Mode & Beauty alle pijlers

Make-up en parabenen

09-12-2020 22:58 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: wat is de link ook alweer van de - Engelse/Amerikaanse (volgens mij) website waarop make-up en allerlei gezichtsverzorgende producten vermeld staan die worden beoordeeld op o.a. parabenen en andere stoffen die schadelijk voor de gezondheid zijn.
En ten tweede: houd jij hier rekening mee tijdens de aanschaf van make-up en gezichtsverzorging?
Alles wat je op je huid smeert moet je ook kunnen eten...
Je huid is het grootste orgaan, mag je best zuinig op zijn.

Wat je erop smeert blijft niet op je huid liggen, maar trekt je huid binnen en komt zo in je bloedbaan terecht.

Kom zo al een stuk of 4 sites tegen met info die me niet tegenspreken met wat ik hier schrijf.
Pieremachochel
noglangnietjarig schreef:
10-12-2020 13:17

Nou ik zou zeep toch echt niet eten... :biggrin:
chocolol schreef:
10-12-2020 13:36
Nou ik zou zeep toch echt niet eten... :biggrin:
Tja zeep...of zeep?

Mss heb je wat aan deze link:

https://ecogoodies.nl/5-gevaarlijke-sto ... id-smeert/
Pieremachochel
10-12-2020 13:59
Tja zeep...of zeep?

Mss heb je wat aan deze link:

https://ecogoodies.nl/5-gevaarlijke-sto ... id-smeert/

Want een webshop is een betrouwbare bron?
10-12-2020 13:17
Je huid is het grootste orgaan, mag je best zuinig op zijn.

Wat je erop smeert blijft niet op je huid liggen, maar trekt je huid binnen en komt zo in je bloedbaan terecht.

Kom zo al een stuk of 4 sites tegen met info die me niet tegenspreken met wat ik hier schrijf.
https://www.beautyjournaal.nl/2015/10/1 ... n-terecht/

Het klopt niet helemaal wat je zegt. Dat eerste is wellicht gewoon jouw mening, dat je alles wat je op je huid smeert ook zou moeten kunnen eten. Daar ben ik het mee oneens.

Maar dat alles wat je op de huid smeert in de bloedbaan terecht komt, is niet waar. Er zijn bepaalde stoffen die in de bloedbaan terecht kunnen komen. En ook moeten komen; denk aan een pijnstiller in gelvorm. Maar jouw uitspraak is veel te kort door de bocht.
chocolol schreef:
10-12-2020 14:13
Mja... das ook weer zo ‘wij van wc-eendachtig’ he?

Anywee, er is genoeg over te vinden, voor als je het echt wil weten.
Pieremachochel
chocolol schreef:
10-12-2020 14:13
Niet bepaald. Alleen al op de pagina die gelinkt is staat echt een schrikbarende hoop onzin.
Jufjoke schreef:
10-12-2020 15:34
Niet bepaald. Alleen al op de pagina die gelinkt is staat echt een schrikbarende hoop onzin.
Van ecogoodies?
Zoals?
Pieremachochel
10-12-2020 16:06
Van ecogoodies?
Zoals?
Oké, even in de volgorde van het artikel:

- in de inleiding benoemen ze je normale dagelijkse cosmetica al als gevaarlijk en schadelijk. Wat op zijn minst een dramatische overdrijving is, en in veel gevallen gewoon niet waar.

- de eerste stof die genoemd wordt is sodium lauryl/ laureth sulfate. Dat zijn twee behoorlijk verschillende stoffen, niet één en dezelfde. De lauryl reinigt nogal heftig, en voor je gezicht is dat vaak een beetje tè. De laureth is veel milder en gewoon een tamelijk veelvoorkomende reiniger. Om deze stof als gevaarlijk te bestempelen (zie titel van het artikel) is bespottelijk.

- de tweede is parabenen. Er staat: parabenen worden gelinkt aan borstkanker. Ten eerste is het een goedgekeurde groep conserveringsmiddelen waarvan de link naar borstkanker nog altijd niet bewezen is. Ten tweede is het een grote groep van diverse verschillende stoffen, waarvan er maar een enkeling onder verdenking staat. Dus niet de groep parabenen als geheel. Tamelijk ongenuanceerd geschreven.

- ook stof drie, propylene glycol, wordt hier als gevaarlijk weggezet. Terwijl in dezelfde alinea aangegeven wordt dat het in kleine hoeveelheden geen kwaad kan. Ik neem aan dat de chemici die een product formuleren, prima kunnen bepalen wat gewenste en wettelijke hoeveelheden zijn. Als laatste argument wordt gebruikt dat je er ook allergisch voor kunt zijn, wat ook grote kul is omdat je overal allergisch voor kunt zijn.

- de vierde dan. Vaseline een gevaarlijke stof noemen? Really? Er is geen veiliger product te vinden. Het is niet geschikt om een dikke laag van op je gezicht te smeren, dat niet, maar het is absoluut op geen enkele manier te verdedigen dat het schadelijk of gevaarlijk is. Belachelijk!

- de vijfde en laatste gevaarlijke stoffen: geur- en kleurstoffen. Nou vermijd ik die zelf ook in huidverzorging, omdat de kans op lange termijn irritatie en allergie relatief groot is en het verder geen functie heeft die ik belangrijk vind. Maar hier wordt gezegd: vermijd deze want ze kunnen kankerverwekkend zijn. Nou, sorry hoor, maar zomaar totaal ongefundeerd zoiets claimen, dát vind ik pas gevaarlijk.
Wacht, ik vergat er nog één:
Er staat ook 'de huid is doorlatend. Wat je erop smeert komt in je lichaam terecht'.

Zeer ongenuanceerde uitspraak. In maar heel weinig gevallen waar.
Jufjoke,
Vaseline is een chemisch / synthetisch product gemaakt van olie, olie afkomstig van petroleum/aardolie (net als benzine en diesel)

Of bedoel je een andere ‘vaseline?

Dat andere mag jij geloven wat je schrijft, prima en no hard feelings.
Pieremachochel
10-12-2020 18:25
Jufjoke,
Vaseline is een chemisch / synthetisch product gemaakt van olie, olie afkomstig van petroleum/aardolie (net als benzine en diesel)

Of bedoel je een andere ‘vaseline?

Dat andere mag jij geloven wat je schrijft, prima en no hard feelings.
Nee hoor, die vaseline bedoel ik. Op geen enkele manier gevaarlijk of schadelijk.

En verder, met je laatste zin veeg je wat ik schrijf zo van tafel. Prima. Wat jij wil. Maar als jij het werkelijk allemaal gelooft, mag je je wel eens wat beter inlezen.
Maar no hard feelings, ook jij mag geloven wat je wil.
Dit is een handige site.
Staan alle ingredienten op een rijtje. (Even naar beneden scrollen)

https://www.skincarisma.org/products/l- ... dient_list

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven