkelen. Niet meer de stijl of de merken, de winkels, de websites of soms zelfs de materialen en kleuren die ik gewend ben.

Bijna alles wat ik momenteel gebruik en tot en met december nog gebruiken zal dat moet in 2017 plaatsmaken voor wat anders. Maar ik moet nog wel leren voor wat dan.
Ik begrijp je gedachte NYC. Goed dat je voortaan meer wilt uitgaan van een basisgarderobe, dat gaat het langste mee en verveelt niet snel. Maar waarom moet aan het einde van je koopvrije periode alles weg? Die snap ik niet helemaal.

Voor mezelf heb ik geen einddatum bedacht waarop ik weer 'mag' kopen, ik heb gewoon genoeg in mijn kast om een tijd vooruit te kunnen. Zolang ik niks nodig heb wil ik niks kopen en daarom kijk ik ook niet naar wat er te koop is. Ik ben tevreden met wat ik heb, het past goed en staat goed. Een aantal jaar geleden heb ik een stijladvies gekregen, iemand kwam toen aan huis en samen gingen we mijn kast door. Veel van wat me niet goed (genoeg) stond heb ik toen weggedaan en wat ik daarna heb gekocht voldoet aan de 'eisen' uit het advies. Ik voel me nu ook echt fijn in mijn kleren, zelfverzekerder ook. Sommige kledingstukken slijten hard, maar voor de meesten heb ik al wel een opvolger klaarhangen, die ik nu nog niet vaak draag. Ik kan nog wel een tijdje door gelukkig
Zoals @Minimalista het stelt. Daar gaat het om. Wat mij betreft.

Zolang je niet in je kast hebt waar je jezelf prettig in voelt dan blijft een behoefte om te kopen. Het voldoet niet en er ontbreekt iets. Vrij vertaald. Er zijn natuurlijk veel varianten. Ik koop bewust minder en stel voorwaarden bij het zoeken. Daardoor kan ik me beperken in aankopen. Zodoende heb ik perioden van langer dan een jaar dat ik geen schoenen koop. Als ik dan eindelijk iets tegen kom dan neem ik er meerdere. Met al die faillissementen verdwijnt ook de gemakkelijke weg van even naar de winkel voor een nieuwe broek.

Zo heb ik dus een termijn gesteld die gemakkelijk te halen is als je het indeelt in de 4 seizoenen van het Nederlandse weer.

Als je jezelf moet verontschuldigen voor je uiterlijk dan is het niet goed. Denk daar zelf maar eens over na. Dan is het echt tijd om iets te kopen. (Ik hoop dat mijn favoriete vest niet krimpt. Het ligt nu te drogen.)

Ik zoek min of meer kleding op de manier die vergelijkbaar is met een kettingreactie.

Zonder piramidevorm, maar wel zonder defecte schakels. Vergelijk het maar met de functie van een fietsketting.

Doei en fijne Pasen!!
Nou, het is niet dat alles weg moet maar er ligt behoorlijk veel kleding in waar ik niet meer blij mee ben, die zijn beste tijd ook gehad heeft, niet meer 100% lekker zit, eigenlijk nergens bij past. Dus met en met leg ik ook dingen op een stapeltje die uiteindelijk in de kledingcontainer moeten. Niet allemaal tegelijk want ben bang dat ik dan tekort kom. En ik wil ook niet nu meteen alles vervangen want ben bang dat ik dan weer teveel koop of net niet de juiste keuzes maak etc. Maar ik mag van mijzelf wel voor elke broek die weggaat een nieuwe pantalon in de plaats kopen. Momenteel komt het er namelijk op neer dat ik veel voor dezelfde kleding kies. Dat is niet erg, ik kan er mee vooruit etc. maar ik wil graag een andere stijl. Ik wil er eerst alleen goed de tijd voor nemen om te ontdekken wat die stijl precies is.

Het is ook niet zo dat alle kleding straks in 1 keer weggedaan wordt. Maar als die net iets te strakke en felle groene broek de deur uitgaat mag er (bijv) een nette donkerblauwe pantalon voor in de plaats komen. En gaat de flubberige jeansbroek drie weken later weg, dan mag er een zandkleurige pantalon gekocht worden etc. Dus heel voorzichtig uiteindelijk alles vervangen... maar eerst een beetje erachter komen wat voor stijl/materialen etc ik dan eigenlijk wil. Ook als dat betekent dat ik nu nog minimaal driekwart jaar met broeken doe waar ik net-niet tevreden over ben.
Ik heb anders een styliste wel een heel leuke rok zien maken van een slecht zittende broek en een donkere strook op de heupen in andere kleur. (Dat zag ik in Hip voor nop. Is voor kinderen, maar was voor feestje. Rok had een volwassen uitstraling die Cool en Vet is maar ook ouders blij maakt. Lengte prima en stijlvol en niet te strak etc. Ik bewaar de mooie stoffen. Ik heb familie die handig is op naaimachine. Als ik tijd heb dan ga ik het toch proberen.)
NYC, ik vat het een beetje op zoals jij. Ik wil ook een nieuwe stijl, heb nu teveel kleren waar ik net-niet tevreden mee ben. Zonde om nu al weg te doen, maar op termijn moet er iets beters voor in de plaats komen. Deze shopping-vrije periode dient om erachter te komen welke stijl/kleuren/materialen het best bij me passen.
Als je over wilt naar een nieuwe stijl,dan werkt het stukje bij beetje vervangen van je oude spullen niet zo goed denk ik, dan maak je toch een handigere start door direct te investeren in een aantal goeie setjes, zodat je niet je nieuwe mooie tuniek op een afgedragen broek hoeft te dragen.

Maar voor mij werkt het niet zo, vooraf kijken naar wat ik zou willen terwijl ik nog maanden niet ga shoppen. Ik zet gewoon het geld opzij, en als ik tzt weer wat ga investeren in goeie kleding, zoek ik dan wel een zaak die veel kleding heeft in mijn gewenste stijl.
Bij mij werkt het niet om in een keer alles te vervangen, weet ik uit ervaring. Dan is de kans te groot dat ik weer voor net-niet kleding kies, een miskoop doe (of meerderen) of me teveel laat meeslepen door "het idee" van een bepaalde stijl. Maar dat zal voor iedereen anders werken denk ik. Nee, ik houd het bij (de rest van het jaar) niets kopen en intussen "verlanglijstjes"/"styleboards" etc bijhouden op internet.

Volgend jaar mag er dan bijv een broek en een tuniek of blouse uit waarvan ik nu denk: nee, dit is het niet. Die vervang ik voor iets in nieuwe stijl. En dan gewoon voor 1 nieuwe broek en 1 nieuwe tuniek of iets vergelijkbaars. Ga ik die in de praktijk dragen of kies ik toch weer steeds voor de flodderspijkerbroek en oude shirts? Dat wil ik eerst weten. Voordat ik alles vervang, drie maanden draag en dan alweer denk: maar ik ben toch meer een type voor spijkerbroek en shirt.
3,5 maand onderweg! Tot nu toe gekocht: 1 paar hardloopschoenen (de oude waren volledig versleten), en ter vervanging vanwege kapot/niet meer in bezit: 1 broek en een zomerjasje bij de kringloop en 1 dunne longsleeve bij een duurzame winkel :-)

Al met al niet slecht!

Voor de zomer heb ik nog een lijstje met zomer kleding die ik nodig heb (nieuwe basic shirts, 1 nieuwe dunne broek en 1 rok) maar dat komt later in het voorjaar! :-)
Drie maanden niks kopen is gelukt!!!
Ik heb een beetje hetzelfde: te veel net niet spullen die ook wat te goedkoop aandoen (h&mmettejes etc). Ik gebruik dit jaar om heel langzaam stuk voor stuk mijn huidige kleding te vervangen voor duurzame, leuke kleding waar ik helemaal blij van wordt en kwalitatief goed is. Ik heb momenteel niet veel kleding vanwege grondig opruimen en wegdoen en vervang het aan naarmate ik doorkrijg wat ik echt nodig heb.quote:fam1973 schreef op 28 maart 2016 @ 12:56:

NYC, ik vat het een beetje op zoals jij. Ik wil ook een nieuwe stijl, heb nu teveel kleren waar ik net-niet tevreden mee ben. Zonde om nu al weg te doen, maar op termijn moet er iets beters voor in de plaats komen. Deze shopping-vrije periode dient om erachter te komen welke stijl/kleuren/materialen het best bij me passen.
quote:NYC schreef op 31 maart 2016 @ 10:39:

Drie maanden niks kopen is gelukt!!!
NYC: goed bezig!

Ik ging vorige week shoppen (mocht van mezelf), en kwam welgeteld met 1 blouseje thuis van 17 euro.

Dus hier nog steeds op schema!

Ik vind trouwens mijn stijl wel oké dus hoef wat dat betreft niets weg te doen of te kopen. Alleen past wat ik nu in de winkels zie niet zo bij wat ik leuk vind. Komt dus eigenlijk wel goed uit.
Hier vier maanden!!

Ik ben vooral een mee-lezer, maar zal toch even een tussenstand geven. Afgelopen zaterdag voor het eerst sinds begin februari iets gekocht. Een lingerie-setje dus niet echt kleding, én ik had voor € 15 korting bij de Hunkemöller. Als ik het niet had uitgegeven was het komen te vervallen. Ik had nog een Fashion check liggen dus ik heb niet echt geld uitgegeven. Ik had er wel een beetje dubbel gevoel bij. Voor de rest ben ik vooral veel aan het opruimen geslagen. Nog meer uit mn kast gehaald dat er maar lag te liggen voor je weet maar nooit, maar wat ik vervolgens toch niet aantrek. En nu het mooie weer eraan komt, kan er weer een heleboel andere kleding aangetrokken worden. En ik ga me er steeds beter bij voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven