Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Loreal is erg goed, maar dat zal je waarschijnlijk te onnatuurlijk vinden. Al betekend natuurlijk ook niet perse beter.

YES to is een merk die shampoos hebben zonder al teveel toevoegingen.

Vroeger in het stenen tijdperk hadden ze ook niet echt mooier haar dan vandaag de dag 😀 rara hoe kan dat?
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen is de bs-methode maar voor weinig mensen weggelegd, op de lange termijn. Vind het knap als dit wel lukt.

Ik ben al langer heel blij met mijn natuurshampoo die ik max 2x pw gebruik. Verder geen conditioner meer of stylingproducten. Zo kan het ook dus en geen gedoe met bs. Soms spoel ik met appelazijn..
Welke natuurshampoo gebruik je dan Daaromniet? De Yes to shampoos ken ik wel, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit welke het wordt.

Gisteravond was ik zo zat mijn bovenop vette / onderaan droge haar. Ik had nog een flesje Aloe Vera conditioner van de Action staan. Die heb ik gebruikt als shampoo en ik moet zeggen: mijn haar heeft wel eens slechter gezeten de laatste tijd..
Ik gebruik faith in nature.. Maar ik wil een andere gaan proberen. Kwam bij toeval deze site tegen: www.natuurlijkzuiver.nl
Dr.Organic.

de medewerkster van de tuinen zei me dat dat de enige echt natuurlijke shampoo is die ze verkopen (weet alleen niet of ze gelijk heeft, heb het niet gegoogled)
Ik heb ook een poging gewaagd met Noo Po in het voorjaar, toen ik een paar weken thuis was. Mijn haar was supersnel vet, ik kreeg puistjes op mijn hoofdhuid en had jeuk. Haar ging er ook niet beter op zitten van de gewone shampoo en conditioner (met SLS en siliconen).

Met baking soda bleef het moddervet en de azijn bleef je ook licht ruiken. Het was ook erg klitterig. (Ik heb trouwens lang krullend haar). Ik miste heel erg een schoon gevoel en een fris geurtje. Je rook nl een muffe lucht en de azijn.

Na 3 weken was ik het zat, bovendien moest ik weer representabel zijn voor iets. Dus toen heb ik de rainforest-shampoo en conditionervoor droog haar van de Bo.dy Sh.op gebruikt. Geen parabenen, siliconen, sulfaten en dergelijke, ruikt heerlijk en relatief goed voor mens en milieu voor zover ik het heb begrepen. En ik had hem nog in mijn kastje staan. Dat beviel erg goed, eindelijk weer een heerlijk fris hoofd! En redde ik het met 3 x in de week haren wassen.

Nu 3 maanden verder hoef ik het nog maar 2 x per week te wassen (na het sporten en voor de frisse geur, anders kan het misschien inmiddels nog minder). Mijn haar is zacht en glanzend en makkelijk te hanteren. Mijn huid is niet meer schilferig en pukkelig en jeukt ook niet.

Dankzij de bs ben ik denk ik een stuk sneller van de sulfaten in de shampoo afgekickt, maar het was wel even afzien en ik was gelukkig vrij. En dit topic heeft me weer terug op het idee gebracht dat een shampoo zonder SLS, parabenen, siliconen etc. toch beter is voor haar en hoofdhuid. Maar ik ben toch het meest tevreden met mijn huidige shampoo en crèmespoeling. Toch de gulden middenweg?
@ degene die ver voor een winkel moet, die ik net beschreef kun je gewoon online bestellen en wordt thuis bezorgd. En er zijn vast meer merken die vergelijkbare producten hebben? Bv die van Yes to (ik ken dat merk verder niet hoor)?
Gisteren heb ik een fles Inecto Coconut shampoo gekocht maar nog niet gebruikt.

Ik moest het wel wassen dus heb ik het iets nat gemaakt en ingesmeerd met de Aloe Vera conditioner van de Action. Dit een paar minuten in laten trekken, uitgespoeld en ik heb een heerlijke bos gezond en vooral gevoed haar. Dat heb ik écht gemist de laatste maanden.

BS en azijn deed gewoon niet genoeg voor mijn hele fijne haar maar hier ben ik wel weer heel blij mee!
Sara69, wordt het dan wel echt schoon met alleen conditioner?

Ik heb ook fijn haar (en heel lang) en ben nu meer dan 9 maanden no poo. Heb het 1 x tussendoor met een Yes to Carrots shampoo gewassen wat 1 dag heerlijk voelde maar daarna had ik weer dat typische 'fly away haar", grrrrrrrrrrrrrrr.

De stevigheid aan de aanzet van mijn haar vind ik super prettig van de no poo methode en sinds ik de BS heb verminderd (meer water, minder BS) is het ook minder stro geworden in de lengtes en punten. Toch mis ik nog steeds glans en het frisgewassen haar gevoel.

Ik denk dat No poo het beste werkt voor mensen die dik haar hebben?
Mijn moeder van 91wast haar haar ook niet meer. En jah. Het stinkt, ik probeer zorg voor haar te verkrijgen. Het ziet er niet uit ook!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Ik begrijp dat een ph neutrale (tussen 4 en 6) shampoo wordt aanbevolen, iemand enig idee waarom dat beter is? De yes to carrots heeft een ph van 6,9.
@Mienietjefietje, ik stel me zo voor dat iemand van 91 jaar sowieso niet echt meer een weelderige haardos heeft, of het nu wel of niet gewassen is... ;)
quote:kopstoot schreef op 12 augustus 2014 @ 09:12:

Sara69, wordt het dan wel echt schoon met alleen conditioner?

Volgens mij wel hoor. Het voelt in ieder geval wel heerlijk schoon. Maar ook dat met conditioner wil ik maar af en toe doen hoor. Vanavond ga ik het weer alleen spoelen met water en kijken hoe lang het dan duurt voordat ik het weer écht moet wassen.

De no poo periode is voor mij in ieder geval voorbij. Ik heb er veel van geleerd en gebruik nu alleen nog een shampoo of conditioner wanneer het écht nodig is. Verder spoel ik het alleen met water.
Spoelen met water werkt bij mij dus echt niet, helaas.. Het voelt dan nog vetter dan voordien! Ik ga vanavond weer wassen shampoo.
Ik heb toch weer biologische appelazijn gekocht en daar spoel ik mijn haar mee (1op6 verdund ongeveer) om de dag. Zo 1x per twee weken was ik het met bs en dan vind ik mijn haar echt weer heel erg schoon. Door de bs gaat de kokosolie beter uit mijn haar. Ik heb dun krullend haar, tot op mijn schouders. Ben toch wel benieuwd waarom het bij de 1 zo fijn is en bij de ander helemaal niet lijkt te werken.
Ik vind no poo meer iets voor mensen met van nature erg droog haar. Denk aan kroeshaar, dik droog krullend haar.

Bij Nederlands haar vind ik het vaak niet nodig en je ziet het. Vet haar ziet er vies uit. Kroeshaar zal er nooit vet uitzien al was je het maanden niet. Geen siliconen gebruiken en geen sls maar een milde shampoo is voldoende voor Europees haar.

Bakingsoda en appelazijn zijn ook niet zo goed voor haar. Vooral bakingsoda.
Hallo Dames,

Ik weet niet of iemand hetzelfde probleem heeft als mij, maar ik heb last van eczeem op mijn hoofd. Ik heb last van parfumallergie, nikkelallergie en alcohol. Ik heb bultjes op mijn hoofd en het jeukt verschrikkelijk. Heb ook redelijk veel haaruitval en je ziet dat ook bij mijn scheiding dat ik steeds minder haar krijg =( ... Sinds kort jeukt het wat minder, sinds ik een shampoo heb gekocht met menthol (geeft een verkoelende effect).

Daarnaast heb ik ook veel voedsel allergieen en ik probeer hier erg op te letten. Wellicht is dat dan ook een reden waarom het minder jeukt.

Ik zit te overwegen om No-poo te proberen, alleen vraag ik me af of deze methode geschikt voor mij is en zo niet, welke methode dan wel?

Ik sta voor alles open.
Ik ben sinds januari no poo. Ik gebruik helemaal niets meer, dus alleen regelmatig 'wassen met water'. Dat beviel prima tot ongeveer een maand geleden: plots heb ik gewoon een bos stro! Ik wil echt niet opnieuw gaan wassen en conditioner gebruiken. Iemand tips?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Flowerandsunshine, heb je al eens selsun shampoo gebruikt? Is gewoon bij de apotheek te koop.

Werkt bij mij erg goed! Ik had vorige zomer eczeem en ben met de kuur begonnen. Nu een jaar later gebruik ik het nog maar 1x per maand ofzo. De haaruitval is gestopt en de plekken zijn weer aangegroeid.
quote:flowersandsunshine schreef op 18 augustus 2014 @ 19:43:

Hallo Dames,

Ik weet niet of iemand hetzelfde probleem heeft als mij, maar ik heb last van eczeem op mijn hoofd. Ik heb last van parfumallergie, nikkelallergie en alcohol. Ik heb bultjes op mijn hoofd en het jeukt verschrikkelijk. Heb ook redelijk veel haaruitval en je ziet dat ook bij mijn scheiding dat ik steeds minder haar krijg =( ... Sinds kort jeukt het wat minder, sinds ik een shampoo heb gekocht met menthol (geeft een verkoelende effect).

Daarnaast heb ik ook veel voedsel allergieen en ik probeer hier erg op te letten. Wellicht is dat dan ook een reden waarom het minder jeukt.

Ik zit te overwegen om No-poo te proberen, alleen vraag ik me af of deze methode geschikt voor mij is en zo niet, welke methode dan wel?

Ik sta voor alles open.Met zoveel allergieën zou ik niet zomaar advies vragen aan mensen die je niet kent en waarvan je niet weet of ze er verstand van hebben. Ik zou als ik jou was een dermatoloog vragen om advies.
quote:oudblond schreef op 22 augustus 2014 @ 12:45:

Ik ben sinds januari no poo. Ik gebruik helemaal niets meer, dus alleen regelmatig 'wassen met water'. Dat beviel prima tot ongeveer een maand geleden: plots heb ik gewoon een bos stro! Ik wil echt niet opnieuw gaan wassen en conditioner gebruiken. Iemand tips?Heb je al geprobeerd om wel weer een keer de bs te gebruiken? Of alleen spoelen met verdunde appelazijn?
Ik heb afgelopen week weer 1 keertje mijn haar met shampoo gewassen, wat een drama!! Het is nu weer zo ontzettend 'fluffy' en 'fly away', ik kan er niks mee beginnen! Dan toch liever het stugge en soms pluizige haar met no poo!!
quote:kopstoot schreef op 23 augustus 2014 @ 09:39:

Ik heb afgelopen week weer 1 keertje mijn haar met shampoo gewassen, wat een drama!! Het is nu weer zo ontzettend 'fluffy' en 'fly away', ik kan er niks mee beginnen! Dan toch liever het stugge en soms pluizige haar met no poo!!Heb je al eens geprobeerd om een hot oil treatment in je haar te doen als het stug en pluizig is? Ik ga het straks weer in mijn haar doen. Lekker de kokosolie een beetje warm maken en over mijn haar verdelen. Het ziet er ongelooflijk vet uit, maar de vorige keer dat ik hetbdeed vond ik mijn haar er echt beter uitzien.
Zéér interessant dit allemaal!

Ik heb zelf ook een lichte vorm van psoriasis op mijn hoofdhuid. Ik ga het gewoon proberen!! Heb net nieuwe shampoo gekocht, maar ja.... Wellicht kan ik na een paar weken af en toe shampoo gebruiken, eens in de 14 dagen ofzo... Ben echt heel erg benieuwd. Ik sta ook open voor een "nieuw onderwerp" wat iemand opent en waar we dan onze ervaringen uitwisselen....
Waarom wil je hier niet je ervaringen delen, moedervanpubers?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven