Mode & Beauty alle pijlers

Hoe te beginnen?

08-02-2017 17:35 49 berichten
Ik ben midden dertig en ben nooit een typisch meisje geweest wat make-up, kledij, accessoires,... betreft. Nu begin ik hier wel interesse in te krijgen maar ik vind het moeilijk mijn weg hierin te vinden. Daarom heb ik een kleur- en figuuranalyse met stijladvies geboekt. Dit was zeer interessant en fijn. Ik blijk een herfsttype te zijn met een Y-figuur. Ik werk toe naar een stoere, pittige en casual stijl in donkere herfsttinten. Zo ver zo goed. Maar hoe doe ik dit praktisch? Ik heb een volledig nieuwe garderobe nodig (ben veel afgevallen waardoor alles te groot is) en wil graag starten met make-up en fatsoenlijke skincare. Dit kost allemaal veel geld en tijd dus ik zal het stapsgewijs moeten doen. Maar ik weet niet goed waar te beginnen.

Waarin best eerst investeren qua kledij? Waaruit bestaat een basisgarderobe? Hoe vind ik de kledij die ik als voorbeeld meegekregen heb?

Investeren in dure skincare (had hier op viva al info gevraagd over Clinique) of toch maar gewoon verder doen met bodyshop,... producten? Of enkel investeren in bepaalde producten?

Welke make-up producten kan ik makkelijk halen bij de drogist en voor welke producten stap ik beter een parfumerie binnen?

Kortom ik ben de weg kwijt... Hoe zouden jullie dit aanpakken? Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Pinterest en dan bij wardrobe clausule zoeken. De plaatjes opslaan eventueel printen. En dan zoeken met een kleding stuk wat je al hebt wat goed past.

Make up gebruik ik zelden want totaal geen dicipline daarin. Laat wel elke 5 weken bij de kapper mijn wenkbrauwen epileren en wimpers verven zodat de basis al goed is. En soms een lik oil of olaz dat rose flesje.

Succes
Ik zou beginnen met inventariseren wat je nu hebt. Welke kledinstukken staan je goed, qua model en kleur? Heb je al dingen die je met elkaar kunt combineren? Welke producten bevallen goed?

Voor kleding zou ik op basis van wat je wilt bewaren, op zoek gaan naar inspiratie voor combinaties. Dus stel, je hebt een groene trui die je mooi staat, dan zoek je op Pinterest naar 'green sweater' of 'green sweater outfits' o.i.d., en bewaar de combinaties die je mooi vindt en die passen bij jouw type.

Vervolgens ga je op zoek naar ontbrekende stukken. Hier heb je veel geduld voor nodig, want trends zijn wisselend en je vindt niet altijd gelijk wat je zoekt.

Ik geloof niet in kant-en-klare lijstjes met basics, maar wel in richtlijnen:

1. Bepaal wat jouw basiskleur(en) is (/zijn). Veel standaardlijstjes gaan uit van zwart, maar misschien staat bruin, marineblauw, of grijs je wel veel beter? Mijn basiskleur is donkerblauw, en ik heb dus ook veel kleding in die kleur (spijkerbroek, pantalon, blazer, truien). Die van jou zou bruin kunnen zijn.

2. Houd rekening met je levensstijl. Lijstjes kunnen honderd keer beweren dat een paar pumps onmisbaar is; als je er niet op kunt lopen is het toch echt zonde van je geld. Jeans zijn zowat een uniform voor sommige mensen, maar als jij je daarin voelt als een afgeknelde bootwerker moet je ze vooral negeren. Oftewel: zoek kleding die je ook echt draagt.

3. Kies een paar accentkleuren die goed passen bij je basiskleur én bij elkaar. Denk vooral niet te moeilijk, vaak doe je dit al onbewust. Welke kleuren vind je mooi? Over welke kledingstukken krijg je complimenten?

Bij mij zijn dat blauwgrijs, petrol, bordeauxrood, en ijsblauw. Bij jou als herfsttype kunnen dat bijvoorbeeld oker, dieprood, en verschillende tinten groen zijn. In deze kleuren heb ik basics (jeans, t-shirts, blazers) en kledingstukken die meer op zichzelf kunnen staan (jurken, tops met print).

4. Ga op zoek naar een paar veelzijdige accessoires. Een simpele combinatie van jeans + shirt kun je afmaken met een paar mooie schoenen en een sjaal met interessante print of structuur.

Ook hier: houd rekening met hoe je leeft. Sjaals zijn niet voor mensen die het snel warm hebben, een handtas past niet bij een rugzaktype.

Ik ben een make-upsukkel dus daar kan ik niet mee helpen. Ik vind het als prima als mijn wenkbrauwen in model zitten en mascara maakt het af.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik heb ook een kleuranalyse laten doen met bijbehorend make-up advies. Dat was van een bepaald merk. Het is niet echt goedkoop maar echt goed spul. T blijft lang zitten. Ik gebruik er overigens alleen foundation, poeder en oogschaduw van, de rest koop ik bij de drogist. Als je op hun site kijkt dan kan je per kleurtype zoeken welke producten er zijn. Stuur maar pb als je meer wilt weten!
Basis; Twee goed passende broeken (en die mogen best van de primark of bristol zijn, of uitverkoop). Twee shirts, twee blouses, een colbertjasje of een fijn vest. Neem gewoon basiskleuren, zwart, wit, bordeauxrood, legergroen, jeans zijn kleuren die combineerbaar zijn.

Vul dat aan met sjaaltjes en sieraden in de modekleuren. Dan kun je bijvoorbeeld een jeans dragen met een witte blouse en dat combineren met een sjaaltje in de kleur dat volgens het stijladvies bij je past. Of je draagt een blouse in een advieskleur en vult aan met een armband in een modekleur. Op die manier kun je de modekleurtjes gebruiken zonder dat het meteen kapitalen kost.

Qua make-up; een foundation moet bij je huid passen (ik ben fan van de matterende bb creme van garnier), mascara moet je geen pandaogen bezorgen (op aanraden van het forum heb ik die van clinique, die je er met warm water weer afwast) en voor de rest doen goedkopere spullen het prima. Persoonlijk vind ik van catrice de oogschaduw drie keer niks maar de lippenstift juist weer wel. Kwestie van uittesten. Hema heeft ook prima spullen.

En investeer in de zomer in een dagcreme of foundation met minimaal factor 15. Zonbescherming is de allerbeste antirimpelcreme die er bestaat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ga voor make-up eens langs Kiko. Een fijne, betaalbare make-up winkel waar ook advies wordt gegeven.
leef, geniet en eet!
Ik zou mij niet teveel richten op die zogenaamde 'basics' die je nodig zou hebben.

Een zwart jurkje, witte blouse, net jasje is behoorlijk saai. Je hebt toch geen uniform nodig?

Een blouse is wel erg leuk, maar doe er dan eentje met kleur en leuk motief.

Een jasje is ook leuk, maar doe dan geen zwarte, maar een leukere kleur en stof en aparter model.

Als je iets koopt, zorg dan dat het een totale outfit is. Koop niet teveel losse flodders, waarbij je nog bedenken waar je het bij draagt.

En let op je schoenen. Schoenen zijn allesbepalend. Geen nepleer, maar kwaliteit. En koop het soort dat bij je past, niet dat in de mode is of waarop je niet kunt lopen.
Persoonlijk vind ik dit een leuk boek https://www.bol.com/nl/p/ ... arisian/9200000025013183/

Tips over kleding, leefwijze de verzorging van je huid, alles komt aan bod. Met een dikke knipoog natuurlijk.
Fijn hè, zo'n kleurenanalyse? Daar heb je je hele leven wat aan! Als herfsttype moet je het zoeken in de warme kleuren, maar daar heb je een waaier voor meegekregen als het goed is, dus neem die mee de winkels in. Voor make-up geldt hetzelfde, richt je op de kleuren met een warme, gele ondertoon. Denk aardetinten, oranje, bruin, petrol, khakigroen, etc. Sieraden goud of bronskleur, geen zilver of witgoud,

Wat je goed staat qua model is een kwestie van veel passen en goed kijken. Wat flatteert jouw figuur het beste, welke punten mogen in de spotlights en welke wat meer naar de achtergrond? Zorg ook dat je thuis een grote passpiegel hebt, en kijk met een kleine spiegel hoe kleding aan de achterkant zit als je het aan hebt! En mocht je je haar kleuren dan is de juiste kleur ook heel belangrijk. Koele tinten staan niet bij een herfsttype. Máxima is een voorbeeld van een herfsttype, kijk eens naar de kleuren die zij draagt...is misschien een goed voorbeeld, al zijn er talloze varianten op dit type mogelijk met donkere of lichte ogen, kleur haar en huid.

Wat betreft huidverzorging; ik gebruikte vroeger alles van Clarins. Supermerk hoor, maar wel duur. Nu ik daar het geld niet meer voor heb, ben ik overgestapt naar Weleda, een natuurlijk merk, en dat bevalt mij heel erg goed. In de winter gebruik ik de amandel reinigingscreme en amandelcreme en in de zomer smeer ik Suncover spf 30 van Jetske Ultee op mijn gezicht. Ik ben 41 maar mensen denken altijd dat ik rond de 30 ben! Qua make up is het een beetje vanalles wat. Foundation van Clinique, lipstick ook, is hele fijne en blijft lang mooi. Oogschaduw heb ik van catrice, mascara van essence, beiden heel goedkoop maar heel goed, en poeder van Vichy. Het hoeft allemaal niet duur te zijn, het moet bij je passen.

Succes Pioenroos!
Nogmaals dank voor alle tips! Ik ben zeker vooruit geholpen! Zie het steeds meer zitten om te gaan shoppen .

En sorry voor mijn korte reacties maar ik kan enkel via gsm online momenteel en dat maakt reageren/typen lastig!
Investeer vooral in schoenen en jassen. Die draag je het meeste en zien mensen het eerste.

Ik heb gemerkt dat complete sets kopen erg hielp. Toen mijn garderobe zich uitbreidde kon ik alsnog onderling combineren. Ik koop nu alleen een los stuk als ik weet hoe ik het moet combineren met kledingstukken die ik al heb.

Ik vind online shoppen ook prettig als ik iets specifieks shop. Ik shop in winkels alleen in de (laatste) ronde sale en ben dan dus afhankelijk van het beperkte aanbod. Niet erg, daar vind ik ook jurkjes of broek/rok met bijpassende top.

Maar laatst had ik een suede rok gescoord en daarop wilde ik perse een jeansblouse hebben (afgekeken van modesites). Ik haat het dan om naar de stad te gaan en in winkels te gaan zoeken, keuze en maat is dan beperkt en uiteindelijk geef ik te veel geld uit.

Ik heb op zalando jeansblouses gezocht en 3 soorten in elk 2 maten besteld. Kreeg dus groot pakket met 6 blouses. Thuis op mijn gemak passen en de beste gehouden. Als je met creditcard betaalt en snel retourneert heb je je geld al weer terug voor het is afgeschreven.
quote:Pioenroos81 schreef op 08 februari 2017 @ 17:56:

En qua foundation, concealer, blush,... vind ik het moeilijk om de juiste tint te vinden. Daarom dat ik bang ben om zomaar iets te kopen in het kruidvat. Het is niet duur maar ik vind het zonde om vijf keer opnieuw bv foundation te kopen om toch de juiste tint te vinden.

Waarom ga je allemaal poeders en crèmes willen smeren als je geen make up type bent. Ik moet zeggen dat ik iemand zelden mooi vind opgemaakt met dat soort spul als je iemand van dichtbij bekijkt. Je moet dit wel echt superiores kunnen. Is je huid zo lelijk dan dat je dit wilt bedekken met poeders en crèmes?

Zelf heb ik het geluk dat ik geen hele oude huid heb ( ben iets boven de 40) en ook geen andere rare dingen. Daarmee volstaat voor mij het gehydrateerd houden dmv een vette olie zoals jojoba of avocado oid. Dat is eigenlijk de enige huidverzorging die ik heb. En als ik een keer wil uitpakken, doe ik een lijntje/ mascara op en evt. een toefje kleur op de lippen. Ik persoonlijk vind dat meer dan genoeg.

Past al die make up wel bij je? Zo nee, niet doen. Laat je niet aanpraten dat je allemaal poeders en crèmes nodig hebt. En een potloodje van de Hema is net zo prima als een duur ander merk. Wat ik wel kan adviseren is een zilveren of een gouden crème achtig oogpotlood van Hema. Zelfs zonder donker lijntje maken die subtiele glitters je ogen heel erg spreken. Heb je praktisch niks anders nodig.
Aquarium ik vind het dus wel mooi. En dan lijk ik minder vermoeid en veel frisser. Ik kan het nog niet goed maar is een kwestie van oefenen lijkt me?
De bruikbaarste tip die ik ooit heb gekregen: koop geen zwart jurkje, maar een rok en een bloesje in dezelfde kleur zwart. Als jouw kleur donkerbruin of beige is, kan je daar dezelfde truc mee uithalen, lijkt me.

En je hebt nu de kleuren en de vormen scherp, maar let ook op het materiaal. Ik begin er pas langzamerhand achter te komen dat mode-mensen daar ook op letten: glanzend bij dof, fijn bij grof, ruw bij glad, dat soort dingen.

Verder weet ik er de ballen van natuurlijk.
quote:Pioenroos81 schreef op 08 februari 2017 @ 17:56:

Vriendin meenemen is zeker een goed idee!

Kledij op het werk is vrij te kiezen zolang het niet te bloot of te kort is.

Die site kende ik nog niet dus daar ga ik eens wat rondneuzen.

En qua foundation, concealer, blush,... vind ik het moeilijk om de juiste tint te vinden. Daarom dat ik bang ben om zomaar iets te kopen in het kruidvat. Het is niet duur maar ik vind het zonde om vijf keer opnieuw bv foundation te kopen om toch de juiste tint te vinden.

Ik makeup al sinds ik mijn kindertijd, en heb pas sinds eind vorig jaar eindelijk een heeele fijne foundation gevonden. Douglas merk.

Ik had de neiging altijd te dobkere foundation te gebruiken. De mevrouw van de Douglas heeft me hiermee geholpen. Ook met een bijpassende bronzer.

Ik kan mij verder prima redden met overige makeup. Ik ben dol op lippenstift. Heb die dag bij de Douglas ook een prachtige bordeaux rode gekocht van Chanel. Verder koop ik trouwens ook goedkopere makeup hoor

Verder lekker experimenteren met leuke kapsels en kleuren daarbij. Wel bij de kapper doen:) ik ben zelf niet van de nagellak en sieraden maar buiten werktijd doe ik soms wel mijn best dit toch uit te kast te trekken

Qua creme gebruik ik bijna altijd gewoon nivea. Ik heb een hele droge huid en na het verwijderen van makeup 's avonds smeer ik een dikke laag op mijn gezicht en hals. Ik heb trouwens ook een pot Vichy staan (van moeder gekregen), ook erg fijn die creme.
Met goede schoenen en een goed kapsel kom je met heel veel dingen weg. Ik zou daar als eerste in investeren. Ga wel naar een goede kapper!

Ik gebruikte altijd dure foundation en blusher, todat ik een keer blut was en uit ´wanhoop¨ BB cream van Garnier heb gekocht. Superspul! Niet duur, ruikt lekker en blijft de hele dag mooi zitten. Lijkt natuurlijk. De blusher heb ik tegenwoordig van Etos. Ik gebruik altijd higlighter bij mij ogen voor een frisse blik, en een klein beetje mascara, soms oogpotlood.

Een mooie jeans vind ik eigenlijk wel onmisbaar in elke garderobe. Net zoals een zwart jurkje. Mooi zitten zwart (col) truitje. Zwarte en witten topjes zijn ook altijd handig.

Het belangrijkste vind ik dat je de items onderling kunt combineren. Wat voor stijl vind jij leuk TO? (Leuk trouwens dat je aan het expiremnteren bent!! )
Wat betreft je huidverzorging:

Het is zonde om te investeren in dure crempjes ed. De gezichtscreme van de Aldi was jaaaren geleden als beste uit de test gekomen. Zon potje kost een paar euro. Zelf reinig ik mijn gezicht (als ik makeup verwijder) met reinigingsmelk en water. Gewoon van de trekpleister. Onder de douche heb ik reinigingsfoam.

Ik weet niet wat voor huidtype je hebt, maar zelf heb ik een gecombineerde huid, die een beetje onzuiver is af en toe, dus scrubbel/peeling is geen overbodige luxe. De lysing van Zarqa is super! Ook niet getest op dieren, geschikt voor de gevoelige huid en prettiger dan een scrub. Ik gebruik zelf geen creme, want ik vindhet niet prettig aanvoelen. Eens in de zoveel tijd smeer ik mijn huid in met rozenbottelolie. (Goedkope varian drie euro bij de Kruidvat.)
Zwart is geen geschikte kleur maar ik kan daar wel bruin voor in de plaats nemen.

Nou zelf heb ik niet echt een stijl maar ik wil naar 'Stoer, pittig, casual in herfsttinten' toe werken. Ik heb inspiratie gekregen van de styliste via pinterest maar kan hier nog

geen foto's posten... Maar kan me dus wel helemaal in die stijl vinden. Ben al online aan het zoeken geweest maar echt nog niks gevonden. Binnenkort ga ik een dagje shoppen en dan hoop ik meer geluk te hebben.

Qua verzorging en make-up heb ik nog niks nieuws gekocht. Ben nog aan het oriënteren.

Maar ik vind het best lastig merk ik. Ik zit niet zo goed in mij vel momenteel en ben moe. Dat nodigt niet uit tot experimenteren. Plus ik zou alles ineens 'goed' willen krijgen en zo werkt dat natuurlijk niet. Is toch proberen

en testen. Maar ik probeer me voortaan te focussen op het plezier van het experimenteren en mezelf niet teveel druk op te leggen om het ineens perfect te moeten doen.

Dus nog een beetje een zoektocht hier. Maar ik kom er wel.

Nogmaals een hele dikke merci voor alle tips!
Heb je al je plannen op papier gezet?

Maak er kleine haalbare doelen van.
Nee nog niet. Ben aan het surfen en info opzoeken enzovoorts. Maar hierdoor maak ik het mezelf veel

te lastig... Ik snap dat dit onnozel klinkt voor een buitenstaander en dat je denkt begin gewoon ergens

en probeer iets. Maar is dus lastig voor een onzekere piekeraar. Dus 't is een heel leerproces hier .
quote:Pioenroos81 schreef op 18 februari 2017 @ 18:39:

Zwart is geen geschikte kleur maar ik kan daar wel bruin voor in de plaats nemen.

Nou zelf heb ik niet echt een stijl maar ik wil naar 'Stoer, pittig, casual in herfsttinten' toe werken. Ik heb inspiratie gekregen van de styliste via pinterest maar kan hier nog

geen foto's posten... Maar kan me dus wel helemaal in die stijl vinden. Ben al online aan het zoeken geweest maar echt nog niks gevonden. Binnenkort ga ik een dagje shoppen en dan hoop ik meer geluk te hebben.

Qua verzorging en make-up heb ik nog niks nieuws gekocht. Ben nog aan het oriënteren.

Maar ik vind het best lastig merk ik. Ik zit niet zo goed in mij vel momenteel en ben moe. Dat nodigt niet uit tot experimenteren. Plus ik zou alles ineens 'goed' willen krijgen en zo werkt dat natuurlijk niet. Is toch proberen

en testen. Maar ik probeer me voortaan te focussen op het plezier van het experimenteren en mezelf niet teveel druk op te leggen om het ineens perfect te moeten doen.

Dus nog een beetje een zoektocht hier. Maar ik kom er wel.

Nogmaals een hele dikke merci voor alle tips!

In een speciaal zaak (Douglas, Yves Rocher, etc) kunnen ze je goed afviseren en laten zien hoe je het aanbrengt. Na een tijdje word je er zelf ook handiger in.

Klinkt als een leuke stijl! Zou zo met je mee willen shoppen haha!!
Tvp.

Goede tips hier.
Zoek een goeie (grote) winkel waar ze meerdere merken verkopen en waar adviseurs/stylisten werken die eerlijk durven zijn. Ga op een doordeweekse ochtend, kijk eerst zelf rond of ze hebben wat jij mooi vindt, en vraag dan advies. Qua huid dus bijv Douglas, qua kleding de Bijenkorf of een zaak als bijv Rinsma in Gorredijk (zie hun website, dergelijke zaken zijn vast ook elders wel te vinden)

Vergeet zoiets als 'basisgarderobe'. Koop setjes, geen losse stukken. Schaf tegelijk 4-5 setjes aan voor het komende seizoen. Kijk daarna thuis kritisch je kast door en gooi alles weg wat niet meer past, wat niet jouw kleur is eof wat niet gecombineerd kan worden met iets anders (als die ene blouse goed past maar je hebt er geen rok of broek bij, dan kun je er dus niets mee, gewoon weg doen).
Misschien eens een flinke bestelling doen bij Wehkamp of Zalando. Kun je lekker thuis passen ( eventueel met een vriendin erbij) en dan retour sturen wat je niet aanstaat. Soms is het ook prettig om iets op verschillende momenten of tijdens verschillende buien te passen. Bij beiden kun je kiezen voor achteraf betalen dus zit je ook niet meteen aan hoge bedragen vast maar alleen wat je wilt houden.
Nog geen vooruitgang hier. Maar nu moet ik op zoek naar een jurkje voor een speciale gelegenheid en dat wordt een goeie eerste stap denk ik. Ik moet nu wel ik want kan echt niet verschijnen in iets uit mijn huidige garderobe (heb niks geschikt voor die gelegenheid).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven