Mode & Beauty alle pijlers

Tegenlicht: retouren 27-09-2020

27-09-2020 23:18 102 berichten
Zat net een aflevering te kijken van Tegenlicht dat over het retourneren van internetbestellingen gaat. Echt met vele duizenden per dag worden er artikelen geretourneerd en hier wordt ingegaan op wat er allemaal met die spullen gebeurt en daar ben ik echt een beetje van geschrokken.
Zelf retourneer ik maar zeer weinig, het moet echt niet passen of echt niet staan wil ik dat doen en ik bestel maar per artikel, nooit per bulk zodat er weer een hele stapel terug moet.

Hoe doen jullie dat, dat winkelen op het net? Bestel je 10 jurkjes om er 9 weer terug te zenden of bestel je ook alleen waarvan je zeker weet dat je het echt wilt?

Informatie over de aflevering: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ouren.html

Dit is de aflevering, voor de geïnteresseerden: https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... licht.html
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 23:21
7.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
28-09-2020 10:10
Het gaat niet om kleding maar alle spullen bij dat bedrijf. En het salaris en de werkomstandigheden van de werknemers. En het feit dat dat met al zijn geld de rest van de lokale en landelijke bedrijven helemaal kapot maakt.
Oh ja, Amazon vind ik een vreselijk bedrijf. Ik bestel er nooit wat maar goed, wellicht is Zalando niet (veel) beter.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
28-09-2020 10:59
Ik ben altijd zo verbaasd dat je in Amerika makeup kan retouren. Bijv als de kleur tegenvalt of het product op zich. Dat moet dan idd wel echt vernietigd worden lijkt me
Volgens mij wordt dat inderdaad vernietigd. Echt doodzonde, wat een verspilling. Hier kun je make up en andere cosmetica niet terug brengen, behalve als het ongeopend is. Maar dat maakt alleen maar dat je weloverwogen een aankoop doet. En ja, soms valt iets tegen. Dat is dan mijn verlies. Daar staat dan tegenover dat er anders zoveel méér verspilling zou zijn.

Ik heb trouwens wel een keer een allergische reactie van een oogcreme gehad, echt hele nare schrale rode uitslag onder mijn ogen. Toen ben ik toch bij Douglas gaan vragen of ze iets voor me konden doen. En ja, de dame zeo: 'oh jee, ik zie het inderdaad, je krijgt gewoon je geld terug'. Niet eens winkeltegoed, ik kreeg gewoon direct mijn geld terug. Heel netjes, want het was niet hun schuld.

Nee, wat mij betreft hoeft dat Amerikaanse beleid hier niet ingevoerd te worden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-09-2020 09:02
Ik kan niet zo netjes vouwen, bovendien bestel ik alleen kreukvrije kleding. En ze moeten het toch uit die gescheurde zakjes halen om opnieuw in te pakken, dus dan moeten ze toch opnieuw vouwen.

‘Ik gooi m’n afval wel op straat want ik zie zo snel geen prullenbak en de gemeentereiniging komt toch wel langs. Anders rijden zij ook voor niks.’
:sigh:
Ik doe het alleen met bikini's. Dan bestel ik er een stuk of 10. 3 verschillende en die dan in verschillende maten. Maar gelukkig hoef ik niet elk jaar een nieuwe te hebben. Bikini's passen in een winkel vind ik vreselijk.

Heel soms bestel ik online andere kleding, maar dan weet ik 99 procent zeker dat het niet retour zal gaan. Bijvoorbeeld omdat ik het al gepast heb ik de winkel, maar toch niet koop. Dan twijfel ik toch teveel op dat moment, maar koop ik het later alsnog. Soms ook omdat ik de sale afwacht.
Ik heb ook gekeken en vind het echt bizar wat mensen allemaal terug sturen. Sowieso stom om allerlei verschillende maten en kleuren te bestellen en de rest weer terug, echt gemakzuchtig. Ik bestel alleen online als ik bekend ben met het merk en weet wat mijn maat zal zijn. H&M geeft ook handig aan of iets groot of klein of lang of kort uitvalt dus daar gaat het ook altijd goed, zouden meer webshops moeten doen.

Zelf alleen ooit een koelkast terug gestuurd omdat er allemaal krassen op zaten, die werd binnen een dag vervangen. Vraag me nu wel af wat ze met die andere koelkast gedaan hebben.

Mooi om te zien hoe die ondernemers wel weer iets ervan maken. Zal ook eens bij die tweedekansen van bol kijken, goeie tip!
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel vaak twee maten en stuur eentje terug.. Maar na het zien van deze docu denk ik toch vaker goed opmeten en checken met de maattabel op de site..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens van Wehkamp een paar schoenen gehad wat duidelijk uitgelopen was binnenshuis.

In dit geval heb ik ze gehouden want ze zaten goed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedrijven zouden niet alleen de kosten van vernietiging maar ook de kosten van extra milieubelasting moeten betalen. Dan maakten ze waarschijnlijk een andere keus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik ben er ook van geschrokken.
Wat een werk er aan retourzendingen zit.
En wát een verspilling van spullen.

Kleding koop ik nooit online.
Soms schoenen maar daar weet ik m'n maat en model van.
Alle reacties Link kopieren
Aafke_ schreef:
28-09-2020 15:51
Ik bestel vaak twee maten en stuur eentje terug.. Maar na het zien van deze docu denk ik toch vaker goed opmeten en checken met de maattabel op de site..
Die maattabel zegt niks, want het verschilt per merk, hoe iets valt. Ik bestel ook vaak 2 maten en stuur iets terug. Ik geloof ook niet dat het allemaal vernietigd wordt bij zalando of h&m, waar ik voornamelijk bestel.
Alle reacties Link kopieren
Betaal je bij H&M niet een euro voor een retourzending of is dat inmiddels veranderd?
Sjulia schreef:
28-09-2020 17:42
Die maattabel zegt niks, want het verschilt per merk, hoe iets valt. Ik bestel ook vaak 2 maten en stuur iets terug. Ik geloof ook niet dat het allemaal vernietigd wordt bij zalando of h&m, waar ik voornamelijk bestel.
Het verschilt idd per merk. Soms zit de kleinere maat beter, soms de grotere.

Had pas wel schoenen van een merk waar ik vaker schoenen van heb maar in één maat besteld, maar die vielen opeens ruim een maat kleiner uit. Merken zouden zelf ook wat meer maatvastheid moeten aanhouden om dit te voorkomen. Hoe moeilijk is het nou om de zoollengte/breedte gewoon een vaste maat te geven?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-09-2020 18:53
Het verschilt idd per merk. Soms zit de kleinere maat beter, soms de grotere.

Had pas wel schoenen van een merk waar ik vaker schoenen van heb maar in één maat besteld, maar die vielen opeens ruim een maat kleiner uit. Merken zouden zelf ook wat meer maatvastheid moeten aanhouden om dit te voorkomen. Hoe moeilijk is het nou om de zoollengte/breedte gewoon een vaste maat te geven?
Ja dat heb ik exact deze week. Tamaris pumps die groot uitvielen. Op hun website stond dat wel aangegeven maar niet bij zalando, waar ik ze besteld had. Dus terug moeten sturen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga graag shoppen in Frankrijk, maar dan maak ik er een vakantie van. Hypermarchés, Tati (Zeeman-de-Paris), véél grotere Decathlons...

Dit jaar ben ik niet voorbij Drenthe geweest... :-[

Zoon gaat straks een weekend héél ver weg, helemaal naar Nijmegen.

Corona sucks.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel vooral bij Bol en Wehkamp. Bij Bol gebruiksartikelen en dat retourneer ik zelden. Al heb ik nu een leesbril binnen die veel kleiner is dan verwacht, dus die gaat wel terug.

Bij Wehkamp retourneer ik veel meer (ik denk zeker 75%). Maar daar staat wel tegenover dat ik nagenoeg al mijn kleding daar koop. Reden van retourneren is dat ik niet altijd goed kan inschatten of het kledingstuk mij ook staat. Ik heb maat 46 en de foto's zijn genomen op modellen met maat 36. En de ene keer kan ik beter inschatten/zien hoe iets bij mij staat dan de andere keer. Maar goed, als ik zie wat ik op jaarbasis uitgeef bij Wehkamp en tegenwoordig een (kleine) bijdrage betaal voor retourneren, vind ik het wel even gesneden.

Ik doe dan wel weer mijn best het fatsoenlijk op te vouwen. Vind het echt heel raar als je dat gewoon niet doet.
dannas schreef:
29-09-2020 16:11
Ik doe dan wel weer mijn best het fatsoenlijk op te vouwen. Vind het echt heel raar als je dat gewoon niet doet.
Zelfs als je echt goed kan vouwen, dan nog wordt dat kledingstuk uit dat kapotte zakje gerukt en opnieuw gevouwen en geseald, dus wat maakt het dan uit?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-09-2020 16:19
Zelfs als je echt goed kan vouwen, dan nog wordt dat kledingstuk uit dat kapotte zakje gerukt en opnieuw gevouwen en geseald, dus wat maakt het dan uit?

Het verschil tussen je best doen om zuinig te zijn op het spul en het op te vouwen of het achteloos terug te proppen, is mentaliteit.
OohBoy schreef:
29-09-2020 17:26
Het verschil tussen je best doen om zuinig te zijn op het spul en het op te vouwen of het achteloos terug te proppen, is mentaliteit.
Ik ben er wel zuinig op hoor. Alleen gaat het niet zo strak terug als dat het geleverd werd.
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur denk ik 5 tot max 10% terug van wat ik bestel.

Ik wilde vorig jaar een nieuwe winterjas van bonprix maar ik zweef echt tussen maat 40 en 42 in en een winterjas wil ik wel echt goed op maat. Ik fiets veel en als ik te veel ruimte heb waait de wind erdoor en dan heb ik het koud.
Dus 1 winterjas besteld in maat 40 en maat 42. Gelijk een waarschuwing dat ik gewicht en lengte door moet geven. Daar kwam maat 42 uit. Ik twijfelde en drukte dat ik toch echt beide maten wilde bestellen. Een volgende waarschuwing of ik besefte hoe slecht dat is voor het milieu. 90% van de mensen met mijn maten hadden maat 42 besteld en gehouden en anders kon ik opnieuw bestellen.
Uh ja dan moet ik het dus en terugsturen met een busje en de andere alsnog bezorgd moeten worden.
Nog eens aangeklikt dat ik dat dus wist en toch 2 maten wilde bestellen.
Begonnen met maat 42 passen, flink te groot. Maat 40 zat prima. Ik ken mijn lijf beter dan bonprix hoor maar ze brachten me wel enorm aan het twijfelen.

Ik maak een retour pakket direct weer klaar. Vouw het direct netjes op, plak dicht enz. De enkele keer dat ik wat terug stuur ik dat dezelfde dag retour als de dag van de bezorging vaak binnen een uur (tenzij ik te druk ben dan max 1 dag erna) dus ook geen tijd om vuil te worden, te gaan ruiken naar mij of mijn huis en ik kan het niet vergeten.

Zonde hoor dat er dingen vernietigd worden een tweedekansje bij bol ga ik eens op letten. Ik ben sowieso wel van tweedehands dus dat sluit daar mooi bij aan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Bij bonprix moet je ook nog telkens betalen voor verzending, dus logisch dat je 2 maten tegelijk bestelt omdat je anders nogmaals moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-09-2020 19:00
Bij bonprix moet je ook nog telkens betalen voor verzending, dus logisch dat je 2 maten tegelijk bestelt omdat je anders nogmaals moet betalen.
Ja klopt dat zat ook wel in mijn achterhoofd. Als zij nog een derde melding hadden gedaan dat die kosten kwamen te vervallen als ik alsnog een andere maat bestelde was dat wel het laatste zetje geweest om dat alsnog te doen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
28-09-2020 00:52
Ik geef de voorkeur aan kopen in fysieke winkels. Die hele industrie van bezorgen-in-3-pogingen, heel veel bestellen en retourneren omdat het kan of iets uit een ander continent halen omdat het iets goedkoper is, bevalt me niet zo.

Zie ook
https://www.glamour.nl/fashion/a3010533 ... m-of-niet/
Ik zou ook veel liever in een fysieke winkel kopen. Ik houd nl van een middagje shoppen.

Maar met mijn grote maat heb ik nog nauwelijks keuze in de stad. Alleen nog Paprika en MS Mode. En dat terwijl de modemerken in het straatbeeld (Mango, Only, Vero Moda enz) echt wel een grote matenlijn hebben. Maar wij zijn blijkbaar slecht voor het imago van hun winkel of ze willen geen stukje ruimte afstaan voor onze collectie. Die hangt dus niet in de winkel en is enkel online te krijgen. Zelfs H&M heeft de pluscollectie uit de winkels gehaald, terwijl zij destijds de allereerste waren waar je met een plusmaatje jonge mode kon kopen (ik heb het over 1993 :lol: )

Dus nu ga ik veel minder naar de stad en gaat al mijn shopgeld naar Zalando. En dan is men verbaasd dat de winkels failliet gaan. Want tijdens zo'n shoppingdagje kwam ik ook graag bij Hema, V&D, ...
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ondertussen de reportage ook bekeken. Wat mij bij blijft is toch wel het schandalige gedrag van de consument. Gedragen, kapotte en gebruikte spullen slecht verpakt terugsturen, je geld terugeisen en dreigen met slechte recensies als je dat niet krijgt. En niet eens thuis zijn als je een pakketje verwacht.

Dan denk ik dat ik het niet slecht doe. Netjes ingepakte en opgeplooide retour. En ik laat mijn pakketjes sowieso op het postkantoor aankomen en haal ze op wanneer het mij past. Hier hoeft de pakketbezorger geen verloren moeite te doen.

Wat me wel stoort aan de reportage, ze geeft eigenlijk een vrijgeleide om producten kort te gebruken en alsnog terug te sturen. Want je leert hier dat de webwinkels toch niet in discussie willen gaan met de klant. Ik vrees dat nu nog meer mensen dat gaan doen.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-09-2020 16:19
Zelfs als je echt goed kan vouwen, dan nog wordt dat kledingstuk uit dat kapotte zakje gerukt en opnieuw gevouwen en geseald, dus wat maakt het dan uit?
Ach Ja, ik doe wel een poging maar even netjes wordt het vaak toch niet. En ga echt niet enorm mijn best doen daarop hoor.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
29-09-2020 20:24
Ach Ja, ik doe wel een poging maar even netjes wordt het vaak toch niet. En ga echt niet enorm mijn best doen daarop hoor.
Ik krijg het ook niet zo strak als het aankomt, maar probeer wel netjes te vouwen. Dan blijven spullen ook mooier.

Maar Redbulletje kwam over alsof ze niet eens probeerde te vouwen maar het er gewoon inpropt. Dat vind ik wel raar. Als je dat doet. Dan komt het echt gekreukt aan, ook spullen die je niet hoeft te strijken verkreukelen als ze lang in een prop zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven