Mode & Beauty alle pijlers

Grijze-haren-dilemma

11-03-2021 14:34 31 berichten
Hoi allemaal, ik ben halverwege de dertig en ben inmiddels behoorlijk grijs aan het worden. De ontkenningsfase van de paar verdwaalde grijze haren is helaas voorbij. Wat te doen? Het zo laten vind ik nu nog geen optie.

Ik had eerder blonde highlights (ben van mezelf donkerblond), daarmee viel het minder op. Maar mijn haar is daar erg door beschadigd, ondanks dat ik er best regelmatig wat in smeerde qua verzorging. Het is droog en alle slag is eruit. Dus dat wil ik liever niet weer.
Of zou het schelen als ik het iets minder sterk laat blonderen (dus iets dichter bij mijn eigen kleur houden) en consequent conditioner of iets dergelijks gebruik?

Plus dat ik me afvraag of highlights nog wel werken nu ik meer grijze haren heb - de kleur van de grijze haren verandert door het blonderen verder niet, lijkt me?

Gaan verven zie ik echter ook tegenop. Duur, ongezond - misschien beter zelf doen met plantaardige verf?
Als ik dan een tint lichter neem dan mijn natuurlijke (pre-grijze) kleur, dan pakt die kleur alleen op de haren die lichter zijn dan dat, en niet op de haren die donkerder zijn, toch?

Of misschien heeft iemand een lifehack, een shampoo met een beetje kleur erin op natuurlijke basis of zo?

Dank alvast voor jullie advies!
Alle reacties Link kopieren
Je zou kunnen kijken naar verven met henna. Dat beschadigd je haar niet, maar je hebt dan wel minder opties qua kleuren. Volgens mij kan je dan alleen donkerder verven dan je van jezelf bent, niet lichter. Er zijn ook wel kappers die verven met henna, als je het zelf niet aandurft.
chrome11 wijzigde dit bericht op 11-03-2021 14:39
3.92% gewijzigd
Ik denk dat je meer hebt aan advies inwinnen bij een goede kapper, eerlijk gezegd. Het wachten is op de hele grijs/geverfd/oud/jong discussie. Dat gaat je niet helpen.

Zo puur op basis van de OP zou ik zeggen: blonde highlights en goed verzorgen. Maar wij kunnen puur op basis van een paar zinnen natuurlijk nooit een even goed advies geven als een goede kapper.
Hier eind dertig en al hele stukken met echt bijna wit haar. Ik verf het in de kleur die ik mooi vind. Doe dan eerst de uitgroei en de laatste tien minuten de rest van mijn haar mee zodat het weer even mooi opfrist. Nu heb ik niet heel lang haar. Wel aan het laten groeien.
Mijn moeder en oma aan die kant waren ook vroeg grijs. Mijn oma aan vaderskant totaal niet 😬.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Als je eenmaal met henna begint moet je dat eerst helemaal laten uitgroeien voordat je een andere soort haarkleuring gebruikt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Chrome11 schreef:
11-03-2021 14:39
Je zou kunnen kijken naar verven met henna. Dat beschadigd je haar niet, maar je hebt dan wel minder opties qua kleuren. Volgens mij kan je dan alleen donkerder verven dan je van jezelf bent, niet lichter. Er zijn ook wel kappers die verven met henna, als je het zelf niet aandurft.
Mocht je dit gaan doen, dan moet je er wel rekening mee houden dat het daarna veel moeilijker is om alsnog highlights te laten zetten. Henna en ontkleuring gaat niet zo lekker samen. Het moet dan dus helemaal uitgegroeid zijn voor je highlights laat zetten.
Oh. Mosterd dus, ik had net de reactie van Suzyqfive nog niet gezien.
Oké, dank voor de reacties tot nu toe! Goed om te weten van henna icm blonderen. Misschien dan eerst nog een laatste highlight-poging...
Overleg een sm je kapper, ik heb ook donkerblond haar en ik heb diverse tinten blond highlights erin en soms nog een spoeling in soort van beige blond, vooral de koele blonde tinten doen het mooi met mijn grijze haren, die gaan er gewoon in op. Ik laat het twee keer per jaar doen en de uitgroei is erg natuurlijk. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik dus ook grijze haar heb maar die poppen zeg maar overal individueel op.

Mijn haar is nu dus zeg maar deze kleur

Afbeelding
Ik vind dat prachtig, Guppekop. Eerlijk gezegd zou ik dat zelf verkiezen boven henna.
Jufjoke schreef:
11-03-2021 15:12
Ik vind dat prachtig, Guppekop. Eerlijk gezegd zou ik dat zelf verkiezen boven henna.
het voordeel hiervan vind ik dat het A. natuurlijker oogt,B uitgroei is niet zo hard dus je hoeft niet perse om de 4 of 6 weken opnieuw te verven en C. je kan makkelijker bijvoorbeeld toch je grijs er meer doorheen laten groeien of een andere kleur kiezen.
Ik ben vanaf medio 20 zo goed als grijs dus heb inmiddels wat ervaring. Beschadiging treedt vaak op als je blondeert, maar veel minder bij andere kleuren. Ik zou eens samen met je kapper kijken naar een mooie egale kleur die bij je gezicht past en je nieuwe haardstructuur. Eventueel kun je die kleur aanvullen met highlights. Verf van de kapper is overigens beter afgemeten dan verf uit de winkel, waardoor je haar minder snel beschadigt. Ik laat het eens in de 4-5 weken verven (minder kan ook echt niet, want mijn haar groeit snel) en mijn haar is echt niet beschadigd. Ik heb om kosten te besparen een kappersabonnement. Je zou kunnen kijken of jouw kapper ook zoiets heeft? In mijn geval kost het 45euro voor maandelijks onbeperkt verven.

De structuur van je haar verandert overigens ook. Grijs haar is veel stugger dan andere haren. Wellicht heb jij dat ervaren als beschadiging? Wat kan helpen is een goed haarmasker, die van Kevin Murphy vind ik zelf erg prettig. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Ga alsjeblieft niet aan de gang met henna. Henna heeft de nare eigenschap dat je er plotseling erg allergisch voor kunt worden. Bovendien is het een crime om uit te laten groeien en zijn de kleuren niet bepaald natuurlijk ogend.
guppekop schreef:
11-03-2021 15:05
**hier gaat iets mis
anoniem_189987 wijzigde dit bericht op 11-03-2021 15:57
73.66% gewijzigd
Ik was vroeger altijd van mezelf middenblond / donkerblond . Ik laat het nu verven bij de kapper. Tussendoor wil i zelf nog weleens mijn uitgroei doen. Dan haal ik verf bij de kapperswinkel. Wil geen warme gloed in mijn haar dus laat ik het verven in een
Koele tinten. Grijs is ook een Koele tint. Eens in de 7a 8 weken de uitgroei en dan er een toner over.En eens in de 3 maanden dan een paar highlights als het nodig is.
En dan fijn dat blend heel mooi met de kleur. En zo valt uitgroei amper op.
Ik heb gewoon Henna over blonde verf gedaan; dat ziet er prima uit. Ik heb chatan gekozen, de kleur is lichtbruin. Bevalt goed.
Tadderak30 schreef:
11-03-2021 15:30
Ik ben vanaf medio 20 zo goed als grijs dus heb inmiddels wat ervaring. Beschadiging treedt vaak op als je blondeert, maar veel minder bij andere kleuren. Ik zou eens samen met je kapper kijken naar een mooie egale kleur die bij je gezicht past en je nieuwe haardstructuur. Eventueel kun je die kleur aanvullen met highlights. Verf van de kapper is overigens beter afgemeten dan verf uit de winkel, waardoor je haar minder snel beschadigt. Ik laat het eens in de 4-5 weken verven (minder kan ook echt niet, want mijn haar groeit snel) en mijn haar is echt niet beschadigd. Ik heb om kosten te besparen een kappersabonnement. Je zou kunnen kijken of jouw kapper ook zoiets heeft? In mijn geval kost het 45euro voor maandelijks onbeperkt verven.

De structuur van je haar verandert overigens ook. Grijs haar is veel stugger dan andere haren. Wellicht heb jij dat ervaren als beschadiging? Wat kan helpen is een goed haarmasker, die van Kevin Murphy vind ik zelf erg prettig. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Ga alsjeblieft niet aan de gang met henna. Henna heeft de nare eigenschap dat je er plotseling erg allergisch voor kunt worden. Bovendien is het een crime om uit te laten groeien en zijn de kleuren niet bepaald natuurlijk ogend.
Dank voor je post.

Als ik het goed begrijp is blonderen ontkleuren, en verven is een andere kleur geven (maar niet lichter, want dat kan alleen door eerst te ontkleuren). Kan me daardoor goed voorstellen dat verven minder schadelijk is dan blonderen.

Mijn grijze haren zijn inderdaad dikker en stugger dan de donkerblonde, maar zien er wel gewoon gezond uit. Mijn geblondeerde stuk is inmiddels flink uitgegroeid en ik zie daar een groot verschil met mijn 'eigen' haar. Geen glans, geen slag, klitten.

Zo'n 'verfabonnement' als jij hebt klinkt als een goede deal. Moet er nog even aan wennen om elke 4-6 weken dan zo'n bedrag eraan uit te geven. Ben een vrij luie kapper-ganger: ik ging eens in de 2/3 maanden, en af en toe dus wat highlights. Maar goed, het is niet anders.
guppekop schreef:
11-03-2021 15:05
Overleg een sm je kapper, ik heb ook donkerblond haar en ik heb diverse tinten blond highlights erin en soms nog een spoeling in soort van beige blond, vooral de koele blonde tinten doen het mooi met mijn grijze haren, die gaan er gewoon in op. Ik laat het twee keer per jaar doen en de uitgroei is erg natuurlijk. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik dus ook grijze haar heb maar die poppen zeg maar overal individueel op.

Mijn haar is nu dus zeg maar deze kleur
Het lukt telkens niet je te quoten... Hopelijk zo?
In ieder geval: mooie kleuren!
anoniem_189987 wijzigde dit bericht op 11-03-2021 17:00
7.83% gewijzigd
Ik verf al 100 jaar mijn haren, werd vroeg grijs. Heb het heel lang geleden ook geblondeerd maar dat is zoveel slechter dan verven.
Ik begrijp uit je OP ook dat je slag verdwijnt en dat hoor je vaker bij ontkleuren. Gebruikt jouw kapper Olaplex als ze highlights zet?
En als je haar van nature wat krul heeft, is het misschien een idee om je te verdiepen in de Curly Girl methode. Dat helpt pluizenbollen
Thalas schreef:
11-03-2021 15:44
Ik heb gewoon Henna over blonde verf gedaan; dat ziet er prima uit. Ik heb chatan gekozen, de kleur is lichtbruin. Bevalt goed.

Heeft dit niet een (te) rode gloed?
Dat vind ik meestal bij Henna.
Ik zoek een lichtbruine verf, volledig natuurlijk, maar zonder rode gloed, maar dat is vrij lastig te vinden.
Gebruik nu ‘color the grey’ daar ben ik nog het meest tevreden over.
vivapimpelmees schreef:
11-03-2021 16:03
Ik verf al 100 jaar mijn haren, werd vroeg grijs. Heb het heel lang geleden ook geblondeerd maar dat is zoveel slechter dan verven.
Ik begrijp uit je OP ook dat je slag verdwijnt en dat hoor je vaker bij ontkleuren. Gebruikt jouw kapper Olaplex als ze highlights zet?
En als je haar van nature wat krul heeft, is het misschien een idee om je te verdiepen in de Curly Girl methode. Dat helpt pluizenbollen
Thanks, ik zal eens vragen bij de kapper!

Ontkleuren is denk ik inderdaad slechter voor je haar dan verven, maar in verf zitten nogal wat stofjes die voor de rest van je lijf op termijn misschien niet zo fijn zijn. Keuzes keuzes...
Metallover schreef:
11-03-2021 17:00
Ik zoek een lichtbruine verf, volledig natuurlijk, maar zonder rode gloed, maar dat is vrij lastig te vinden.

De rode gloed valt me mee. Zo nu en dan meng ik een chatain met blonde henna, om te zorgen dat het niet te rood wordt. Ik moet wel elke vier weken verven want de henna vervaagt snel.
Blonderen is op zich dezelfde procedure als (dubbel proces) verven, waarbij bepaalde stoffen je haar laten zwellen zodat de haarschubben niet meer sluiten, waterstofperoxide je haar binnendringt en de natuurlijke pigmenten wegbreken, en in plaats daarvoor verfpigmenten de plaats innemen. Alleen het allerlaatste gebeurt niet bij blonderen. Dus dat is evenmin goed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Metallover schreef:
11-03-2021 17:00
Ik gebruik ook Colorado the Grey. Bevalt prima. Ik heb half lang haar, maar ik doe 3x met een pakje. Het kost me per verfbeurt dus erg weinig. Doordat het grijs wel gekleurd wordt, maar dan een kleurnuance, ziet mijn haar er niet geverfd uit.
Find people who will make you better (M. Obama)
michelleobama schreef:
11-03-2021 22:29
Ik gebruik ook Colorado the Grey. Bevalt prima. Ik heb half lang haar, maar ik doe 3x met een pakje. Het kost me per verfbeurt dus erg weinig. Doordat het grijs wel gekleurd wordt, maar dan een kleurnuance, ziet mijn haar er niet geverfd uit.
Ja ik ben hier tot nu toe ook het meest tevreden over. Doe wel 6x met een pakje. Moet wel 2x per maand verven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven