Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
quote:happymama3 schreef op 08 februari 2014 @ 21:01:

Eva over de kokosolie voor je gezicht, gebruik je niet teveel? Ik gebruik heel weinig en waar tevvel aanvoelt smeer ik uit naar andereplekken. Na 5 min al ingetrokken.

Nee ik gebruik niet teveel, maar ik heb besloten het alleen in de avond te doen. Mijn gezicht is zooooo ontzettend zacht al na twee dagen gebruik. Heerlijk! Ook voor je lippen. Fijn spul, ook al is het zo vettig op je huid.

quote:r@kker schreef op 09 februari 2014 @ 13:31:

Eva 30 denk erom dat kokosvet niet zo makkelijk uit je haar te wassen is met bs. Als ik jou was zou ik alleen een heel klein beetje gebruiken in de puntjes. Ik beb deze fout ook al eens gemaakt.

Haha ok! Goed om je ervaring te lezen. Misschien dat ik het toch een keer doe, zelf ervaren wat het met mijn haar doet. Maar eerst dan maar eens bezig met de BS en dat een tijd goed uitproberen. Zou het zonde vinden dat ik door een fout met kokosolie toch tussendoor nog een keer shampoo moet gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
O, van muf haar heb ik nog nooit last gehad en ik was het echt maar 2 keer per week. Moet meteen aan een stinkende wasmachine denken haha, maar dat is een heel ander verhaal.

Ja, inderdaad, daar dacht ik ook aan: hoe was je dat er weer uit? Met bs zal het vast wel lukken denk ik, maar ik gebruik dat niet meer. Heb geen klachten over mijn haar, integendeel dus ik laat het maar zo. Maar ik ben wel heel benieuwd naar de ervaringen.
als het mistig is dan ruiken no poo'ers vast naar natte hond
Tsja wat de boer niet kent hè
ik weet heel goed wat het is om je haren niet te wassen.

Ga het maar weer eens wassen met shampoo, en voel hoe zacht en schoon je haar is. Dan weet je dat die vette kloffenhype vooral tussen de oren zit ipv op je kruin
Kloffenhype?

Hahaha sorry

Ik vind het goed dat mensen kritisch kijken naar wat ze op/in hun lichaam stoppen maar omdat ik zelf zo geniet van lang douchen met lekker ruikend spul kan ik me echt niet voorstellen hoe het is met azijn enz.

Ik heb geen droge huid of dof/vet/droog haar en zodra ik dat wel krijg zie ik genoeg andere opties dan dit drastisch.

Maar vind het leuk om jullie te lezen.
Hallo hallo

Ik ben nog steeds enthousiast

Eerst was mijn haar binnen 24 uur alweer vettig, vandaag was de vijfde dag niet wassen en begon het vettig te worden.

Voor degenen die kloten met flesjes en papjes BS, koop een sprayflacon, echt! Ik maak voor ik ga douchen een staart en spuit de aanzet goed in. Daarna een halve staart zodat ik de kruin makkelijk kan sprayen. Inmasseren of doorkammen, uitspoelen, klaar.

Wat de deo betreft, die heb ik nog steeds niet geprobeerd. Afgelopen week alleen kokosolie gebruikt en daarmee stink ik aan het eind van de dag toch een klein beetje. Daarnet de enige echte deo gemaakt dus morgen ga ik echt beginnen!
Behalve dat je lijf er last van kan hebben, sommigen lijken " geluk" te hebben, veroorzaken shampoo, douchegel, conditioners en.alles wat de industrie bedacht heeft waar wij denken niet meer zonder te kunnen, een milieuschade aan van ongekende omvang. Maar dat zal de critici wel niet interesseren of als onzin bestempelen.
Onzin is het niet maar ik vind het niet belangrijk genoeg inderdaad.

Ik haal veel ontspanning uit in een warm bad met olie, lang douchen met douchegel, haar en gezichtsmaskers en het gebruik van makeup etc.

Daar hecht ik veel waarde aan.

Meer dan aan het milieu.
Iedereen heeft recht op zijn/haar mening maar laten we elkaar allemaal in ieder's eigen waarde laten aub...

Wat voor de een waarheid is of werkt, kan voor een ander als klinklare onzin klinken en totaal niet werken... Prima toch?

Ik ben zelf heel tevreden over de werking van o.a. de no poo methode, het multifunctionele product kokosolie (voor zowel koken, bakken, braden als voedend product voor huid en haar), de zelfgemaakte deodorant en inmiddels ook de make-upreiniger van olijfolie en rozenwater. En ook de tamanu olie vind ik een superfijne ontdekking trouwens! En laten we de menstruatiecup ook niet vergeten...

Naast dat ik dus tevreden ben over het resultaat en het geld dat ik bespaar, spaar ik ook het milieu met minder vervuiling en afval. 3 vliegen in 1 klap!
quote:Phips schreef op 09 februari 2014 @ 20:21:

Behalve dat je lijf er last van kan hebben, sommigen lijken " geluk" te hebben, veroorzaken shampoo, douchegel, conditioners en.alles wat de industrie bedacht heeft waar wij denken niet meer zonder te kunnen, een milieuschade aan van ongekende omvang. Maar dat zal de critici wel niet interesseren of als onzin bestempelen.

Ligt er maar helemaal aan wat je gebruikt, er zijn ook hele zachte producten voor huid en haar.

Weet je wel hoe agressief BS is? Je kan er je WC mee schoonbijten. Of wat dacht je van Azijn? Een product zo zuur dat kalk eraf bijt, mossen onmiddellijk sterven en mierennesten worden uitgemoord. Die laatste twee lijken me veel agressiever dan zwitsal.
Ik was even wat aan het speuren op het forum, en viel dit topic binnen uit interesse. Zelf ben ik vorig jaar gestopt met normale shampoo (ivm jeuk, en een waslijst aan ingrediënten die ik niet begreep). Heb een paar maanden Aleppozeep gebruikt icm appelazijn. Niks voor mij, mijn haar werd uiteindelijk zo vet dat het nauwelijks meer droogde. Nu overgestapt op een babyshampoo uit de biowinkel: alle ingrediënten daarin zijn natuurlijk, en het bevalt me prima. Helemaal geen shampoo gaat bij mij niet werken.

Het valt me op dat Meds wel heel veel dingen afkraakt die natuurlijk zijn. Zit daar een bepaald doel achter Meds?
quote:Ruby-Ann schreef op 09 februari 2014 @ 21:07:

Iedereen heeft recht op zijn/haar mening maar laten we elkaar allemaal in ieder's eigen waarde laten aub...

Wat voor de een waarheid is of werkt, kan voor een ander als klinklare onzin klinken en totaal niet werken... Prima toch?

Ik ben zelf heel tevreden over de werking van o.a. de no poo methode, het multifunctionele product kokosolie (voor zowel koken, bakken, braden als voedend product voor huid en haar), de zelfgemaakte deodorant en inmiddels ook de make-upreiniger van olijfolie en rozenwater. En ook de tamanu olie vind ik een superfijne ontdekking trouwens! En laten we de menstruatiecup ook niet vergeten...

Naast dat ik dus tevreden ben over het resultaat en het geld dat ik bespaar, spaar ik ook het milieu met minder vervuiling en afval. 3 vliegen in 1 klap!Kokosolie milieuvriendelijk??? Dat spul wordt ingevlogen, weet je hoeveel CO2 uitstoot dat veroorzaakt? Als je consequent wilt zijn dan ga je voor lokale zonnebloemolie of reuzel
Ik hecht geen waarde aan wat jij consequent vindt meds..
Eva, leuk je hier te zien!!quote:eva-30 schreef op 07 februari 2014 @ 15:55:

Hmm, ik heb alles gekocht, nog wel wat vraagjes.

Dat kokosolie is onwijs hard, hoe smeer je dat op je gezicht? Of laten jullie het eerst smelten en dan wat afkoelen ofzo?

Mijn deodorant is ook gemaakt, raar geel goedje haha. Ben benieuwd hoe dat onder de armen is. Hierbij heb ik de olie wel gesmolten en toen het zuiveringszout en maïsmeel erdoor.

BS en Appelcider staan klaar op de badkamer, morgen is mijn haren wasdag. Spannend, spring het liefst nu al onder de douche om het uit te proberen.

Ruby Leuk dat je ook bezig bent met no poo!
quote:Ruby-Ann schreef op 09 februari 2014 @ 21:21:

Ik hecht geen waarde aan wat jij consequent vindt meds..Nee jij loopt liever met vet haar en het idee dat je bijdraagt aan milieu-issues. Het is slechts attitude
Nog maar een keer herhalen dan; prima wat jij vindt
ja dat heb je al drie keer gezegd. Misschien vind je het helemaal niet prima als je dat steeds moet benadrukken
Wat goed dat jullie ook niet in auto's en vliegtuigen stappen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Very__Cherry schreef op 09 februari 2014 @ 21:36:

Wat goed dat jullie ook niet in auto's en vliegtuigen stappen.Ik zou dat ook niet prettig vinden in zo'n benauwde vliegtuigcabine naast iemand met reuzel in d'r haar
Zelfverontreininging, ik ga een protestgroep oprichten.
Leuk dat je nog steeds enthousiast bent L0r! Ik breng het ook met een sprayflacon aan, werkt super voor mij. Zowel de soda als de azijn.

Ben benieuwd of je net zo enthousiast gaat zijn over de deo!

quote:L0r schreef op 09 februari 2014 @ 20:11:

Hallo hallo

Ik ben nog steeds enthousiast

Eerst was mijn haar binnen 24 uur alweer vettig, vandaag was de vijfde dag niet wassen en begon het vettig te worden.

Voor degenen die kloten met flesjes en papjes BS, koop een sprayflacon, echt! Ik maak voor ik ga douchen een staart en spuit de aanzet goed in. Daarna een halve staart zodat ik de kruin makkelijk kan sprayen. Inmasseren of doorkammen, uitspoelen, klaar.

Wat de deo betreft, die heb ik nog steeds niet geprobeerd. Afgelopen week alleen kokosolie gebruikt en daarmee stink ik aan het eind van de dag toch een klein beetje. Daarnet de enige echte deo gemaakt dus morgen ga ik echt beginnen!
quote:Very__Cherry schreef op zaterdag 08 februari 2014 20:32 Hebben jullie trouwens ooit gehoord van de conditioner-only methode?Ja, dat doe ik sinds een week of twee. Met siliconevrije conditioner. Bevalt erg goed, ineens enorm veel krullen
quote:choca schreef op 09 februari 2014 @ 21:46:

[...]

Ja, dat doe ik sinds een week of twee. Met siliconevrije conditioner. Bevalt erg goed, ineens enorm veel krullen Ja daar hoor ik ook goede verhalen over, voor ons, gekrulden
Ik was altijd met Prioderm, just in case

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven