Mode & Beauty alle pijlers

Nederlanders saai?

18-03-2012 20:03 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst hoorde ik op tv dat Nederlandse mensen zich saai kleden.

Wat vinden jullie hier van?

Ik vind dit nog wel mee vallen maar vind wel dat als getinte mensen iets normaals aan hebben het hun aparter staat als blanke mensen.

We mogen wel wat meer kleur gebruiken en rare broeken dragen; slangen broeken/ panter broeken en gouden broeken vertelde de modeman.
Ik heb het ook gezien die reportage. Het kan best zo zijn maar uitspraken over een vrouw die hele normale kleding draagt en dan roepen: "Dat kan echt niet", vond ik echt heel raar.

Iedereen bepaalt nog altijd zelf wat wel of niet kan.

Waarschijnlijk draag ik ook 'saaie' kleding. Ik draag vooral comfortabele kleding. Daar voel ik me lekker en fijn in. Mij zie je niet op hoge hakken, maar ook niet op uggs.

Ik loop het liefst in fijne stretch jurkjes, met mailloit en stoere laarzen.
Here I am - now what are your other two wishes...
You go Barbara en Elastiekje!

Jammer dat je altijd gelijk zo wordt aangestaard als je er tot in de puntjes verzorgd uit ziet. Laat ik me helaas ook wel eens door weerhouden, en dat vindt mijn vriend dan weer jammer...
Maar wie bedoel je met getinte mensen en dat alles ze leuker staat?
Ik vind dat 100% meevallen. Wel eens een Amerikaan gezien? En dan niet die hippe uit de stad, maar gewoon uit de kleinere steden? Of Franse meisjes? Allemaal rare pastelkleuren en wijde broeken.En allmaal op gympies. En hier in Duitsland is het ook niet veel fraais hoor. Hoewel het de laatste tijd aardig bijtrekt Als ik in Nederland ben, valt me altijd op hoe goed/degelijk de mensen altijd zijn aangekleed.
Persoonlijk vind ik Duitsers op zijn minst wel creatiever dan ons. Nederlanders kunnen leuk gekleed gaan, absoluut, maar men valt niet op tussen bijvoorbeeld de meeste Italianen of de meeste Aziaten. Maar dat komt echt door onze mentaliteit 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'. Er zijn weinig Nederlanders die iedere dag wat anders aanhebben, of geen jeans in hun kast hebben hangen (ik ben er eentje van hoor).
Ik kom zelf heel veel in de gebieden van de voormalige Sovjet Unie en daar zie je heel wat 'moois' tegenkomen. Maar de kwaliteit is ook afschuwelijk slecht. Hakken van karton die helemaal scheef staan, veel polyester en lycra etc. Als ik daar op de plaatselijke markt shirtjes koop die zo direct uit China komen, kan ik ze na 1 wasbeurt echt gelijk wegsmijten want alle verf is er uit en de rafels hangen erbij. Je ziet ook de ergste combinaties. Felroze laarzen etc. Chinezen dragen ongeveer dezelfde kleding. Slechte kwaliteit en ook niet erg creatief. Vind ik dan.

Toen we in Denemarken waren, vond ik de mensen wel heel erg goed gekleed. Viel gelijk op. In Rome ook.

Maar goed, ik ben waarschijnlijk dan ook van de 'doe maar gewoon' mentaliteit. Dat oer-Nederlandse gaat er niet meer uit.
Kleurloos vooral. Op straat domineren zwarte leren jassen. Grijs en donkerblauw zie je ook veel. Veel van hetzelfde. Terwijl in de winkels wel veel kleuren te koop zijn. Maar Nederlanders kleden zich voornamelijk 'veilig'.
Nederlanders zijn doorgaans heel nuchter en kleden zich vrij mainstream (wat ik persoonlijk saai vind.) Vooral kwa kleuren, materialen en combinaties van die twee houden Nederlanders zich vaak erg in. Het is al snel te veel en ik merk vaak (al jaren werkzaam in de kledingbranche) dat men tijdens het shoppen altijd wel een ordeel klaar heeft mbt de kleding op de hanger. Waardoor ze totaal niet open staan voor 90% van wat er in de winkel hangt..... Dit gezegd, héél veel mensen kunnen hun veto uitspreken over iets, wat ze eigenlijk heel goed staat en wat ze ook ontdekken wanneer ze het proberen. Dit is iets wat ik jammer vind. Ik heb zo vaak 'eh is niet mijn ding' gehoord, en dat ze het dan toch aantrokken en er weg van waren. Voor ieder mens zijn er zoveel verschillende dingen die goed staan, maar het grootste deel van de mensen probeert slechts een tiende hier van uit. Probeer gewoon veel, sta open voor nieuwe dingen.... roest niet vast in het same-old same-old verhaal.

Ik krijg héééééé'l vaak te horen 'oh wat een leuke *willekeurig item*, maar dat staat mij niet hoor.' Eh jawel, alleen moet je weten welke variant van dat item bij jou past. Laat het niet bij alleen dromen over die leuke outfits in dat magazine.... laat je er door inspireren en zoek er je eigen outfit bij
Ik weet wel dat ik me leuker en kleurrijker zou kleden als het klimaat zou meewerken. Op vakantie (en hier als het boven de 25 graden is) draag ik leuke jurken, rokjes leuke schoenen etc. Maar met het koude, grauwe weer in ons land grijp ik snel naar warme kleding, Uggs of laarzen, donkere kleuren. Het saaie weer hier draagt denk ik echt wel bij aan saaiere kleding.
Ik vind het wel meevallen in Nederland. Ik zie veel goedgeklede vrouwen op straat en op mijn werk.

Echt niet allemaal leggings en uggs, maar mooie laarzen, leuke rokken of jurkjes. En wat is er mis met een goedgesneden jeans met een pittig enkellaarsje.

Veel Nederlanders staan donkere kleuren nu eenmaal beter.

Ik ben qua kleuring een wintertype en mij staan zwart, grijs, donkerblauw, dennengroen het beste. Stop mij in een gouden broek en een tijgerprintshirtje en ik zie er uit om op te schieten.

Wat ik wél afschuwelijk vind, is het "veilige" beige/ecru waar je veel oudere mensen in kunt uittekenen. Kleuren die bijna niemand flatteren.
Het viel mij laatst op, toen ik in de stad op iemand aan het wachten was, dat ze bij mij absoluut niet modieus zijn. Het zag er allemaal wat slonzig uit. Zelf vind ik het leuk om er netjes uit te zien, maar heb ook spijkerbroek met gympen dagen.

Maar welke landen zijn dan wel modieus? Zuid Amerika ziet er ook niet uit. Engeland vind ik leuk, die meiden durven veel. Al zie ik dat hier ook langzaam maar zeker terug.

In Hilversum vond ik trouwens alle meiden er leuk uit zien.
Ik doe niet mee aan wat zogenaamd in de mode is. Ik koop kwalitatief mooie kleding met een goede pasvorm en mooie details; dat kun je over tien jaar nog rustig dragen zonder gedateerd te zijn. Ik draag zwart, (spier)wit, (knal)rood en af en toe paars. Voordeel is dat je bijna alles met elkaar kunt combineren en tot een eigen stijl komt. Het is zeker 30 jaar geleden dat ik nog eens een jeans heb gedragen. Het is gewoon een kwestie van kritsch naar jezelf kijken en niet bang zijn om op te vallen.
Het verschilt ook per stad/dorp nogal. In sommige dorpen lijkt iedereen op platte schoenen te lopen met wandelkleding. Of crocs
Ik vind het leuk om in de grote steden te kijken lopen. Daar zie je van alles en nog wat.

Mensen met gevoel voor mode.. Mensen die proberen gevoel voor mode te hebben.. ga zo maar door. Je komt van alles tegen.

Zoals in Den Haag, soms zie je zeer modieuze dames lopen... Maar dan zie je daarna een dame met een Nickelson jas, of is dat ook mode???
Ik ga nu gekleed in:

Rode schoenen, taupe broek (met vouw) en mijn top is rood/blauw en taupe, driekwart mouw, want zomer in mijn bol.

Haren los, ver over de schouders. Met spelt erin (beetje bling, bling, wat natuurlijk ook al gedateerd is, maar ik vind hem geweldig)

En morgen trek in mijn bloemenjurkje (foei een blommenjurk, da kent tog nie) aan, met panty en waarschijnlijk dezelfde rode schoenen, want die zitten zo lekker.

Mijn jas is van Karen Millen.

Ben ik saai, modieus, of wat dan ook?

Het zal me m'n reet roesten, ik voel me er erg prettig in.
Ik vind het bij de mannen steeds saaier en beperkter worden,een man mag er niet anders bijlopen als een saaie broek,saaie schoenen,grijze,witte,of zwarte trui of vest,en een zwarte jas.

Welke dames gaan/moeten kleding halen voor hun vriend/man?
Als ik eens om me heen kijk zie ik ook veel saai geklede mensen om me heen. Op zich heb ik daar weinig problemen mee: iedereen moet vooral dragen wat hij/zij zelf mooi vindt. Maar het zou wel leuk zijn als mensen wat creatiever werden, daar vrolijkt het straatbeeld van op. En het zou leuk zijn als ze mij niet meer zo nastaarden op straat (heus, zo excentriek zie ik er niet uit, maar sommige mensen krijgen blijkbaar een hartverzakking van een felgroene panty of kisten). Wat me ontzettend verbaasd is hoeveel mensen op elkaar lijken. Bepaalde types kan je uittekenen: bijvoorbeeld het meisje in het leren jasje, de skinny jeans en de uggs. Of de jongen in glimmend gewatteerd jack met bontkraag. Dat vind ik jammer. Kleding is een manier om je persoonlijkheid te uiten en door allemaal hetzelfde te dragen worden mensen zo'n massa.

Overigens wonen er in Nederland ook zat mooi geklede mensen, en kunnen ze er in het buitenland ook wat van qua saai en lelijkheid. Dus of het specifiek Nederlands is...?
quote:Kuzu schreef op 18 maart 2012 @ 20:04:

Slangenbroeken ?da's een broek met maar een broekspijp.
quote:gewoonsuz schreef op 18 maart 2012 @ 20:27:

[...]

Ik geniet ervan als ik de jaloerse en nieuwsgierige blikken van de moekes op het schoolplein zien als ik weer eens aan kom zetten met schreeuwerige en kleurrijke prints, mooie jurkjes en leuke pumps. Terwijl ook ik rustig een spijkerbroek met grijs tshirt aantrek als ik in niet zo'n gezellige bui ben.

die ervaring heb ik nou helemaal niet. Niemand kijkt jaloers of nieuwsgierig als er iemand aan komt met iets anders dan anders.

Overigens vind ik dat de doorsnee nederlandse vrouw van rond de 30 zich niet echt heel anders kleedt dan een dito vrouw uit een ander land.

Ik ben wel eens in Rome geweest, waar alle Italiaanse vrouwen zich tiptop zouden kleden...nou dat viel tegen hoor.
quote:helene31 schreef op 18 maart 2012 @ 20:26:

Ik draag wat ik mooi vind en wat mij goed staat. Wat de zelfbenoemde experts daarvan vinden, interesseert me niet.

En ik heb al helemaal geen mening over de gemiddelde Nederlander. Die bestaat namelijk niet.Eens. Mensen hebben toch altijd wat te zeuren. Trek je een kleurige King Louie of Tante Betsy jurk aan ben je een Vivatrut en heb je vast ook een bakfiets en een kind dat Anne-Fleur heet. Trek je zwart aan ben je depressief of gothic of zakelijk hard. Trek je een witte broek aan met bruine laarzen erover en een colbertje ben je een Gooise trut/kouwe kak en rij je in een SUV. Trek je Esprit of Mexx aan ben je heel erg gemiddeld 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.' Trek je Miss Etam aan ben je een dooie huismuts en verf je je haar vast ook 'lekker gek' rood. Oh ja, en dan bezoek je uiteraard ook de Huishoudbeurs en de Libelle Zomerweek. En ga zo maar door...
Ik vind trouwens niet dat het in andere landen per definitie beter is dan hier, qua uiterlijk/mode.

Zo heb ik in Italië al meerdere vrouwen zien rondlopen in mooie jurken met... Okselhaar. De winkels hingen daar afgelopen jaar vol met vieze synthetische stofjes, fletse kleuren en schreeuwerige opdrukken. Niet echt stijlvol. Tenzij je kijkt bij de bekende designers, maar dat is voor velen onbetaalbaar...

Nee, dat is inderdaad stukken beter dan hier bij de lompe Hollandse boeren.
quote:giuliettacapuletti schreef op 19 maart 2012 @ 16:58:

[...]

Eens. Mensen hebben toch altijd wat te zeuren. Trek je een kleurige King Louie of Tante Betsy jurk aan ben je een Vivatrut en heb je vast ook een bakfiets en een kind dat Anne-Fleur heet. Trek je zwart aan ben je depressief of gothic of zakelijk hard. Trek je een witte broek aan met bruine laarzen erover en een colbertje ben je een Gooise trut/kouwe kak en rij je in een SUV. Trek je Esprit of Mexx aan ben je heel erg gemiddeld 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.' Trek je Miss Etam aan ben je een dooie huismuts en verf je je haar vast ook 'lekker gek' rood. Oh ja, en dan bezoek je uiteraard ook de Huishoudbeurs en de Libelle Zomerweek. En ga zo maar door...

ja dat ook. Er wordt altijd enorm geklaagd dat 'alles maar grijs en grauw is qua kleding', maar een kleurrijk KL-jurkje is dan ook weer niet goed.

Maar goed, voor de beeldvorming: ik (midden dertig, 2 kinderen) draag vandaag een jeans met flared pijpen, pittige hakken eronder en een aangesloten longsleeve in de kleur petrol. Misschien niet hypermodieus, maar niet grijs en grauw en ook niet heel standaard. Kom ik door de ballotage?
Nee, dat vind ik toch zo apart! Als ik dus mijn Tante Betsy jurk aantrek, val ik onder een ander 'stigma' dan als ik mijn Miss Etam spijkerbroek aantrek met een Didi truitje erboven. Je zou er een identiteitscrisis van krijgen.

Gelukkig sta ik daarboven. De ene keer dus Vivatrut, de andere keer dus moeke. So be it.
Ik word nieuwsgierig: in welk programma werd eigenlijk gezegd dat Nederlanders er saai uitzien?
haha, nou ik ben ook een moeder dus waarom zou ik me heel anders voordoen?

Btw ben ik helemaal niet van de drukke prints en felle kleuren. Draag het liefst een beetje gedekte kleuren, maar dan wel een heel fel detail erbij (hemdje of iets van sieraden of sjaaltje). Is dat saai? Who cares?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven