Onmogelijke bh-maat?
dinsdag 13 april 2021 om 21:00
Ik loop altijd te klooien met het vinden van de juiste bh. Volgens de maattabellen heb ik een extreem afwijkende maat, terwijl ik zelf niet vind dat het er nou heel bizar of buiten proportie uitziet. Mijn onderomtrek is 90 cm en mijn bovenomtrek 100 cm. En dan kom je (volgens de maattabellen) uit op 90AA of 'vul geldige waarden in'...
Ik kom nu meestal maar met 90C thuis (die zijn in een gemiddeld kledingrek vaak al lastig genoeg te vinden) en heb niet het idee dat er dan zeeën van ruimte in de cups overblijft. Ik heb nu online een paar bh's gevonden in maat 90B, maar ik twijfel of ik dat moet doen. Terwijl ik volgens die maattabellen ongeveer 5 cm in omtrek over zou moeten houden met een B-cup...
Ik weet dat mijn onderomtrek nogal wijd is vergeleken met gemiddeld, maar daarboven hangen echt geen erwtjes, dus eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom mijn lijf nou zó afwijkend zou zijn dat er officieel geen bh voor te vinden is...
Ik kom nu meestal maar met 90C thuis (die zijn in een gemiddeld kledingrek vaak al lastig genoeg te vinden) en heb niet het idee dat er dan zeeën van ruimte in de cups overblijft. Ik heb nu online een paar bh's gevonden in maat 90B, maar ik twijfel of ik dat moet doen. Terwijl ik volgens die maattabellen ongeveer 5 cm in omtrek over zou moeten houden met een B-cup...
Ik weet dat mijn onderomtrek nogal wijd is vergeleken met gemiddeld, maar daarboven hangen echt geen erwtjes, dus eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom mijn lijf nou zó afwijkend zou zijn dat er officieel geen bh voor te vinden is...
dinsdag 13 april 2021 om 21:04
Ja, bh's zijn lastige kledingstukken, vind ik ook.
In mijn ervaring helpt laten opmeten in een lingeriezaak goed om de juiste maat te vinden, heb je dat wel eens laten doen? Ik vind de service in de meeste speciaalzaken beter dan in Hunkemöller, Livera ed, en ben ook wel eens goed geholpen in de Bijenkorf.
Afhankelijk van de winkel betaal je dan wel meer, maar een goed passende en fijn zittende bh is mij veel waard, die draag ik dan ook meteen heel vaak:)
Nu met corona moet je dan een afspraak maken bij een winkel, en kunnen ze vast op afstand helpen met opmeten en juiste maat uitzoeken.
In mijn ervaring helpt laten opmeten in een lingeriezaak goed om de juiste maat te vinden, heb je dat wel eens laten doen? Ik vind de service in de meeste speciaalzaken beter dan in Hunkemöller, Livera ed, en ben ook wel eens goed geholpen in de Bijenkorf.
Afhankelijk van de winkel betaal je dan wel meer, maar een goed passende en fijn zittende bh is mij veel waard, die draag ik dan ook meteen heel vaak:)
Nu met corona moet je dan een afspraak maken bij een winkel, en kunnen ze vast op afstand helpen met opmeten en juiste maat uitzoeken.
dinsdag 13 april 2021 om 21:07
Ga eens naar een lingeriezaak en laat je adviseren. Ik heb ook een maat waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben, zeg maar. Als je eenmaal de juiste maat weet, is het veel gemakkelijker zoeken!
En is een bh er niet in jouw maat, dan kun je ook de eerstvolgende zustermaat eens proberen (een 75C is qua cup net zo groot als een 70D of een 80B, bijvoorbeeld).
En is een bh er niet in jouw maat, dan kun je ook de eerstvolgende zustermaat eens proberen (een 75C is qua cup net zo groot als een 70D of een 80B, bijvoorbeeld).
dinsdag 13 april 2021 om 21:08
Het ligt er natuurlijk ook aan welke vorm je borsten hebben: is de aanzet breed, zeg maar van oksel tot oksel en in het midden bijna tegen elkaar, of juist veel ruimte in het midden? Dat scheelt qua cup, omdat een bh de boel juist iets meer voor je lijf duwt, als het ware. Zelf heb ik gauw dat de beugels niet ver genoeg naar de zijkanten gaan, dat zit niet goed.
Verticaal gezien idem: heb je zogezegd bolletjes, of hangen je borsten juist wat meer? In dat geval meet je zonder bh een heel andere bovenwijdte dan met...
Kun je je maat nemen met een goed-zittende, niet-voorgevormde maar wel mooi-vormende bh aan? Of misschien een bikini-bovenstuk? Denk dat die maat dan beter klopt.
Nog beter zou advies in een speciaalzaak zijn, maar dat is met de corona-beperkingen misschien lastig.
Verticaal gezien idem: heb je zogezegd bolletjes, of hangen je borsten juist wat meer? In dat geval meet je zonder bh een heel andere bovenwijdte dan met...
Kun je je maat nemen met een goed-zittende, niet-voorgevormde maar wel mooi-vormende bh aan? Of misschien een bikini-bovenstuk? Denk dat die maat dan beter klopt.
Nog beter zou advies in een speciaalzaak zijn, maar dat is met de corona-beperkingen misschien lastig.
dinsdag 13 april 2021 om 21:09
De cup van een 90AA is veel groter dan de cup van bijvoorbeeld een 75AA, dat weet je?
Het is een redelijk lastige maat (als deze ook echt goed is opgemeten) maar een goede/degelijk zaak heeft ze wel hoor.
Ik weet niet of het nu handig is met Corona maar ga inderdaad naar een goede speciaalzaak waar ze je opmeten en weten waar op te letten en weten wat ze verkopen zodat ze je goed kunnen adviseren.
De meeste vrouwen dragen de verkeerde maat.
Het is een redelijk lastige maat (als deze ook echt goed is opgemeten) maar een goede/degelijk zaak heeft ze wel hoor.
Ik weet niet of het nu handig is met Corona maar ga inderdaad naar een goede speciaalzaak waar ze je opmeten en weten waar op te letten en weten wat ze verkopen zodat ze je goed kunnen adviseren.
De meeste vrouwen dragen de verkeerde maat.
dinsdag 13 april 2021 om 21:10
Haha, dat is ook wel de meest logische reactie. Ik zou dat inderdaad maar weer eens moeten proberen. Meestal druip ik zelf alweer af als ik mijn maat nergens in de rekken zie hangen. Vandaar dat ik nu maar online zit te kijken.
dinsdag 13 april 2021 om 21:13
Hetvrijewoord schreef: ↑13-04-2021 21:09De cup van een 90AA is veel groter dan de cup van bijvoorbeeld een 75AA, dat weet je?
Ja, daar ben ik me van bewust. Maar het feit dat ik overal waar ik op een website mijn omtrekmaten kan invullen een error of de mededeling 'helaas hebben we geen bh's in jouw maat' krijg, geeft me het idee dat mijn lijf blijkbaar extreem afwijkend is...
dinsdag 13 april 2021 om 21:16
Of niet heel standaard en dan is een goede meting wel handig. Er is zat te koop. In goede zaken.
Kan je daarna bij die winkel of elders online, telefonische of in het echt, gerichter zoeken.
of je gaat nu met een onduidelijk verhaal via een forum die je figuur en borsten niet kunnen zien raden wat je maat kan kan zijn en waar je dan dan goed zitten kan bestellen.
Werkt toch niet?
Kan je daarna bij die winkel of elders online, telefonische of in het echt, gerichter zoeken.
of je gaat nu met een onduidelijk verhaal via een forum die je figuur en borsten niet kunnen zien raden wat je maat kan kan zijn en waar je dan dan goed zitten kan bestellen.
Werkt toch niet?
dinsdag 13 april 2021 om 21:16
Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat ik met opmeten nou iets heel erg fout doe. Qua onderwijdte kom ik op iets tussen 88 en 90 cm uit en dat klopt gewoon: een 85C zit te strak en een 90C zit goed (qua omtrek dan). Dus ik kan me niet zo goed voorstellen dat ik mijn bovenwijdte compleet verkeerd meet. Heb het ook met een zonder bh gemeten, maar dat geeft eigenlijk geen verschil.
dinsdag 13 april 2021 om 21:21
Ik woon in het buitenland, dus de keus is hier iets minder groot, maar ik vind bij Zalando inderdaad verschillende opties. Ik ga daar even tussen zoeken...
dinsdag 13 april 2021 om 21:21
Ga nou gewoon naar een speciaalzaak.
Ik heb heel lang geleden een bijbaan in een lingerie speciaalzaak gehad. Wij werden heel goed getraind. Bij een goede zaak kunnen ze bijna al door naar je te kijken weten welke maat en bh geschikt ze moeten pakken. Echt, heel veel klanten geholpen en vele waren verbluft dat er ook voor hun een goed en fijn zittende bh bestond.
Ik heb heel lang geleden een bijbaan in een lingerie speciaalzaak gehad. Wij werden heel goed getraind. Bij een goede zaak kunnen ze bijna al door naar je te kijken weten welke maat en bh geschikt ze moeten pakken. Echt, heel veel klanten geholpen en vele waren verbluft dat er ook voor hun een goed en fijn zittende bh bestond.
dinsdag 13 april 2021 om 21:23
Maten vallen per merk verschillend uit. Dus advies van speciaalzaak is handig.
Vaak heb je een kleinere omtrek nodig dan je meet. Mijn omtrek is 68-70, maar ik heb qua omtrek beha 65 en dat is soms nog ruim bij een paar merken.
Onthoud dat de steun van een beha uit de omtrekband moet komen, dus die moet niet makkelijk uit te rekken en te trekken zijn! Ook hoort de band niet achter op je rug helemaal omhoog te kruipen. Snijdende schouderbandjes zijn niet de bedoeling.
Kan zijn dat de speciaalzaak je dan ook een grotere cup geeft.
Dat verschil tussen omtrek en borstomtrek klopt echt he-le-maal niets van. Nog nooit hierdoor geleerd wat mijn maat was want ze zaten er mijlenver naast. Dus dat heb je goed gezien.
En ik denk dat je helemaal niet afwijkt, klinkt eerder vrij gemiddeld met de Nederlandse vrouw.
Ben benieuwd waar je op uit komt!
Vaak heb je een kleinere omtrek nodig dan je meet. Mijn omtrek is 68-70, maar ik heb qua omtrek beha 65 en dat is soms nog ruim bij een paar merken.
Onthoud dat de steun van een beha uit de omtrekband moet komen, dus die moet niet makkelijk uit te rekken en te trekken zijn! Ook hoort de band niet achter op je rug helemaal omhoog te kruipen. Snijdende schouderbandjes zijn niet de bedoeling.
Kan zijn dat de speciaalzaak je dan ook een grotere cup geeft.
Dat verschil tussen omtrek en borstomtrek klopt echt he-le-maal niets van. Nog nooit hierdoor geleerd wat mijn maat was want ze zaten er mijlenver naast. Dus dat heb je goed gezien.
En ik denk dat je helemaal niet afwijkt, klinkt eerder vrij gemiddeld met de Nederlandse vrouw.
dinsdag 13 april 2021 om 21:23
Tunamelt schreef: ↑13-04-2021 21:08Het ligt er natuurlijk ook aan welke vorm je borsten hebben: is de aanzet breed, zeg maar van oksel tot oksel en in het midden bijna tegen elkaar, of juist veel ruimte in het midden? Dat scheelt qua cup, omdat een bh de boel juist iets meer voor je lijf duwt, als het ware. Zelf heb ik gauw dat de beugels niet ver genoeg naar de zijkanten gaan, dat zit niet goed.
Dankjewel, dit zijn ook goede adviezen! Beugels zitten beroerd bij mij, dus ik kijk sowieso naar beugelloze bh's.
dinsdag 13 april 2021 om 21:27
It-is-joysjuhhh schreef: ↑13-04-2021 21:23Dat verschil tussen omtrek en borstomtrek klopt echt he-le-maal niets van. Nog nooit hierdoor geleerd wat mijn maat was want ze zaten er mijlenver naast. Dus dat heb je goed gezien.
Ah, dus toch. Ik kan me voorstellen dat een B-cup met die omtrek nog best zou passen, maar een A-cup kan ik me met mijn borsten echt moeilijk voorstellen.