Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
@Borderwalk: goed lezen, je hoeft niet met extreem vet haar rond te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het meer dan prima dat iemand het niks vind, maar ik vind het niet nodig dat iemand dat op zo'n toon neerzet. Alsof ik me zou moeten verdedigen omdat ik (en velenmet mij blijkt)iets anders doe dan de " doorsnee" mens...... Als ik een topic lees waarvan ik denk: " die zijn knetter" , dan ga ik weer verder zonder mijn vernietigende mening te spuien. Ik zit dan blijkbaar even ergens waar ik niet thuishoor dus ik vertrek weer.
Ik denk gewoon volhouden en misschien minder bs? Mijn kinderen hadden voorheen heel veel roos, nu met water helemaal niets meer....
Voor degene die bs een te grote stap vinden dan kan ik de shampoo aanraden die ik gebruik. Die is natuurlijk en biologisch en heet Faith in Nature.

Ook ik ben door alle stadia gegaan van afkicken van gewone shampoo. Nu was ik het nog maar 1x pw. en mn haar heeft nog nooit zoveel krullen gehad.

Door de enthousiaste verhalen hier ben ik benieuwd wat de bs voor mijn haar doet. Van het weekend ga ik een pakje kopen.. Ook om aan mn kokosolie toe te voegen voor deo. Ik gebruik nu alleen kokosolie maar ben niet helemaal tevreden.
Oeps dubbel. Sorry. Ik wil er wel graag vanaf, maar dit was echt per ongeluk dubbel.

Net gedouched en de hoeveelheid BS gehalveerd. Hoop dat die roos verdwijnt. Zo niet dan ga ik echt een rondje selsun doen.
Alles komt goed
Net tot blz 15 het topic doorgelezen, leuk jullie ervaringen te lezen!

Ik ga morgen starten met wassen met baking soda en appelcider azijn.

Mijn gezicht met kokosolie insmeren en de deodorant gebruiken van maiszetmeel, bakingsoda en kokosolie.

Gelijk alles maar aanpakken! Ben erg benieuwd.

Is er ook iemand gestart met geen douchegel meer? Mogelijk staat dat nog op 1 van de andere pagina's die lees ik later nog eens door. Maar zo ja, hoe bevalt dat? Lijkt mij veel beter voor de huid en is ook iets wat ik graag wil uitproberen.
Overigens nog wel een vraag, ik douche elke dag. Volgens mij is elke dag water op je haar ook niet heel goed (uitdrogen?). Hoe doen jullie dat? Wel elke dag je haar nat maken, of met douchemuts?
Douchegel? Olijfolie- of marseillezeep, ik gebruik het eerste omdat het wat duurzamer schijnt te zijn (dan palmolie).
@ Eva: Hier geen douchgel meer, maar aleppo- of marseillezeep. Geen smeersels meer nodig. Maar ik was alleen wat nodig is, armen en benen gewoon met water.

Ik douche als ik mijn haar moet wassen, verder gewoon aan de wastafel met een washandje.
.
Zou jammer zijn Anna. Ik heb half lang haar en gelukkig geen klitten.

Update van vandaag: de helft minder BS en een hoofdhuid massage met appel azijn. Het haar is nu droog en er is geen schilfertje te zien. Ik hoop dat het zo blijft.

Wordt vervolgd.
Alles komt goed
[quote]Phips schreef op 06 februari 2014 @ 21:49:

@ Eva: Hier geen douchgel meer, maar aleppo- of marseillezeep. Geen smeersels meer nodig. Maar ik was alleen wat nodig is, armen en benen gewoon met water.

Ik douche als ik mijn haar moet wassen, verder gewoon aan de wastafel met een washandje.[/quote

Waarom aan de wastafel?

Dat is toch niet comfortabel als je ook onder de lekkere stomende stralen kunt staan?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik vind het niet nodig om iedere dag te douchen. Is ook vele malen beter voor je huid. Aan de wastafel was ik alleen gezicht, oksels en onderkant, vind ik meer dan zat. Nee, ik stink niet
Fijn leslaya!
Met grove kam onder de douche tijdens het wassen doorkammen?

Vervelend hoor......
Anna, het is even zoeken naar de juiste verhouding baking soda denk ik.. Mijn haar is nu, na 3 maanden, veel zachter geworden. En ik heb haar tot halverwege mijn rug hangen. Ook nog eens fijn haar van structuur met slag, dus voorheen zaten er altijd behoorlijk veel klitten in.

De eerste 2 maanden vond ik mijn haar doffer en pluiziger worden van de BS, maar nu wordt het steeds zachter lijkt het wel..

Let alleen goed op dat je de BS alleen op je aanzet aanbrengt, en niet op de lengte en punten van je haar...

En vooral de appelazijn nadien gebruiken, dat maakt het heerlijk zacht, door het zuur wat er in zit.
Heb je trouwens overdag ook meer klitten Anna? Ik merk wel dat ik mijn haar veel vaker kam dan voorheen..... Maar misschien komt dat ook wel door mijn laatste sinterklaaskadootje en was dat gewoon een hint van de sint......(opvouwbare borstel)
Hier het haar kort laten knippen, ook ik ga binnenkort beginnen met het experiment.
Hmm, ik heb alles gekocht, nog wel wat vraagjes.

Dat kokosolie is onwijs hard, hoe smeer je dat op je gezicht? Of laten jullie het eerst smelten en dan wat afkoelen ofzo?

Mijn deodorant is ook gemaakt, raar geel goedje haha. Ben benieuwd hoe dat onder de armen is. Hierbij heb ik de olie wel gesmolten en toen het zuiveringszout en maïsmeel erdoor.

BS en Appelcider staan klaar op de badkamer, morgen is mijn haren wasdag. Spannend, spring het liefst nu al onder de douche om het uit te proberen.

Ruby Leuk dat je ook bezig bent met no poo!
Maismeel? Dat is wat anders dan maiszetmeel, oftewel maizena.......

Ik heb een beetje in een klein potje en dat zet ik in het warme water als ik me ga wassen. Tegen de tijd dat ik klaar ben.is het zacht. Zo ook met m'n deo.

Ik weet niet of maismeel ook werkt hoor, maar als je ern stevige brei hebt zal het vast wel. Volgens mij is de maizena alleen maar bindmiddel.
Eva ik kwam via google heel handig whipped kokoscreme. Dus je doet het gewoon hard in een kommetje en ongeveer 5 minuten mixen. Dan wordt het een creme. Heerlijk en dus heel makkelijk uit je potje te halen.
Bedankt voor de tips!

Haha stom! Ik heb maïsmeel inderdaad... Het is nu keihard dus zal hopelijk wel goed zijn...
Ik vind dit allemaal onwijs interessant maar de topic is zo lang. Kan er iets van een samenvatting komen misschien? Ik heb zelf krullen en droog haar. Was het 1x per week en dan doe ik er haarolie van Weleda in 11,00 een flesje en je doet er een half jaar mee. Maarrrr de alternatieven klinken wel heel goed
Morgen toch maar maïzena kopen. Ik heb net zand onder mijn oksel haha. Dat zal met maïzena wel anders zijn en zachter en meer als een creme aanvoelen..
@Eva: lekker experimenteren! Maïzena zal je oksels waarschijnlijk goed doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven