Schoenen van de kringloop schoonmaken
donderdag 13 mei 2021 om 07:18
Hoi,
Ik heb 3 paar leuke sandalen met hak bij de kringloop gevonden. Ik was er al langere tijd naar op zoek tijdens het online shoppen. Nu was ik in de kringloop en liep ik er zo tegenaan. De schoenen zien er nog goed iit, aan de hak te zien zijn de amper gedragen.
Omdat het sandalen zijn en je ze dus met blote voeten draagt dacht ik misschien is het goed ze even ( het voetbed) schoon te maken. Maar met wat?
Twee paar zijn suede en een paar is leer.
Weet iemand hoe ik het schoon/ hygiënisch krijg zonder vlekken?
En kopen jullie wel eens schoenen bij de kringloop?
Ik heb 3 paar leuke sandalen met hak bij de kringloop gevonden. Ik was er al langere tijd naar op zoek tijdens het online shoppen. Nu was ik in de kringloop en liep ik er zo tegenaan. De schoenen zien er nog goed iit, aan de hak te zien zijn de amper gedragen.
Omdat het sandalen zijn en je ze dus met blote voeten draagt dacht ik misschien is het goed ze even ( het voetbed) schoon te maken. Maar met wat?
Twee paar zijn suede en een paar is leer.
Weet iemand hoe ik het schoon/ hygiënisch krijg zonder vlekken?
En kopen jullie wel eens schoenen bij de kringloop?
donderdag 13 mei 2021 om 07:38
Schoenen reinigen: koffie
Koffie heeft een geur neutraliserend effect, waarmee je heel goed de nare geurtjes uit je mooie herensneakers of damesenkellaarsjes verwijdert. Je doet dat eenvoudigweg door een paar koffiepads in je schoenen te leggen en daar een nachtje te laten zitten. Haal de volgende dag de koffiepads uit je schoenen en gooi ze weg. De geur is geabsorbeerd en zo geneutraliseerd door de koffie en je mooie dames- of herenschoenen ruiken weer fris. Heb je geen koffiepads, maar wel koffiebonen, dan is dat ook een prima manier. De enige manier die we je afraden, is die van gemalen koffie in je schoenen. Wanneer de gemalen koffie met het vocht uit je schoenen mengt, kan dit wel eens een vieze smeerboel worden. En dat is nou juist niet de bedoeling!
Binnenzool schoenen: azijn
Waarschijnlijk vind je azijn nou ook niet bepaald lekker ruiken en vraag je je wellicht af hoe je met dit goedje je binnenzool schoen kunt schoonmaken. Azijn is echter hét middel voor allerlei schoonmaakklusjes, en zo ook voor het schoonmaken van de binnenzool. Drenk twee doekjes (een voor elke schoen) in een mengsel van water en azijn (verhouding 2 op 1) en knijp de doekjes uit zodat ze wel vochtig zijn, maar niet echt nat. Doe de vochtige doeken in je schoenen en laat dit zo een nacht staan. De volgende dag haal je de doeken eruit en laat je je schoenen nog even luchten. Je schoenen zijn weer fris voor gebruik! Naast dat je de binnenzool kunt schoonmaken met azijn, kun je ook je voeten af en toe een azijnbadje geven. Door azijn aan je voetenbadje toe te voegen, ga je mogelijke schimmels tegen en krijgen bacteriën geen kans aan je voeten. Je voorkomt zo de nare geurtjes in je schoenen, en je bent dan minder vaak bezig met het schoonmaken van de binnenzool.
Binnenzool schoonmaken: baking soda
Niet alleen azijn is een wondermiddel voor allerlei schoonmaakklusjes, ook baking soda is goed voor van alles. Je kunt je binnenzool dan ook schoonmaken met baking soda. Doe de baking soda in een organza-zakje of oud pantykousje en leg het in je schoen. Laat het zo een nachtje staan en verwijder het zakje weer. Je kunt de baking soda ook in je schoenen laten staan zolang je ze niet draagt. De geurtjes in je schoenen worden geneutraliseerd door de baking soda en je schoenen frissen er weer flink van op.
Koffie heeft een geur neutraliserend effect, waarmee je heel goed de nare geurtjes uit je mooie herensneakers of damesenkellaarsjes verwijdert. Je doet dat eenvoudigweg door een paar koffiepads in je schoenen te leggen en daar een nachtje te laten zitten. Haal de volgende dag de koffiepads uit je schoenen en gooi ze weg. De geur is geabsorbeerd en zo geneutraliseerd door de koffie en je mooie dames- of herenschoenen ruiken weer fris. Heb je geen koffiepads, maar wel koffiebonen, dan is dat ook een prima manier. De enige manier die we je afraden, is die van gemalen koffie in je schoenen. Wanneer de gemalen koffie met het vocht uit je schoenen mengt, kan dit wel eens een vieze smeerboel worden. En dat is nou juist niet de bedoeling!
Binnenzool schoenen: azijn
Waarschijnlijk vind je azijn nou ook niet bepaald lekker ruiken en vraag je je wellicht af hoe je met dit goedje je binnenzool schoen kunt schoonmaken. Azijn is echter hét middel voor allerlei schoonmaakklusjes, en zo ook voor het schoonmaken van de binnenzool. Drenk twee doekjes (een voor elke schoen) in een mengsel van water en azijn (verhouding 2 op 1) en knijp de doekjes uit zodat ze wel vochtig zijn, maar niet echt nat. Doe de vochtige doeken in je schoenen en laat dit zo een nacht staan. De volgende dag haal je de doeken eruit en laat je je schoenen nog even luchten. Je schoenen zijn weer fris voor gebruik! Naast dat je de binnenzool kunt schoonmaken met azijn, kun je ook je voeten af en toe een azijnbadje geven. Door azijn aan je voetenbadje toe te voegen, ga je mogelijke schimmels tegen en krijgen bacteriën geen kans aan je voeten. Je voorkomt zo de nare geurtjes in je schoenen, en je bent dan minder vaak bezig met het schoonmaken van de binnenzool.
Binnenzool schoonmaken: baking soda
Niet alleen azijn is een wondermiddel voor allerlei schoonmaakklusjes, ook baking soda is goed voor van alles. Je kunt je binnenzool dan ook schoonmaken met baking soda. Doe de baking soda in een organza-zakje of oud pantykousje en leg het in je schoen. Laat het zo een nachtje staan en verwijder het zakje weer. Je kunt de baking soda ook in je schoenen laten staan zolang je ze niet draagt. De geurtjes in je schoenen worden geneutraliseerd door de baking soda en je schoenen frissen er weer flink van op.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 13 mei 2021 om 07:49
Ik koop geen schoenen tweedehands waar ik geen sokken in kan dragen. Hoewel zelfs met sokken het niet fris is in mijn optiek.
Ik zou ze dus wel in de wasmachine doen, in een lingeriezak, lage temperatuur, korte was,met hygiënewasmiddel, dat is anti bacterieel.
Ik zou ze dus wel in de wasmachine doen, in een lingeriezak, lage temperatuur, korte was,met hygiënewasmiddel, dat is anti bacterieel.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 13-05-2021 07:59
0.57% gewijzigd
donderdag 13 mei 2021 om 07:57
Ik wil ook een lingeriezaak!Ttroeteltje schreef: ↑13-05-2021 07:49Ik koop heen schoenen tweedehands waar ik geen sokken in kan dragen. Hoewel zelfs met sokken het niet fris is in mijn optiek.
Ik zou ze dus wel in de wasmachine doen, in een lingeriezaak, lage temperatuur, korte was,met hygiënewasmiddel, dat is anti bacterieel.
donderdag 13 mei 2021 om 08:27
Nee ik koop geen tweedehands schoenen maar daarvoor heb ik vast te veel vieze voeten gezien. Lekker als iemand kalk/schimmelnagels, wratten, blaren, etc. aan zijn of haar voeten had.
Schoenen gaan naar je voeten staan en slijten niet helemaal recht af.
https://www.shuz.nl/inspiratie/zo-kun-j ... choonmaken
Schoenen gaan naar je voeten staan en slijten niet helemaal recht af.
https://www.shuz.nl/inspiratie/zo-kun-j ... choonmaken
donderdag 13 mei 2021 om 08:41
De tip tegen voetschimmel, je grootste probleem, want de rest is misschien onhygiënisch, maar zo'n schimmel wil je echt niet, was altijd om je schoenen een nacht in de vriezer te gooien. Dat doodt de schimmels.
En mijn eigen binnenzolen van sandalen maak ik na de zomer schoon met een oude tandenborstel en een beetje afwasmiddel onder de kraan.
En mijn eigen binnenzolen van sandalen maak ik na de zomer schoon met een oude tandenborstel en een beetje afwasmiddel onder de kraan.
merano wijzigde dit bericht op 13-05-2021 09:19
1.01% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 13 mei 2021 om 09:12
Hier hetzelfde en als er iets besmettelijk is is het voetschimmel en zelfs kalknagels . Dus nee tweedehands schoenen een no go .
Maar om je vraag te beantwoorden er bestaat speciaal reinigingsschuim oa van colonil verkrijgbaar bij de schoenmaker .
donderdag 13 mei 2021 om 10:38
Invriezen wordt gebruikt in labs om schimmels juist te bewaren! Vriezen maakt bacteriën en schimmels tijdelijk inactief, maar meestal komen ze gewoon weer tot leven wanneer ze op temperatuur zijn. De ene schimmel kan er beter tegen dan de andere, maar ik zou het er niet op wagen.
donderdag 13 mei 2021 om 11:01
Dat zou ik doen, voor de zekerheid . Neem aan dat die schoenen er gewoon als nieuw uitzien en niet of amper gedragen zijn en al helemaal niet stinken, anders had TO ze niet gekocht.
Ik heb ook wel eens nieuwe schoenen verkocht op MP omdat ze bij nader inzien toch net te klein waren of gewoon niet lekker zaten.
.
donderdag 13 mei 2021 om 11:39
Brrr ik zou ook echt geen tweedehands schoenen hoeven. Heb vorig jaar voor het eerst in 15 jaar weer geskied en vond die gehuurde skischoenen echt de horror
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
donderdag 13 mei 2021 om 18:43
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Hoe meer ik jullie lees hoe meer ik denk mmmmm... schimmel had ik niet aan gedacht. Daar zit ik niet op te wachten.
Ik heb bij de kruidvat sneakerschoonmaakmiddel gekocht wat op alle materialen kan. Daar heb ik de zolen en de binnenkanten van de bandjes mee gedaan. Goed geborsteld en met een sopje af. Daarna heb ik het afgedaan met 96% alcohol. Ik weet niet of dat schimmels dood eerlijk gezegd.
Ik heb het idee dat ze nu wel fris zijn. Maar ga voor de zekerheid dan nog even dat schimmelpoeder halen.
Ze zien er als nieuw uit. Zolen en hakken amper afgesleten dus de pasvorm is nog goed. Ik denk dat alle zweet en andere viezigheid waar ik niet aan wil denken wel eraf is door dat sopje en de alcohol.
Ze waren maar 2,50! Ik kon ze gewoon niet laten liggen.
Ik heb bij de kruidvat sneakerschoonmaakmiddel gekocht wat op alle materialen kan. Daar heb ik de zolen en de binnenkanten van de bandjes mee gedaan. Goed geborsteld en met een sopje af. Daarna heb ik het afgedaan met 96% alcohol. Ik weet niet of dat schimmels dood eerlijk gezegd.
Ik heb het idee dat ze nu wel fris zijn. Maar ga voor de zekerheid dan nog even dat schimmelpoeder halen.
Ze zien er als nieuw uit. Zolen en hakken amper afgesleten dus de pasvorm is nog goed. Ik denk dat alle zweet en andere viezigheid waar ik niet aan wil denken wel eraf is door dat sopje en de alcohol.
vrijdag 14 mei 2021 om 23:26
Ik zou het wel aandurven zo, denk dat je in een zwembad meer risico op schimmel hebt. Schimmels gedijen het beste in een vochtige omgeving, dus in open schoenen heb je er sowieso minder last van.Bloemetjefresia schreef: ↑13-05-2021 18:43Goed geborsteld en met een sopje af. Daarna heb ik het afgedaan met 96% alcohol.
zaterdag 15 mei 2021 om 00:20
Bloemetjefresia schreef: ↑13-05-2021 18:43Bedankt voor jullie reacties allemaal. Hoe meer ik jullie lees hoe meer ik denk mmmmm... schimmel had ik niet aan gedacht. Daar zit ik niet op te wachten.
Met deze maatregelen heb je alles wel dood hoor. Ik zou er gewoon lekker op gaan lopen.